10. Un drum de urmat
Mai mult decât o etapă, urmarea
este o angajare de reînnoit zilnic. Un creștin lucid știe că viața lui
spirituală este cea a celui care începe să fie discipol și la sfârșitul vieții
lui, și în fața darului suprem al vieții pentru Cristos în martiriu, așa cum
bine se exprima Sf. Ignațiu din Antiohia: „Acum încep să fiu discipol”
(Scrisoarea către Romani, V, 3).
Astăzi suntem foarte sensibili la tematica urmării, cuvânt care până
acum câțiva ani era absent din vocabularul nostru: se vorbea de imitarea lui
Isus Cristos, de conformarea cu El, sau de asceză ca disciplină necesară pentru
a deveni asemenea lui Cristos. A-l urma pe Isus este un limbaj simbolic care
vrea să spună că totdeauna suntem discipolii lui, că vrem să aderăm totdeauna
la El și să mergem cu El oriunde se duce (cf. Ap 14, 4), că mergem pe urmele
pașilor lui (cf. Pt 2, 21), că alergăm pentru a-l avea pe Cristos, fiind de El adunați
(cf. Fil 3, 12). Este un drum complex care apare simplu, chiar dacă obositor,
atunci când ținem privirea fixată pe Isus (cf. Ev 12, 2) și cu atenție și
vigilență îl urmăm, deplin implicați în istoria lui. Urmarea este și un drum
care reclamă credință în realitățile invizibile, cele care sunt veșnice și nu
trec, fără a ne mulțumi cu cele vizibile (cf. 2Cor 4, 18): creștinul, ca și
Moise, reușește să stea în picioare dacă discerne realitățile invizibile care-i
stau în față ca o promisiune (cf. Ev 11, 27).
Dar în această schițare a vieții spirituale, mi se pare lucru buncel
puțin să înșir patru concretizări ale urmării lui Isus, sau mai degrabă patru atitudini ale lui Isus Cristos, care
trebuie să fie absolut trăite de creștin în propria viață:
- Isus trăia din credință, ascultând
Cuvântul lui Dumnezeu;
- Isus a trăit angajându-se în lupta
împotriva ispitelor, deci împotriva Satanei, a diavolului;
-Isus a trăit printre noi „făcând
binele” (Fap 10, 38) ca slujitor al Domnului și rob al fraților săi;
- Isus a intrat în pătimire și moarte
din cauza iubirii față de Dumnezeu și față de frați.
Concluzie: viața spirituală, arta de
a trăi, artă a iubirii
În încheierea acestei invitații la viața spirituală, rămâne întrebarea:
este un itinerar de urcare sau de coborâre? Urcare spre înălțimi sau coborâre
în profunzimile omului? Eu cred că este
împreună o urcare și o coborâre: a urca spre ceea ce se află dincolo de noi
înșine, apropiindu-ne totdeauna mai mult spre Dumnezeu, care este atât de
Altul, Sfântul, încât noi spunem că se află „în ceruri”, ba chiar „în înaltul
cerului”; a coborî scări din ce în ce mai profunde, care se cufundă în
profunzimile noastre umane. Nu întâmplător, atunci când Sf. Benedict în Regula lui propune diferitele „trepte”
ale vieții spirituale, pune în ultimul loc, ca ultimă etapă, identificarea cu publicanus ille „acel păcătos” despre care vorbește evanghelia
care în spatele templului spune: „Dumnezeule, ai milă de mine” (Lc 18, 13; cf. RB VII, 62-66).
În orice caz, acest itinerar este
autentic și, deci fecund, dacă face ca să crească iubirea în inimă: numai
dacă ordonează, face să crească, purifică iubirea, este un drum de viață
interioară și spirituală. Pentru că iubirea se află în inima fiecărui om ca o
forță care trebuie eliberată: ființa umană este creată după imaginea lui
Dumnezeu și a restabili în noi imaginea înseamnă a practica arta iubirii.
Iubirea ajunge iubirii, iubire care este télos-ul
(ținta) oricărui gând și a oricărei acțiuni umane, iubire care nu se termină
niciodată pentru că, din natura ei este îndreptată spre veșnicie, spre
„totdeauna”... eu rămân convins și mă inspir din experiența mea că fiecare om,
credincios sau nu, creștin sau nu, dacă răspunde dorinței profunde care
sălășluiește în el, simte dorința de a trebui să practice arta iubirii: apoi
chiar dacă nu reușește, dacă găsește contradicții în sine însuși, în ceilalți
și în evenimentele vieții, dar știe că fericirea, reușita, „a salva viața”
depinde de iubirea dată și primită.
Obositoare este pentru toți arta iubirii: creștinul, care cunoaște că
”Dumnezeu este iubire” (1In 4, 8.16), după ultima definiție și de netrecut din
Noul Testament, știe că această căutare a lui Dumnezeu este o căutare a iubirii
și că o iubire totdeauna prevenitoare îl caută și îl definețte „iubit”, da,
iubit, totdeauna iubit, chiar înainte de a se fi născut. Și atunci când unul,
în credință, trăiește această experiență a iubirii pasive asupra persoanei
proprii, atunci când se simte iubit de Dumnezeu - și poate nu a fost iubit bine
și îndeajuns de proprii părinți – atunci se simte abilitat să devină o persoană
care iubește și, deci, îi iubește pe ceilalți. Cine iubește a cunoscut iubirea
lui Dumnezeu în persoana proprie, a cunoscut cu Dumnezeu este iubire și, de
aceea, după cuvintele apostolului Ioan „crede iubirii” (cf. 1In 4, 16). A
cultiva viața interioară înseamnă a ne înrădăcina tot mai mult în iubire, a
învăța să iubim, a cunoaște iubirea.
Credincioșii apoi, îl cunosc pe Dumnezeu ca un Dumnezeu „milostiv și
plin de îndurare” (Ex 34, 6), un Dumnezeu care are com-pasiune, care con-suferă
cu oamenii, care în marea lui milostivire iartă. Există oameni care au parcurs itinerariul
vieții spirituale până la a putea spune că și în iad ar fi cântat milostivirile
Domnului: „Misericordias Domini in aeternum cantabo” (Ps 88, 2), etiam in inferis... Iubire, respirație a
lui Dumnezeu, suflu al lui Dumnezeu și, deci, respirație și suflu al omului...
Trebuie amintită pentru toți declarația apostolului Ioan: „Pe Dumnezeu nu
l-a văzut nimeni niciodată” (In 1, 18; 1In 4, 12): pentru creștini există Isus,
Fiul, care a făcut o narațiune din viața lui (exeghésato: In 1, 18); pentru necreștini, dacă se iubesc reciproc,
dacă trăiesc iubirea autentică, atunci Dumnezeu sălășluiește în ei, iar iubirea
lui Dumnezeu se împlinește în ei (cf. 1In 4, 12).
sfârșit
Autor: Enzo Bianchi
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial