Fundamentele anticei reflecții creștine asupra
credinței
de Robert Cheaib
ROMA, Sâmbătă 10 martie 2012 (ZENIT.org). – Cum făceau Părinții Bisericii
teologie? Care erau punctele ferme în reflecția lor teologică, care au făcut
din ei un inel de legătură între predicarea apostolică și întreaga succesivă
tradiție și reflecție creștină? În ce consta pentru acești „fii ai Bisericii”,
care „au învățat ei ceea ce de la ea au primit” (Sf. Augustin) – esența
creștinismului? La aceste întrebări și încă la multe altele răspunde cartea
istoricului și patrologului Michael Fiedrowicz, Teologia dei Padri della
Chiesa editată de Libreria Editrice Queriniana pentru coloana «Biblioteca di
teologia contemporanea».
Părinții – redescoperiți cu mare vigoare
de Ressourcement-ul din secolul
XX, și reintegrați în mod fericit și fecund în teologia conciliară grație unor
mari cercetători, ce de exemplu Henri de Lubac, Yves Congar, Jean Daniélou,
Hugo Rahner – sunt de mare actualitate. La aceasta din urmă sunt martori
coloanele de studii și texte patristice care înfloresc în Italia, cât și multele
simpozioane (și recente), fără a uita îngrijitele cateheze pe care Papa
Benedict le-a dedicat Părinților în anii trecuți. În fond, credința creștină,
dacă a ajuns la noi așa, și a ajuns la noi tout court, este grație Părinților. „Trăsătura
distinctivă a credinței noastre – credință care la plinătatea timpului, Lógos-ul
divin, s-a făcut trup – a ajuns la noi, după expresia Sf. Atanaziu, de la
Apostoli prin Părinți”.
Există multe opere asupra temelor
teologice ale Sf. Părinți. Ceea ce caracterizează opera lui Fiedrowicz, este
angajarea curajoasă și ambițioasă de a ne arăta ideea de teologie pe care
Părinții înșiși o aveau în minte. De fapt, subtitlul operei, recită astfel: „Fundamente
ale anticei reflecții creștine asupra credinței”. Părinții au avut delicata și
dificila sarcină de a traduce mesajul evanghelic contemporanilor lor, fiind
precursori în câmpuri conceptuale inexplorate până atunci, arătând motivele
speranței unor culturi care nu erau încă obișnuite cu categoriile mesajului
creștin și cu „stilul”Dumnezeului lui Isus Cristos. Motiv pentru care volumul
reia loci theologici ale
Părinților, evidențiind metoda și impostarea lor sistematică.
A vorbi de „teologia Părinților” la
singular, ar putea părea o forțare ingenuă și simplistă. Într-adevăr, cum ar
putea persoane care aparțineau diferitor generații și arii geografice și
culturale, să aibă o apropiere unificată și o privire sinoptică? Autorul nu se
lasă condus de prejudicii și acritici omogeneizate. El se dedică, mai degrabă,
cu ajutorul recurgerii la izvoarele patristice, să arate cum – în varietatea
contextelor, a problematicilor și a accentelor – marii Părinți au avut o idee
convergentă asupra fundamentelor credinței noastre.
Astfel, autorul reparcurge nouă pilaștrii
ce contradisting acest stil teologico-patristic, plecând de la chestiunea deloc
scontată: „Legitimitatea unei reflecții asupra credinței”, unde arată trecerea
deloc ușoară de la simplicitas fidei la exigența unei cogitatio fidei, tocmai pentru a tutela puritatea și
rectitudinea credinței de complicațiile și contaminările conceptuale ale
ereziilor.
Al doilea
pilastru este constituit din „principiul Tradiției” deja evidențiat de către
Irineu din Lyon, în lupta lui împotriva doctrinelor ciudate ale gnosticilor: „A
noastră este dreapta credință, pentru că-și are originea în învățătura și
tradiția Părinților, și pentru că-și găsește confirmarea în Noul și Vechiul
Testament”. Punctul de forță al Părinților provine din faptul de a se fi
sprijinit tenace de „cuvântul transmis încă de la început”, de traditio/parádosis de «depozitul» credinței.
Al treilea pilastru este „criteriul
Scripturii” citită în Biserică după «regula fidei» și profesiunea de
credință ortodoxă. (care constituie cel
de-al patrulea pilastru). Autorul explică principiile hermeneutice care au
deosebit lectura spirituală a Scripturii și diferitele sensuri de ei căutate în
textul sacru în sânul Bisericii, cu ea și pentru ea. Lectura Bibliei făcută în
Biserică le-a permis Părinților să depășească aporia simplei interpretări
simbolice – în sensul cel mai slab al termenului – a Scripturii. „Canonul
credinței” a îmbogățit lectura patristică cu o prețioasă cheie de lectură și
validă piatră de comparație: „adevărul transmis și primit, pe care ministerul
ecleziastic trebuie să-l păstreze și care nu trebuie creat”.
Cel de-al cincilea pilastru al
teologhisirii patristice este „liturgia” eclezială, ca explicare vitală
comunitară a tradiției apostolice. Liturgia nu era numai locul privilegiat al
frângerii pâinii credinței, dar era corelatul dialectic al formulării și
creșterii aceleiași credințe, urmând celebrul principiu: «ut legem credendi
lex statuat supplicandi» (pentru ca regula rugăciunii să stabilească
maniera de a crede).
Pilastrul al șaselea este cel de a face referință
la Părinții înseși, iar acesta este așa numitul „argument al Părinților”,
cristalizat în opera Commonitorium al lui Vincențiu din Lerins: „este cu
adevărat catolic ceea ce a fost crezut în orice loc, totdeauna, de către toți”.
Al șaptelea pilastru este „criteriul
Conciliilor”, care s-au conceput ca „purtători ai consensului Bisericii”.
Conciliile serveau ca și criteriu sincronic și diacronic al dreptei credințe și
ca instanță definitorie al aceleiași.
Al optulea punct nodal este dedicat „evoluției
doctrinale”, un element fundamental cu care Părinții au avut de-a face. Sarcina
păstrării autenticei tradiții nu putea să se reducă la ceva static; nu putea să
constea în simpla repetare simplistă a învățăturii apostolilor. Întrebarea care
se punea era: cum este posibil să se ducă înainte necesara evoluție dogmatică
fără a contamina doctrina Apostolilor? Tocmai această întrebare este cea care
ghidează al optulea capitol al volumului și care constituie terenul de
discernământ pus de al nouălea capitol despre discernământul dintre «ortodoxie
și erezie».
În sinteză, cartea lui Fiedrowicz se pune
ca o doctă și competentă apropiere față de fundamentele și metoda teologică a
Părinților. Expunerea – chiar respectând complexitatea tematicii și chiar dacă
abundă în referințe – este clară, liniară și are o lectură plăcută. Suntem în
fața unei opere prețioase, nu numai pentru studiul teologic, dar și pentru o
lectură personală foarte bogată. Care deschide ochii acelui privilegiat locus
theologicus care sunt Părinții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial