Este
drept să punem dezordinea lângă sărăcie? Depind una
de cealaltă sau nu există
nici o legătură între ele? Dezordinea interioară și exterioară favorizează
sărăcia (și care?) sau contribuie să o combată? Promovează maturizarea omului
sau o împiedică? Se poate vorbi de un sărac bogat (sub aspectul material) și de
un bogat sărac sau nu? De ce anume depinde? Care sunt mecanismele care conduc
la dezordinea morală, la absența discernământului în privința a ceea ce este
bun sau rău? Ordinea exterioară are vreo influență asupra acesteia? Am putea
pune multe alte întrebări, dar cred că acestea sunt de ajuns pentru a dezvălui
diferitele chipuri ale dezordinii (interioare, morale, și exterioare, sociale),
un izvor al sărăciei omului.
Dezordinea ca manifestare a mizeriei
Toate
tipurile de dezordine întunecă în vreun fel autentica bogăție a vieții,
originea și ținta ei, sensul și obligațiile ei, eventualele ei probleme sau
bucurii trăite. Îndepărtează gustul bucuriei experimentate sau al unei victorii
obținute, de exemplu, asupra persoanei proprii, asupra propriilor slăbiciuni,
asupra egoismului sau asupra lenei. Atunci când în jurul nostru este întuneric,
vedem puțin sau deloc. Obscuritatea, care este sinonimul dezordinii face
dificilă evaluarea a ceea ce se întâmplă în om (în cazul dezordinii interioare)
și în jurul lui. Îl privează de posibilitatea de a deosebi chestiunile
importante de cele mai puțin importante, binele de rău, ceea ce se poate face
de ceea ce nu se poate face, din punct de vedere intelectual dar și spiritual
(și moral), omul se poate simți mai rău decât alții sau, fără nici un
fundament, mai bun decât ceilalți. Această stare îl poate face să se simtă
obligat să ia sau să nu ia anumite decizii, esențiale pentru el. În realitate,
aproape orice dezordine frânează dezvoltarea omului: cea intelectuală, cea
spirituală și cea socială. Îl face și mai sărac din punct de vedere social,
lipsindu-l, printre altele, de prieteni și colaboratori. Dezordinea, fiind
sinonimul haosului, întunecă frumusețea, înțeleasă ca plinătate a vieții și
maturizare a persoanei, iar această frumusețe este tocmai bogăția cea mai mare
a omului. Armonia, necesara colaborare, potrivita interdependență între
elementele al acelui unic organism care este viața îi garantează evoluția. Concepția
biblică a perfecțiunii presupune tocmai acest proces. Aceasta se reduce în mod
esențial la trecerea sistematică de la dezordine la ordine, de la haos la
armonie, de la întuneric la lumină. În cartea Genezei citim că opera creației
constă în a pune ordine în haosul
originar, în dezordine și în gol, dând fiecărei creaturi locul ei, rolul și
misiunea de îndeplinit în cosmos. Numai după ce a făcut ordine, Creatorul s-a odihnit și a „binecuvântat ziua a
șaptea și a consacrat-o, pentru că în această zi încetase orice lucrare pe care
o făcuse creând” (Gen 2, 3).
Secretul
bogăției constă în acceptarea invitației de a pune în ordine propria
interioritate și lumea. Este greu să spunem dacă este mai bine să pună în
ordine sau să se facă dezordine, care din aceste ocupații este un dar sau o
dificultate, pentru că uneori pare că este mai ușor să se „murdărească” ceva,
să se facă dezordine, mai degrabă decât să se curețe sau să se pună în ordine.
Cu toate acestea, „a asculta este lucru mai bun decât sacrificiul” (1Sam 15,
22), adică este mult mai avantajos pentru om să pună în ordine ceva decât să
distrugă armonia, pentru că primul act ne face liberi, în vreme ce al doilea ne
sărăcește. Acest lucru nu înseamnă că omul devine bogat numai atunci când pune
totul în ordine, în interiorul și în afara lui. Sarcina lui principală nu este
deloc a conduce la bun sfârșit acest proces, cât mai degrabă să-i de-a început,
lăsând rezultatul eforturilor lui la dispoziția Providenței. Acest lucru este
înscris tocmai în misterul existenței. Credința creștină învață că „Cel PreaÎnalt
nu numai că a chemat la existență universul, nu numai că l-a pus în mișcare și
i-a fixat ținta la care trebuie să ajungă, dar are totdeauna grijă de acesta,
îl înfrumusețează constant”. Înseamnă că procesul creării nu este deloc
încheiat, ci continuă, se află într-o stare de dezvoltare, evoluție continuă,
perfecționare și maturizare; de aceea vorbim de creatio continua. Înțelepciunea ebraică adaugă că, chiar dacă Moise
și David sunt personaje excepționale sub orice aspect pentru poporul lor,
primul nu a intrat în pământul promis, iar al doilea nu i-a construit lui
Dumnezeu un templu. Meritul lor principal constă în faptul că au dat început
unui proces de ordonare și că au
rămas fideli acesteia toată viața lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial