Odată cu venirea Mântuitorului Iisus Hristos, timpul a
încetat să mai fie pentru om măsura morţii şi degradării vieţii, ci spaţiul
sfinţirii şi al întâlnirii cu Dumnezeu. Portretizat în vechime ca un monstru
care îşi devora propriii fii, timpul a fost restabilit de Mântuitorul şi a
devenit iconomie a mântuirii sau plan al mântuirii, plin de speranţă şi de
nădejde. Făgăduinţa Mântuitorului "Iată, eu sunt cu voi pân la sfârşitul
veacurilor" (Mt. 28, 20) este concretizată în Biserică prin existenţa timpului
liturgic sau bisericesc.
Prin sărbătorile, pomenirile, prăznuirile care se succed zilnic
şi anual în Biserică, credincioşii reactualizează în viaţa lor evenimentele din
istoria mântuirii, care au în centru pe Mântuitorul Iisus Hristos şi pe sfinţii
Săi. Aceste evenimente unifică trecutul şi viitorul cu prezentul într-un timp
sacru sau sfinţit. Timpul bisericesc se opune timpului convenţional,
desacralizat, pentru că este expresia plenară a Bisericii care oferă altceva
lumii, sfinţenie şi viaţa veşnică.
Ziua liturgică nu începe cu miezul nopţii sau cu dimineaţa, ca
în măsurarea civilă a timpului, ci cu seara. Ziua liturgică este intervalul de
timp între două seri consecutive, de aceea sărbătorirea oricărei zile liturgice
începe cu slujba Vecerniei din ajunul zilei respective. Ziua liturgică este
moştenită de la evrei, care socoteau timpul potrivit învăţăturilor descoperite
lui Moise despre crearea lumii. Zilele creaţiei sunt numărate începând cu seara
şi se continuau cu dimineaţa: "Şi a fost seară şi a fost dimineaţă, ziua
întâi... Şi a fost seară şi a fost dimineaţă, ziua a doua..." (Facere 1, 5, 8).
Păstrarea acestei împărţiri a zilei a fost năzuinţa poporului evreu de a se
întoarce la timpul în care omul petrecea împreună cu Dumnezeu, la vremurile
imemoriabile ale începutului.
Ziua împărţită în Ceasuri
Tot din cultul iudaic, Biserica creştină a moştenit şi
împărţirea zilelor în Ceasuri, pe care evreii le adoptaseră de la
asirobabilonieni. Ziua, intervalul de timp de dimineaţă până seara, socotit 12
ore, era împărţită în patru sferturi de câte trei ore fiecare, numite Ceasuri.
Şi nopţile erau împărţite în acest fel, în calupuri de patru sferturi sau uneori
de trei treimi, dar subdiviziunile erau numite străji sau vegheri. Revenind la
ceasurile zilei, în cultul iudaic era rânduiala ca la ceasul I (intervalul de
timp între orele 6:00-9:00), ceasul III (intervalul de timp între 9:00-12:00),
ceasul VI (între 12:00-15:00) şi ceasul IX (între orele 15:00-18:00), să se facă
rugăciuni speciale la Templu. Biserica a moştenit această tradiţie şi, cu
timpul, în cultul bisericesc a apărut slujba Ceasurilor, care aminteşte de
originea vechi-testamentară prin psalmii care se citesc în cadrul lor. În cadrul
fiecărei săptămâni, zilele sunt închinate în serviciul liturgic pomenirii unor
evenimente şi persoane sfinte din istoria Bisericii.
Prima zi a săptămânii este duminica
Duminica este sărbătoarea săptămânală a Învierii Domnului, Ziua
Domnului sau ziua cea mare, şi este considerată cea mai sfântă zi a săptămânii.
Pentru creştini, prima zi a săptămânii nu este lunea, ci duminica, pentru că a
fost prima zi a creaţiei şi duminica este ziua celei de-a doua creaţii a lumii,
a Învierii Mântuitorului, care a redeschis omului Împărăţia cerului şi accesul
la izvorul vieţii. Duminica este prima zi a săptămânii pentru că timpul este
închinat lui Dumnezeu şi începem săptămâna cu cinstirea şi slăvirea lui
Dumnezeu, creatorul şi stăpânul timpului. Lunea este închinată cinstirii
sfinţilor îngeri, care au fost creaţi înaintea omului şi au slujit lui Dumnezeu
cu devotament. Marţea este închinată sfinţilor prooroci din Vechiul Testament în
frunte cu Sfântul Ioan Botezătorul. Miercurea este închinată Sfintei Cruci şi
Patimilor Mântuitorului pentru că în această zi au făcut sfat fariseii şi
cărturarii să-L prindă pe Domnul. Joia este închinată Sfinţilor Apostoli în
amintirea Cinei celei de Taină, când Mântuitorul a instituit taina Sfintei
Euharistii. Joia este pomenit şi Sfântul Nicolae, arhiepiscopul Mirelor Lichiei,
ca imagine a ierarhilor care au slujit desăvârşit pe Mântuitorul. Vinerea se
face pomenirea patimilor, răstignirii şi morţii Mântuitorului. Sâmbăta este
închinată pomenirii tuturor morţilor, a sfinţilor mucenici şi mărturisitori care
şi-au dat viaţa pentru Hristos.
Anul nou bisericesc se sărbătoreşte la 1 septembrie
Spre deosebire de anul civil calendaristic, care începe la 1
ianuarie, la 1 septembrie este prăznuit Începutul anului bisericesc sau
Indictul, cum mai este cunoscut în popor. Indictul sau indictionul înseamnă
poruncă şi arătare. În această zi a intrat Domnul Iisus Hristos în sinagoga
iudeilor şi, luând cartea lui Isaia Proorocul, a citit cuvintele: "Duhul
Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor; M-a
trimis să vindec pe cei zdrobiţi cu inima; să propovăduiesc robilor dezrobirea
şi celor orbi vederea; să slobozesc pe cei apăsaţi şi să vestesc anul plăcut
Domnului" (Luca 4, 18-19). După ce încheie aceste cuvinte profetice, Mântuitorul
adaugă: "Astăzi s-a împlinit scriptura aceasta în urechile voastre" (Luca 4,
21), lucru care a creat nedumerire ascultătorilor săi. Biserica a moştenit
tradiţia anului nou la 1 septembrie de la cultul iudaic, care prăznuia în
această dată mai multe sărbători din Vechiul Testament. Tradiţia învaţă că în
această zi arca lui Noe s-a oprit în muntele Ararat după încetarea potopului. În
această zi, Moise s-a coborât din Muntele Sinai cu Tablele Legii şi în această
zi s-a construit cortul mărturiei în care a fost pus Chivotul Legii. În această
zi a fost sfinţit templul lui Solomon şi tot în această zi arhiereul intra o
dată pe an în sfânta sfintelor pentru a tămâia altarul. La începutul lunii
septembrie, poporul evreu prăznuia sărbătoarea corturilor în amintirea celor 40
de ani pe care i-au petrecut în pustie înainte de intrarea în pământul
făgăduinţei. Începutul anului nou bisericesc la 1 septembrie s-a stabilit pentru
toată Biserica creştină la Sinodul I Ecumenic de la Niceea.
Ora bizantină sau athonită
Ora bizantină are o funcţie eminamente liturgică, şi ea
orânduieşte programul de viaţă al unei mănăstiri sau schit din Muntele Athos.
Pentru athoniţi ora 24 este momentul în care soarele apune, indiferent de
anotimp. Începând de la acest moment se numără orele nopţii. Vara, când este
ziua mai lungă, ora 24 bizantină corespunde, cu aproximaţie, orei 20 civile, în
timp ce iarna corespunde orei 17 civile. La apusul soarelui porţile mănăstirilor
mari sunt închise şi sunt redeschise la răsăritul soarelui. Spre exemplu,
athoniţii încep slujba Utreniei la ora athonită 5 (ora 2 noaptea). La ora 4 (ora
1 noaptea) bat clopotele pentru deşteptare, o oră călugării îşi fac o pravilă la
chilie, urmând slujba de dimineaţă şi Sfânta Liturghie, după care călugării se
retrag la chilii pentru două ore de odihnă şi apoi revin la ascultările
zilnice.
Autor: M. Nedelcu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial