de Maurizio Moscone
ROMA, sâmbătă, 22 septembrie 2012 (ZENIT.org). Mai are sens astăzi să ne punem întrebarea în
privința ființei omului? Sau este o întrebare desuetă pe care cultura
occidentală o elimină din lexicul ei curent, concordând substanțial cu sentința
lui Nietzche, după care omul este
corpul lui? Astfel scrie filosoful în Așa
grăit-a Zaratrustra: „Omul treaz și conștient spune: Eu sunt corp și nimic
altceva în afară de acesta, iar sufletul este numai un cuvânt pentru ceva din
corp” .(1)
„Omul este
corpul său", proclamă Nietzsche, și astfel repetă o lungă listă de
filosofi care influențează cultura actuală mai mult decât în mod comun ar putea
să se creadă.
Omul, acest corp viu, mai inteligent decât o maimuță,
dar ei identic în calitate de realitate pur materială, ar fi, după părerea lui
Monod, un accident de parcurs în istoria evoluției biologice (2), rodul
întâmplării, fiind viața umană efectul fortuit al unui joc întâmplător, așa cum
întâmplătoare este combinarea numerelor la loto.
Scrie biologul: „Universul nu zămislea viața, nici biosfera omul. Numărul
nostru a ieșit la ruletă: de ce atunci nu ar trebui să recunoaștem
excepționalitatea condiției noastre, în același fel în care cineva a câștigat
de abia un miliard?” (3).
Omul, aruncat în jocul orb al existenței )4), se simte
o ființă între ființe, un „lucru” între multele alte lucruri; „știe în sfârșit
– afirmă Monod – că este singur în imensitatea Universului din care a ieșit din
pură întâmplare” (5) și nu observă nici o diferență calitativă între sine și animale, cu care se simte atât de
asemănător încât este sperată, din partea zoologilor și a biologilor americani,
o legislație care să recunoască aceleași drepturi pentru ființele umane și
unele primate ca de exemplu gorilele, cimpanzeii și orangutanii.
Mișcarea animalistă se afirma tot mai mult în
Occident, așa cum mărturisește și succesul, mai ales în țările anglo-saxone, a
volumului Proiectul Marii Maimuțe.
egalitatea dincolo de granițele speciei umane, unde este propusă o cartă a
drepturilor primatelor și susținută identitatea ontologică dintre maimuțe și
oameni. Curatorii și autorii cărții mai sus menționate, care dedică secțiunea a
V-a „maimuțelor ca persoane” (6), au subscris o „Declarație asupra marilor
antropoizi” (7) în care este cerută „pentru toți marii antropoizi” tutela
„dreptului la viață” și a „protejării libertății individuale” (8). Este scris
în Declarație: „Noi cerem ca comunitatea egalilor să fie extinsă până la a
include toți marii antropoizi: ființele umane, cimpanzeii, gorilele și
orangutanii. «Comunitatea egalilor» este comunitatea morală în interiorul
căreia noi acceptăm că anumite principii sau drepturi morale ă guverneze
relațiile noastre reciproce și care să fie tutelabile din punct de vedere
juridic” (9).
Singer, unul din maximii teoreticieni ai
animalismului, afirmă într-un interviu: „Cimpanzeii, gorilele și orangutanii au
o complexă și bogată viață emoțională; dezvoltă strânse și durabile relații
inter-individuale, au o memorie de lungă perioadă și sunt auto-conștiente; pot
să rezolve probleme foarte complexe care cer în mod clar reflecție; și pot să
sufere atât fizic cât și psihologice. Într-un cuvânt, sunt persoane” (10).
Dacă, așa cum scrie Corbey, „ideea unei a noastre
exclusive demnități – în calitate de unice ființe create de Dumnezeu după
imaginea lui – a pierdut în mod decisiv teren” (11) iar ființa umană este numai
un animal mai evoluat decât altele pe plan biopsihic, mai are sens bătălia
ideală pe care câțiva oameni o întreprind astăzi pentru a apăra viața umană de
la concepere până la moarte? Sau această bătălie este apanajul unei viziuni
despre lume arhaică, care consideră cosmosul ca o creație divină cu caracter
ierarhic, în vârful căruia ar fi fost pusă ființa umană, a cărui viață ar fi
sacră datorită unei prezențe a suflului lui Dumnezeu? Și, se mai poate astăzi,
în pragul celui de-al treilea mileniu, să se vorbească de Dumnezeu? Acest
termen nu este oare apanajul unui trecut ce se pierde în negura timpurilor,
folosit de câteva filosofii și religii antice pentru a desemna visurile și
fanteziile unei umanități încă infantile și nesigure, care nu poseda științele
și tehnicile actuale de cunoaștere, control și dominare a naturii?
*
NOTE
1) F.NIETZSCHE, Così parlò Zarathustra,
Presentazione di R.Cantoni, Mursia, Milano 1965, p.37.
2) Scrive Monod: „numai
cazul stă la originea oricărei noutăți, al oricărei creații în biosferă. Cazul
pur, numai cazul, libertate absolută dar oarbă, la rădăcina înseși a minunatei
evoluții a edificiului evoluției"(J.MONOD, Il caso e la necessità.
Saggio sulla filosofia naturale della biologia contemporanea, Mondadori, Milano
1979, III ed., p.113. Cursivul este în text. Așa și în viitor, în afară de alte
indicații diferite).
3) Ibidem, pp.141-142.
4) Scrive Monod: „Dintr-un joc complet orb, totul,
prin definiție poate să derive" (ibidem, p.100).
5) Ibidem, p.172.
6) Cfr. P.CAVALIERI, P.SINGER (a cura di), Il
progetto grande scimmia. Eguaglianza oltre i confini della specie umana,
Theoria, Roma-Napoli 1994, pp.273-331.
7) Cfr. ibidem, pp.7-10.
8) Cfr. ibidem.
9) Ibidem, p.7. Cu privire la dreptul la viață,
Miller scrie: „A ucide un cimpanzeu, o goliră sau un orangutan trebuie să se
considere o omucidere, la fel cum se întâmplă atunci când este ucisă o persoană
umană" (ibidem, p.282).
Curatori cărții, Cavalieri e Singer, speră să fie
instituit un organism internațional „capabil să aibă complexul rol de a veghea
asupea implementării unei declarații a drepturilor marilor antropoizi – oriunde
s-ar afla acestea. Crearea unui asemenea organism internațional pentru
extinderea cetățeniei morale la toți marii antropoizi nu va fi un lucru ușor. Dacă
va fi dusă la îndeplinire, el va avea o imediată valoare practică pentru
cimpanzeii, gorilele și orangutanii din toată lumea. Probabil mai mare va fi valoarea
lui simbolică pentru că va fi, concret, simbolul primei breșe în bariera
speciei” (ibidem, p.372).
10) P.SINGER, Le loro emozioni, i nostri sentimenti,
Intervista di L.Adami, in "Unità", 25/11/1994, Cultura e Società, p.3.
Il corsivo è mio.
Considerații analoge găsim și în secțiunea a XVI-a din
Tratatul asupra naturii umane a lui
Hume care, așa cum se cunoaște, l-a trezit pe Kant din „somnul dogmatic”. Scrie
empiristul englez: „Este ridicol să se nege un adevăr evident, cât și pentru a
ne obosi prea mult pentru a-l apăra. Nici un adevăr nu pare mai evident decât
acela că bestiile sunt dotate cu gândire și cu rațiune la fel ca oamenii:
argumentele în această privință sunt atât de clare, încât nu scapă nici celor
mai stupizi și mai ignoranți”, (D.HUME, Trattato
sulla natura umana, in S.ZAGHI (a cura di), Il "Trattato sulla
natura umana" di Hume e il problema della causalità nel XVII e XVIII
secolo, Paravia, Torino 1994, pp.188-189).
11) R.CORBEY, Ambigue scimmie, in P.CAVALIERI,
P.SINGER (a cura di), Il progetto grande scimmia. Eguaglianza oltre i
confini della specie umana, cit., p.158.
În Spania a fost prezentat un proiect de lege,
inspirat din gândirea lui Singer (consilier al lui Zapatero), prin care se voia
extinderea drepturilor persoanelor umane la maimuțe. căderea guvernului a
evitat o posibilă aprobare
Laudati sa fie Isus si Maria !
RăspundețiȘtergereMa bucur ca am prilejul de a descoperi acest blog !
Ar fi bine sa cititi mesajele lui Dumnezeu date prin Maria Milostivirii Divine. De aceea va prezint site-ul www.avertisment.ucoz.com ..... si "fiti credincios si nu necredincios" !
Pace si Bine ! :)
P.S.
Rugaminte : pentru a nu pacatui impotriva Duhului Sfant, ar fi bine, in cazul in care aveti dubii, sa faceti o novena la Duhul Sfant, pentru iluminare.
Omul se trage din maimuta ? :)
RăspundețiȘtergereCand eram la un camin de batrani, o batrana intelectuala ne povestea ca, pe timpul lui Ceausu, au fost invitati, in grup, la Londra, sa vada un Muzeu al descendentei omului, al evolutiei lui. Si un englez le-a prezentat dupa o usa mare ... un urangutan imens impaiat ... care, spunea el, era stramosul omului !!! :) Batranica noastra, pe atunci o tanara si buna credincioasa, i-a spus englezului : Acesta este stramosul englezilor, stramosii nostrii sunt Adam si Eva ! .... la care englezul a inceput sa rada ... la fel si noi, cand ne-a povestit !