Iertarea este o tematică atât de
decisivă în viața umană și creștină
pentru că noi cunoaștem că răul, cea mai
profundă contradicție a binelui, nu poate fi eliminat, nici negat. Iertarea are
a face intrinsec cu răul, cel pe care-l facem noi nouă înșine și celorlalți, și
cel pe care alții n-il fac nouă. Răul, sub diferitele lui forme de a gândi rău,
de a acționa rău, de a vorbi rău, este o realitate a vieții și a relațiilor
noastre. Răul, după cuvintele lui Isus, este ceea ce se naște din inima noastră
și devine agresivitate, violență, ură față de alții și față de noi înșine (cf.
Mc 7, 20-23; Mt 15, 18-20). Răul este ceea ce fac eu, în ciuda voinței de a
face binele, așa cum mărturisește Sf. Apostol Paul creștinilor din Roma (cf.
Rom 7, 18-19).
Acum, răul comis este ireversibil,
rămâne rău și după iertare, dar poate fi depășit. Prin iertare, cel care a
primit răul ireversibil recreează condițiile pentru un nou început în relația
cu celălalt; aceasta este acțiunea Duhului Sfânt care „este iertarea
păcatelor”, iertare care recreează viață acolo unde este moarte, care pune din
nou în picioare pe cel care a căzut, care face din cel păcătos o nouă creatură.
Iertarea atestă că ultimul cuvânt
nu-i revine răului făcut, ci harului, iubirii! A ierta cere o sacrificare de
sine în raport cu celălalt: se iartă pentru ca celălalt să existe, dar acest
lucru contrastează nu numai cu egocentrismul, dar și cu cea mai sănătoasă
autostimă. Nu este natural să se ierte, până la punctul că o iertare acordată
prea ușor are multe probabilități să nu fie autentică. Acest lucru este
adevărat mai mult astăzi, într-un context cultural în care s-a răspândit
obișnuința de a ierta – sau de a fi interpelați asupra iertării – în favoarea
telecamerelor, făcând astfel un act de exhibiție și de protagonism care
primește urale din partea lumii.
Cine a ajuns să ierte în adevăr știe
că este vorba de un itinerra lung, obositor, care costă. Un itinerar
caracterizat de două etape fundamentale și decisive: prima renunțare de a
reacționa la rău cu rău și succesiva voință de a răspunde cu iubire. Primul pas
este caracterizat de o dimensiune de „pasivitate”, de „a nu face” ceea ce am fi
vrut ca alții să nu ne facă nouă: numai astfel poate fi distrus lanțul pervers
și nifinit al violenței care cheamă violență, teribila contagiere a răzbunării.
Dra, într-un al doilea moment, este nevoie de libertate și voință pentru a
căuta să se privească cu iubire cel care ne-a ofensat. Dacă am renunțat să ne
răzbunăm, mai degrabă sau mai târziu vom ajunge să vedem în celălalt că acesta
nu se identifică cu răul făcut. Celălalt nu este dușmanul, nu întrupează răul,
nu poate fi demonizat: celălalt este un bărbat, o femeie care a făcut ceva rău.
Acum, acest itinerar exigent și regenerant al iertării, în calitate de
creștini, îl putem parcurge numai cu conștiința că iertarea lui Dumnezeu
precedă iertarea noastră; precedă chiar părerea de rău a omului, pentru că este
un eveniment necondiționat, gratuit: este această iertare a lui Dumnezeu cea
care poate produce convertirea, schimbarea, capacitatea noastră înseși de a
exercita iertarea.
În acest sens, a ierta înseamnă a
conștientiza necesitatea de a reînnoi comunicarea, relația cu celălalt, pentru
a nu-l nega, pentru a nu-l reduce la condiția paralizantă a dușmanului. Într-adevăr,
drumul iertării este drumul umanizării, este drumul lui Dumenzeu pentru noi
ființele umane.
Traducere: pr. Pătrașcu Damian
Autor: Enzo Bianchi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial