Adevărata tristețe nu este atunci
când, sosită seara, nu ești așteptat de nimeni la revenirea ta acasă, ci atunci
când tu nu mai aștepți nimic de la viață.
Iar singurătatea cea mai neagră o
suferi nu atunci când găsești focul stins, ci atunci când nu mai vrei să-l
aprinzi: nici măcar pentru un eventual oaspete în trecere.
În sfârșit, atunci când pentru tine
muzica s-a sfârșit. Iar de acum jocurile sunt făcute. Și nici un suflet viu nu
va mai veni să bată la ușa ta. Și nu vor mai exista nici tresăriri de bucurie
pentru o veste bună, nici izbucniri de stupoare pentru ceva neașteptat. Și nici
măcar freamăte de durere pentru o tragedie umană: oricum, nu-ți mai rămâne
nimeni pentru care tu trebuie să te temi.
Atunci viața curge plată spre un
epilog care nu mai vine, ca o bandă magnetică care a terminat prea repede un
cântec, și se derulează fără să se oprească, fără a mai spune nimic, spre
ultimul metru de plastic.
A aștepta: adică a experimenta
gustul de a trăi.
S-a spus chiar că sfințenia unei
persoane se măsoară cu grosimea așteptărilor ei. Poate că este adevărat.
Dacă este așa, trebuie să conchidem
că Sfânta Fecioară Maria este cea mai sfântă dintre creaturi, pentru că
întreaga ei viață apare cadențată de ritmurile bucuroase ale celui care
așteaptă pe cineva.
Deja semnul inițial cu care pana
evanghelistului Luca o identifică, este plină de așteptări: promisă soție unui bărbat din casa lui David.
Adică, logodnică.
Nimănui nu-i scapă la care mulțime
de speranțe și bătăi de inimă face aluzie acel cuvânt pe care fiecare femeie o
experimentează ca început al unor misterioase mângâieri. Înainte încă ca în
evanghelie să fie pronunțat numele ei, despre Maria se spune că era logodită.
Fecioară în așteptare. În așteptarea lui Iosif. În ascultarea scârțâitului
sandalelor lui, la coborârea serii, atunci când, parfumat de lemne și de
vopsele el va fi venit să-i vorbească de visurile lui.
Dar și în ultima fotogramă cu care
Maria își i-a rămas bun de la Scripturi ea este surprinsă de obiectiv în
atitudinea așteptării.
Acolo, în Cenacol, la etajul
superior, în tovărășia discipolilor, în așteptarea Duhului. În ascultarea
foșnetului aripii Lui, la sosirea zilei când, parfumat cu ulei și cu sfințenie,
El va fi coborât asupra Bisericii pentru a-i arăta misiunea ei de mântuire.
Fecioară în așteptare, la început.
Mamă în așteptare, la sfârșit.
Și în timpul vieții susținută de
aceste două trepidații, una atât de umană și cealaltă atât de divină, o sută de
alte așteptări mișcătoare.
Așteptarea Lui, pentru nouă lungi
luni. Așteptarea împlinirilor legale sărbătorite cu ramuri de sărăcie și
bucuriile rudelor. Așteptarea zilei, unica pe care ea ar fi vrut să o întârzie,
în care Fiul său va fi ieșit din casă pentru ca să nu se mai reîntoarcă niciodată.
Așteptarea „ceasului”: singurul pentru care nu va fi reușit să oprească
niciodată nerăbdarea și de care, înaintea vremii, va fi revărsat mulțimea de
haruri pe masa oamenilor. Așteptarea ultimului suflu al Unului Născut bătut în
cuie pe Lemn. Așteptarea celei de-a treia zi, trăită într-un priveghi solitar,
în fața pietrei.
A aștepta: infinitul verbului a
iubi. Mai mult încă, în vocabularul Mariei, a iubi la infinit, la nesfârșit.
Sfântă Fecioară Marie, fecioară a
așteptării, dăruiește-ne din uleiul tău pentru că lămpile noastre se sting.
Vezi: proviziile s-au terminat. Nu ne trimite la alți vânzători. Reaprinde în
sufletele noastre vechile fervori care ne ardeau pe dinăuntru, atunci când ar
fi fost de ajuns un fleac pentru a ne face să tresărim de bucurie: sosirea unui
prieten de departe, roșul serii după o furtună, crăparea cepului care în timpul
iernii păzea revenirile acasă, clopotele crăpând de veselie în sărbători,
sosirea rândunelelor în primăvară, mirosul acru care ieșea din storcătoarele de
ulei, cântecele de toamnă care se auzeau venind de la pietrele de moară,
arcuirea duioasă și misterioasă a sânului matern, parfumul spicelui care se
răspândea atunci când i se pregătea un leagăn.
Dacă astăzi nu mai știm să așteptăm,
acest lucru se întâmplă pentru că ne lipsește speranța. S-au secat izvoarele
ei. Suferim o profundă criză de dorință. Și, de acum, sătui de miile de
surogate care ne asediază, riscăm să nu mai așteptăm nimic, nici măcar de la
acele promisiuni ultrapământești care au fost semnate cu sângele Dumnezeului
alianței.
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
așteptării, mângâie durerea mamelor pentru fii lor care, plecați într-o zi de
acasă, nu s-au mai reîntors niciodată, pentru că au fost uciși în accidente
stradale sau pentru că au fost seduși de glasul junglei. Pentru că au fost
dispersați de furia războiului sau pentru că au fost înghițiți de turbina
patimilor. Pentru că au fost tărâți de valurile mării sau de furtunile vieții.
Umple tăcerile Antonelei, care nu
știe ce să mai facă cu tinerii ei ani, după ce el a plecat cu altcineva. Umple
de pace golul interior al lui Maxim, care în viață le-a greșit pe toate, și
singura așteptare care-l mai tentează acum este cea a morții. șterge lacrimile
Patriciei, care a cultivat atâtea vise cu ochi deschiși, și din cauza răutății lumii le-a văzut pe
toate dispărând una câte una, astfel că acum îi și este frică să mai viseze cu
ochii deschiși.
Sfântă Marie, fecioară a așteptării,
dăruiește-ne o inimă veghetoare. Ajunși în pragul mileniului al III-lea, ne
simțim, din păcate, mai degrabă fii ai răsăritului decât profeții ai
adventului. Santinelă a dimineții, trezește din nou în inimile noastre pasiunea
unor tinere vești de dus în lume, care se simte deja bătrână. În sfârșit,
dă-ne, harpă și cetră, pentru ca, cu tine matinieră să putem deștepta aurora.
În fața schimbărilor care clatină
istoria, dă-ne să simțim fiorii începuturilor. Fă-ne să înțelegem că nu ajunge
să primim: trebuie și să așteptăm. A primi este uneori semnul resemnării. A
aștepta este totdeauna semn al speranței. Fă-ne, așadar, miniștrii ai
așteptării. Iar Domnul care vine, Fecioară a adventului, să ne surprindă, și
datorită maternei tale complicități, cu lampa în mână.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Din Don Tonino Bello, Maria, donna
dei nostri giorni, San Paolo, Cinisello Balsamo 112011, pp.
17-20.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial