Complexitatea gândirii şi viziunii Sfântului Antonie cel Mare
nu poate fi descoperită într-o singură apoftegmă sau zicere a sa. Fiecare cuvânt
al avvei care ni s-a păstrat în Pateric este un fragment care întregeşte
portretul său. Îl vedem pe pustnic mărturisind în apoftegma 32 că a depăşit
frica de Dumnezeu pentru că a ajuns la iubirea care alungă teama. În felul
acesta fixează un ideal foarte înalt, dar nu intangibil, după cum a dovedit el
însuşi. Cum nu se poate ajunge direct acolo, Patericul ne reaminteşte un alt
cuvânt al avvei: "Să ai mereu în faţa ochilor teama de Dumnezeu. Aminteşte-ţi
de cel care dă viaţa şi ia viaţa! Urâţi lumea şi tot ce-i în ea! Urâţi odihna
trupească! Lepădaţi-vă de viaţa aceasta ca să trăiţi în Dumnezeu! Amintiţi-vă ce
aţi făgăduit lui Dumnezeu, căci El vă va cere socoteală în ziua judecăţii.
Flămânziţi, însetaţi, umblaţi goi, vegheaţi, jeliţi, plângeţi, suspinaţi în
inima voastră. Cântăriţi-vă dacă sunteţi vrednici de Dumnezeu. Dispreţuiţi
carnea, ca să vă mântuiţi sufletele."Există o aparentă contradicţie între afirmaţia Sfântului
Antonie care zice că nu se mai teme de Dumnezeu pentru că îl iubeşte şi îndemnul
pe care îl găsim imediat după aceea: "Să ai mereu în faţa ochilor teama de
Dumnezeu" şi celelalte. Cele două afirmaţii sunt diferite, dar nu se
contrazic, întrucât nu se referă la acelaşi lucru. Frica de Dumnezeu reprezintă
o etapă pe calea desăvârşirii, depăşită de Sfântul Antonie în persoana sa.
Totodată, el îi îndeamnă pe ceilalţi, care nu au ajuns la aceeaşi măsură, să
ţină mereu în minte frica de Dumnezeu.
Acesta nu este singurul îndemn al avvei. Avem o serie de
sfaturi scurte, percutante, nişte recomandări pentru viaţa duhovnicească. Seria
de poveţe poate fi cuprinsă în ultima dintre ele, care le sintetizează:
"Dispreţuiţi carnea, ca să vă mântuiţi sufletele!"
Avem de-a face cu o opoziţie radicală între lumea materială şi
cea duhovnicească. Pentru a căpăta acces la cea de-a doua trebuie reduse cât mai
mult legăturile cu cea dintâi. Această potrivnicie a lumilor nu reprezintă ceva
nou. Sfântul Pavel avertizează că "cei ce se folosesc de lumea aceasta şsă fieţ
ca şi cum nu s-ar folosi, căci chipul acestei lumi trece" (I Cor 7, 31). Viaţa
pământească nu este altceva decât o călătorie către veşnicele lăcaşuri. Şi
totuşi nu putem să nu ne punem întrebarea: Oare chiar atât de puternică să fie
opoziţia dintre spirit şi materie? Oare trupul nostru este rău? În felul acesta
ajungem în inima unei controverse care a marcat vreme de secole Biserica şi,
chiar şi după ce totul a părut lămurit, ispita nu a dispărut. E vorba despre
viziunea dualistă asupra lumii. Creştinismul a opus acestei învăţături doctrina
sa optimistă, conform căreia răul nu are fiinţă, el există doar prin parazitarea
binelui.
Cu toate acestea, dualismul tranşant s-a insinuat şi continuă
să o facă în înţelegerea unor creştini. Cu atât mai mult, cu cât termenii
utilizaţi în Scriptură sau în scrierile Părinţilor ne-ar lăsa să înţelegem că
materia sau lumea ar putea fi rele în sine. Aceasta ar fi, foarte schematic,
viziunea dualistă: împărţirea lumii în două tabere, binele şi răul, aflate
într-un război fără sfârşit. O luptă vizibilă care parcă blochează accesul la
adevărul că răul nu este altceva decât produsul pasager al voinţei libere.
Materia nu este rea, chiar dacă este coruptibilă, şi este chemată la o continuă
spiritualizare. Prin urmare, războiul duhovnicesc, nevăzut, nu este împotriva
materiei şi a creaţiei lui Dumnezeu, ci urmăreşte stabilirea unui bun raport al
trupului cu duhul. Trupul şi lumea se pot aşeza pe traiectoria spiritualizării
doar printr-un efort uriaş. În acest context teologic trebuie înţelese
îndemnurile avvei Antonie din apoftegma citată mai sus. Altfel spus: Ţineţi în
minte teama de Dumnezeu, pentru ca apoi să o puteţi birui şi pe aceasta prin
iubirea de Dumnezeu. Dar pentru a-l putea iubi pe Dumnezeu, feriţi-vă de
ataşamentul faţă de cele trecătoare ale lumii.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial