Obiecțiunea de conștiință 2 / Analiză
filosofică
ROMA, vineri, 6 iulie 2012 (ZENIT.org) – Nu este posibil, cu siguranță, ca în puține
rânduri și numai să creionăm istoria unei tematici articulate și complexe, așa
cum este cea a obiecțiunii de conștiință. Știm foarte bine: alegerea
obiecțiunii – tocmai pentru că despre o alegere este vorba – a fost repropusă
cu putere în secolul al XX-lea, mai ales cu privire la acea angajare militară
care, „în secolul scurt” însângerase Europa încă convinsă de a fi centrul
lumii. Astăzi în schimb, chestiunea se prezintă cu putere mai ales cu privire
la tematicile bio-sanitare și, în consecință, cu acele situații noi spre care
progresele științifice și tehnologice ne-au recondus, și care ne solicită o
atentă reflecție și pe plan moral.
Totuși, repet, nu ne este posibil să
aprofundăm aici evoluția ei și diferitele aspecte ce-i sunt proprii. Țin,
atunci, să identific, chiar dacă schematic, două modele de obiecție, două forme
în care ea se poate exprima, oricare ar fi câmpul ei de exercițiu. Mă interesează
mai ales să arăt, plecând de la această reflecție, că alegerea obiecțiunii nu
coincide totuși cu un simplu „a spune nu”, dar, în cazurile în care se pune în
practică mai deplin, implică mai degrabă o alternativă posibilă, un scenariu
diferit față de ceea ce nu este licit să se accepte, așa cum, în fond, indică însușii
uzul cotidian al verbului „a obiecta”.
Cele două modele pot fi exemplificate
făcând referință la două figuri semnificative pentru tema noastră. Prima este
cea a lui Bartleby scribul, protagonistul unei faimoase povestiri a lui Herman
Melville. A doua, în schimb, este cea a Sf. Maximilian, tânărul care, în
secolul al III-lea d.C., a fost martirizat în urma refuzului de a efectua
stagiul militar.
Bartleby este cunoscut pentru răspunsul pe
care îl dădea celor care-l îndemnau să facă ceva mai mult decât meseria lui de
scrib. Răspunsul lui era totdeauna: „nu aș prefera”. Mai înainte în povestire,
el va renunța să mai muncească, repetând totdeauna aceeași frază.
Este vorba de un răspuns defensiv, de o
reacție față de ceea ce i se pare să deranjeze liniștea lui cu multă gelozie
păstrată. Este răspunsul pe care, uneori, birocratul îl furnizează celui care i
se adresează, chiar și numai prin comportamentul său. Numai că Bartleby are
avantajul de a se exprima cu voce tare.
Maximilian simte în schimb conflictul
dintre convingerile lui profunde, dintre conștiința lui de creștin, și ceea ce
i se cere din partea unei instituții. Obiecțiunea lui nu este un refuz de a
face ceva, dar este o revendicare a propriei libertăți. Aceasta trimite spre
posibile acțiuni de diferit tip, motivate în acest caz de intenția de a promova
viața în locul culturii morții. Este o revendicare care este valabilă pentru
sine și pentru alții, și care este pusă în mișcare, punându-se până la capăt în
joc și opunându-se activ unei instituții care, în schimb, înțelege să nege
această libertate. Este clar că cele două poziții exemplificate sunt două
modalități decis opuse de obiecție.
Prima formă, am putea spune, este forma
negativă. Ea vrea numai să apere propriul spațiu față de prezumptiva ingerință
a altuia. Pentru a obține acest scop este de ajuns să nu se facă nimic. Obiecțiunea,
aici, semnifică a se abține de la a face ceva. Nu sunt indicate alte scenarii,
nu se acceptă să se pună la încercare pentru a obține altceva. Iată pentru ce Bartleby
nu este un martor, ci numai un exemplu de rezistență care ajunge într-o lene
deprimantă.
Diferit, radical diferit este cazul lui
Maximilian. Acesta afirmă: „Sunt creștin și nu pot face răul”. Mărturia lui
este făcută în numele unui scenariu diferit, al unei lumi în care să nu mai
existe conflicte și violențe. Cu scopul de a arăta că această lume este
posibilă – ba mai mult, pentru a o anticipa în înseși viața noastră, chiar dacă
numai în parte – trebuie să fim coerenți cu ceea ce credem. Sunt necesare, cu
alte cuvinte, gesturi semnificative care să inaugureze deja acum acest scenariu
nou, gesturi care să trimită la o altă dimensiune.
Iată pentru ce obiecțiunea lui Maximilian
are un caracter de pozitivitate. Iată de ce nu țintește numai spre conservarea
propriului spațiu, dar deschide spre spații noi. După această linie, după linia
lui Maximilian mai degrabă decât după cea a lui Bartleby, cred că poate fi pusă în lumină
autentica semnificație etică a obiecțiunii de conștiință. care nu înseamnă
numai a spune nu. Desigur: rezistența este un element caracteristic al
obiecțiunii. Și totuși, rezistența se configurează, în cazul acestei alegeri,
ca o specie de „grad zero”.
Trebuie însă să fie clar cum în înseși
obiecțiunea de conștiință, și în mărturia în care aceasta se întrupează, emerge
– ba chiar rezultă deja pusă în operă tocmai cu ajutorul acestei mărturii –
acel scenariu de valori ce reprezintă o reală alternativă față de situația
împotriva căreia are loc obiecțiunea. În acest caz obiecțiunea de conștiință
are un caracter constructiv. Ca atare, rezultă a fi un act profetic.
Aceasta este ceea ce reflecția morală,
privitor la tematica tratată, este în stare să pună în evidență. Este vorba de
o tematică care, așa cum spuneam, poate să găsească o multiplicitate de
articulații și să se repropună în toate acele sfere în care o instituție
împiedică unei ființe umane să-și urmeze propriile convingeri profunde. Obiecțiunea
de conștiință este tocmai un răspuns, pacific și ferm, la această piedică. Este
un răspuns care afirmă existența unor alternative concrete de viață, și nu un
simplu nu sau da. Și care le spune în fața tuturor și pentru toți. Într-adevăr,
din moment ce în acest gest este inerentă o revendicare de libertate,
obiecțiunea de conștiință se configurează ca salvgardare, pentru fiecare în
parte și pentru toate persoanele, a patrimoniului fundamental al unei
comunități care vrea să se numească cu adevărat democratică.
Autor: Adriano
Fabris*
*Professore Ordinario di Filosofia Morale,
Università di Pisa
Consigliere nazionale Associazione Scienza & Vita
Università di Pisa
Consigliere nazionale Associazione Scienza & Vita
Traducător: Pr. Pătrașcu
Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial