Care sunt
caracteristicile Bisericii luterane?
Bisericile luterane fac
referință la Martin Luther (1483-1546), călugăr augustinian și doctor în
teologie la Wittenberg.
Cărțile confesionale
Credința Bisericilor
luterane se bazează pe acele texte „care, împreună cu profesiunile de credință
ale Bisericii antice: Crezul apostolic, niceno-constantinopolitan și atanazian,
au intrat să facă parte, în anul 1580, din așa numita Carte a Concordiei (Liber
Concordiae)”. Este vorba de colecția oficială a cărților recunoscute de
Biserica luterană, care a fost publicată în a 50-a aniversare a proclamării Confesiunii Augustană (25 iunie 1530).
Din Liber Concordiae fac parte
următoarele texte:
- Confesiunii Augustană (Confessio Augustana, presc. CA), al cărei autor principal a fost
Filip Melanton, colaboratorul cel mai apropiat al lui Martin Luther.
- Apologia Confesiunii
Augustane (Apologia Confessionis Augustanae), care
apără CA de atacurile Criticii.
Aceasta din urmă a apărut grație inițiativei împăratului ca răspuns din partea
catolică la doctrina reformatoare conținută în CA. Textul, sub formă de
apologie, a fost elaborat de Melanton și a fost publicat în formă lărgită în
anul 1531.
- Articolele de la Smalcalda. Autorul este Martin
Luther, care le-a redactat la cererea electorului Saxoniei Johann Friedrich
(1532-1547), formulând articolele principale ale credinței evanghelice. Articolele au obținut rangul de text
oficial al credinței luterane în anul 1544.
- Tratatul asupra autorității
și asupra primatului papei (De potestate et
primatu papae tractatus). Acest text a apărut în anul 1537 în timpul Ligii de
la Smalcalda. Autorul tratatului este Filip Melanton. Deoarece în CA din 1530
nu a fost tratat argumentul papal, pentru a nu irita împăratul, Tratatul a fost adăugat la CA sub formă de alegat. A
devenit imediat unul din textele oficiale ale credinței luterane.
- Micul catehism. A fost publicat sub formă
de volum în anul 1529. Autorul este Martin Luther. Are un caracter pastoral și
nu este polemic.
- Marele catehism. Conține ciclul,
reelaborat, al predicilor lui Luther, ținute la Wittenberg în anul 1528. A fost
tipărit în anul 1529 ca Deutscher
Katechismus. „Trebuia să folosească preoților și predicatorilor ca manual
pentru educarea copiilor și al adulților în parohii”.
- Formula de la Concordia (Formula Concordiae). Scrisă în anul 1577, a refăcut unitatea în
luteranism, condamnând pozițiile extremiste ale așa numiților gnesioluterani
(adevărații luterani) și ale filipiștilor (discipolii lui Filip Melanton).
Titlul ei complet suna astfel: Aprofundată,
veritieră, credincioasă și definitivă repetare și explicare a unor articole ale
Confesiunii Augustane.
Numai două din aceste
scrieri sunt recunoscute de Bisericile luterane din întreaga lume: Confesiunea Augustană și Micul Catehism al lui Luther.
Profilul doctrinar
Ca unic fundament al
credinței Luther recunoștea Sf. Scriptură (sola
Scriptura), punând la îndoială prin aceasta valoarea tradiției. El învăța
că mântuirea se obține numai cu ajutorul credinței (sola fide) și nu cu ajutorul operelor. Mântuirea este opera lui
Isus Cristos (solus Christus).
Scrierile confesionale subliniază aspectul spiritual al Bisericii, care este
prezentă în orice loc unde este vestită cu fidelitate și puritate evanghelia
lui Isus Cristos, iar sacramentele sunt administrate ținând cont de voința lui
Dumnezeu. Unitatea Bisericii, al cărui cap invizibil este Isus Cristos, are o
natură spirituală. Și din acest motiv, după părerea lui Luther, Biserica nu are
nevoie de un cap vizibil. Biserica luterană recunoaște principiul preoției
universale a tuturor credincioșilor, fondat pe o neîncetată ofertă a propriei
vieți în slujba lui Isus Cristos.
Religioșii, bărbați și
femei, sunt chemați de Biserică să slujească Cuvântul lui Dumnezeu. Nu este în
vigoare pentru ei obligația celibatului. Biserica luterană recunoaște două
sacramente: botezul și Cina Domnului: „Este adevăratul trup și adevăratul sânge
al Domnului Isus Cristos, pe care el însuși le-a dat nouă creștinilor, pentru
ca să fie mâncat și băut sub speciile pâinii și ale vinului” învață Luther în Micul Catehism. În sacramentul Sf.
Împărtășanii credinciosul obține iertarea păcatelor, viața și mântuirea.
Teologia luterană
recunoaște numai paradisul și infernul, în vreme ce nu se exprimă asupra
Purgatorului.
După datele din 1992,
există în lume circa 58,3 milioane de credincioși ale Bisericii luterane. În
timpul Adunării Generale de la Lund (Suedia) s-a constituit Federația Luterană
mondială. Obiectivul ei este cea de a realiza o colaborare mai strânsă între
Biserici, în sfera teologiei și a asistenței mutuale.
În timpul celei de-a VI-a
Adunări Generale a Federației Luterane mondiale, ținută la Dar-es-Salaam
(1977), luteranii au propus propria concepție despre unitatea în diversitate, care constă în căutarea unității fără a
renunța în mod necesar la propria tradiție confesională și la identitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial