Cetăţenii obişnuiţi pierd şirul deciziilor politice în
încercarea temerară de a ţine pasul cu ce se mai întâmplă. Au şi motive
serioase, din moment ce îşi aleg periodic reprezentanţi care să le transforme
voinţa în politici publice. În virtutea cărei legături dintre cetăţean şi
politician este posibilă funcţionarea democraţiei moderne al cărei miez este
tocmai reprezentarea politică?
Că politica este o profesie o ştim uitându-ne la televizor.
Există oameni care nu ratează nici o prezenţă publică, propunându-şi ca la
fiecare patru ani să obţină votul cetăţenilor. Se ridică după fiecare eşec,
construiesc noi proiecte, desenează coaliţii, se alătură altor partide şi îi
numim generic clasă politică. Toţi aceştia sunt diferiţi de elita politică,
formată din politicienii de ocazie pe care îi vedem pentru scurt timp în posturi
mai puţin electorale, cum ar fi cele de consilier. Însă cum a apărut profesia de
politician?
Primii politicieni
Ca să identificăm primii politicieni de profesie trebuie să
coborâm mult în istorie, dar să nu ne depărtăm de Biserică. Orice principe
medieval nevoit să-şi negocieze suveranitatea cu aristocraţia s-a sprijinit pe o
pătură utilizabilă politic şi care nu aparţinea boierimii. Fie că vorbim de
Japonia budistă, Mongolia lamaistă sau Europa creştină, în toate cazurile,
această pătură a reprezentat-o clerul superior. Folosiţi deci de principi în
vederea alcătuirii unui corp administrativ, aceştia erau singurii care
beneficiau conform raţionamentului de mai sus de două calităţi fundamentale:
erau ştiutori de carte şi nu-şi propuneau să atenteze la poziţia suveranului.
Nici nu exista alternativă. Din Franţa, unde episcopii au fost primii colectori
de taxe ai regelui, sau Marea Britanie, unde încă sunt membrii de drept ai
Camerei Lorzilor, şi până în Principatele Române, unde prezidau adunările cu
caracter politic, episcopii şi alţi clerici superiori au fost primii politicieni
de profesie. Odată însă ce statele s-au modernizat, iar apele s-au despărţit în
diferite etape ale istoriei, aparatele şi procesele administrative au rămas
integral monopoluri ale suveranilor politici.
Etica convingerii şi etica responsabilităţii
Întreaga politică modernă a păstrat însă ceva din vechea
matrice structurală din care a luat naştere. Elementul comun care uneşte
clericii şi politicienii este credinţa. Şi unii, şi alţii sunt animaţi de
diferite credinţe care îmbracă forma unor etici oarecum opuse. Biserica,
însemnând deopotrivă clerici şi credincioşi, caută să înfăptuiască binele din
convingere şi lasă rezultatul (mântuirea) pe seama dreptăţii lui Dumnezeu. Este
aşadar animată de o etică a convingerii depline în voinţa lui Dumnezeu,
deopotrivă Autor şi Judecător al Legii. Pe de altă parte, politicienii trebuie
să aibă în vedere o etică a responsabilităţii, de vreme ce poartă
responsabilitatea acţiunilor lor şi se prezintă la bilanţ în faţa electoratului.
Analizând politica drept profesie, Max Weber arată că politicianul, ghidându-se
după etica responsabilităţii, este constrâns de consecinţele propriilor fapte.
Aşa cum credinciosul în drumul mântuirii trebuie să se separe de ceea ce îi
tulbură concentrarea duhovnicească, adică de ispite, tot astfel politicianul
care-şi respectă meseria se distanţează de lucruri şi oameni. Mai presus de
toate este credinţa, care ia forme diferite în cazul preoţilor şi al
politicienilor: "Cine caută mântuirea sufletului său şi salvarea altor suflete
n-o face pe calea politicii, care are cu totul alte ţeluri, ce nu pot fi atinse
decât prin constrângere. Geniul sau demonul politicii este într-o continuă
tensiune interioară cu Dumnezeul iubirii" (Max Weber).
Greve şi sfinţi
Spirit antisocialist şi atent observator al modernităţii,
sociologul Max Weber recomanda încă din 1919 celor care "vor să trăiască după
etica Evangheliei să se abţină de la greve" deoarece convingerea pe care ţi-o dă
credinţa religioasă transcende orice preocupare lumească. Altfel spus, însuşi
urcuşul spre sfinţenie atunci când este animat de cea mai convingătoare credinţă
nu poate intra în grevă.
Pe de altă parte, dat fiind faptul că şi politicienilor li se
cere un anumit tip de credinţă, ne punem întrebarea: Cine sunt aceştia pentru
noi? Care trebuie să fie credinţa lor dictată de etica responsabilităţii faţă de
noi? Mandatul politicienilor este de a pune în formulă practică interesul
general şi binele comun al cetăţenilor, adică să asigure acele condiţii sociale
prin care individul poate accede la propria bunăstare şi-şi poate urma vocaţia.
Mai mult decât atât, aşa cum preotului nu îi este permisă dezertarea din
credinţa sa în voinţa lui Dumnezeu şi refugierea în greve, tot astfel trebuie să
avem exigenţa de a pretinde politicienilor să încerce să fie nişte "sfinţi" ai
binelui comun.
Autor: C. Raiu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Bun, e clar incompatibilitatea dintre preotie si sindicalism, greve, etc, dar poate ne spune autorul si cum isi rezolva preotii asa zis sindicalisti nemultumirile! totusi nu pot sta la mana stapanului la infinit fiind tratati ca niste simpli functionari...
RăspundețiȘtergereDeși nu sunt autorul articolului, întrebarea este deplasată, pentru că articolul nu abordează problema preoților sindicaliști. Cât privește rezolvarea nemulțumirilor din partea preoților, care nu pot sta la infinit la mâna stăpânului, depince ce înțelegeți prin termenul stăpân, și cum își înțeleg acei preoți misiunea lor: e vorba de meserie sau vocație, e vorba de chemare divină sau de profesie? Odată clarificate aceste întrebări, se va putea da răspuns și acestei probleme
ȘtergereDincolo de vocatia preotiei si politicienii trebuie sa si-o respecte pe-a lor...
RăspundețiȘtergereEvident, ca de altfel orice persoană care face lucrurile din vocație. Numai cei care muncesc nu sunt ținuți la o fidelitate atât de strictă. Vocația implică implicarea totală a vieții, până la a-și da propria viață, dacă este nevoie
RăspundețiȘtergereScuzați de repetitia din fraza de mai sus.
RăspundețiȘtergere