Am schimbat titlul în ultimul
moment. Dar vă voi vorbi tot despre ceea ce îmi propusesem: despre relația
Mariei cu moartea.
Ce legătură are moartea cu dansul, o
voi explica în rândurile ce urmează.
Zilele acestea m-am apucat să citesc
o carte despre Sfânta Fecioară Maria, scrisă de o cunoscută profesoară de
antropologie, și am reușit să merg înainte, aproape până la capăt, fără a mă
tulbura prea mult când, chiar spre ultimele pagini am observat o frază care m-i
s-a părut grea ca o înjurătură: „Maria nu va putea niciodată să danseze”.
Doamne! În carte sunt prezente și
alte lucruri mai grave, pentru că sunt anulate adevărurile cele mai mari pe
care credincioșii le-au crezut dintotdeauna despre Maica Domnului.
Însă, în vreme ce nu m-a scandalizat
aproape deloc surâsul de suficiență despre neprihănita ei zămislire sau despre
maternitatea ei feciorelnică, m-a deranjat foarte mult insinuarea că ea nu ar
fi știut să danseze.
În sfârșit, această afirmație m-i
s-a părut a fi un sacrilegiu enorm. Un ultraj adus umanității ei. Un delict
împotriva a ceea ce o face mai îndrăgită: dulceața irezistibilă comună fiicelor
Evei.
De fapt, ce anume se ascunde sub
această frază dacă nu afirmația că Maria nu a avut un trup ca toate celelalte
femei, sau că feminilitatea ei era una de formă, sau, în orice caz, era atât de
dezincarnată și evanescentă încât să-i facă imposibilă orice gest implicat în
vârtejul dansului?
Nu v-i se pare o înjurătură numai și
suspiciunea că Maria ar fi fost o creatură vlăguită de pasiuni, săracă în dorințe,
lipsită de căldură umană, macerată numai de posturi și abstinențe,
îngenuncheată pe oglinzile frigide ale contemplației, incapabilă de acele
suferințe interioare care explodează tocmai în grația cântului și în dilatarea
corporală a ritmului?
Că Maria era expertă în arta
dansului ne-o spune un cuvânt prezent în vocabularul ei: „a tresăltat”. Acesta
vine din latinescul „ex-saltare” care înseamnă: a sălta ici colo. Astfel că,
atunci când ea exclamă: „Duhul meu tresaltă în Dumnezeu, Mântuitorul meu”, nu
numai că trădează extraordinara ei competență muzicală, dar ne face să credem
că Magnificat-ul l-a cântat dansând.
Cineva ar putea să se întrebe de ce
mă încăpățânez să subliniez atât de mult această atitudine „artistică” a
Mariei. Răspunsul este simplu: nu poate susține moartea cel care nu poate să
susțină dansul!
De aceea, a spune că Maria nu va
putea niciodată să danseze, înseamnă a o crede înstrăinată față de ceea ce moartea și dansul au în
comun: oboseala respirației, chinul agoniei, contracția dureroasă a trupului.
Înseamnă a goli de valoare salvifică
suferința Fecioarei Maria, și a reduce misterul Îndureratei, în ciuda celor
șapte spade întipărite în inima ei, la un spectacol aparent, pregătit de
Dumnezeu pentru funcționale motive scenografice.
Înseamnă a o considera partener impasibil
al unui Altul, expert și El în ale dansului, pe care însă Isaia îl numește „Om
al durerilor, care cunoaște bine suferința”.
În sfârșit, înseamnă a o elimina pe
Maria din scenariul Vinerii sfinte, unde recită, ca o protagonistă, lângă Isus,
drama umanei răscumpărări ajunsă de acum la ultimele ei clipe.
Sfântă Fecioară Marie, femeie care
cunoști foarte bine arta dansului, dar și femeie care cunoști suferința, gata
deja la picioarele crucii să transpui în ritmurile sărbătorii horcăiturile
Fiului tău, ajută-ne să înțelegem că durerea nu este ultima plajă a omului.
Este numai holul obligat prin care se trece pentru a lăsa bagajele: nu se poate
dansa cu bagajele în mână!
Noi nu îndrăznim să-ți cerem nici
darul anesteziei, nici scutirea de taxele amărăciunii. Te rugăm numai ca, în
momentul încercării, să ne păzești de plânsul celor disperați.
Sfântă Fecioară Maria, care cunoști
foarte bine arta dansului, dacă te implorăm să ne stai aproape în ceasul morții
noastre corporale, o facem pentru că știm că tu ți-ai trăit moartea
într-adevăr.
Și nu numai moartea ta, aceia ai
„trăit-o” puțin, pentru că ea a oprit mădularele tale numai pentru câteva
clipe, înainte de ultima și foarte lejera îndreptare spre cer, cât mai ales
moartea absurdă și violentă a Fiului tău.
Te implorăm: reînnoiește pentru noi,
în clipa supremă, duioșia pe care ai folosit-o pentru Isus, atunci când, „de la
miezul zilei până la ceasul al treilea al după amiezii s-a făcut întuneric pe
tot pământul”. În acele ceasuri întunecoase, deranjate numai de horcăiturile
condamnatului, poate că ai dansat în jurul crucii plânsetele tale de mamă,
implorând reîntoarcerea soarelui.
Ei bine, femeie a eclipsei totale,
repetă dansul în jurul crucilor fiilor tăi. Dacă tu vei fi prezentă, lumina nu
va întârzia să apară. Și chiar și crucea cea mai tragică va înflori ca un copac
în plină primăvară.
Sfântă Fecioară Marie, femeie care
cunoști bine arta dansului, fă-ne să înțelegem că sărbătoarea este ultima
vocație a omului.
Fă să crească în noi rezervele de
curaj.
Dublează proviziile noastre de
iubire.
Umple lămpile noastre cu speranță.
Și, fă ca în desele noastre secete
de fericire care caracterizează zilele noastre, să nu încetăm a-l aștepta cu
credință pe cel care va veni, în sfârșit, să „mute plânsul nostru în dans, și
haina noastră de post în haină de bucurie”.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Din Don
Tonino Bello, Maria, donna dei nostri
giorni, San Paolo, Cinisello Balsamo 182011,
pp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial