Un Arhiepiscop brazilian comentează
SAN PAOLO, duminică, 30 octombrie 2011
(zenit.org).- Este posibil să se creadă fără să se practice această credință?
S-a întrebat Mons. Murilo S. R. Krieger, scj, Arhiepiscop de São Salvador da
Bahia (Brasilia), oprindu-se într-un articol asupra unei fraze pe care o aude
deseori în această privință.
fraza frecventă: Cred, dar nu sunt
practicant
„Atunci când, într-o întâlnire între
prieteni, conversația se învârte în jurul unor chestiuni religioase, se
întâmplă deseori ca cineva să spună cu naturalețe și siguranță: Cred, dar nu
sunt practicant! Este o afirmație ce pare atât de bine formulată, atât de
logică, încât nimeni nu o contestă. Astfel, după câteva zile, într-un alt grup,
dacă discuția se învârte în jurul chestiunilor religioase, este posibil ca
cineva să pronunțe aceeași afirmație”, spune Arhiepiscopul.
„Mai mult decât o afirmație izolată,
această idee, după care se poate crede fără a pune în practică ceea ce se crede
este atât de comună încât în multe ambiente a devenit deja o mentalitate”.
Pentru Mons. Krieger, „justificarea acestui comportament diferă de la persoană
la persoană”: „există acea persoană care a pus deoparte practica religioasă
datorită dezamăgirii față de un ghid al comunității; o altă persoană, fără a-și
da seama, a abandonat încet încet viața lui de credință, a petrecut mult timp
fără să citească Cuvântul lui Dumnezeu, fără să se mai roage și fără să
participe la Sf. Liturghie de duminică, astfel că, atunci când și-a dat seama,
își organizase deja viața astfel că nu mai era nici un loc pentru expresii
religioase”.
Alte persoane, în schimb, „aveau o
cunoștință atât de superficială despre propria religie încât au abandonat-o
fără să-și pună prea multe întrebări”, așa cum sunt și din aceia care „vor
să-și boteze copii ca un simplu act social”.
Este posibil să se creadă fără să se
practice credința? întreabă Arhiepiscopul brazilian.
„Anumite persoane abandonează practica
religioasă, spunând că sunt în căutarea unei mai mari autenticități. Spun că nu
iubesc normele și riturile, că preferă o religie mai spirituală, fără structuri”.
După părerea mea, „aceste persoane uită că sunt ființe umane și nu îngeri.
Îngerii nu au nevoie de semne, de gesturi și cuvinte pentru a se relaționa”.
„Contrar, noi folosim chiar trupul nostru
ca mijloc de comunicare. Traducem sentimentele noastre printr-un surâs sau o
strângere de mână, un cuvânt sau o atingere; ținem să ne reunim cu familia în
zilele de sărbătoare și telefonăm unui prieten pentru a-i ura bucurie în ziua
lui de naștere; facem cadou un trandafir mamei și rămânem încântați față de
gestul unui copil care deschide brațele pentru a-și îmbrățișa tatăl care
sosește acasă”.
„Cum putem atunci să ne relaționăm cu
Dumnezeu numai cu limbajul îngerilor, pe care nici măcar nu-l cunoaștem? ” se întreabă
episcopul.
„Credința ne introduce în familia fiilor
și fiicelor lui Dumnezeu”, a subliniat Monseniorul. „În ea, este fundamentală
practica iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Familia noastră
creștină are o istorie, o tradiție bogată și celebrări foarte frumoase. Se
poate întâmpla ca vreunul să nu le înțeleagă. Dar înainte să le ignore, sau,
mai rău, să le disprețuiască, nu ar fi mai bine să caute să le cunoască, să
pătrundă semnificația lor și să descopere valorile pe care le propagă?”.
Pentru Arhiepiscopul din São Salvador da
Bahia, „nu se poate a se vrea o credință fără gesturi, cu scuza căutării unei
mai mari autenticități”.
„Tatăl veșnic, atunci când a voit să-și
demonstreze iubirea lui, a ținut cont de modalitatea noastră de a gândi și de a
acționa. Mai mult decât să-și exprime iubirea în mod spiritual, a
concretizat-o: n-i l-a trimis pe Fiul său, care a locuit între noi”.
„Cred, dar nu sunt practicant. Credința
(cred) și viața (nu practic) nu pot fi separate între ele. Prin natura lor
înseși, ele trebuie să fie unite. O credință fără opere este moartă; operele,
chiar și cele de pietate, fără credință devin goale”, a încheiat Mons.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial