Obiecțiunea de conștiință 1 | Analiză
antropologică
Autor: Lucio Romano
ROMA, joi, 5 iulie 2012 (ZENIT.org).- Obiecțiunea de conștiință este o
temă etic sensibilă, și la fel, o joncțiune crucială în sfera juridică și
pentru toate democrațiile moderne.
În sfera medicală, sanitară și
experimentală, legislația noastră juridică (italiană, nrd.) permite obiecțiunea
de conștiință în normativele următoare: Legea 194/1978, art. 9 (Norme pentru
tutela socială a maternității și asupra întreruperii voluntare a sarcinii);
Legea 413/1993, art. 1 (Norme asupra obiecțiunii de conștiință față de
experimentarea asupra animalelor); Legea /2004, art. 16 (Norme în
materie de procreare medical asistată). Pe lângă aceste ipoteze expres
prevăzute și disciplinate, mai există cele definite problematice și care au o
codificare controversată, ca de exemplu cele ce privesc distribuirea din partea
farmacistului a c.d. „contraceptive de urgență”, promovate cu recentele
formulări hormonale ca „pilula din ziua următoare” și „pilula după a cincea zi”.
Mai există, apoi, ipoteze care nu sunt codificate pentru că nu sunt prevăzute
de nici o lege, dar care din mai multe locuri se cere să fie considerate
legitime și sine lege (Mantovani F., Obiezione
di coscienza tra presente e futuro. Iustitia2011;64 (2):141-156).
Numărul semnificativ de obiectori în sfera
privată și care operează activitățile auxiliare a fost asumat de unii ca
justificare pentru a vrea să se modifice, sau cel puțin să se redeclineze
recurgerea la obiecțiunea de conștiință. Un astfel de proiect de manifestă prin
afirmații foarte ciudate, ca de exemplu: „în dezbaterea asupra obiecțiunii de
conștiință nu se pune aproape niciodată în discuție principiul că operatorii
sanitari pot să revendice dreptul la obiecțiunea de conștiință”, sau „medicul
bun nu obiectează”.
Chestiunea care se pune nu este formală,
ci substanțială. Lăsând la o parte reflecțiile critice care în această privință
ar putea fi multiple, se observă preliminar considerația, în sine absolut
non-reziduală, că obiecțiunea de conștiință are un fundament constituțional,
pentru că reprezintă expresia tutelei pe care legislația constituțională o
recunoaște libertății individuale (Eusebi L., Obiezione di coscienza del
professionista sanitario, in Rodotà S., Zatti P. (diretto da) Trattato di
Biodiritto. Giuffrè, Milano 2011; pp.173-187). Încercarea de a modifica
recursul la obiecțiunea de conștiință, remodulând aplicații sau redefinind
procedurile de asumare a personalului sanitar, reprezintă o chestiune
fundamentală în raportul dintre cetățean și Stat.
Este evident că și această temă reprezintă
un motiv având contrapoziții conflictuale. Începând de la recursul abuzat la
radicalizarea pozițiilor, ca de exemplu catolici versus laici și viceversa. Primii calificabili ai poziției
identitare confesionale, ai doilea a celei raționale. O antiteză aceasta,
manihee, și nepotrivită deja în lumina unei analize care să fie mai atentă și
mai argumentată. Chiar și tema obiecțiunii de conștiință s-ar vrea să se
reconducă la o contrapoziție între catolici și laici. Rezultă evident, ținând
cont de unele preconcepte și prejudecăți ideologizate destul de înrădăcinate,
că dezbaterea asupra obiecțiunii de conștiință astfel trasată nu rezistă. A obiecta
nu este o formă de disensiune care să poată fi adjectivată sau să reprezinte
patrimoniul unei părți. Obiecțiunea de conștiință este înscrisă în natura
fiecărui om.
Amintea Norberto Bobbio: „Această
răspândire a indiferentismului moral se vede în facilitatea cu care se acuză de
moralism pe oricine ar vrea să îndeplinească o încercare timidă de a pune
problemele timpului nostru coborând la principiile prime, ca de exemplu «nu
ucide», «nu minți», «respectă-l pe celălalt ca persoană», etc. A pune o
problemă în termeni morali este considerată deseori ca un semn de slăbiciune
sau, mai rău, de tâmpenie. Mă refer mai ales la cei care se profesează laici,
adică ne-credincioși ai nici unei religii care, prin evitarea tot mai
inconștientă de a pune problemele conduitei din punctul de vedere al moralei,
par să dea dreptate celui care a spus: «Dacă Dumnezeu nu există, totul este
permis» […]. S-a considerat interzicerea avortului exclusiv din punct de vedere
juridic, înțeleg al dreptului pozitiv, ca și cum depenalizarea, adică faptul că
Statul nu înțelege să intervină pentru a pedepsi penal pe cel care face sau
ajută să facă avortul, l-a fi făcut să devină din punct de vedere moral
indiferent. Ca și cum, cu alte cuvinte, liberalizarea juridică s-ar rezolva de
la sine în liberalizarea morală” (Cit. in Palini A., Norberto Bobbio e il
problema dell’aborto. Nuova Umanità 2008; 176(2): 237) .
Obiecțiunea de conștiință (din latinescul ob-jactare), reglementată de legile Statului, nu
reprezintă o atitudine anti-juridică de neascultare. Concretizează punerea unor
acte, prescrise de legislație (lege pozitivă), dar contrarie propriilor
convingeri, adică pentru motive interioare. În consecință, referința se face la
instanța conștiinței care se fondează pe legi imutabile: angajează totalitatea
persoanei și nu sunt supuse schimbărilor ca legislațiile umane.
Este semnificativă și eroică istoria obiecțiunii
de conștiință care și-a avut cea mai cunoscută expresie literară în Antigon
care refuză să asculte de Creontes, în numele legilor nescrise (agrapha
dogmata) ale pietății și ale dreptății. Pentru Jacques Maritain, cu Antigon se încarnează ideea
dreptului natural, adică conștiința că „există, prin virtutea înseși a naturii
umane, o ordine sau o dispoziție pe care rațiunea umană o poate descoperi și
după care voința umană trebuie să acționeze pentru a se acorda scopurilor
necesare ființei umane. Legea nescrisă sau dreptul natural nu este altceva
decât aceeasta” (Maritain J., I diritti dell’uomo e la legge naturale.
Vita e Pensiero, Milano 1977, pp.55-57).
Obiecțiunea de conștiință nu se limitează,
nici nu se epuizează în simpla negare de ascultare a unei legi. Nu poate fi
considerată numai ca act negativ sau un simplu refuz. Reprezintă o mărturie (pro-test) în favoarea unui adevăr mai
mare și mai obligatoriu față de ceea ce o lege pozitivă pateu să definească. Este
rechemare neîncetată față de o fidelitate ce obligă fără rezerve. Este recunoașterea
unor valori ireductibile și reclamă salvgardarea de penalizări. Este un dig în
fața indiferentismului moral. A reformula sau amenda obiecțiunea de conștiință,
și pe cale procedurală, ar însemna să fie golită progresiv în timp (slippery
slope), până la inconcludență,
rubricizând-o ca fiind moralistă sau irațională, din acest motiv de limitat sau
de încălcat. A apăra obiecțiunea de conștiință este un răspuns datorat derivei
culturale și etice care ar vrea să facă avortul moral indiferent.
Autor: Lucio Romano
Università degli Studi di Napoli Federico
II
Dip. Scienze Ostetrico Ginecologiche
Presidente nazionale Associazione Scienza & Vita
Dip. Scienze Ostetrico Ginecologiche
Presidente nazionale Associazione Scienza & Vita
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial