Avva Antonie a fost un călugăr raţional, care socotea că cea
dintâi virtute pentru un monah este discernământul, întrucât acesta este
garantul unei nevoinţe adecvate. O mostră de echilibru şi discernământ este şi
apoftegma 35, care ne-a transmis un cuvânt al avvei: "Cine bate bucata de fier,
mai întâi socoteşte ce-o să facă din ea: o seceră, o sabie, o secure? Tot aşa şi
noi, trebuie să vedem după ce virtute tânjim, ca să nu ne chinuim degeaba".
Războiul nevăzut, lupta duhovnicească nu se desfăşoară haotic.
Există, sau ar trebui să existe, după cuvântul avvei Antonie, o strategie. Iar
aceasta este simplă: te cercetezi pe tine, îţi identifici slăbiciunile şi apoi
lupţi pentru dobândirea acelor virtuţi care sunt necesare pentru tămăduirea
bolilor tale.
Sfaturile avvei Antonie nu se opresc însă aici. Următoarele
câteva apoftegme vin să completeze arsenalul duhovnicesc. Trebuie ţinut
totdeauna seama că supunerea şi înfrânarea vor veni de hac fiarelor
(Antonie 36). Supunerea şi înfrânarea sunt mijloacele prin care se pot
domoli patimile, care asaltează ca nişte fiare sufletul omului. Acestea sunt
două forme de renunţare, pe de o parte renunţarea la voia proprie, iar pe de
altă parte renunţarea la pofte. Ordinea celor două nu este deloc întâmplătoare.
Pentru a putea ajunge la înfrânare trebuie să începi cu tăierea voii, cu
supunerea.
Toate acestea se săvârşesc în climatul ascultării. Ascultarea
este mediul în care se desfăşoară întreaga nevoinţă, după cum vedem în ultimele
două apoftegme despre avva Antonie din Patericul egiptean. O vom cita numai pe
prima dintre ele: "Ştiu călugări care după multe nevoinţe au căzut şi au ajuns
să-şi iasă din minţi pentru că şi-au pus nădejdea în lucrul lor şi n-au luat în
seamă porunca următoare: Întreabă-l pe părintele tău şi el te va povăţui"
(Antonie 37).
Cuvintele acestea se adresează în principal monahilor. Totuşi,
chiar dacă ascultarea ca vot este specifică lor, în sine ascultarea este un
element fundamental al spiritualităţii creştine. Dincolo de a fi o supunere
militărească faţă de capriciile unuia superior ca autoritate, ascultarea se
întemeiază pe încredinţarea că împlinind cuvântul duhovnicului vei ajunge
asemenea acestuia să îl vezi pe Dumnezeu. Astfel ascultarea devine o stare a
inimii, după cum spune pr. Rafail Noica. Până la urmă, la această stare a inimii
sau disponibilitate se reduce mare parte din tot ceea ce se numeşte nevoinţă.
Odată dobândită disponibilitatea spre ascultare se mută accentul de pe sine în
afară. Ascultare învinge egocentrismul. Sau, după cum spune Sfântul Ioan
Scărarul: "Ascultarea înseamnă a nu te încrede în tine toată viaţa, orice bine
ai săvârşi". A asculta înseamnă a ieşi din autonomie prin dobândirea unui reper
exterior ţie. Intrarea în comuniunea Bisericii şi a sfinţilor prin comuniunea cu
duhovnicul în ascultare.
Ascultarea mută centrul de pe noi înşine pe Biserica al cărei
cap este Hristos. Orice încercare de autonomizare aduce după sine eşecul.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial