luni, 18 octombrie 2010

Ultimul reper: nihilismul (IV)

Dar anti-metafizica lui Nietzsche rămâne încă o metafizică. În fond, răsturnarea metafizicii platoniciene, operată de Nietzsche, ţine de jocul însuși al metafizicii, de o combinatorică până la urmă sterilă. Nietzsche nu depăşeşte metafizica. Anti-metafizica lui e tot o metafizică.


Ce consecinţe are pentru om moartea lui Dumnezeu vestită de Nebunul lui Nietzsche? În Nietzsches Wort 'Gott ist tot', Martin Heidegger afirmă : “Dacă Dumnezeu în calitate de cauză supra-sensibilă şi ca finalitate a oricărei realităţi a murit, dacă lumea supra-sensibilă a Ideilor / Formelor a pierdut întreaga forţă de obligare [constrîngere] şi, mai ales. de trezire şi înălţare, omul nu mai ştie de ce să se prindă: nu mai rămâne aşadar nimic care l-ar putea orienta”.

Tocmai pentru acest motiv, Friedrich Nietzsche se întreabă: “Nu rătăcim oare printr-un neant infinit?”. Ca dispariţie a oricărui reper, nihilismul se abate aşadar asupra lumii: “Nihilismul, cel mai neliniştitor dintre toţi musafirii, e în faţa porţii”.

Dar nihilismul - spune Martin Heidegger - nu e o doctrină şi din cadrele sale nu se poate evada: “În istoria lumii, nihilismul e o mişcare ce precipită popoarele în sfera puterii Timpurilor Moderne”; el e o mişcare neliniştitoare, care nu-şi poate numi originile.

Într-un cuvînt, nihilismul nu e o formă de liberă cugetare sau de ateism. El e cadrul în care se mişcă de câteva secole gândirea modernă...

Emil Ghețu


N. A. Maurice Chabas (1862-1947): Mireille (detaliu).

Un comentariu:

  1. Cred că nihilismul este stilul(în înţelesul lui Blaga) acestei lumi.

    Ştiu că nu este tradusă la noi cartea Nietzsches Wort 'Gott ist tot', Martin Heidegger dar poate fi consultată în engleză sau franceză?

    RăspundețiȘtergere

Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial