Între multele titluri mariane, în
care nu știi dacă să admiri mai mult fantezia poeților sau tandrețea pietății
populare, am găsit unul care o are o extraordinară sugestie: Sfânta Fecioară
Maria, catedrală a tăcerii.
Desigur, astăzi este greu să
experimentăm tăcerea în catedralele metropolelor. Însă, dacă cineva intră cu
dorința de a se ruga, va găsi totdeauna colțul cel mai potrivit. Așezându-se și
privind, îi va fi de ajuns să-și ridice privirea deasupra pardoselii, și
tăcerea îl va găsi ascuns în colțul ei, în penumbrele arcadelor și în
încrucișările navatelor. Ba chiar și mai sus. Pentru că, dacă se va lăsa sedus
de înălțimea boltei, se va fixa în gând și ea, ca și poetul Infinitului: „nesfârșite spații de aici
acolo, și tăceri supraomenești, și liniști foarte profunde...”.
Maria, deci, este ca o catedrală
gotică care păstrează tăcerea. Cu mare gelozie. Nu renunță la ea nici măcar
atunci când vorbește. Așa cum tăcerea templului care, acolo în înălțimi, se
joacă cu luminile colorate ale vitraliilor sau cu intarsiile statuilor și
curbele absidei, nu este ruptă dar exaltată de geamătul orgii sau al
misterioaselor cadențe ale cântului gregorian, care se urcă de jos.
Dar pentru ce Maria este numită
catedrală a tăcerii?
În primul rând pentru că este o
femeie care vorbește puțin. În evanghelie vorbește numai de patru ori. La
vestea îngerului Gabriel. Atunci când intonează imnul Magnificat. Atunci când îl regăsește pe Isus în templu. Și la Cana
Galileii.
Apoi, după le-a recomandat
slujitorilor nunții să asculte de unicul cuvânt care contează, ea va tăcea
pentru totdeauna.
Dar tăcerea ei nu este numai absență
a vocii. Nu este golul gălăgiei. Și nici rezultatul unei particulare ascetici a
sobrietății. Este, în schimb, haina teologică a unei prezențe. Coaja unei
plinătăți. Sânul care păstrează cuvântul.
Unul din ultimele versete ale
scrisorii către Romani ne oferă și cifra interpretativă a tăcerii Mariei.
Vorbește de Isus Cristos ca de o „revelație a misterului ascuns de veacuri”.
Cristos, mister tăinuit. Ascuns,
adică secret.
Literal: învăluit în tăcere.
Cu alte cuvinte: Cuvântul lui
Dumnezeu în sânul istoriei era înfășat în tăcere. Intrând în sânul istoriei, nu
putea să aibă alte fâșii. Și Maria i le-a oferit odată cu persoana ei.
A devenit astfel prelungirea
pământească a acelei tăceri de veacuri a cerului. A fost constituită simbol
pentru cei care vor să țină ascuns secretul de iubire. Și pentru noi toți,
devastați de zgomot, a rămas cutiuța silențioasă a Cuvântului: „păstra toate
acestea în inima ei”.
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
tăcerii, recondu-ne la izvoarele păcii. Eliberează-ne de asaltul vorbelor. De
cele ale noastre, înainte de toate. Dar și de cele ale altora. Fii ai gălăgiei,
noi credem că putem masca nesiguranța care ne chinuie încredințându-ne
vorbărelilor fără rost ale discursurilor noastre inutile: fă-ne să înțelegem că
numai atunci când noi vom fi tăcut, Dumnezeu va putea să vorbească. Colocatari
ai gălăgiei, ne-am convins că vom putea exorciza fricile noastre ridicând
volumul radiourilor și a televizoarelor noastre: fă-ne să înțelegem că Dumnezeu
se comunică oamenilor numai în nisipul deșertului, și că vocea lui nu are nimic
de-a face cu decibelii sărbătorilor noastre.
Explică-ne sensul profund al acelui
fragment din cartea Înțelepciunii care, odată, se citea la Crăciun, făcându-ne
să tresărim de mirare: „În vreme ce o tăcere profundă învăluia toate lucrurile,
iar noaptea se afla la jumătatea alergării ei, Cuvântul tău atotputernic din
ceruri, de pe tronul tău regesc, a coborât pe pământ...”. recondu-ne, te rugăm,
la mult visata stupoare a primului presepiu, și trezește în inimile noastre
nostalgia acelei „nopți tăcute”.
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
tăcerii, povestește-ne despre întâlnirile tale cu Dumnezeu. În care câmpii te
duceai în serile de primăvară, departe de gălăgia Nazaretului, pentru a auzi
vocea lui? În care ascunzișuri de stânci te ascundeai în adolescență, pentru ca
întâlnirea cu El să nu fie cumva profanată de violența glasurilor umane? Pe ce
terase din Galileia, inundate de lumina lunii, nutreai privegherile tale cu
psalmodii nocturne, în timp ce zgomotul broscuțelor, acolo jos în livada de
măslini, era unica coloană sonoră pentru gândurile tale de castitate?
Ce discursuri făceai lângă fântâna
satului, cu tovarășele tale din tinerețe? Ce anume îi transmiteai lui Iosif
când în amurgul serii, prinzându-te de mână, ieșea cu tine spre locurile
Esdrelonului, sau te conducea la lacul Tiberiadei în zilele pline de soare?
Misterul pe care-l ascundeai în sân i l-ai mărturisit în cuvinte sau cu lacrimi
de fericire? În afară de ascultă, Israele,
și de monotonia ploii care curgea pe acoperiș, de care alte voci răsuna
atelierul de tâmplar în serile de iarnă? Dincolo de tezaurul inimii, aveai și
un registru secret căruia îi încredințai cuvintele lui Isus? Ce anume v-ați
spus timp de treizeci de ani, în mijlocul acelei lumi sărace?
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
tăcerii, primește-ne la școala ta. Ține-ne departe de iarmarocul zgomotelor
unde riscăm să surzim. Păzește-ne de morbul dorinței informațiilor, care ne
face surzi față de „vestea cea bună”. Fă-ne operatori ai acelei ecologii
acustice, care să ne restituie gustul contemplației chiar și în zgomotul
metropolelor. Convinge-ne că numai în tăcere se maturizează marile lucruri ale
vieții: convertirea, iubirea, sacrificiul, moartea.
Un ultim lucru mai vrem să-ți cerem,
Mamă preadulce. Tu, care ai experimentat, asemenea lui Cristos pe cruce,
tăcerea lui Dumnezeu, nu te îndepărta de lângă noi în ceasul încercării. Atunci
când soarele se eclipsează pentru noi, iar cerul nu mai răspunde strigătelor
noastre, și pământul sună în gol sub pașii noștri, și frica de a fi abandonați
riscă să ne facă să disperăm, rămâi lângă noi. În acel moment, poți rupe și
tăcerea: pentru a ne spune cuvinte de iubire!
Și vom simți pe pielea noastră cutremurul
Paștelui.
Înainte încă ca să se consume agonia
noastră.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Din Don Tonino Bello, Maria, donna dei nostri giorni, San
Paolo, Cinisello Balsamo 182011, pp. 69-72.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial