POVESTIREA ÎNTÂI
Din mila lui
Dumnezeu sunt creştin, după fapte, un mare
păcătos, iar după starea socială, un
pelerin fără adăpost, care umblă din loc în loc. Toată averea mea este o
traistă cu posmagi, iar în sân am Sfânta Biblie. Asta-i tot ce am.
În
săptămâna a 32-a după Rusalii, am ajuns la biserică, să mă rog. Se citea
Apostolul, din Epistola către Tesaloniceni, în care se spune: „Rugaţi-vă
neîncetat!” (I Tes. 5, 17). Aceste cuvinte s-au întipărit în chip
deosebit în mintea mea şi am început să mă gândesc cum s-ar putea să te rogi
neîncetat, când fiecare om are neapărat nevoie să se îndeletnicească şi cu alte
treburi pentru a se putea întreţine. Am cercetat Biblia şi am văzut acolo cu
ochii mei cuvintele pe care le-am auzit, şi anume că trebuie să ne rugăm
neîncetat, să ne rugăm în orice vreme în Duhul (Efes. 6, 18), să ridicăm mâinile la rugăciune în orice
loc (I Tim. 2, 8). M-am
tot gândit, dar n-am putut înţelege.
Ce-aş putea face? mă
gândeam. Unde să găsesc explicaţia? Cine ar putea să-mi tâlcuiască aceste texte?
Voi umbla pe la biserici, acolo unde marii predicatori vestesc cuvântul
Domnului, poate voi auzi cuvinte de înţelepciune. Şi am plecat… Am auzit
frumoase predici despre rugăciune. Dar nu erau decât învăţături despre
rugăciune în general: ce este rugăciunea, cât este de necesar să ne rugăm, care
sunt roadele rugăciunii; însă despre felul cum se poate propăşi în rugăciune nu
vorbea nimeni. Am auzit şi o predică despre rugăciunea făcută în Duh şi despre
rugăciunea neîncetată, dar cum se poate ajunge la o asemenea rugăciune nu se
spunea. Astfel, ascultarea predicilor nu m-a luminat după cum doream. Rămânând
nelămurit despre felul în care te poţi ruga neîncetat, am renunţat la predicile
de obşte, hotărându-mă să caut cu ajutorul lui Dumnezeu un povăţuitor încercat
şi cunoscător, care să-mi tâlcuiască ce înseamnă rugăciunea neîncetată.
Am rătăcit multă
vreme prin felurite locuri. Citeam mereu Biblia şi mă întrebam cum să fac să
găsesc vreun povăţuitor duhovnicesc sau un îndrumător cu evlavie şi experienţă.
Mi s-a spus că în cutare sat trăieşte de multă vreme un moşier care îşi caută
mântuirea; are chiar în casa lui o biserică, nu pleacă niciodată de pe moşie,
se roagă mereu lui Dumnezeu şi citeşte neîncetat cărţi mântuitoare de suflet.
Auzind aceasta, n-am
plecat mai departe, ci am alergat în satul în care mi s-a spus. Am ajuns şi
l-am întâlnit pe moşier.
- Ce te aduce la
mine? m-a întrebat el.
-
Am auzit că sunteţi un om înţelept, rugător lui Dumnezeu. De aceea, am venit
să-mi tâlcuiţi cele spuse de Apostolul: „Rugaţi-vă neîncetat”. Aş dori să-mi arătaţi cum aş
putea să mă rog şi eu neîncetat. Nu pot înţelege deloc.
Stăpânul tăcu un
timp, mă privi stăruitor şi-mi zise:
- Rugăciunea
lăuntrică neîncetată este o năzuinţă necurmată a duhului către Dumnezeu. Pentru
ca să izbuteşti în această dulce îndeletnicire, trebuie să-L rogi mai des pe
Domnul, ca El să te înveţe cum să te rogi neîncetat. Roagă-te mai mult şi mai
stăruitor, iar rugăciunea îţi va descoperi singură în ce chip poate ajunge
neîncetată, însă pentru aceasta este nevoie de timp.
Spunându-mi aceste
cuvinte, el porunci să mi se dea de mâncare, apoi îmi dădu bani de drum şi mă
conduse, nespunându-mi nimic altceva.
Am pornit din nou la
drum. M-am tot gândit, am tot citit, am tot cugetat la ceea ce mi-a spus
boierul şi, cu toate acestea, n-am putut pricepe; aveam însă o mare dorinţă să
înţeleg, încât nici noaptea nu mai dormeam.
După ce am străbătut
vreo două sute de verste, am intrat într-un mare oraş, unde am văzut o
mănăstire. Oprindu-mă la un han, am auzit că stareţul acelei mănăstiri e om de
rugăciune şi primitor de străini. M-am dus la el. M-a primit cu bucurie, m-a
poftit să şed şi a început să mă ospăteze.
- Sfinţite Părinte,
spusei, nu duc lipsă de nimic. Aş vrea numai să-mi daţi un sfat: cum să mă mântuiesc.
- Ei, cum să te
mântuieşti! Trăieşte după porunci, roagă-te lui Dumnezeu şi aşa te vei mântui.
-
Am auzit că trebuie să te rogi neîncetat, dar nu ştiu cum se poate aceasta şi
nici nu pot pricepe ce înseamnă „rugăciune neîncetată”. Vă rog, părinte, explicaţi-mi!
- Nu ştiu, iubite
frate, să-ţi explic. Însă am o cărticică, poate acolo se arată.
Şi a scos învăţătura
duhovnicească despre omul lăuntric a Sfântului Dimitrie.
- Uite, citeşte
această pagină!
Am
început să citesc: „Cuvintele Apostolului – rugaţi-vă neîncetat – trebuie înţelese în
sensul unei rugăciuni făcute cu mintea, căci mintea poate fi întotdeauna
adâncită în Dumnezeu, rugându-I-se neîncetat.”
-
Tâlcuiţi-mi acest lucru, cum poate fi mintea întotdeauna „adâncită
în Dumnezeu”, fără să se risipească, „rugându-se
neîncetat”?
- Aceasta se
descoperă numai aceluia căruia vrea Dumnezeu.
Şi nu mi-a tâlcuit.
A doua zi dimineaţa,
mulţumindu-i pentru călduroasa lui primire, am pornit mai departe la drum, fără
să ştiu încotro. Mă necăjeam că nu înţeleg şi, ca mângâiere, citeam din Sfânta
Scriptură. Am mers aşa vreo cinci zile pe drumul mare.
În sfârşit, într-o
seară, m-a ajuns din urmă un bătrân, care, după înfăţişare, părea să fie
duhovnic. La întrebarea mea, mi-a spus că e schimonah într-o sihăstrie ce se
afla la vreo zece verste distanţă şi m-a invitat la schitul lor.
- La noi, zise, îi
primim pe pelerini, îi odihnim şi îi hrănim dimpreună cu închinătorii, în casa
de oaspeţi.
Mie nu-mi venea să
mă duc şi i-am răspuns că nu odihnă caut, ci îndrumări duhovniceşti.
- Dar ce fel de
îndrumări cauţi? Vino oricum la noi. Avem duhovnici încercaţi, care îţi vor da
hrană duhovnicească şi te pot îndruma pe calea adevărului, în lumina cuvântului
lui Dumnezeu şi a învăţăturilor Sfinţilor Părinţi.
-
Părinte, cu aproape un an în urmă, fiind la Liturghie, am auzit citindu-se din
Apostol următoarea poruncă: „Rugaţi-vă neîncetat.” Neînţelegând aceste cuvinte, am
început să citesc Sfânta Scriptură şi, în multe locuri, am găsit porunca lui
Dumnezeu de a ne ruga neîncetat, în orice vreme, în orice loc, nu numai în
timpul oricărei îndeletniciri, nu numai în stare de veghe, ci chiar şi în somn. „De
dormit dormeam, dar inima-mi veghea”(Cânt. Cânt. 5, 2). Toate acestea m-au mirat foarte mult
si n-am putut înţelege cum se pot împlini. În mine s-au trezit o mare dorinţă
şi curiozitate. Nici zi, nici noapte, nu-mi ieşeau din minte aceste cuvinte şi
am început să umblu pe la biserici, să ascult predici despre rugăciune. N-am
găsit nicăieri vreo îndrumare, cum trebuie să te rogi neîncetat. În toate nu se
vorbea decât despre pregătirea pentru rugăciune sau despre roadele ei şi cele
asemenea, fără să mă înveţe cum să mă rog neîncetat şi ce înseamnă o asemenea
rugăciune. Adeseori citeam Biblia şi, cu ajutorul ei, verificam cele auzite.
Totuşi, nu aflam cele ce doream să le cunosc şi astfel am rămas până acum
nedumerit şi neliniştit.
Bătrânul îşi făcu
cruce şi începu să vorbească astfel:
-
Mulţumeşte lui Dumnezeu, iubite frate, pentru descoperirea ce ţi s-a dat,
împreună cu dorul de neînfrânt spre cunoaşterea neîncetatei rugăciuni
lăuntrice. Cunoaşte în această descoperire chemarea lui Dumnezeu şi
linişteşte-te, încredinţându-te că până acum s-a făcut o încercare a voii tale,
ca să cunoşti glasul lui Dumnezeu şi să înţelegi că înţelepciunea acestei lumi
şi cunoştinţele din afară nu-ţi pot aduce lumina cerească, rugăciunea
neîncetată lăuntrică. Dimpotrivă, din sărăcia duhului şi prin experienţa
lucrătoare se dobândeşte aceasta, în simplitatea inimii. De aceea, nu este de
mirare că n-ai putut să auzi ceva în legătură cu lucrarea esenţială a
rugăciunii şi nici să cunoşti cum poţi ajunge la această neîncetată lucrare.
Căci, deşi se predică mult despre rugăciune şi se găsesc multe învăţături
privitoare la ea în cărţile unor feluriţi autori, pentru că toate aceste
cugetări sunt întemeiate în cea mai mare parte pe vederile minţii, pe
închipuirile raţiunii naturale, iar nu pe experienţe lucrătoare, aceşti
scriitori învaţă mai mult despre cele ce însoţesc rugăciunea, iar nu despre
esenţa însăşi a rugăciunii. Unul vorbeşte foarte frumos despre necesitatea
rugăciunii, altul despre puterea şi binefacerile ei, altul despre mijloacele ce
duc la desăvârşirea rugăciunii, absolut necesare pentru rugăciune, cum sunt:
osârdia, luarea-aminte, căldura inimii, curăţia gândului, împăcarea cu
vrăjmaşii, smerenia şi celelalte. Dar cu privire la ce este rugăciunea şi cum
trebuie să te rogi, deşi sunt cele mai necesare de aflat, se găsesc foarte rar
lămuririle la predicatorii de azi. Ele cu adevărat sunt mai greu de înţeles şi
cer o cunoştinţă tainică, alta decât învăţătura care se predă în şcoli. Iar
lucrul cel mai grav este că deşartă înţelepciune a acestei lumi se sileşte să
măsoare cele dumnezeieşti cu măsură omenească. Mulţi judecă pe deplin greşit
crezând că mijloacele pregătitoare şi nevoinţele înlesnesc rugăciunea.
Rugăciunea este aceea care naşte nevoinţele şi toate virtuţile. Aceştia iau
drept mijloace şi ajutoare în lucrarea rugăciunii roadele sau urmările
rugăciunii, şi prin aceasta înjosesc pe nedrept puterea rugăciunii. Aceasta
este cu desăvârşire potrivnic Sfintei Scripturi. Căci Apostolul Pavel învaţă
despre rugăciune astfel: „Vă îndemn deci, înainte de toate, să faceţi rugăciuni” (I Tim. 2, 1). Aici, prima învăţătură din cuvintele
Apostolului este că el pune lucrarea rugăciunii înaintea tuturor celorlalte.
Sunt multe lucruri bune care se cer unui creştin, dar lucrarea rugăciunii
trebuie să fie înaintea tuturor, pentru că fără aceasta nu se poate săvârşi
nici un alt lucru bun. Fără rugăciune nu se poate găsi calea spre Domnul, nici
nu poţi înţelege adevărul, nici să-ţi răstigneşti trupul cu patimile şi cu
poftele, nici să-ţi luminezi inima cu lumina lui Hristos şi să te uneşti cu El.
Atât desăvârşirea, cât şi dreapta săvârşire a rugăciunii depăşesc puterile
noastre, precum spune şi Sfântul Apostol Pavel: „căci noi nu ştim să ne rugăm cum trebuie” (Rom. 8, 26). Ca urmare, numai deasa repetare a
rugăciunii este lăsată la propriile noastre puteri, ca un mijloc pentru a
dobândi rugăciunea curată, care este maica tuturor bunătăţilor duhovniceşti.
„Dobândeşte-o pe maică, şi ea îţi va aduce copiii”, spune Sfântul Isaac Sirul.
Învaţă-te să agoniseşti mai întâi rugăciunea, şi vei împlini uşor faptele bune.
Tocmai despre aceasta nu se vorbeşte, căci sunt prea puţini cei ce cunosc
învăţăturile tainice ale Sfinţilor Părinţi şi le practică îndeajuns.
Cu această convorbire,
am ajuns aproape de schit. Ca să nu-l pierd pe bătrânul înţelept şi ca să capăt
mai repede răspunsul dorit, m-am grăbit să-i spun:
- Fii bun, cinstite
părinte, lămureşte-mă ce înseamnă rugăciunea lăuntrică neîncetată şi cum aş
putea s-o învăţ. Văd că sfinţia ta o cunoşti în mod amănunţit, din proprie
experienţă.
Bătrânul mi-a
ascultat rugămintea cu dragoste şi m-a chemat la el.
- Intră! îţi voi da
cartea Sfinţilor Părinţi, din care vei înţelege limpede şi amănunţit cum poţi
să înveţi rugăciunea, cu ajutorul lui Dumnezeu.
Am intrat în chilie
şi bătrânul a început să-mi spună următoarele:
- Rugăciunea
lăuntrică neîncetată este chemarea continuă şi neîntreruptă a Numelui lui Iisus
Hristos cu gura, cu mintea şi cu inima, închipuindu-ne totdeauna în prezenţa
Lui şi cerând milostivirea Lui, în timpul oricărei îndeletniciri, în orice loc,
în orice vreme, chiar şi în vremea somnului. Ea se rosteşte cu următoarele
cuvinte: Doamne, lisase Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă! Şi, când
cineva se va deprinde cu această chemare, atunci va simţi o mare mângâiere în a
rosti totdeauna această rugăciune, încât nu va mai putea trăi fără ea, iar
rugăciunea se va revărsa singură într-însul. Acum înţelegi ce este rugăciunea
neîncetată?
- Da, părintele meu.
Învaţă-mă, te rog, cum s-o dobândesc! am exclamat eu cu bucurie.
-
Cum se poate învăţa rugăciunea, vom citi chiar în această carte. Se numeşte
Filocalia*. Ea conţine descrierea completă şi amănunţită a rugăciunii lăuntrice
neîncetate, descriere făcută de douăzeci şi cinci de Sfinţi Părinţi. Este atât
de înaltă şi folositoare, încât este socotită drept cel mai de seamă îndrumar
în viaţa duhovnicească şi contemplativă. Precum arată cuviosul Nichifor, ea „te
conduce la mântuire fără osteneală şi sudoare”.
- Dar este ea mai
înaltă chiar decât Biblia? am întrebat eu.
- Nu, ea nu este mai
înaltă şi nici mai sfântă decât Biblia, dar conţine lămuriri care luminează
înţelesul celor cuprinse în chip tainic în Biblie, locurile greu de înţeles.
Iţi dau o pildă: soarele este luminătorul cel mai mare, cel mai strălucitor şi
cel mai frumos, dar nu-l poţi privi sau contempla cu ochiul liber, fără nici o
apărare. Îţi trebuie o anumită sticlă artificială, prin care, deşi de milioane
de ori mai mică şi mai întunecată decât soarele, să poţi privi acest minunat
luminător, să te încânţi şi să-i primeşti razele înflăcărate. Tot aşa şi Sfânta
Scriptură este un soare strălucitor, iar Filocalia – acea sticlă necesară. Acum
ascultă, căci îţi voi citi în ce fel trebuie învăţată rugăciunea lăuntrică
neîncetată.
* Menţionăm
că toate referirile la Filocalie privesc ediţia în limba rusă. Creştinului
dornic să afle mai multe despre rugăciunea inimii îi putem indica, în
principal, volumul al 8-lea al Filocaliei române, fără a exclude, bineînţeles,
celelalte volume.
Bătrânul
a deschis Filocalia, a căutat îndrumările Sfântului Simeon Noul Teolog şi a
început: „Aşază-te liniştit în singurătate, apleacă-ţi capul, închide
ochii, respiră mai încet, coboară-ţi închipuirea înlăuntrul inimii,
adânceşte-ţi mintea, adică gândul, din cap în inimă. În timpul respiraţiei
spune: Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă.Încet, cu gura sau numai cu mintea. Sileşte-te să alungi toate
gândurile, fii liniştit, fii răbdător şi repetă cât mai des această lucrare!”
Bătrânul mi-a
tâlcuit toate acestea, mi-a dat el însuşi pildă de cum se poate realiza şi am
mai citit împreună din Filocalie pe Sfântul Grigorie Sinaitul şi pe prea
cuvioşii Calist şi Ignatie. Bătrânul mi-a tâlcuit tot ceea ce am citit din
Filocalie. Ascultând toate aceste învăţături plin de încântare şi de
luare-aminte, le memoram cu sete, încercând să ţin minte totul, cât mai
amănunţit. Aşa am stat mai toată noaptea şi, fără să dormim deloc, ne-am dus la
utrenie.
Slobozindu-mă,
bătrânul m-a binecuvântat şi mi-a zis ca din vreme în vreme să vin la el să mă
mărturisesc cu sinceritate, căci fără cercetarea povăţuitorului nu e bine să te
îndeletniceşti cu lucrarea lăuntrică şi nicidecum nu poţi spori.
Stând în biserică,
am simţit în mine un dor înflăcărat de a mă îndeletnici cât mai stăruitor cu
rugăciunea lăuntrică neîncetată şi mă rugam ca Dumnezeu să mă ajute. Mă gândeam
cum mă voi putea mărturisi şi sfătui cu duhovnicul, căci mai mult de trei zile
nimeni nu stătea la casa de oaspeţi a mănăstirii, iar prin-împrejurimi nu era
nici o locuinţă… În sfârşit, am aflat că la vreo patru verste se afla un sat.
M-am dus într-acolo să-mi caut un adăpost şi, spre norocul meu, Dumnezeu mi-a
arătat un loc bun. Un ţăran m-a angajat pentru toată vara să-i păzesc grădina,
cu condiţia să locuiesc într-o colibă din grădină. Astfel am început o nouă
viaţă, învăţând, după sfaturile bătrânului, rugăciunea lăuntrică şi mergând din
când în când la acesta, pentru povăţuire.
O săptămână întreagă
am stăruit, în singurătatea mea, la învăţarea rugăciunii neîncetate, întocmai
aşa cum îmi explicase bătrânul meu. La început, lucrurile au mers parcă uşor.
Mai târziu însă am simţit o mare greutate, lene, plictiseală, o somnolenţă care
mă biruia şi felurite gânduri care năvăleau ca un nor asupra mea. M-am dus cu
durere la bătrân şi i-am mărturisit starea mea. El, în-tâmpinându-mă cu
dragoste, mi-a spus:
- Aceasta este,
iubite frate, războiul lumii întunericului pornit asupra ta, lume pe care nimic
n-o înspăimântă aşa de mult ca rugăciunea inimii şi de aceea caută cu orice
chip să te împiedice şi să te întoarcă de la învăţarea rugăciunii. De altfel,
nici vrăjmaşul nu lucrează fără voia şi îngăduinţa lui Dumnezeu, şi doar atât
cât ne este de folos. Mai ai încă nevoie de încercări pentru smerire şi de
aceea e prea devreme să te apropii cu nemăsurată râvnă de poarta tainică a
inimii, altfel o să cazi în lăcomia duhovnicească. Iată, îţi voi citi în
legătură cu aceasta o învăţătură din Filocalie.
Bătrânul
a căutat cuvântul cuviosului Nichifor Monahul, apoi mi-a citit: „Iar dacă
ostenindu-te mult, o frate, nu poţi totuşi intra în părţile inimii, precum
ţi-am arătat, fă ceea ce-ţi spun şi cu ajutorul lui Dumnezeu vei afla ce cauţi.
Ştii că partea cugetătoare a fiecărui om este în piept, căci înlăuntrul
pieptului, tăcând noi cu buzele, vorbim, ne sfătuim cu noi înşine, dăm rând
rugăciunilor, psalmilor şi altora. Dă-i deci acestei cugetări, depărtând de la
ea orice gând – şi aceasta o poţi dacă vrei -, dă-i deci pe «Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă!» şi sileşte-te ca în loc de orice
alt gând să strigi pururea înlauntru aceste cuvinte. Iar ţinând aceasta mai
multă vreme, ţi se va deschide prin aceasta intrarea inimii, precum ţi-am
scris, fără nici o îndoială, cum am cunoscut şi noi prin cercare.” (vol. 7, Filocalia, p. 32)
- Vezi cum ne
povăţuiesc Sfinţii Părinţi? De aceea trebuie să primeşti cu încredere această
poruncă, adică să rosteşti cât mai mult rugăciunea lui Iisus cu gura. Uite, îţi
dau nişte metanii, cu care să faci măcar câte trei mii de rugăciuni în fiecare
zi. Ori de stai în picioare, ori de şezi, ori de umbli, ori de stai culcat, spune
neîncetat „Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă!”, nu tare şi fără grabă, de
trei mii de ori pe zi, fără să adaugi ori să scazi de la tine. Dumnezeu îţi va
ajuta ca prin aceasta să ajungi şi la lucrarea neîncetată a inimii.
Am primit cu bucurie
porunca şi m-am întors în sat. Am început să împlinesc cele trei mii de
rugăciuni, aşa cum mă învăţase bătrânul. Primele două zile mi-a fost greu, mai
târziu însă această îndeletnicire mi-a devenit atât de uşoară şi dorită, încât
apăruse un fel de nevoie să rostesc rugăciunea lui Iisus. I-am spus acest lucru
bătrânului, iar el mi-a poruncit să fac câte şase mii de rugăciuni,
spunându-mi:
- Fii liniştit şi
sileşte-te să împlineşti numărul de rugăciuni întocmai, după poruncă. Dumnezeu
te va milui.
O săptămână întreagă,
în coliba mea singuratică, am rostit câte şase mii de rugăciuni în Numele lui
Iisus, fără să mă îngrijesc de altceva şi fără să iau în seamă gândurile,
oricât m-ar fi războit. Mă deprinsesem aşa de bine cu rugăciunea, încât, dacă o
întrerupeam, simţeam că îmi lipsea ceva, parcă pierdeam ceva. Când începeam să
spun rugăciunea, mi se umplea sufletul de bucurie şi deveneam mai uşor. Când mă
întâlneam cu cineva, nici nu-mi venea să vorbesc; doream mereu să fiu singur,
ca să pot spune rugăciunea.
Bătrânul, nevăzându-mă
vreo zece zile, a venit el la mine. I-am arătat starea în care mă găseam. El,
ascultându-mă, a zis:
- Iată, acum te-ai
deprins cu rugăciunea. Menţine-o şi sporeşte această deprindere la douăsprezece
mii pe zi, fără să pierzi timpul. Stai în singurătate, scoală-te mai devreme şi
culcă-te mai târziu, iar după două săptămâni să vii la mine pentru sfat.
Am început să fac
aşa cum mi-a poruncit bătrânul şi în prima zi am reuşit să termin, seara
târziu, pravila mea de douăsprezece mii de rugăciuni. A doua zi am săvârşit-o
uşor şi cu plăcere. La început, simţeam o oboseală, sau parcă o înţepenire a
limbii şi un fel de amorţire a maxilarelor, plăcute de altfel, apoi o uşoară şi
delicată durere în cerul gurii; mai târziu am simţit o slabă durere în degetul cel
mare de la mâna stângă, cu care număram metaniile, şi o aprindere în toată
palma, întinzându-se până la cot, ce-mi producea o foarte plăcută senzaţie. Pe
deasupra, toate acestea parcă mă sileau şi mă trezeau spre o şi mai stăruitoare
aplecare la rugăciune. Şi aşa, vreo cinci zile, am împlinit credincios câte
douăsprezece mii de rugăciuni, căpătând, o dată cu deprinderea, o mare şi
plăcută bucurie.
Odată,
dis-de-dimineaţă, parcă m-a deşteptat rugăciunea. Am început să citesc
rugăciunile de dimineaţă, dar limba nu le rostea uşor şi toată dorinţa mea
tindea de la sine să zic rugăciunea lui Iisus. Când am început-o, câtă
uşurinţă, câtă bucurie am simţit, iar limba şi gura parcă o rosteau fără să le
silesc! Am petrecut ziua în bucurie, de parcă lepădasem toate celelalte, parcă
nu eram pe pământ; am terminat cu uşurinţă cele douăsprezece mii de rugăciuni,
seara devreme. Aş fi dorit mult să mai repet rugăciunea, însă n-am îndrăznit să
fac mai mult decât cele poruncite de bătrân. În felul acesta am continuat şi în
celelalte zile să chem Numele lui Iisus Hristos cu uşurinţă, simţind o dorinţă
puternică spre aceasta.
Apoi m-am dus iar la
bătrân ca să-i descopăr gândurile mele şi i-am povestit totul cu de-amănuntul.
După ce m-a ascultat, mi-a vorbit astfel:
- Dă slavă Domnului
că ţi-a dăruit dorinţa şi uşurinţa rugăciunii. Aceasta e lucrarea firească ce
vine din deasa repetare şi din nevoinţă, asemenea unei maşini care, după ce-i
întorci roata principală, merge multă vreme singură. Vezi cu ce puteri
superioare l-a înzestrat Dumnezeu pe om chiar în natura lui simţitoare, ce
simţiri pot apărea chiar şi într-un suflet păcătos, necuprins încă de Har? Şi
cât este de măreţ, cât este de încântător şi desfătător când Domnul binevoieşte
să-i descopere cuiva darul rugăciunii duhovniceşti şi să-i cureţe sufletul de
patimi! Această stare este de nedescris şi descoperirea acestei taine a
rugăciunii este o mai-înainte gustare a desfătării cereşti aici, pe pământ. De
această stare se învredniceşte cel care-L caută pe Domnul în simplitatea unei
inimi pline de dragoste. Acum te dezleg: săvârşeşte rugăciunea cât voieşti, cât
se poate de mult, consacră rugăciunii tot timpul cât eşti treaz şi sileşte-te
să chemi Numele Domnului Iisus Hristos fără să mai numeri rugăciunile,
lăsându-te smerit în voia lui Dumnezeu şi aşteptând ajutorul Lui. Cred că El nu
te va lăsa şi îţi va îndrepta calea.
Primind aceste
îndrumări, am petrecut toată vara rostind rugăciunea lui Iisus neîncetat, cu
gura; am fost foarte liniştit. În somn, adesea, visam că rostesc rugăciunea.
Iar ziua, dacă mi se întâmpla să mă întâlnesc cu cineva, îmi era atât de drag,
ca şi când mi-ar fi fost rudă. Gândurile mi s-au liniştit cu totul, de la sine,
şi nu mă mai gândeam la nimic altceva în afară de rugăciune, spre care mintea
începea să se plece ascultând-o; inima începea din când în când, tot de la
sine, să simtă un fel de plăcere şi o anumită căldură. Când se întâmpla să merg
la biserică, slujbele lungi din mănăstiri mi se păreau scurte, ne-maifiind, ca
înainte, obositoare, peste puterile mele. Singuraticul meu bordei mi se
înfăţişa ca un preafrumos palat şi nu ştiam cum să-i mulţumesc lui Dumnezeu că
a trimis unui ticălos păcătos ca mine un atât de vrednic „stareţ” povăţuitor.
Însă nu m-am folosit
multă vreme de îndrumările iubitului meu duhovnic, plin de înţelepciune, căci
spre sfârşitul verii a murit. Înainte de a muri, cu lacrimi în ochi, luându-mi
rămas bun şi mulţumindu-i pentru învăţătura părintească ce mi-a dat-o mie,
ticălosului, i-am cerut să-mi lase de blagoslovenie metaniile cu care se ruga
el întotdeauna.
Astfel, am rămas
singur. În sfârşit, a trecut şi vara şi s-a cules grădina. Eu nu mai aveam unde
locui. Ţăranul mi-a dat ca plată două ruble, mi-a pus în traistă posmagi pentru
dram şi din nou am început să pribegesc prin diferite locuri. De data aceasta
nu mai mergeam ca mai înainte, cu greutate, căci chemarea Numelui lui Iisus
Hristos mă veselea pe cale şi mi se părea că toţi oamenii au devenit mai buni
cu mine, parcă toţi începuseră să mă iubească.
Am început să mă gândesc
ce aş putea face cu banii primiţi pentru paza grădinii; oare îmi trebuiau? Da,
îmi trebuiau! Stareţul meu nu mai era, nu mai aveam povă-tuitor, aşa că îmi
trebuia Filocalia, să învăţ din ea rugăciunea lăuntrică. Mi-am făcut cruce şi
am pornit la drum, cu rugăciunea.
Am ajuns într-un
oraş de gubernie şi am început să întreb de carte prin prăvălii. Am găsit-o
într-un loc, dar costa trei ruble, iar eu nu aveam decât două. M-am tocmit, dar
negustorul n-a vrut să lase din preţ. În sfârşit, îmi spuse:
- Du-te la biserica
de colo şi întreabă de epitropul bisericii. La el se găseşte o asemenea carte,
dar veche, poate că ţi-o lasă cu două ruble.
M-am dus şi
într-adevăr am cumpărat Filocalia cu două ruble. Era tocită şi veche. M-am
bucurat nespus. Am reparat-o cât m-am priceput, am cusut-o cu pânză şi am pus-o
în traistă lângă Biblie.
De atunci călătoresc
săvârşind neîncetat rugăciunea lui Iisus, lucrul cel mai de preţ şi mai
mângâietor din tot ceea ce am pe lume. Uneori merg până la şaptezeci de verste
pe zi, dar nu simt că merg, ci simt numai rugăciunea. Când mă pătrunde frigul
puternic, spun mai cu stăruinţă rugăciunea şi degrabă mă încălzesc. Dacă mă
biruie foamea, chem mai des Numele lui Iisus Hristos şi nu mai am nevoie să
mănânc. Când mă îmbolnăvesc sau mă dor picioarele sau spatele, iau aminte la
rugăciune şi nu mai simt durerea. Dacă mă supără cineva, e destul să-mi aduc
aminte de mângâierea rugăciunii lui Iisus, pentru ca jignirea şi supărarea să
treacă şi toate să fie uitate. Amcdevenit parcă un alt om, nu mă îngrijesc de
nimic, nu mă preocupă nimic, n-aş privi la nimic din cele lumeşti şi aş vrea să
fiu mereu singur.
Am o singură
dorinţă, căpătată prin deprindere, să spun mereu rugăciunea şi, când încep să
mă ocup cu aceasta, devin foarte vesel. Dumnezeu ştie ce se petrece cu mine.
Desigur, acestea sunt numai impresii sau, precum spunea duhovnicul meu, efectul
naturii şi al deprinderii; dar nu îndrăznesc încă să mă ocup de rugăciunea
duhovnicească, cea din lăuntrul inimii, din pricina nevredniciei şi neştiinţei
mele.
Aştept ceasul voii
lui Dumnezeu, nădăjduind în rugăciunile răposatului meu duhovnic. N-am ajuns
încă la rugăciunea duhovnicească, cea de sine lucrătoare în inimă; dar, slavă
Domnului, acum înţeleg limpede ce înseamnă cuvintele Apostolului, pe care le
auzisem odinioară: „Rugaţi-vă neîncetat!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial