Care este
doctrina Bisericii catolice, ortodoxe și a
Bisericilor protestante în privința
tematicii sacramentelor?
Biserica Catolică învață că
sacramentele sunt semne ale acțiunii lui Isus Cristos. A fost El însuși cel
care le-a instituit, fără să se limiteze la semnul însuși, dar stabilindu-i și
legătura cu un determinat semn al harului său. Biserica învață că Isus Cristos
ea adorat definește și acordă harurile lui prin mijlocul semnelor sacramentale
în momentul administrării. Este vorba, deci, de acte ale Bisericii și nu ale
unei persoane private. Biserica, administrând sacramentele, îndeplinește
misiunea primită de la Isus de a merge la toate neamurile, învățând și
botezând. Din acest motiv, Biserica crede cu adevărat și face astfel ca și
alții să creadă că sacramentele instituite de Isus Cristos, sunt semne eficace
ale harului său. Acestea sunt alcătuite din cuvinte precise și acțiuni având
semnificație simbolică, cu care creează o unică entitate. Cuvintele rostite
definesc gesturile: astfel, pâinea frântă este trupul Domnului, spălarea
mâinilor este o purificare spirituală, ungerea este o întărire a vigorii.
Sacramentele
sunt semne ale întâlnirii omului cu Cristos în comunitatea ecleziastică.
Biserica Catolică învață că sacramentele acordă harul ex opere operato, adică, în virtutea actului sacramental însuși.
Acest lucru înseamnă că eficacitatea sacramentului derivă din înseși acțiunea
lui Isus Cristos, din puterea răscumpărătoare a morții și învierii Lui: deci,
nu este rezultatul sfințeniei ministrului care administrează sacramentul, nici
a meritelor celui care îl primește. Tocmai în acest fel trebuie înțeleasă
definiția tehnică ex opere operato:
nu în virtutea ministrului, ci în virtutea Mântuitorului. Evident, implicarea
personală a celui care primește sacramentul (ex opere operantis) este la fel de importantă din două motive: 1)
subliniază caracterul eclezial al fiecărui sacrament (sacramentele sunt acte
ale Bisericii); 2) întărește fecunditatea sacramentului primit. Ca loc de
întâlnire dintre Dumnezeu și om, sacramentul necesită o angajare reciprocă:
totuși, angajarea omului nu poate condiționa angajarea lui Dumnezeu.
Biserica Catolică
mai învață că Isus Cristos însuși, om adevărat și Dumnezeu adevărat, este sacramentul izvorâtor. Într-adevăr, în
El, în modul cel mai complet și perfect s-a realizat misterul întâlnirii dintre
Dumnezeu și om. Biserica, în schimb, este sacramentul originar, primul, în care
toate celelalte își află locul natural.
Biserica
Catolică recunoaște șapte sacramente,
șapte semne eficace de har și de identitate comunitară. Acestea sunt: botezul,
euharistia, mirul, pocăința, maslul, preoția, căsătoria.
După Biserica Ortodoxă, sacramentul este o
acțiune divină în care, cu ajutorul unui semn vizibil, este acordat
credinciosului harul invizibil al Duhului Sfânt. Semnul exterior al
sacramentului sunt rugăciunile, forma administrării, și materia sacramentului,
în vreme ce materia internă, invizibilă, este harul Duhului Sfânt. Sacramentele
sunt administrate în Biserică/biserică și de Biserică, și sunt necesare pentru
toți membri ei în vederea mântuirii.
Și în Biserica
Ortodoxă sunt recunoscute șapte sacramente:
botezul, mirul, euharistia, pocăința, preoția, căsătoria și maslul. Cu toate
acestea, teologii ortodocși nu cred că acest număr ar avea un caracter
definitiv. Atât în momentul definirii lor, în secolul al XIII-lea, cât și mai
târziu, s-a vorbit și de două, șase, sau chiar zece sacramente. Unii recunosc
ca sacrament și consacrarea monahală, binecuvântarea bisericilor și a
icoanelor, marea binecuvântare a apei în timpul Epifaniei, și chiar
înmormântările. Și în aceste circumstanțe este acordat harul Duhului Sfânt.
Ortodocșii nu
acceptă afirmația pentru care acțiunea Duhului Sfânt este validă ex opere operato. Ei învață că, pentru a
obține harul, este necesar ca omul să se apropie de de sacrament cu demnitate
și cu credință, pentru că harul nu acționează forțat. Dumnezeu dăruiește harul,
dar omul este liber să-l primească sau să-l refuze. În opera răscumpărătoare
trebuie să se creeze o profundă sinergie: colaborarea dintre Dumnezeu și om.
După învățătura
Bisericii luterane sau a Bisericilor reformate sacramentele, ca
și Cuvântul lui Dumnezeu, sunt instrumente ale harului lui Dumnezeu.
Sacramentul este un rit sacru (un act divin), instituit de însuși Isus Cristos,
în care harul invizibil al lui Dumnezeu este acordat sub forma unor semne
vizibile. Luther susținea că sacramentul este cuvânt vizibil al lui Dumnezeu:
așa cum prin proclamare Cuvântul ajunge la ureche, tot la fel, prin administrarea
sacramentelor, Cuvântul se face vizibil ochiului. La început se acceptau trei
sacramente (cf. Apologia Confesiunii
Augustane): „Sunt adevărate sacramente botezul, cina Domnului și
dezlegarea, care este sacramentul reconcilierii”). Totuși, deoarece penitenza
rezultă lipsită de un semn vizibil și, deci, de una din cele trei
caracteristici sacramentale, ea a fost unită succesiv cu sfânta împărtășanie. Aceste
două sacramente (botezul și sfânta împărtășanie, numită și „cină”) sunt
recunoscute în Biserica luterană și în cele reformate, nu numai ca semne
exterioare, prin care se recunosc adevărații creștini, ci și ca acțiuni ale
voinței harului divin față de umanitate. Sacramentul nu acționează ex opere operato, adică prin simpla
administrare, ci grație credinței celui care primește sacramentul, pentru că
fără credință nu există mântuire. În consecință, pentru ca sacramentul să fie
eficace, trebuie să fie primit cu credință, adică cu deplină încredere în
promisiunile lui Dumnezeu în el conținute.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial