Un lucru pe care trebuie să ni-l amintim de fiecare dată când
citim Patericul egiptean este că soluţiile pe care le aflăm în paginile
sale sunt soluţii particulare, dar cu valoare paradigmatică, de model. Adică ne
putem găsi foarte bine rezolvarea acolo, dar nu înseamnă că ceea ce citim în
Pateric este soluţia obligatorie în toate situaţiile. Într-o asemenea grilă pot
fi citite şi primele două apoftegme despre avva Arsenie. Iată-le: Avva
Arsenie, când încă era la palat, se ruga lui Dumnezeu zicând: "Doamne, arată-mi
cum să mă mântuiesc!" Şi i-a venit un glas care i-a zis: "Arsenie, fugi de
oameni şi te vei mântui!" Iar cea de-a doua: Tot el, după ce s-a retras
în viaţă singuratică, s-a rugat din nou cu aceleaşi cuvinte. Şi a auzit un glas
mare zicându-i: "Arsenie, fugi, taci, linişteşte-te!" Iată rădăcinile
nepăcătuirii.Aceste descoperiri sunt făcute avvei Arsenie şi se adresează în
primul rând lui, iar apoi celor care, având o structură sufletească similară, se
pot mântui în acelaşi fel. Nu înseamnă că retragerea absolută, fuga de oameni
sunt condiţii necesare pentru mântuirea fiecăruia. Ba mai mult chiar, nu
înseamnă că soluţia aceasta, perfect valabilă pentru Arsenie, este aplicabilă
tuturor călugărilor.
Cele două revelaţii succesive care îl îndeamnă pe Arsenie să se
retragă au ca punct culminant liniştea. Citindu-le împreună putem spune că
Sfântului Arsenie i se porunceşte să fugă de oameni, să tacă pentru ca să se
liniştească şi în felul acesta se va mântui. Îndrumarea vine şi pe fondul unei
constituţii sufleteşti aparte. Arsenie este un iubitor al singurătăţii şi
confirmă asta de fiecare dată când are ocazia. E de ajuns să vedem apoftegmele 7
şi 28. O vom reda aici doar pe prima dintre ele: Odată, fericitul arhiepiscop
Teofil a venit la avva Arsenie împreună cu un mare dregător şi au cerut să
asculte un cuvânt de la bătrân. După o tăcere scurtă bătrânul le-a zis: "Dacă
vi-l spun, îl veţi păzi?" Ei au promis că-l păzesc. Atunci bătrânul le-a zis:
"Unde auziţi de Arsenie, nu vă apropiaţi!"
Nu poţi să vorbeşti despre avva Arsenie Romanul şi să nu
pomeneşti însingurarea lui, dar în apoftegmele citate mai sus o atenţie
deosebită merită înşiruirea: "fugi, taci, linişteşte-te!" Această succesiune
aduce aminte de cuvântul Mântuitorului: "Tu însă, când te rogi intră în
cămara ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, şi Tatăl
tău, care vede în ascuns îţi va răsplăti ţie" (Mt. 6, 6). Rugăciunea se face
aşadar în intimitate, în singurătate, cufundat înlăuntrul tău (ceea ce însă nu
exclude nicidecum cultul sau rugăciunea publică). Pentru a obţine o astfel de
intimitate de lungă durată cu Dumnezeu, e nevoie de retragere, de izolare. Apoi,
după ce au fost eliminaţi pe cât posibil stimulii externi, ispitele şi
tulburările care ar putea veni din afară, e nevoie de tăcere. În tăcere omul se
adună în sine, iese din risipirea cotidiană şi se apropie, un pas în plus, de
linişte. Acea isihie atât de favorabilă rugăciunii şi contemplaţiei.
Retragerea, izolarea şi tăcerea nu sunt decât primii paşi, care
în sine nu valorează nimic, pentru că singure aceste virtuţi nu te pot uni cu
Dumnezeu. Dar ele oferă foarte bine cadrul pentru o atare întâlnire.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial