Transmiterea credinței în lumea de astăzi
de Mons. Enrico Dal Covolo
Rector al Universității Pontificale din Lateran
Rector al Universității Pontificale din Lateran
3. Din nou Ambroziu și Augustin: cum să educăm
la credință?
Trebuie să adăugăm la acest punct că – în
a transmite credința Bisericii –
Ambroziu și Augustin se foloseau de un itinerar particular de educare în credință.
În ministerul pastoral al lui Ambroziu,
educarea în credință cunoaște trei etape fundamentale. Astăzi putem să discutăm
asupra priorităților unei față de cealaltă: este însă sigur că ele reprezintă
trei instanțe indispensabile pentru orice itinerar de credință.
a) Cateheza
lui Ambroziu este una foarte concretă,
ce pretinde să informeze alegerile și comportamentele practice ale vieții. El
pleca de la instruirea morală, și
aceasta era primul lucru pe care o obținea din citirea Sf. Scripturi: „Am
tratat în fiecare zi de morală”, le spunea destinatarilor catehezelor sale,
atunci când le citea acestora istoriile patriarhilor și maximele din cartea Proverbelor, „pentru ca, astfel formați
și instruiți, voi să vă obișnuiți să luați calea părinților și să urmați calea
ascultării poruncilor divine, și, -
reînnoiți de botez – să duceți felul de viață care le este potrivit celor care
au fost purificați” (Despre mistere,
1, 1).
Din partea noastră, trebuie să recunoaștem
că credința crește cu ajutorul experiențelor vieții. De aceea, cel care educă
la credință este unul care promovează experiențe pozitive, atitudini concrete,
fapte…, care să consimtă această circularitate fecundă dintre credință și
viață.
b) În
al doilea loc, cateheza ambroziană are o
robustă dimensiune dogmatico-doctrinară. Celui credincios – deja purificat
în prima etapă – îi este încredințat Simbolul
roman cu cele douăsprezece articole fundamentale ale lui, iar acest „breviar
al credinței” îi este explicat, astfel ca el să-l asimileze și să îl poată
restitui, transmițându-l la rândul lui și mărturisindu-l cu viața și cuvintele (Explicarea simbolului, 2).
Astfel, cel care educă la credință,
trebuie să aibă o precisă competență teologică. Aceasta nu va putea fi improvizată,
înainte de toate datorită unei exigențe de respect față de depositum fidei: de fapt, cel care educă la credință nu
transmite un mesaj care-i aparține în propriu; mesajul pe care îl transmite îl
depășește, și trebuie transmis și după el.
c) În sfârșit, cateheza ambroziană conduce la
sacramente: păstorul însoțește de mână credincioșii în universul duhului,
ridicând vălul și comunicând o nouă capacitate vizivă, care îi consimte să facă
experiență de mântuire în astăzi-ul celebrării liturgice (adică în sacramente).
„Ai mers”,
recită un celebru text ambrozian, „te-ai
spălat, ai venit la altar, ai început să vezi ceea ce înainte nu puteai vedea. Adică,
cu ajutorul izvorului Domnului și vestea pătimirii Lui, ochii tăi s-au deschis
în acel moment. Tu, care mai înainte păreai orbit în inimă, ai început să vezi
lumina sacramentelor” (Despre sacramente, 3, 15).
Tocmai acesta este punctul de sosire al
itinerarului de credință. de aceea, cel care educă pe cineva în credință este
unul care – semnalând drumul – actualizează și trăiește în primă persoană „dimensiunea
sacramentală”, și se îngrijește să mărturisească în mod eficace valoarea ei
indispensabilă.
În general, întâlnim în educarea
ambroziană la credință primatul vieții asupra conceptelor. Este acesta realismul al credinței, pe care, în
fond, îl văzusem deja în practica pastorală a lui Ambroziu, amintind istoria
întâlnirii lui cu Augustin. Faptul este că, pentru Ambroziu, lucrul (res) mai
important dintre toate nu este doctrina: este o Persoană Vie, Isus Cristos.
Cristos, exclamă cu entuziasm episcopul de Milano, „Cristos este totul pentru
noi: Omnia Christus est nobis!” (Despre feciorie, 16,99).
Mă limitez aici să reamintesc o scurtă
operă a lui Augustin, Prima cateheză,
adresată lui Deogratias, diacon la Cartagina – un „catehet descurajat” – în jurul
anului 400. Este vorba, așa cum spune titlul, de un mic manual de cateheză,
unic în genul literar al literaturii patristice.
Și aici putem regăsi trei instanțe
fundamentale pentru o corectă transmitere a credinței.
a) Înainte de toate, povestirea
istoriei mântuitoare. După Augustin, cel ce educă la credință trebuie să
prezinte o povestire completă a istoriei mântuirii, de „la început Dumnezeu a
făcut cerul și pământul” (Gen 1),
până la timpurile Bisericii. Evident, se va opri mai ales asupra faptelor
esențiale, în vreme ce le va trata pe cele secundare mai pe scurt. Se vor pune
în evidență aspectele centrale ale istoriei mântuirii, mai ales evenimentul
central, care este Cristos, sinteza tuturor celorlalte. De aici continuitatea
dintre VT și NT: „Vechiul Testament”, scrie Augustin, „este vălul Noului
Testament, iar Noul se manifest în Vechiul Testament”. Astfel, întreaga Scriptură
„îl narează pe Cristos, și împinge la iubire” (Prima cateheză, 4, 8). Parcă vedem aici unele texte din „documentul
de bază” pentru Reînnoirea Catehezei (=RdC),
Roma 1970, text care s-a inspirat în mod explicit din cărticica scrisă de
Augustin. Să se vadă mai ales paragrafele 1-5-108 din RdC, ce reproduc și un
celebru citat al Sf. Ieronim, contemporanul lui Augustin: „a ignora Scripturile
înseamnă a-l ignora pe Cristos”. Tocmai în referința la Augustin și Ieronim pot
fi identificate cele mai importante izvoare patristice ala așa numitului bibliocentrism al catehezei, stabilite
de catehismele italiene post-conciliare (catehetul este omul Cuvântului, deoarece
pentru el „Scriptura este Cartea: nu un accesoriu, chiar dacă primul”: RdC
107). Un bibliocentrism care (la
Augustin, discipol al lui Ambroziu, și în general în corecta transmitere a
credinței) echivalează cu un cristocentrism:
într-adevăr, catehetul „alege în Scriptură, mai ales în evanghelii și în
celelalte cărți ale Noului Testament, textele, faptele și personajele, temele
și simbolurile care mai mult converg către Cristos… În personaje trebuie să se
vadă alegerea pe care Dumnezeu a făcut-o pentru ca să devină colaboratorii Lui,
atât în a pregăti venirea Mântuitorului, cât și pentru a-i continua misiunea. Trebuie
pusă în evidență corespunderea la chemare, orientarea spre Cristos” (RdC 108).
Și se poate cita peremptoria aserțiune din Catechesi
Tradendae (= CT) a lui Ioan Paul al II-lea (1979): „În însușii centrul
catehezei noi găsim în mod esențial o persoană: acea persoană este Isus
Cristos, Unicul Născut al Tatălui, plin de har și de adevăr” (CT, 5).
b)
O altă instanță de transmitere
augustiniană a credinței este cea de a
orienta către speranță, speranța ce se naște din credința în înviere. Într-adevăr,
speranța are un nume precis: este Cristos cel înviat (Prima cateheză, 25, 46). „Și cum a devenit speranța noastră?” se
întreabă Augustin într-un alt context. „Pentru că a fost ispitit, a pătimit și
a înviat. Așa a devenit speranța noastră. În El poți vedea oboseala și
recompensa ta, oboseala ta în pătimire, recompensa ta în înviere. Astfel a
devenit speranța noastră. Pentru că noi avem două vieți: una este cea în care
ne aflăm, cealaltă este cea în care sperăm. Cea ce în care ne aflăm ne este
cunoscută, cea în care sperăm ne este necunoscută (…). Cu oboselile lui,
ispitele lui, pătimirile lui, moartea lui, Cristos te-a văzut să vezi viața în
care te afli; prin înviere te-a făcut să vezi viața în care vei fi. Noi știam
numai că omul se naște și moare, dar nu știam că învie și trăiește în veșnicie.
Din acest motiv a devenit speranța noastră în necazuri și ispite, și acum
suntem în drum spre speranță” (Comentariu
la Psalmul 60, 4)3.
Se vede astfel că Augustin, la vârsta de douăzeci și
nouă de ani - „disperat” – a cedat locul unuia din cei mai mari trubaduri ai
speranței pe care Biserica l-a cunoscut vreodată în istoria ei bimilenară.
Decisivă pentru această trecere a fost întâlnirea cu Ambroziu și, în sfârșit,
botezul pe care episcopul de Milano i l-a conferit în noaptea Paștelui anului
387. Putem să sintetizăm, că cel ce transmite credința, bărbat sau femeie a
speranței, gata el însuși să de-a motiv de speranța care se află în el. Mai
rezultă că el va evita tonuri distructive sau hipercritice asupra timpului
prezent. Este prezent în el un optimism substanțial, susținut de credință, și o
atenție cordială față de toate valorile pământești, în conștiința că învierea
este cuvânt de încredere și de speranță și față de acestea.
c) În sfârșit, cel ce transmite credința este unul care dăruiește bucurie: și atunci când
vorbește, spune Augustin, să încerce „să nu fie greoi, să se exprime în mod
plăcut” (Prima cateheză, 2, 3). Aici pare
că simțim ceva din exemplul Sf. Ioan Bosco, atunci când Augustin afirmă că,
dacă există bucurie, cei care sunt catehizați „pronunță prin gura noastră
lucrurile pe care le ascultă, și noi învățăm de la ei lucrurile pe care noi le
predăm lor” ( Prima cateheză, 12, 7). Cel ce educă la credință, pentru a o spune
cu Sf. Ioan Bosco, este unul care „caută cum să se facă iubit”, înțelege și
împărtășește interesele, afectele, condițiile și așteptările credincioșilor,
pentru a-i conduce în bucurie la întâlnirea cu Domnul.
***
NOTE
1 Cfr. F. BERGAMELLI, Ambrogio di Milano, in J.
GEVART (cur.), Dizionario di Catechetica, Leumann (Torino) 1986, pp.
29-30; AA. VV., S. Ambrogio di Milano, «Evangelizzare» 23 (1997), pp.
597-620. Si vedano anche il sussidio curato da E. MARROCCO – G. MONZIO
COMPAGNONI, Ambrogio di Milano. L’amore generi la fede. La catechesi sul
Credo, Milano 2007, e la catechesi del Papa su sant’Ambrogio, in BENEDETTO
XVI, I Padri della Chiesa…, pp. 147-152.
2 Cfr. O. PASQUATO, Agostino, in J. GEVAERT
(cur.), Dizionario di Catechetica..., pp. 23-25. Si vedano anche le
cinque catechesi che il Papa ha dedicato a sant’Agostino, in BENEDETTO XVI, I
Padri della Chiesa…, pp. 199-233.
3 Cfr. G. VISONA’, La speranza nei Padri, Milano
1993, pp. 245-246.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial