Solitudinea
este un element antropologic constitutiv: omul se naște singur și moare singur.
Cu siguranță, el este o „ființă socială”, făcută „pentru relație”, dar
experiența arată că numai cel care știe să trăiască singur, știe și să trăiască
pe deplin relațiile. Mai mult încă, relația, pentru a fi astfel și să nu cadă
în fuziune sau în absorbție, implică solitudine. Numai cel care nu se teme să
coboare în propria interioritate, știe și să înfrunte întâlnirea cu
alteritatea. Și este semnificativ că multe din suferințele și bolile „moderne”,
care privesc subiectivitatea, ajung să vicieze calitatea vieții relaționale, de
exemplu incapacitatea de interiorizare, de a locui propria viață interioară,
devine și incapacitate de a crea și a trăi relații solide, profunde și durabile
cu alții. Desigur, nu orice solitudine este pozitivă: există forme de fugă față
de alții care sunt patologice, există mai ales acea „solitudine rea”, care este
izolare, care implică închidere față de alții, refuzul dorinței altora, frica
alterității. Dar între izolare, închidere, mutism, pe de o parte, și nevoia
prezenței fizice a altora, disipare în vorbirea continuă, activism exacerbat,
pe de altă parte, solitudinea este echilibru și armonie, forță și tărie. Cel
care asumă solitudinea este cel care demonstrează curajul de a se privi în față
pe sine însuși, recunoaște și acceptă ca sarcină proprie cea de a „deveni el
însuși”; este omul umil care vede în propria unicitate sarcina pe care el, și
numai el o poate realiza. Și nu se sustrage de la această sarcină refugiindu-se
în „turmă”, în anonimatul mulțimii, și nici în deriva solipsistă a închiderii
în sine. Da, solitudinea conduce omul spre cunoașterea de sine, și pentru a
face acest pas îi cere mult curaj. Atunci solitudinea este esențială în vederea relației, consimte adevărul relației și se
înțelege tocmai în interiorul relației. Capacitatea de solitudine și
capacitatea de iubire sunt proporționale. Probabil că solitudinea este una din
marile semne ale autenticității iubirii. Scrie Simone Weil: „Păstrează
solitudinea ta. Dacă vreodată va sosi ziua în care ți se va da o adevărată
afecțiune, nu va exista contrast între
solitudinea interioară și prietenia; mai mult încă, tocmai din acest semn
infailibil o vei recunoaște”. Solitudinea este creuzetul iubirii: marile
realizări umane și spirituale nu pot să nu traverseze solitudinea. Ba mai mult,
tocmai solitudinea devine fericirea celui care știe să o locuiască. Făcând ecou
dictonului medieval „beata
solitudo, sola beatitudo”, Marie-Magdeleine Davy scrie: „Solitudinea
este obositoare numai pentru cei care nu au sete față de intimitatea lor și,
că, în consecință, o ignoră; dar ea constituie fericirea supremă pentru cei ce
i-ai gustat savoarea”. Într-adevăr, solitudinea, desigur de temut pentru că ne
amintește solitudinea radicală a morții, este totdeauna solitudo pluralis, este spațiu de unificare a proprii inimi și de
comuniune cu alții, este asumare a celuilalt în absența lui, este purificare a
relațiilor care în continuul comerț cu lumea riscă să devină nesemnificative.
Iar pentru creștin este locul comuniunii cu Domnul care i-a cerut să-l urmeze
acolo unde El se găsește: câtă parte din viața lui Isus s-a petrecut în
solitudine! Isus care se retrage în deșert unde cunoaște lupta cu Ispititorul,
Isus care merge în locuri retrase pentru a se ruga, care caută solitudinea
pentru a trăi intimitatea cu Tatăl și pentru a discerne voința Lui. Cu siguranță,
ca și Isus, creștinul trebuie să umple solitudinea lui cu rugăciunea, cu lupta
spirituală, cu discernământul voinței lui Dumnezeu, cu căutarea chipului Lui.
Comentând In 5, 13 care spune: „Omul
care fusese vindecat nu știa cine este (cel care-l vindecase): De fapt Isus
dispăruse prin mulțime”, Augustin scrie: „Este dificil ca Isus Cristos să fie
văzut în mijlocul mulțimii; ne este necesară solitudinea. De fapt în
solitudine, dacă sufletul este atent, Dumnezeu se lasă văzut. Mulțimea este
gălăgioasă; pentru a-l vedea pe Dumnezeu îți este necesară tăcerea”. Cristos-ul
în care spunem că avem credință și pe care spunem că-l iubim se face prezent în
mijlocul nostru în Duhul Sfânt pentru a sălășlui în noi și pentru a face din
noi sălașul lui. Solitudinea este spațiul pe care-l pregătim discernământului
acestei prezențe în noi și celebrării liturgiei inimii. Apoi, Cristos care a
trăit solitudinea trădării discipolilor, a îndepărtării prietenilor, a
refuzului din partea poporului lui, și chiar a abandonului di partea lui
Dumnezeu, ne indică calea asumării și a solitudinilor impuse, a solitudinilor
suferite, a solitudinilor „negative”. Cel care pe cruce a trăit deplina
intimitate cu Domnul cunoscând abandonul din partea lui Dumnezeu, amintește
creștinului că crucea este mister de solitudine și de comuniune. Ea, de fapt,
este un mister de iubire!
ENZO BIANCHI, Le parole della spiritualità, Rizzoli, 1999 pp.181-184
Pentru
cei care ar dori să aprofundeze această reflecție, mai pot citi următoarele cărți
publicate de Editura Qiqajon:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial