Don Salvatore Vitiello explică istoria și
relevanța sfântului tâmplar
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Sursa: www.zenit.org
de Antonio Gaspari
ROMA, duminică, 18 decembrie 2011 (ZENIT.org).- Numără sute de mii de devotați în lume. Sunt
milioane de băieți și fetițe care îi poartă numele. Este foarte prezent în
evanghelie, în presepii și în biserici, dar evenimentele vieții lui umane și
relevanța lui în istoria mântuirii sunt foarte puțin cunoscute.
Vorbim de Sf. Iosif, soțul Mariei și tatăl
adoptiv al lui Isus.
Cine a fost Sf. Iosif?
Pr. Vitiello: Era
înainte de toate un om autentic, care a știut să trăiască, cu inteligență,
credință și dedicare totală circumstanțele în care Dumnezeu l-a pus, recunoscând
în ele prezența înseși a Misterului. Era un pios evreu observant, în profundă
atitudine de așteptare față de promisiunile lui Dumnezeu făcute poporului Său.
Ne vorbesc de el, înainte de toate, evangheliștii Luca și Matei, atunci când
povestesc începuturile mântuirii noastre, despre vestea îngerului Gabriel
Mariei din Nazaret „o fecioară promisă ca soț unui bărbat din casa lui David,
numit Iosif”, care va deveni Mama Celui PreaÎnalt. Casa lui David (cf. Lc 1, 27) era descendența genealogică
din care, după profețiile veterotestamentare, Dumnezeu ar fi dat Regele care va
elibera poporul lui Israel. Viața lui Iosif, sfințenia lui, actualitatea
mijlocirii și a modelului lui pentru noi, astăzi, și patronajul lui pentru
Biserica universală încep, printr-o providențială Voință divină, de la legătura
„sponsală” cu Maria. Primind-o pe Maria, Planul lui Dumnezeu asupra Ei atrăgea
și angaja și întreaga lui viață. ba mai mult încă, el chiar a fost chemat să
„coopereze”, într-un mod unic și extraordinar, cu înseși Opera Mântuirii,
luând-o cu sine pe Maria ca soție și devenind, deci, tatăl „legal” al lui Isus.
Într-adevăr, la începutul manifestării publice a Domnului Isus, prima reacție
de sceptică stupoare din partea locuitorilor din Nazaret a fost cea de a se
întreba: „Nu este El oare fiul tâmplarului?” (cf. Mt 13, 55).
Ce anume l-a convins să o accepte pe Maria deja
însărcinată?
Pr. Vitiello: A
înțelege, prin revelație divină, că această acceptare ar fi coincis cu a adera
la Voința înseși a lui Dumnezeu pentru el: a primi acea tânără israelită, pe
care El o iubea profund, cu Copilul ei, însemna, pentru Iosif, să primească
intrarea lui Dumnezeu în istorie și chiar în viața lui. Odată cu zămislirea lui
Isus în sânul neprihănit al Mariei și prin speciala vocație a lui Iosif,
începuse noua „metodă” a lui Dumnezeu: PreaÎnaltul, Creatorul universului și
Domnul lui Israel, Cel al cărui nume nu putea fi pronunțat, nici să se facă
vre-o reproducere, cel Absolut Altul se revela, acum, printr-un act precis, un
chip, cel al Copilului pe care Maria îl zămislise, cel al Copilului care avea
aceleași trăsături ale Mariei. Toate acestea aveau de-a face cu această Femeie
și Copilul ei, avea de-a face cu Dumnezeu însuși. Sf. Iosif înțelesese acest
lucru: după o inițială dificultate de a lua poziție în fața acelui eveniment –
dificultate în care el arată întreaga lui „dreptate” (cf. Mt 1, 19), decizând să nu o lepede pe Maria, ci numai să o trimită
în ascuns, pentru a nu o expune lapidării prevăzute de legile iudaice – el a
primit vestea îngerului care-l chema să o ia la sine pe soția lui, și să devină
tatăl Celui care fusese zămislit prin opera Duhului Sfânt. Din acel moment, el
s-a dedicat fără nici o rezervă slujirii umile, tăcute și pline de iubire, noii
lui Familii, Familia lui Dumnezeu.
Cum a făcut să îndeplinească rolul de tată al lui
Isus, chiar dacă știa că acesta era Fiul lui Dumnezeu?
Pr. Vitiello: Raportul
personal dintre Cristos și Sf. Iosif, așa cum a evoluat în viața de toate
zilele și mai ales în anii de „viață ascunsă” a Domnului la Nazaret, constituie
pentru noi un mister delicat și extraordinar. știm, așa cum Biserica ne-a transmis
în Sf. Scripturi, că „Cel de la care își ia numele orice paternitate în cer și
pe pământ” (Ef 3, 15), l-a chemat pe
Iosif să devină, pe pământ, tatăl lui Isus, Fiul cel veșnic făcut om. Știm că
el a acceptat, fără rezerve și în totală obediență, această misiune foarte
înaltă, care, așa cum spunea Sf. Părinte Papa Pius al XI-lea, s-a așezat
„adunată, tăcută, neobservată și necunoscută, […], în umilință și în slujire”,
între cele două misiuni ale lui Ioan Botezătorul și a lui Petru (cf. Pius al
XI-lea, Predică în Solemnitatea Sf.
Iosif, 19 martie 1928). Mai cunoaștem apoi evenimentele care s-au succedat
până la reîntoarcerea din Egipt la Nazaret, unde condusese Sf. Familie pentru a
scăpa de furia ucigătoare a regelui Irod, și până la regăsirea lui Isus, la
vârsta de doisprezece ani, printre învățătorii Templului.
În privința paternității Sf. Iosif și
filiația lui Isus, există un mister – misterul intim al raportului dintre Iosif
și Isus – din care ne este dat să întrezărim ceva chiar cu ocazia regăsirii lui
Isus în Templu. Scrie Luca, că, regăsindu-l, Mama i-a spus: „Fiule, de ce ne-ai
făcut aceasta? Iată, tatăl tău și cu mine, neliniștiți, te-am căutat” (Lc 2, 48). Cuvintele Mariei ne revelează
neliniștea lui Iosif, iubirea profundă pe care el o avea față de Isus și cum nu
era singur în îndeplinirea misiunii primite, dar împărtășind – am putea spune –
orice detaliu, împreună înseși Fericita Fecioară Maria, având în fața ochilor
continuu-l și bucurosul „fiat” al ei față de Voința lui Dumnezeu, învățând de
la Ea să recunoască în fiul, cu stupoare emoționantă, Misterul prezent. Tot în
același fragment, se spune că Isus „a plecat cu ei și s-a reîntors la Nazaret
și era supus lor” (cf. Lc 2, 51).
Fiul lui Dumnezeu, născându-se din Fecioara Maria, s-a despuiat de gloria
divină, pentru a asuma condiția noastră umană, pentru a se înjosi până la a
„cerși” iubirea și primirea noastră, care erau iubirea și primirea lui Iosif și
al Mariei din Nazaret. Iubirea înseși cerșea să fie iubită și se încredința
total griji Sf. Iosif, astfel că noi credem că a fost, chiar dacă în conștiința
rugătoare a propriei responsabilități, extraordinar de plăcut să poată avea
grijă de Dumnezeul – Copilaș, astfel că în rugăciunea tradițională către Sf.
Iosif recităm: „O felicem virum, beatum Ioseph – o, omule fericit, Sf. Iosife,
căruia ț-i s-a dat nu numai să-l vezi pe Cel pe care mulți regi au dorit să-l
vadă și nu l-au văzut, să-l audă dar nu l-au auzit, dar și să-l îmbrățișeze,
să-l sărute, să-l îmbrace și să-l păzească!».”
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial