de Giacomo Bini OFM
|
Nimeni nu se îndoiește de actualitatea și
capacitatea de atracție a mesajului
evanghelic întrupat de Sf. Francisc acum
opt veacuri. Într-adevăr, mărturia Sărăcuțului din Assisi depășește granițele
epocii și ale culturii sale; apare imposibil să fie închisă în interiorul
unei confesiuni religioase, și cu atât mai puțin a o interpreta ca fiind o
„proprietate privată” a discipolilor săi. Este vorba de o experiență
spirituală având o dinamică particulară, cu o fascinație ce nu poate fi
circumscrisă nici unui anotimp istoric sau grup deosebit. Tocmai atunci când
se încearcă să se închidă mesajul său în definiții, când se crede că a fost
formulată și înțeleasă odată pentru totdeauna, bogăția lui explodează cu conținuturi
și modalități surprinzător de noi. Apariția de-a lungul veacurilor a noi și
noi familii religioase și grupuri diferite care se inspiră din această
carismă, cât și diferitele încercări de a „reforma” ordinele franciscane,
sunt un semn evident al acestei bogății și neliniști.
Este vorba de un mesaj, de o spiritualitate, care-și
revendică libertatea ei, bucuria ei de a trăi. Pare că-și găsește casa tocmai
atunci când nu are o casă.
De când, în piața din Assisi, în fața episcopului și
concetățenilor săi mirați, Francisc s-a dezbrăcat, restituind totul
părintelui său și spunând: „De acum îniante voi putea spune liber: Tatăl
nostru care ești în ceruri...” și nu „tatăl meu Petru Bernardone”, el și
mesajul său nu mai suportă nici o sclavie. Nici o haină lumească nu i se va
mai potrivi.
„Francisc, de ce la tine toată lumea aleargă, și
fiecare persoană pare că dorește să te vadă și să te audă și să asculte de
tine? Francisc, de ce la tine?” (Fioretti, 10). Întrebarea fratelui Masseo ar
primi răspunsuri dintre cele mai diferite: datorită spiritului poetic,
datorită iubirii față de natură și față de creaturi, datorită împărtășirii
viscerale cu cei mai săraci, datorită capacității de reconciliere și de
pacificare... Lista ar putea continua, iar fiecare epocă își are lista cu
propriile ei răspunsuri. Fiecare familie sau institut franciscan, printre
sutele apărute în decursul istoriei, poate să revendice și să definească
simbolul lui, „haina” lui, structura lui, angajarea lui socială; dar vai dacă
aceste opere, sau alte forme exterioare vor fi privite ca fiind realizarea
definitivă a spiritulității franciscane! Francisc repetă fiecăruia: „Vreau ca
să nu mi se vorbească de nici o regulă, nici de cea a Sf. Benedict, nici de
cea a Sf. Augustin, nici de cea a Sf. Bernard, de nici un alt ideal sau fel
de viață diferită de cea revelată și dăruită de marea milostivire a Domnului.
Domnul mi-a spus ca să fiu ca El, un nebun în această lume...” (Spec.
68, cfr. 1Cor 4,10).
„Miracolul evanghelic”, numit Francisc s-a născut
atunci când, eficienței unei vieți bazate pe comerț și pe acumulare de
bunuri, idealului cavaleresc care definea în fața altora imaginea lui, a fost
înlocuit cu imaginea lui Cristos cel sărac, imaginea unui Dumnezeu care se
face cunoscut în sărăcie, în fragilitate, în expropiere, în dăruirea de sine
cea mai radicală: „Fiul Omului nu are unde să-și sprijine capul”. În această
„nesiguranță” trăită de Fiul lui Dumnezeu pe acest pământ, Sfântul din Assisi
și-a găsit siguranța, punctul de referință, orizontul clar, atât de
afascinant, atât de înțeles încât totul în jurul lui și-a schimbat
înfățișarea și semnificația. Se nasc relații noi, profunde, libere și
eliberatoare. Totul este potențiat de el: intuițiile totdeauna noi,
afectivitatea lui care nu cunoaște limite, fantezia lui simbolică care, an
după an devine tot mai audace și încrezătoare. Totul este trăit în simplitate
și unitate, recondus spre orizontul determinant: „Acum pot spune cu
libertate: Tatăl nostru care ești în ceruri”. Sărăcia lui face spațiu Duhului
în el, care multplică capacitățile creative ce vin de la Dumnezeu și numai de
la El.
De ce Francisc fascinează încă și nu ne lasă să
„dormim” în pace? Pentru că trimite direct la Vestea cea Bună, trimite la
întâlnirea directă cu mesajul evanghelic și invită pe fiecare: „Acum îți
revine ție, trupului tău, inimii tale să dai carne Evangheliei, astăzi, cu
mult curaj și fără ezitări. Ești în brațele lui Dumnezeu Tatăl: nu-ți fie
teamă!”.
Francisc fascinează pentru că revelează și exprimă
toate posibilitățile existente în noi, dar pe care deseori nu reușim să le
eliberăm din cauza închiderii în noi înșine care ne sufocă și ne
neliniștește. Abandonarea în Dumnezeu a trezit în Francisc încrederea în sine
ca obiectul al nesfârșitelor ale lui Dumnezeu și de infinite posibilități de
expresie; i-a revelat bucuria exproprierii radicale și libertatea pentru
Împărăția lui Dumnezeu; l-a deschis spre fecunditatea nesfârșită a relațiilor
cu persoanele și cu întreaga creație, transformându-l în omul dialogului, al
comuniunii și al păcii. Dar această abandonare totală, asemănătoare cu cea a
unui copil care așteaptă totul de la părinți, trebuie cucerită zi de zi,
ascultând Cuvântul lui Dumnezeu, aproape apărându-L pe Dumnezeu de noi
înșine, reparcurgând cu mult curaj diferitele căi de spoliere. „Francisc –
spune primul biograf – părea un om venit din altă lume” (1Cel 36): dintr-o
lume mai umană, mai fraternă, mai respectuoasă și mai solidară; lumea pe care
cu toții o dorim și i visăm. Ar putea fi lumea celui de-al treilea mileniu,
dacă nu vom accepta pasiv impunerea infinitelor forme idolatrice și
egocentrice ce ne sunt propuse, dar vom primi cu inimă reînnoită proiectul
originar al lui Dumnezeu în noi. Este esențial să ne reapropiem cu entuziasm
de noutatea mesajului evanghelic transmis de fascinația originală a lui
Francisc; a da acestui conținut noi forme mai transparente, mai elocvente,
mai semnificative; a găsi „burdufuri noi pentru vinul nou”, astfel ca viața
noastră să devină o vestire coerentă a Celui în care ne-am pus speranța.
Fiecăruia dintre noi, bărbați și femei, este
adresată marea invitație pe care Sărăcuțul din Assisi o pronunță în momentul
morții: „Eu mi-am făcut partea, Cristos să vă învețe care este partea
voastră” (2Cel 214).
Francisc ne-a lăsat un conținut „nud”, așa cum era
el în piața din Assisi; ne-a transmis un mesaj clar de întrupat și de
mărturisit.
„De ce la tine, Francisc?”. Atunci când Francisc
trecea pe străzi, toți alergau în urma lui, pentru că simțeau că în el exista
mult mai mult decât el însuși. Nouă ne revine să redăm prospețime, concretețe
și actualitate acestui mesaj: nu putem dezamăgi așteptările lumii în care
trăim.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial