Apoftegma 31 despre avva Antonie cel Mare este o istorisire
despre ierarhia lucrurilor, despre priorităţi. Iat-o: "Odată, avva Antonie a
primit o scrisoare de la împăratul Constantin, ca să meargă la Constantinopol,
şi se întreba ce să facă? Atunci îi zice avvei Pavel, ucenicul său: Oare trebuie
să mă duc? El îi răspunde: Dacă mergi, te numeşti Antonie; dacă nu mergi, avva
Antonie."
Acest scurt dialog dintre Antonie şi ucenicul său aruncă o
lumină în plus asupra bătrânului părinte. În alte apoftegme l-am văzut pe
Antonie ca pe un povăţuitor al monahilor, un înţelept învăţat de Dumnezeu. Chiar
dacă aceasta este o parte importantă a biografiei şi personalităţii Sfântului
Antonie, pustnicul totuşi nu apare încremenit într-o poziţie statuară, de unde
să împartă sfaturi în stânga şi în dreapta. Îl vedem acum nedumerit şi, spre
deosebire de alte dăţi când cerea sfat de la Dumnezeu, de data asta se smereşte
şi cere un cuvânt de la ucenicul său. Subit se inversează rolurile, fără ca
ierarhia să se răstoarne. Cuvântul lui Pavel cel Simplu, ucenicul, este clar,
concis, percutant şi, ca toate cuvintele puternice, are însuşirea de a pune
lucrurile în ordine, de a clarifica. Răspunsul avvei Pavel, în buna tradiţie a
Părinţilor, nu este sub forma unei porunci, deci, nu supune libertatea la nici o
silnicie. Deşi Antonie întreabă direct dacă trebuie sau nu să se ducă, răspunsul
vine nuanţat şi prezintă consecinţele acţiunii: Dacă mergi, te numeşti
Antonie; dacă nu mergi, avva Antonie. Decizia aparţine în cele din urmă în
întregime celui care a întrebat.
Cu multă claritate, avva Pavel ierarhizează, chiar dacă
indirect, consecinţele unei posibile interacţiuni cu lumea seculară. Altfel
spus, ucenicul îi zice avvei: "Dacă mergi la împărat, devii un simplu supus al
lui, îţi pierzi autoritatea spirituală, chiar dacă, poate că vei câştiga în plus
prestigiu lumesc."
Puterea spirituală şi cea lumească nu se supun una celeilalte
fără consecinţe. Asta nu înseamnă că în mod obligatoriu cele două sunt una
împotriva alteia, deşi o anumită tensiune nu poate fi niciodată cu totul
anulată. Teritoriile sunt distincte şi rămân ca atare. De aceea Antonie,
învăţătorul pustiului, refuză să-l viziteze pe împărat.
Astfel, o istorisire despre simplitatea şi smerenia avvei
Antonie, care cere sfat de la ucenicul său, sfârşeşte cu o afirmaţie care ar
putea fi încadrată în domeniul modern al teologiei politice şi prefaţează o altă
caracteristică a modernităţii, anume separaţie dintre Biserică şi Stat. Dincolo
însă de tot ce ar putea fi subînţeles din dialogul purtat de cei doi, un lucru
rămâne sigur: într-o ierarhie întemeiată pe adevăr, prioritate au cele
spirituale, şi nu cele seculare, ale lumii.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial