4. Cunoaște-te pe tine însuți
În secolul al V-lea î.Cr., Socrate
le cerea discipolilor săi ceea ce era sculptat pe fațada templului lui Apolo
din Delfi: „Omule, cunoaște-te pe tine însuți” ((gnôthi
sautón). Cunoașterea de sine este indispensabilă pentru a parcurge
itinerariul vieții interioare. Este adevărat, această cunoaștere nu va fi
niciodată deplină: fiecare rămâne un mister și pentru sine și uneori poate
apărea chiar o enigmă cu umbre și lumini obscure pe care nu ar vrea să le vadă,
și pe care poate le stigmatizează în alții. Și totuși, este absolut necesar să
ne cunoaștem pe noi înșine, pentru a știi de ce suntem capabili, care sunt
propriile limite și propriile puteri, pentru a fi responsabili. A ne cunoaște
ca proces al unei lecturi psihologice a eului nostru; a ne cunoaște în
apartenența unei porțiuni precise a umanității; a ne cunoaște pentru a avea o
judecată sănătoasă de noi înșine.
În această muncă
spirituală de cunoaștere de sine nu totdeauna este posibil să facem distincție
între eul spiritual și cel psihologic. Unii au tendința de a confunda aceste
două dimensiuni, reducând una în dauna celeilalte; dar, într-adevăr, viața
spirituală și viața psihologică într-atât se intersectează încât în
manifestările exterioare a primei rămâne imposibilă să se opereze o distincție.
Știm din experiență că erori de spiritualitate pot să devină patologii psihice
(uneori și cu efecte somatice) și că, viceversa, patologii psihice pot
influența spiritualitatea. Ființa umană este mult mau unită decât putem noi
crede: trupul, sufletul și duhul au o profundă relație reciprocă, iar granițele
dintre ele sunt foarte fluide. Și totuși, nu trebuie să se uite că psihologia
lucrează în registrul analizei și al interpretării fenomenelor psihologice, că
se află în spațiul științelor umane, în vreme ce spiritualitatea trăiește
într-un alt nivel de sens: orientarea ultimă a vieții umane și semnificația ei.
Fiecare dintre noi
există pentru că a fost zămislit, deci există părinții cei care ne precedă;
fiecare dintre noi trăiețte într-un timp și într-un loc particulare, deci a
venit și vine în fiecare zi în lume aici și acum; fiecare dintre noi stă
împreună cu alții, deci cu alții se află în relație. De aceea, a ne cunoaște pe
noi înșine înseamnă înainte de toate a
adera la realitate, a cunoaște propria relație cu istoria, lumea, pentru că
numai astfel fiecare dintre noi există și este implicat. Multe itinerarii
spirituale par uneori sterile, când nu sunt chiar negative sau dezumanizante,
pentru că nu aderă la realitate. Este extrem de periculos să începem
itinerariul spiritual fără a ne simți în legătură cu alții, în mijlocul altora
și niciodată fără alții! Câte derapaje în viața interioară și spirituală din
partea personoanelor care ne izolează, care nu ne mai ascultă, care trăiesc
numai din propriile certitudini și din propriile descoperiri...
Deci, a ne cunoaște pe
noi înșine este o angajare, un efort, un exercițiu zilnic și cere să se privească,
să se observe, să se examineze propria simțire, vorbire și acțiune. Astăzi noi
avem grația științelor umane care dau experienței spirituale un mare ajutor și
serviciu: pot să ghideze persoana spre o bună cunoaștere de sine și pot fi
vehicule de înțelepciune și intrumente de eliberare. Fără o anumită cunoaștere
de sine este aproape imposibilă dezvoltarea vieții interioare, pentru că eu
sunt ceea ce sunt, adică și tot ceea ce am făcut eu din mine însumi, care a
contribuit la formarea eului meu. Da, exercitându-ne în cunoașterea de noi
înșine parcurgem deja călătoria interioară!
va urma
Autor: Enzo Bianchi
Traducere: Pr. Pătrașcu
Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial