Constatăm cu toții, și acest lucru a
fost de mai multe ori denunțat, că despre așa numitele novissimi domnește tăcerea și în spațiul eclezial, dar trebuie să
recunoaștem că, mai ales în cadrul predicilor, în privința iadului există nu
numai mutism dar și o reală dificultate în a-l gândi ca fiind voit de Dumnezeu
și de Dumnezeu aplicat cel puțin unei părți a umanității, cea păcătoasă și care
nu s-a convertit, nu s-a împăcat cu El. Pentru mulți creștini, iadul veșnic
plăsmuiește imaginea unui Dumnezeu pervers, răzbunător, chiar sadic; iar pentru
necreștini, iadul pare un Auschwitz veșnic, ceva pe care numai o putere
malefică o putea inventa. Și Sf. Tereza a Pruncului Isus simțea o mare
reticență față de veșnicia pedepsei, și mulți bărbați și femei „spirituali” (pneumatikoi) au declarat imposibilitatea
lor de a concepe compatibilitatea unui loc de chinuri veșnice cu bunătatea unui
„Dumnezeu carea vrea ca toți oamenii să se mântuiască” (1Tim 2, 4).
Această dificultate este însă veche
și a fost simțită cu o specială forță în unele epoci ale istoriei
creștinismului. În secolul al III-lea mulți Părinți ai Bisericii, printre care
origen, gândeau o mântuire universală; alții, în diferite tradiții creștine au
arătat o iubire înurătoare extremă, până la a se ruga să fie trimiși ei în iad,
cu condiția ca frații și surorile lor în umanitate să se mântuiască; alții, ca
Isaac Sirul (sau din Ninive, secolul al VII-lea), au ajuns să se roage pentru o
mântuire cosmică în care toate creaturile, înțelepte și lipsite de
înțelepciune, bune sau rele, să fie iertate de infinita îndurare a lui
Dumnezeu. În catolicismul italian, rămâne arzătoare iubirea Sf. Ecaterina de
Siena, această femeie devenită foc, care scria: „Cum aș putea suporta, Doamne,
ca unul singur din cei pe care i-ai creat după chipul și asemănarea ta să se
piardă și să scape din mâinile tale? Nu, pentru nici un motiv eu nu vreau ca
unul singur din frații mei să se piardă, unul singur din cei care sunt uniți cu
mine prin aceeași naștere”.
Toți aceștia sunt sfinți și sfinte
care urmează exemplul lui Moise și al lui Paul. Moise care-i spune lui
Dumnezeu: „Acest popor a făcut un mare păcat... Dar acum, dacă Tu ai ierta
păcatul lor... Altfel, șterge-mă pe mine din cartea pe cate Tu a-i scris-o!”
(Ex 32, 31-32). Și, după tradiția ebraică, Moise ajunge să spună: „Doamne al
lumii, să piară Moise și alți mii ca el, dar să nu se piardă vreo unghie al
vreunui om din Israel!”. Paul, din partea lui, își exprimă propria solidaritate
cu evreii frații săi, spunând că este dispus să fie excomunicat el și
blestemat, separat de Cristos, dacă acest lucru poate să folosească Israelului
care nu l-a recunoscut pe Isus ca Mesia (cf. Rom 9, 1-3).
Trebuie însă să recunoaștem că
astăzi, iadul este refuzat, mai ales ca reacție la o învățătură care vorbea
despre el pentru a produce frică și a amenința, crezând că astfel va convinge
poporul creștin să nu mai păcătuiască. Eu însumi nu pot uita meditația unui
preot dominican care, în a treia zi a exercițiilor, cea dedicată meditării
asupra iadului, umplea discursul său de exemple de tortură și de durere și
chiar reușea să facă să se simtă mirosul acru al sulfului... O extraordinară
capacitate oratorică și teatrală, dar desigur nepotrivită pentru a celebra infinita
îndurare a Domnului!
Deci, ce putem spune astăzi despre
iad? Să rămânem în tăcere, lăsând la o parte ascultarea Sf. Scripturi, sau să
ne lăsăm în voia obsesiile și să continuăm să predicăm existența și calitatea
pedepsei teribile, ca și cum aceasta ar fi vestea cea bună adusă de Isus? Să
încercăm înainte de toate să ascultăm Sf. Scriptură.
În Vechiul Testament nu se vorbește
de iad așa cum îl înțelegem noi, ci de she’ol, de adâncuri, înțeles ca un loc unde sunt
adunați morții, unde nu poate exista comunicare cu Dumnezeu și din care nu se
poate ieși. Retribuția celor drepți și a celor răi este dată de Dumnezeu în
această viață – așa cum cântă și Psalmii (de exemplu Ps 32, 10: „Multe sunt
durerile celui rău, dar iubirea îi înconjoară pe cei care nădăjduiesc în
Domnul”) - și nu îndrăznește să gândească o beatitudine sau un blestem veșnic: Cine știe? (Qo 2, 19; 3, 21; 6, 12). Cu
toate acestea, în epoca iudaică apare ideea speranței învierii și începe să se
întrezărească ca o beatitudine apropierea de Dumnezeu a celor drepți și după
moarte.
Isus, care revelează pe deplin acțiunea și
prezența lui Dumnezeu după moarte, dă mai ales vestea cea bună a Împărăției
care este aproape (cf. Mc 1, 15; Mt 4, 17), pe care El o deschide tuturor. Este
vorba, din partea omului, de a o primi și de a se converti, alegând între bine
și rău, între iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui și iubirea de sine, egoistă
și orgolioasă. Ca și profeții care l-au precedat, profetul Isus duce toate la
împlinire, îndeamnă, pune în gardă, reproșează, se enervează, uneori amenință.
De fapt, Isus nu a fost niciodată violent, ba chiar a depotențiat totdeauna
autoritatea lui de profet, de mesia și de Fiu al lui Dumnezeu, dar își arată
indignarea față de rău și protestează față de răul pe care îl vede, mai ales
față de violența și minciuna care se răspândește. Pentru a condamna răul în mod
clar și să indice că omul poate să alege căi de moarte, Isus recurge la
diferite imagini, luate din VT cât și din contemporaneitatea lui. A comite răul
înseamnă „a merge spre un cuptor arzător (cf. Dn 3, 6), unde este plâns și
scrâșnet de dinți (Mt 13, 42); înseamnă „a ne cufunda în gheenă” (Mc 9,
43.45.47; Mt 18, 9), groapa de gunoi a orașului Ierusalim; înseamnă a sfârși în
adâncuri, unde există sete din cauza flăcărilor (cf. Lc 16, 24). Mai ales
cartea Apocalipsului, de la sfârșitul Noului Testament, ne furnizează imagini
infernale: lacul de foc în care vor fi aruncate moartea și iadul și în care va
putea fi aruncat cel care nu este scris în cartea vieții (cf. Apoc 20, 14-15),
și „moartea a doua” (Apoc 2, 11; 20, 6.15; 21, 8), moartea definitivă.
Da, aceste imagini sunt crude, dar cum
s-ar putea descrie altfel rezultatul unei vieți care a ales moartea, violența,
prepotența și nu a recunoscut niciodată viața celuilalt, nu a avut niciodată
discernământul săracului și al celui nevoiaș, nu a recunoscut niciodată
fraternitatea umană? Desigur, acestea sunt numai niște imagini, dar ele ne spun
că noi putem să alegem nu viața și comuniunea cu Dumnezeu, ci moartea veșnică și
separarea de Dumnezeu! De aceea, iadul nu indică un loc, cât mai ales o
situație în care vor putea cădea cei care au ales în mod liber și definitiv tot
ceea ce este contrar voinței lui Dumnezeu și, în consecință, orice drum de
umanizare. Noi suntem obișnuiți să ne imaginăm iadul ca pe un loc, dar el este
un non-loc, un a nu fii, un non-timp,
este nimicul unei morți veșnice. Dumnezeu vrea ca toți să se mânuiască, Fiul
său a venit în lume pentru cei păcătoși, nu pentru cei drepți (cf. Mc 2, 17ss;
1Tim 1, 15): dar în fața răului sau al binelui, omul, deși se află într-o
condiție de fragilitate proprie a naturii lui, rămâne totuși liber să adere la
unul și să alege pe altul, cel puțin cu dorința și cu voința. Unora șu
cuvintele dure ale lui Isus l-i se pare o vlioneță, dar acest lucru se întâmplă
pentru că noi trăim astăzi într-o cultură în care nu mai suntem capabili să ne
indignăm, nici să avem pasiuni: toate merge bine, toate se pot îndrepta, toate
sunt o simplă greșeală... Nu mai există afirmație și exercitarea
responsabilității umane, de care – să nu uităm acest lucru – depinde viața sau
moartea celuilalt, al aproapelui.
Deci, ce să credem? Dacă acceptăm
cuvintele Sf. Scripturi în privința iadului, trebuie înainte de toate să vedem
în ele o invitație la responsabilitate, cu ajutorul căreia să ne exercităm
libertatea în vederea destinului nostru. Este adevărat că Isus i-a cerut
Tatălui să ne ierte pentru că nu știm ceea ce spunem și facem (cf. Lc 23, 34);
este adevărat că dreptatea lui Dumnezeu este o dreptate care justifică, care
face drepți, deoarece conține în sine îndurare și iertare (cf. Rom 5, 1-11);
este adevărat că noi nu putem merita iubirea lui Dumnezeu, pentru că este o
iubire dăruită gratuit, care nu trebuie niciodată să fie meritată. Dar în fața
acestei imensități a iubirii, trebuie să fim „responsabili” și să fim
conștienți că putem să comitem acțiuni care conduc la „moartea” celuilalt sau
al celorlalți. Nu poate exista pentru noi o mântuire automată, orice lucru am
face, orice fel de viață am trăi, și pentru că iadul îl creem noi aici pe
pământ, devenind deseori noi iad pentru alții. Edith Stein, în iadul de la
Auschwitz în anul 1942 scria: „Aparține fiecăruia să decidă propriul destin.
Dumnezeu însuși se oprește în fața misterului libertății fiecărei persoane”.
Iadul nu este un articol al profesiunii de
credință, așa cum nu este nici diavolul, și pentru că diavolului nu iadului nu
este necesar să le credem, din moment ce fiecare dintre noi face experiența
acestor realități: suntem tentați de o putere din afara noastră și care ne
domină, și putem cunoaște răul până la moarte sau separarea de Dumnezeu... Cu
toate acestea, nu este conform cu credința creștină a afirma că nu există iad
sau că iadul este gol. Ca și evreii, spun: Cine știe? Dar ca ucenic al lui Isus
m-i se cere să recunosc milostivirea lui Dumnezeu și să o cânt totdeauna; nu numai, m-i se cere și să sper pentru toți,
să sper că toți se vor mântui și vor scăpa de iad, m-i se cere să mă rog și
pentru cei mai mari criminali, pentru că să păstreze o parte, o scânteie de
umanitate, capabilă să primească ultima chemare a lui Dumnezeu. În fața
chipului lui Dumnezeu va fi posibil ca noi să nu-L alegem pe El, ci neființa
morții? Hans Unrs von Balthasar scria în anul 1986, aproape ca un testament, un
opuscul intitulat: Să sperăm pentru toți.
Pe urmele atâtor sfinți și sfinte, bărbați și femei spirituali, cerea
ucenicului lui Isus să se roage pentru ca toți să fie mântuiți. Biserica
îndrăznește să proclame sfinți, adică să afirme că unii creștini se află lângă
Dumnezeu, în beatitudinea lui, și de aceea sunt în comuniune cu noi, dar nu a
îndrăznit niciodată să afirme că cineva ar fi în iad și că trebuie să scape de
milostivirea lui, de iubirea nebună a Domnului nostru Isus Cristos!
Așadar, nici teroare, nici tăcere: să
proclamăm infinita îndurare a lui Dumnezeu, voința lui de mântuire universală
și cosmică; să ne rugăm pentru ca să se facă voința lui, precum în cer așa și
pe pământ; să sperăm pentru toți oamenii; și dacă avem puterea iubirii să cerem
Domnului, ca Moise și Paul, să fim noi trimiși în iad, numai ca toți să fie
mântuiți. Fiecare dintre noi trebuie să spună cu umilință: „Nu știu” și să ne
amintim de Sf. Ioana d’Arc: Dacă sunt în harul lui Dumnezeu, să
mă păstreze în el. Dacă nu sunt în harul lui Dumnezeu, Dumnezeu să mă pună în
siu în harul lui”.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Autor: ENZO BIANCHI
Avvenire, 1 dicembre 2013
Avvenire, 1 dicembre 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial