Despre cea mai
intensă rugăciune
şi despre lucrarea cea mai nobilă
Despre oamenii care nu se abandonează,
plini de voinţă proprie
şi despre lucrarea cea mai nobilă
Rugăciunea cea mai fierbinte este cu adevărat cea mai potrivită
şi mai puternică pentru a obţine orice lucru, iar cea mai nobilă dintre toate
lucrările este cee zãmislitã de un spirit abandonat. Cu cât spiritul este mai
abandonat, cu atât rugăciunea si lucrarea sunt mai puternice, nobile,
folositoare, vrednice de laudã şi desãvârsite. Spiritul abandonat poate
totul.
Dar ce este un spirit abandonat? Un spirit abandonat este acela
care nu se tulbură de nimic, care nu este legat de nimic, care nu şi-a legat
binele său suprem de nimic altceva, care nu ia câtuşi de puţin în seamă ceea ce
este al său, care este complet cufundat în voinţa divină şi ieşit din sine
însuşi. Nimeni nu poate îndeplini vreodată o lucrare, oricât de umilă ar fi ea,
dacă nu primeşte de acolo putere şi tãrie.
Omul trebuie să se roage atât de înfocat, încât să dorească
nespus ca toate membrele, toate puterile sale, ochii, urechile, gura, inima şi
toate simţurile sale să-şi dea osteneala în rugăciune şi nu trebuie să înceteze
rugăciunea mai înainte de a simţi cum se uneşte cu cel care este prezent şi la
care se roagă: Dumnezeu.
Despre oamenii care nu se abandonează,
plini de voinţă proprie
Oamenii spun:”Ah, Doamne, aş dori să fiu în relaţii cu
Dumnezeu, să am tot atâta cucernicie şi să fiu împăcat cu Dumnezeu aşa cum sunt
cu alţi oameni şi aş dori să fie şi el tot astfel în mine, sau să fiu sărac ca
şi ei”. Sau chiar:”Nu voi fi mai puţin mulţumit să mă ştiu acolo sau dincolo şi
făcând asta sau cealaltă, ci va trebui să trăiesc printre străini, într-un loc
singuratic sau într-un schit”.
În realitate, toate acestea te reprezintă pe tine însuţi şi
nimic altceva. Sunt propria ta voinţă, chiar dacă nu ştii acest lucru sau nu
crezi: nici o nemulţumire nu se iveşte în tine care să nu provină din propria ta
voinţă, fie că realizezi asta sau nu. Atunci când gândeşti că ar trebui să fugi
de ceea ce este aici şi să cauţi ceea ce este în altă parte, nu sunt vinovate
bunurile, oamenii, modul de a fi, poporul sau lucrurile: ci tu însuţi eşti
vinovat că te împiedici în ele şi nu te comporţi aşa cum se cuvine.
Iată de ce trebuie să începi cu tine însuţi şi să te
abandonezi. În realitate, dacă nu fugi mai întâi din tine însuţi, oriunde vei
alerga, vei găsi aceleaşi piedici şi aceeaşi nelinişte. Cei care caută pacea în
lucruri exterioare, în locuri sau moduri, în oameni sau lucrări, în ţări
îndepărtate, în lucruri, toate acestea nu înseamnă totuşi nimic şi nu le aduce
pacea. Cei care caută în acest fel, caută cât se poate de rău: cu cât se
îndepărtează cu atât mai puţin vor găsi ceea ce caută. Ei pot fi asemănaţi cu
cel care a pierdut drumul: cu cât se îndepărtează, cu atât se rătăceşte. Atunci,
ce trebuie să facă un om ? Trebuie mai întâi să se abandoneze pe sine însuşi şi,
în acest fel, va abandona toate lucrurile. În realitate, dacă un om renunţă la o
împărăţie sau chiar la lumea întreagă, dar se păstrează pe sine însuşi, el n-a
părăsit nimic. Dar dacă un om se abandonează pe sine însuşi, chiar dacă îşi
păstrează bogăţia, onoarea sau oricare alt bun, el va abandona toate
lucrurile.
...
Iată de ce Domnul nostru spune: Fericiţi cei săraci cu duhul, adică în voinţa lor. Şi nimeni nu trebuie să se îndoiască: dacă un alt mod de a lucra ar fi fost preferabil, Domnul nostru ar fi spus, aşa cum a spus: Cel care vrea să mă urmeze, să se abandoneze mai întâi pe sine însuşi. Totul depinde de asta. Veghează asupra ta şi, acolo unde te afli, abandonează-te, căci asta este mai presus de orice.
...
Iată de ce Domnul nostru spune: Fericiţi cei săraci cu duhul, adică în voinţa lor. Şi nimeni nu trebuie să se îndoiască: dacă un alt mod de a lucra ar fi fost preferabil, Domnul nostru ar fi spus, aşa cum a spus: Cel care vrea să mă urmeze, să se abandoneze mai întâi pe sine însuşi. Totul depinde de asta. Veghează asupra ta şi, acolo unde te afli, abandonează-te, căci asta este mai presus de orice.
Despre folosul abandonului
care trebuie împlinit interior şi exterior
care trebuie împlinit interior şi exterior
Tu trebuie să ştii că nimeni nu s-a abandonat vreodată atât de
mult, încât să nu consimtă încă şi mai mult. Într-adevăr, puţini sunt cei care
iau acest lucru în seamă, şi se menţin în el. El reprezintă o compensaţie
echitabilă şi un schimb drept: în măsura în care părăseşti toate lucrurile, în
aceeaşi măsură, nici mai mult, nici mai puţin, Dumnezeu pătrunde în tine cu tot
ceea ce are. Începe aşadar să plăteşti în acest fel, atât cât poţi. Prin asta
vei găsi adevărata pace aici şi nu în altă parte.
Oamenii n-ar trebui să se gândească atât de mult la ceea ce
fac, ci ar trebui să cugete la ceea ce sunt. Dacă oamenii sunt buni în felul lor
de a fi, faptele lor sunt strălucite. Dacă eşti drept, toate lucrările tale sunt
de asemenea drepte. Să nu te gândeşti că sfinţenia se bazează pe fapte, ci să-ţi
bazezi sfinţenia pe fiinţă, căci nu lucrările sfinţesc, ci noi trebuie să
sfinţim lucrările. Oricât de sfinte ar fi lucrările, ele nu se sfinţesc prin ele
însele şi, în măsura în care fiinţa şi natura noastră sunt sfinţite, în aceeaşi
măsură sfinţim toate lucrările noastre, fie că este vorba de a mânca, a dormi, a
veghea sau altceva. Lucrările celor care nu au o natură elevată, oricare ar fi
acestea, nu valorează mare lucru. Subliniez prin asta tot zelul care trebuie
dăruit ca să devii bun, nu pentru ceea ce faci, nu prin natura lucrurilor, ci
prin temelia lucrărilor.
Reţine în ce fel devin bune natura
şi fondul omului
şi fondul omului
Raţiunea care face ca atât natura cât şi fondul omului să fie
bune într-un sens foarte nobil, şi ca lucrările lui să fie bune, este ca
spiritul lui să fie întors către Dumnezeu. Îndreaptă întregul tău efort către
măreţia lui Dumnezeu şi întreaga ta strădanie şi tot zelul tău să fie doar
pentru el în toate lucrările tale şi în întregul tău abandon. Într-adevăr, cu
cât te vei comporta astfel, cu atât mai bune vor fi lucrările tale, oricare ar
fi acestea. Dacă tu te ataşezi de Dumnezeu, tot binele se va ataşa de
tine.
Caută-l pe Dumnezeu şi îl vei găsi pe Dumnezeu şi tot binele.
Într-adevăr, într-o asemenea stare de spirit, chiar dacă vei călca pe o piatră,
va fi o lucrare cu mult mai divină, decât dacă te vei gândi doar la tine însuţi
şi vei fi ataşat doar de tine însuţi atunci când primeşti trupul Domnului
nostru. Căci Dumnezeu şi toate virtuţile se ataşează de cel ce se ataşează de
Dumnezeu. Şi ceea ce căutai înainte, te caută acum; ceea ce urmăreai înainte, te
urmează acum şi de ceea ce doreai să te îndepărtezi înainte, se depărtează acum
de tine. Iată de ce, acela care se ataşează într-un chip foarte nobil de
Dumnezeu, toate lucrurile divine se ataşează de el şi tot ceea ce este departe
şi străin de Dumnezeu se îndepărtează de el.
Despre detaşare şi despre posedarea de
Dumnezeu
Mi s-a pus următoarea întrebare: Anumitor oameni le-ar plăcea
să se separeu complet de ceilalţi şi să fie singuri; este oare cu putinţă ca ei
să-şi afle astfel pacea, sau ar fi mai bine să meargă la biserică? Răspunsul
este nu şi iată de ce. Cel care este aşa cum trebuie să fie, se simte cu
adevărat bine oriunde şi împreună cu oricine. Dar cel care nu este aşa cum
trebuie să fie, nu se simte bine nicăieri şi cu nimeni. Cel care este aşa cum
trebuie să fie îl are cu adevărat pe Dumnezeu aproape şi cel care îl are cu
adevărat p Dumnezeu, îl are pretutindeni, pe stradă şi cu oricine, şi tot atât
de bine în biserică, în singurătate sau în odaia sa. Dacă îl are cu adevărat şi
numai pe el, nimic nu-i stă în cale.
De ce ?
Pentru că el îl are numai pe Dumnezeu şi scopul său este doar
Dumnezeu şi toate lucrurile devin pentru el doar Dumnezeu. Acest om îl are pe
Dumnezeu în toate lucrările sale şi pretutindeni şi, în toate lucrările acestui
om, numai Dumnezeu este cel care lucrează. Căci lucrarea aparţine mai curând
celui care a pricinuit-o, decât celui care o realizează. Deci, dacă scopul
nostru este numai şi numai Dumnezeu, atunci el trebuie să lucreze în lucrările
noastre şi nimic nu-l poate împiedica, nici mulţimea lor, nici locul. În calea
unui astfel de om, nimeni nu poate sta, pentru că el nu crede, nu caută şi nu
iubeşte nimic altceva decât pe Dumnezeu, pentru că s-a unit cu el în toate
dorinţele sale. Şi după cum multiplicitatea nu-l poate distrage pe Dumnezeu, tot
astfel nimic nu-l poate distrage şi nici risipi pe acest om şi el este unu în
Unul, în care orice multiplicitate este una iar Unul este
non-multiplicitate.
Omul trebuie să-l vadă pe Dumnezeu în toate lucrurile şi să se
deprindă să-l aibă fără încetare prezent pe Dumnezeu în spiritul, în
preocupările şi în iubirea sa. Gândeşte-te care sunt dorinţele tale faţă de
Dumnezeu, fie că eşti la biserică sau în odaia ta: păstrează o stare de spirit
cât mai potrivită, păstreaz-o printre oameni, în agitaţia şi diversitatea lor.
Şi, aşa cum am spus adeseori, când se vorbeşte despre egalitate, să nu se
înţeleagă că toate lucrurile, toate locurile şi toate persoanele trebuie să fie
apreciate în acelaşi fel. Ar fi cu totul greşit, căci a te ruga este o lucrare
mai bună decât a toarce, iar biserica este un loc mai nobil decât strada. Dar în
lucrări, tu trebuie să ai aceeaşi stare de spirit, aceeaşi încredere, aceeaşi
dragoste pentru Dumnezeul tău şi să crezi în el cu aceeaşi tărie. Într-adevăr,
dacă toate lucrurile ar fi în felul acesta egale pentru tine, nimeni nu va mai
pune piedici la ceea ce faci în numele lui Dumnezeu.
Dar cel care nu este locuit cu adevărat de Dumnezeu, cel care
îl caută pe Dumnezeu în afară, într-una sau alta, care îl caută pe Dumnezeu în
diversitate, în lucrări, în oameni sau în locuri, nu îl are pe Dumnezeu. Şi
acest om se izbeşte cu uşurinţă de obstacole, pentru că nu îl are pe Dumnezeu,
nu îl caută numai pe el, nu îl iubeşte numai pe el, nu crede numai în el; iată
de ce nu numai răufăcătorii, dar chiar şi cei buni îi stau în cale şi nu numai
strada dar şi biserica, nu numai cuvintele şi faptele rele, dar şi cuvintele sau
faptele bune, căci obstacolul se află în el, pentru că Dumnezeu n-a devenit
totul pentru el. căci dacă lucrurile ar sta în felul acesta, el s-ar simţi bine
pretutindeni şi printre toţi oamenii, căci l-ar avea pe Dumnezeu cu sine şi
nimeni nu i l-ar putea lua şi nimeni nu l-ar putea împiedica să-şi îndeplinească
lucrarea.
În ce constă aşadar această veritabilă posesiune a lui
Dumnezeu, în aşa fel încât omul să-l posede cu adevărat?
Adevărata posesiune a lui Dumnezeu este în spirit, în dorinţele
interioare şi spirituale îndreptate către Dumnezeu, nu într-o cugetare continuă
şi asemănătoare, căci aceasta ar fi imposibil sau foarte dificil pentru natura
omenească şi nici n-ar fi cu mult mai bine. Omul nu trebuie să se mulţumească
doar cu un Dumnezeu pe care-l gândeşte, pentru că atunci când gândul dispare,
dispare şi Dumnezeu.
Omul trebuie mai degrabă să-l posede pe Dumnezeu în esenţa sa,
cu mult deasupra gândurilor omeneşti şi deasupra oricărei creaturi. Acest
Dumnezeu nu dispare, cel puţin în măsura în care omul nu se îndepărtează în mod
voit de el.
Omul care îl posedă pe Dumnezeu în esenţa sa, îl găseşte pe
Dumnezeu pretutindeni şi, pentru el, Dumnezeu străluceşte în toate lucrările,
căci toate lucrurile au pentru el harul lui Dumnezeu şi el îi vede chipul în
toate lucrurile. În el, Dumnezeu străluceşte tot timpul, îl se realizează o
separare şi o renunţare totală şi imaginea Dumnezeului său preaiubit şi prezent
se întipăreşte în el. Asemenea celui care resimte puternic o sete adâncă şi care
orice-ar face, sau oricare i-ar fi dorinţa, gândul sau ocupaţia, nu părăseşte
imaginea băuturii atâta timp cât durează setea; şi cu cât setea devine mai mare,
cu atât mai intensă, mai interioară, prezentă şi continuă devine imaginea
băuturii. Sau iarăşi: ca cel care iubeşte cu înflăcărare şi cu toată puterea un
lucru, în aşa fel încât nu are plăcere, nici inimă pentru nimic altceva şi se
gândeşte numai la acel lucru; cu siguranţă, indiferent de ceea ce face sau de
ceea ce întreprinde, iubirea nu se stinge niciodată în el; şi, în toate
lucrurile, el regăseşte imaginea iubită şi aceasta este cu atât mai prezenţă, cu
cât iubirea sa devine mai puternică. Acest om nu caută odihna şi nici o
nelinişte nu-l tulbură.
Acest om este plăcut de Dumnezeu, căci toate lucrurile sunt
pentru el mai divine decât sunt în sine. Într-adevăr, e nevoie de sârguinţă, de
iubire, de o justă apreciere a interiorului omului şi de o cunoaştere vie,
adevărată, chibzuită şi reală a intenţiei spiritului în legătură cu lucrurile şi
oamenii.
Omul nu poate învăţa alergând, fugind de lucruri, sau
îndepărtându-se de exterior pentru a rămâne în singurătate; el trebuie să înveţe
mai ales singurătatea interioară, indiferent lângă cine s-ar afla. El trebuie să
înveţe să pătrundă lucrurile şi, aflându-l pe Dumnezeu, să-l întipărească
puternic în sine într-un mod esenţial. Asemenea celui care vrea să înveţe să
scrie şi care, pentru a dobândi această artă, trebuie să exerseze într-adevăr
mult şi des, oricât de aridă şi de dificilă ar fi pentru el această activitate.
Oricât de greu i se va părea, dacă se străduieşte adeseori şi depune zel, el va
învăţa şi va dobândi această artă. Mai întâi, el trebuie să-şi amintească
fiecare literă şi s-o întipărească puternic în sine. Apoi, după ce posedă
această artă, el se eliberează complet de imagine şi de gândire şi începe să
scrie fără dificultate, în mod spontan. La fel stau lucrurile când e vorba ca
cineva să înveţe că cânte la violă sau să facă orice altă activitate care
depinde de abilitatea sa. Îi este de ajuns să ştie că vrea să practice o anumită
artă. Şi, chiar dacă nu este tot timpul conştient, el execută totuşi o serie de
acţiuni în virtutea abilităţii sale.
Tot astfel şi omul trebuie să se pătrundă de prezenţa divină,
să se formeze după forma Dumnezeului său preaiubit, în aşa fel încât prezenţa sa
să-l poată lumina fără nici un efort şi, în afară de aceasta, să dobândească o
detaşare faţă de toate lucrurile.
Pentru început omul are nevoie de o gândire şi de o pătrundere
atentă, asemenea şcolarului pentru arta sa.
(Toată pagina lui Meister Eckhart are la bază
volumul:
Meister Eckhart – Cartea consolării divine,
Editura Herald, Bucureşti,www.edituraherald.ro)
Meister Eckhart – Cartea consolării divine,
Editura Herald, Bucureşti,www.edituraherald.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial