POSTUL MARE: DE CE ȘI CUM?
Autor: G. Preziosi
Traducere: Pr. D. Pătrașcu
Istoria unei practici ce se repetă încă
din primii ani ai creștinismului
ROMA, marți, 21 februarie 2012 (ZENIT.org).- Ca pregătire pentru Solemnitatea Paștelui, încă
din primii ani ai creștinismului, a început să fie practicat de către
credincioși o perioadă de pregătire, cu scopul de a se dispune tot mai bine la
ceea ce reprezintă misterul central al Învierii lui Cristos.
S-a început cu o perioadă de o singură zi;
apoi această perioadă s-a lungit tot mai mult, cuprinzând șase săptămâni, și
astfel s-a ajuns la așa numitul Post Mare (din latinescul Quadragesimae), adică 40 de zile de pregătire la Misterul Pascal.
Postul Mare comportă pentru credincioși două practici religioase distincte:
postul și pocăința. prima, la care o vreme erau obligați (în afară de duminici)
toți credincioșii între 21 și 60 ani, a fost introdusă de Biserică nu înainte
de secolul al IV-lea.
În antichitate, în Biserica Latină postul
avea 36 de zile; în secolul al V-lea au fost adăugate alte patru zile, iar
exemplul a fost urmat în Occident, în afară de Biserica de rit ambrozian.
Vechii călugări latini țineau 3 posturi: cel principal, înainte de Paști;
celălalt, înainte de Crăciun; al treilea, la Sf. Ioan Botezătorul, după
Rusalii.
Dacă existau motive bune pentru a
justifica postul de 36 de zile, mai erau altele excelente pentru a explica
numărul de patruzeci. Se observă, înainte de toate, că acest număr în Sf.
Scripturi, reprezintă totdeauna pedeapsa și întristarea.
Timp de 40 de zile ținuse potopul care
inundase pământul și eliminase umanitatea păcătoasă (cf. Gen 7, 12); timp de 40 de ani poporul ales trebuise să rătăcească
în deșert, ca pedeapsă a ingratitudinii lui, înainte să intre în pământul
promis (cf. Deut 8, 2); timp de 40 de
zile Ezechiel a trebuit să zacă pe partea dreaptă, reprezentând astfel pedeapsa
divină iminentă asupra cetății Ierusalimului (cf. Ez 4, 6); timp de 40 de ani Moise postise pe muntele Sinai înainte
să aștepte Revelația divină (cf. Ex
24, 12-17); timp de 40 de ani călătorise Ilie în deșert, pentru a scăpa de
răzbunarea reginei idolatre Isabela și să fie consolat și învățat de Jahwe (cf.
1Re 19, 1-8); și Isus, după botezul
primit la râul Iordanului și înainte să-și înceapă viața publică, a petrecut 40
de zile și 40 de nopți în deșert, rugându-se și postind (cf. Mt 4, 2).
În trecut, postul începea cu Prima
duminică a Postului și se încheia la Răsăritul Învierii lui Isus. Însă, pentru
că duminica era zi festivă, și ei nu i se potrivea postul, atunci, pentru a
suplini cele patru zile de post, care astfel lipseau, pentru a avea numărul
sacru de 40 de zile, s-a început postul cu miercurea antecedentă Prima Duminică
a Postului Mare.
Acest obicei a început în ultimii ani ai
vieții Sf. Grigore cel Mare, care a fost papă între anii 590-604. Deci, această
schimbare de a începe Postul miercurea, numită mai târziu Miercurea cenușii, o
putem data pentru primii ani ai secolului al VII-lea, adică tocmai între anii
600-604. Acel Miercuri a fost numit Caput Jejunii, adică începutul postului
mare, sau caput Quadragesimae, adică începutul Postului Mare.
Pocăința, pentru păcătoșii publici,
începea prin separarea lor de participarea la Liturghia Euharistică. Dar o
adevărată și proprie prescripție ecleziastică o găsim la Conciliul din
Benevento din anul 1059, la canonul al IV-lea.
În creștinismul primitiv, perioada
Postului Mare era dedicată pregătirii catecumenilor care, în ziua Paștilor,
primeau botezul și erau astfel primiți în Biserică. Practica postului, încă din
cele mai vechi timpuri, a fost impusă de legi religioase la diferitele popoare.
În cărțile sacre ale Indiei, în papirusurile vechiului Egipt și în cărțile
mozaice sunt conținute numeroase precepte privitoare la post.
În ținerea Postului, orientalii sunt mai
severi decât creștinii din Occident. În Biserica greacă-schismatică, postul
este foarte riguros în cele 40 de zile care precedă Paștele; nimeni nu poate
dispensa de la post, nici măcar patriarhul. Primii călugări (cenobiții) ai
creștinismului practicau postul comemorativ al lui Isus în deșert; cei din
Egipt, nu mâncau decât 12 uncii de pâine pe zi, jumătate dimineața și jumătate
seara, împreună cu puțină apă.
În trecut, în timpul perioadei Postului
Mare, era permisă o singură masă pe zi. Această unică masă, în secolul al
IV-lea, se lua după apusul soarelui. Mai pe urmă, s-a permis să se ia în jurul
orei 15:00. La începutul secolului al XVI-lea, autoritatea bisericească a
permis să se adauge mesei principale așa numitul „colatio”, o ușoară cină
serală. Temperându-se tot mai mult rigorile, carnea, care înainte era cu totul
interzisă în timpul Postului Mare, a fost mai târziu admisă la masa principală
până la de trei ori pe săptămână.
Prescripțiile taxative ale postului erau
publicate în fiecare an la Roma prin faimosul „Edict asupra observării Postului
Mare”. Practica postului era în trecut cu adevărat obligatorie, iar cei care îl
încălcau mergeau în întâmpinarea unor serioase sancțiuni.
Rigorile erau atât de dure încât Conciliul
al VIII-lea din Toledo (653) a poruncit celor care, fără nevoie, ar fi mâncat
carne în Postul Mare, să se abțină tot anul și să nu se poată împărtăși în ziua
de Paști.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial