ADEVĂRUL ESTE TOTDEAUNA
RELATIV?
de Maurizio Moscone
ROMA, sâmbătă, 13 octombrie 2012 (zenit.org).- Omul, făcându-se total autonom
față de Dumnezeu, nu mai are un fundament stabil pe care să sprijine în mod
absolut valorile morale universale; valorile nu se mai sprijină pe o stâncă
solidă, ci, așa cum scrie acut Nietzsche, se sprijină pe apă. În această
privință, Zarathrusta afirmă: „O, fraților! Nu curge acum totul? Toate
pasarelele și toate podurile nu au căzut oare în apă? Cine încă s-ar sprijini
pe „bine” și pe „rău”? Vai vouă! Să trăim noi! Vântul dezghețului s-a ridicat!
Predicați așa, o fraților, pe toate căile! Există o veche iluzie ce se cheamă
bine și rău[1].
Binele
și răul, înțelese în mod absolut, sunt o „veche iluzie”, căreia cultura actuală
i-a substituit unele cataloage morale care privesc diferitele societăți.
nimeni, după actualul „relativism etic” nu poate să afirme că o valoare este
absolută, deoarece ființei unei îi este exclusă posibilitatea de a cunoaște
normele morale care să fie înscrise în natura omului.
Următorul text anonim al unui sofist grec,
intitulat Raționamente duble, este
foarte actual, deoarece exprimă modalitatea de gândire relativistă, care este
specifică culturii de astăzi: „Massageții despică părinții și îi mănâncă,
pentru că gândesc că a fi îngropați în proprii fii este cea mai frumoasă
îngropăciune; dacă cineva ar face acest lucru în Grecia, alungat departe, ar
muri infam, ca fiind autorul unor lucruri urâte și teribile. […]. Pe lângă
locuitorii din Lidi, faptul ca copilele să se căsătorească după ce s-au
prostituat pentru bani, pare frumos; pe lângă greci nimeni nu s-ar căsători cu
ele”[2].
Dacă
valorile nu sunt înscrise în natura omului, în sufletul uman pe care Dumnezeu
l-a creat și în care se reflectă, dar sunt relative diferitelor culturi sau,
mai specific, felului de a gândi al fiecărui om în parte aparținând acestor
culturi, cum este posibil să se excludă ca un mâine incestul sau eliminarea
handicapaților să fie considerate practici legitime? Nu este oare adevărat că
uniunile homosexuale, considerate repugnante pentru ethosul public până acum douăzeci de ani, astăzi sunt legitimate
de/în câteva state? Cine ar fi aprobat acum douăzeci de ani ca o bunică, cu
ajutorul însămânțării artificiale, să poată da naștere propriului nepot?
Alte
întrebări analoge ar putea fi formulate, cu scopul de a solicita reflecția
asupra consecințelor la care conduc anumite premise culturale astăzi larg
acceptate. Aceste premise sunt justificate cu ajutorul unei tematizări „teoretice”
din partea unei mari mulțimi de filosofi care, inspirându-se, în diferite
feluri, din hermeneutica lui Heidegger, și radicalizând-o, susțin, așa cum afirmă
Marquard, că „Adevărul nu există” și „scepticismul nu constă în a nu susține
nici o teză, cât a susține, de fiecare dată, mai multe teze”[3].
Absența Adevărului din panoramica
filosofică actuală comportă asumarea unei multiplicități de teze care, în mod
democratic, trebuie să fie puse pe același plan, pentru că nici una din ele nu
poate să pretindă o supremație teoretică asupra celorlalte. Într-adevăr, nu
există o realitate în sine, a cărei cunoaștere adecvată să consimtă formularea
unor teze filosofice adevărate de contrapus unor teze false, pentru că, așa cum
susține Vattimo, citând din Fragmente
postume al lui Nietzsche, „nu există fapte, ci numai interpretări”; și
înseși această teză nu poate, după părerea lui Vattimo, să fie considerată adevărată, deoarece și ea este una din
multe interpretări posibile[4].
Hermeneutica,
în accepțiunea pe care o asumă aceasta în filosofia actuală, este înțeleasă ca
fiind dialogul infinit dintre o multiplicitate de indivizi care exprimă viziuni
despre lume relative particularelor punctelor lor de vedere, iar acest dialog
este făcut imposibil, din motive intrinsece, să ajungă la Adevăr. Astăzi, afirmă în această privință Morra, „hermeneutica nu
mai este instrumentul pentru a citi adevărul, ci pentru a dizolva monoliticitatea
Adevărului și a ajunge la înțelegerea politeismului adevărului”[5].
Adevărul,
fiind relativ fiecărui subiect
interpretant, poate fi, de aceea, decisă în mod democratic de către oameni,
pentru că sunt ei cei care, în ultimă instanță, decid dacă să-l adore pe Dumnezeu sau pe oameni, dacă să respecte
normele morale transmise de către tradiție sau să inventeze altele noi, dacă să
respecte natura sau să o aservească propriilor interese, etc.
Epoca
„post-modernă”, afirmă Lyotard, a șters „narațiunea-Dumnezeu” și celebrează
moartea Creștinismului și al filosofiei, în vreme ce încă recunoaște valoare
științei, al cărei scop este „căutarea instabilității”[6].
În această epocă, în care toate certitudinile au căzut, revine fiecărui om în
parte să stabilească, tot mai provizoriu și revizuibil, sensul existenței; de
aceea, se realizează astăzi profeția lui Nietzsche care, cu cuvintele lui
Zarathustra, proclama: „Da, acest Eu, și contradicția și confuzia acestui eu, este încă cel care în mod leal
afirmă Ființa lui, acest eu care
creează, care vrea, care evaluează, și care este măsura și valoarea tuturor
lucrurilor. […]. Un nou orgoliu a învățat Eul meu, iar eu îl învăț oamenilor: să
nu se mai ascundă capul în nisipul cereștilor lucruri, dar să fie purtat cu mândrie,
cap pământesc ce creează sensul pământului!”[7].
Omul
occidental, „măsura și valoarea tuturor lucrurilor” și creator al sensului
pământului, s-a emancipat definitiv de Dumnezeu și de orice valoare morală
transcendentă, și acum este, în sfârșit, liber să-și proiecteze propria
existență după propriile dorințe și să-și realizeze propria voință, dominând
natura cu ajutorul științei și al tehnicii, care oferă umanității actuale
posibilități de negândit generațiilor trecute.
Omul
de astăzi, care este liber să decidă și câte și care sunt genurile sexuale
(după unii membri ale ONG-urilor prezente la a IV-a conferință a ONU asupra
femeii, ființele umane se disting în masculine, feminine, homosexuale, lesbice
și transsexuale[8], trăiește, însă, așa cum
s-a amintit în precedență, o profundă dezorientare, pentru că este lipsit de o
lumină care să conducă cu serenitate existența lui, și să-i indice drumul de
parcurs. Înmulțirea constantă a suicidelor, violența asupra femeilor și a
copiilor, tot mai extinsa folosire a drogurilor, răspândirea criminalității
sunt numai unele din semnele acestei dezorientări, care provoacă, în general, o
profundă nefericire.
Situația
existențială în care trăiește omul occidental de astăzi, nu este oare în
relație cu clima culturală care îl constituie ca ființă din punct de vedere
istoric întrupată?
Cine
a gândit ideile care circulă astăzi în Occident, și care este originea lor? Mai
ales, ce incidență au ele în felul de a gândi și de a acționa în viața a sute
de milioane de oameni? Este chiar imposibil să se cunoască natura omului?
Dumnezeu este numai o fantezie umană sau există cu adevărat? Reflecția
filosofică și teologică nu poate să se eschiveze în a da un răspuns acestor
interogative.
[1] F.NIETZSCHE, Così
parlò Zarathustra, cit., p. 176-177.
[2] DIELS, 12 [90]. 2,14,16
(H.DIELS, I sofisti. Frammenti e testimonianze, Laterza, Roma-Bari 1954.
Il numero tra parantesi quadre indica la collocazione del capitolo nella sesta
edizione dei Vorsokratiker di Diels-Kranz, vol.II).
[3] O.MARQUARD, Apologia
del caso, Il Mulino, Bologna 1991, p.84.
[4] Cfr.G.VATTIMO, Oltre
l'interpretazione, Laterza, Roma-Bari 1995.
[5] G.MORRA, Dio nella
filosofia postmoderna, relazione tenuta al Convegno sul tema "Dio
oggi", svoltosi a Roma il 2-3 dicembre 1993 presso la Pontificia
Università Urbaniana.
[6] J.F.LYOTARD citato in ibidem.
[7] F.NIETZSCHE, Così
parlò Zarathustra, cit.,p.36.
[8] Le ONG (Organizzazioni
Non Governative) hanno organizzato, parallelamente alla IV conferenza dell'ONU
sulla donna, svoltasi nel settembre del 1995 a Pechino, una serie di incontri
culturali riguardante temi di attualità, quali ad esempio: "L'uso di
bambole di gomma in grandezza naturale e di vibratori per alleviare
l'oppressione sessuale delle donne", "Tecniche di corteggiamento tra
lesbiche: teoria e pratica".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial