Trebuie
să punem împreună ordinea interioară cu cea
exterioară: cu cât mai mare va fi
ordinea interioară, cu atât mai plăcut va fi și ambientul din jurul nostru, mai
multă lumină va fi în acesta, armonie și izvor de bucurie. Credința creștină
spune că în opera creației, despre care citim în Sf. Carte, Creatorul a
transferat „în afara Lui” ordinea, frumusețea și armonia relațiilor lui divine,
a permis creației să fie părtașă la bogăția Lui și la aceste splendide
interdependențe/relații.
Se știe
că persoana care are o ordine interioară este, din punct de vedere spiritual și
intelectual mai bogată, în vreme ce persoana care este haotică în interiorul ei
dăunează sieși și celor din jurul ei. Confuzia interioară și dezordinea morală
murdăresc și ambientul extern, producând haos și în el. Omul își pierde
capacitatea de a distinge ceea ce este bun de ceea ce este rău, ce anume îi
folosește de ceea ce îi dăunează. Absența luminii interioare răspândește
întunericul peste tot. Tocmai acest lucru înțelegea Isus să-l spună atunci când
îi avertiza pe discipolii săi: „Nu există nimic în afara omului care, intrând
în el, să-l poată face necurat. Dar sunt lucrurile care ies din om cele care-l
fac să fie impur” (Mc 7, 15). Omul curat în interior este bogat, în vreme ce
omul murdar în interior este sărac.
Această
observație este valabilă și pentru ambient. Un ambient mai curat invită omul să
se preocupe de curăția inimii și a gândurilor, a dorințelor și a imaginilor pe
care le privește, dar și pentru a face astfel ca prieteniile pe care le cultivă
să-l conducă spre frumusețe și să-l păstreze în frumusețe. În schimb, un
ambient murdar, dezordonat, „negru”, generează persoane „murdare”, din punct de
vedere spiritual și moral corupte, perfide. Acestea sunt cu adevărat persoane
sărace, în interior și în exterior. Prieteniile instaurate de aceste persoane
sunt nesincere și puțin durabile, pentru că sunt motivate de interese personale
și de exigențele momentului, de oportunism, și de aceea se termină repede. Într-un
ambient „murdar”, gândul nu se odihnește, inima nu se întărește, nu se naște
dorința de bine, nu se manifestă idealuri nobile. Omul cu inima și gândurile
dezordonate se află totdeauna pe picior de fugă: fuge de sine și de alții, se
ascunde așa cum a făcut Adam (cf. Gen 3, 10ss.). Se lasă chiar târât de patimi
dezordonate. Nesatisfăcut de ceea ce posedă, caută continuu alte lucruri, convins
fiind că acestea vor putea umple golul din viața lui. Nimic mai greșit! Adevărata
bogăție nu se găsește în „exteriorul” persoanei, dar se ascunde în interiorul
ei. La fel, frumusețea autentică se naște înainte de toate în interiorul omului
(în inima lui, în mintea și în dorințele lui, etc.) și numai după aceea se
manifestă în exterior, răspândind asupra altora o adevărată căldură, iubire și
devoțiune, un sens de siguranță, și producând în inima altora un optimism mai
mare pentru viitor.
Adevărata curăție și frumusețe nu se mărginește să
elimine gunoiul dintr-o casă bogat aranjată sau dintr-o viață de lux, dar
atinge mai degrabă interioritatea omului. Evident, mizeria și confuzia, ca și
un miros urât, pătrund prin orice crăpătură în viața omului, ocupă gândurile
lui, ideile și proiectele lui. Cu toate acestea, mult mai grave sunt
consecințele atunci când acea confuzie are un caracter spiritual și moral,
pentru că atunci omul nu mai știe ce trebuie să facă și când să facă ceva, ce
este bine și ce anume trebuie evitat, cine/ce trebuie susținut și cine/ce
trebuie evitat. Din acest motiv, omul autentic bogat nu este cel care are multe
bunuri, dar cel care în interiorul lui este ordonat și sensibil la vocea lui
Dumnezeu și a aproapelui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial