Sfântul Grigorie Palama nu este fondatorul unei teologii
noi, ci sintetizatorul teologiei ortodoxe patristice de până la el. Fără
intervenţiile neavenite ale lui Varlaam şi Achindin, probabil că Sfântul
Grigorie ar fi rămas mai puţin cunoscut prin scrierile sale de natură
sistematică şi ar fi fost perceput mai mult prin prisma calităţilor sale de
păstor duhovnicesc, isihast. Tulburările teologice ale vremurilor sale l-au
determinat însă să reacţioneze şi, astfel, toată moştenirea patristică dobândită
în perioada de ucenicie isihastă a devenit un tezaur viu, armă de nebiruit
împotriva atacurilor ereticilor.
Cinstirea Sfântului Grigorie Palama se fundamentează atât pe
importanţa teologiei sale, cât şi pe sfinţenia vieţii sale. Ierarhul isihast,
episcop al Tesalonicului între anii 1351 şi 1359, s-a hrănit duhovniceşte la
şcoala unui alt mare ierarh isihast, Teolipt al Filadelfiei. Foarte mulţi
cercetători ai vieţii Sfântului Grigorie observă influenţe determinante ale lui
Teolipt în vieţuirea şi teologhisirea ierarhului Tesalonicului. Viaţa de asceză,
liniştirea, rugăciunea neîntreruptă, păzirea poruncilor sunt doar câteva din
liniile de forţă care marchează întreaga teologie ortodoxă şi care sunt prezente
şi în scrierile celor doi ierarhi. Păstrător al tradiţiei isihaste, Sfântul
Grigorie Palama este însă nevoit să ofere şi un sistem teologic, în care toate
elementele tradiţiei isihaste ortodoxe aveau să fie descrise şi analizate.
Cunoaşterea adevărului şi nepătimirea
Atacurile lui Varlaam contra practicilor isihaste, precum şi
contra viziunii ortodoxe asupra participării trupului la îndumnezeire au fost
motivele care l-au determinat pe Sfântul Grigorie să reacţioneze. Esenţa
conflictului poate fi redusă la câteva aspecte, dintre care unul are o
importanţă deosebită în înţelegerea disputei: Varlaam se opunea tradiţiei
patristice care afirma răspicat că trupul omenesc nu rămâne străin de etapele
împărtăşirii de harul necreat. Sfântul Grigorie Palama insistă continuu asupra
empiricităţii teologiei. Taina harului necreat, care este în fond amprenta
personală a celor trei Ipostasuri ale Sfintei Treimi, se face cunoscută doar în
contextul "împăcării cu Dumnezeu, prin curăţirea de patimi şi dobândirea
virtuţilor", deci şi prin efortul trupesc. Varlaam excludea participarea
trupului la procesul de îndumnezeire. În viziunea sa, omul trebuie să tindă
către o intelectualizare acută al oricărui fel de experienţă teologică. Plecând
de la ironizarea răutăcioasă a mulţi scriitori patristici care acordau un
oarecare rol poziţiilor psihosomatice din timpul rugăciunii (capul plecat,
privirea îndreptată spre inimă, controlul respiraţiei), Varlaam sfârşeşte prin a
condamna orice act trupesc îndreptat către dobândirea virtuţilor. Sfântul
Grigorie Palama îi va răspunde în mod repetat: "lumina necreată nu e vizibilă cu
ochi trupeşti, însă ochii duhovniceşti se curăţesc prin lucrarea poruncilor".
Omul poartă în el "raţiunile" care se găsesc în Dumnezeu, şi în baza acestei
filiaţii, omul este capabil să aibă o relaţie directă cu Dumnezeu, nemijlocită,
care nu se bazează exclusiv pe un proces neutru de achiziţionare de concepte
teologice. Însă, pentru dezvoltarea şi descoperirea acestei filiaţii, omul are
nevoie să pună în lucrare întreaga sa fiinţă: trup şi suflet. "Dacă vrem să
păzim întreg chipul dumnezeiesc care este în noi şi să dobândim cunoaşterea
adevărului, trebuie să păzim poruncile." Varlaam ignora aspectul ascetic al
progresului duhovnicesc. Pentru Sfântul Grigorie Palama el este esenţial:
"Depărtarea de păcat, cunoaşterea legii poruncilor şi împlinirea lor, răbdarea
în ispite şi persistenţa în virtute îl aduc pe om la Dumnezeu şi îi oferă
adevărata vedere". Într-una din Omiliile sale, Sfântul Grigorie Palama afirmă în
acest sens: "Mult mai câştigaţi am fi dacă ne-am grăbi să scoatem din sufletul
nostru patima desfrânării şi a mâniei, şi a urii, şi a mândriei, decât să
scoatem demoni.
Pentru că nu este de-ajuns să ne izbăvim doar de păcatul
trupesc, ci trebuie să ne curăţim şi de lucrarea care este sălăşluită în suflet,
pentru că din inima noastră urcă gândurile rele, desfrânările, adulterele,
uciderile, hoţiile, răpirile şi altele asemănătoare - acestea dinlăuntrul nostru
sunt cele care întinează omul (Marcu 7, 21) - căci "oricine se uită la femeie
poftind-o a şi săvârşit adulter cu ea în inima lui" (Matei 5, 28). Pentru că, şi
când trupul este inert, există posibilitatea să lucreze păcatul cu gândul. Dacă
însă sufletul respinge atacul lăuntric al celui viclean prin rugăciune şi luare
aminte, prin amintirea morţii şi prin tristeţea şi tânguirea după Dumnezeu,
şi trupul devine părtaş al sfinţeniei şi dobândeşte virtutea de a nu săvârşi
răul. Este ceea ce spune Domnul, că n-a fost curăţită şi partea dinăuntru a
paharului de către cel ce a curăţit-o pe dinafară: "Faceţi curată partea cea
dinăuntru a paharului şi astfel va fi tot curat" ( Matei 23, 25)".
Vederea cea desăvârşită a lui Dumnezeu este unire cu cele
dumnezeieşti
Realitatea participării trupului la îndumnezeire este
subliniată frecvent de Sfântul Grigorie. Rugăciunea continuă, care presupune şi
un efort trupesc, nu are rolul instaurării unei stări de inactivitate, aşa cum
susţinea Varlaam. Acesta, în demersul său de denigrare a practicilor isihaste,
susţinea că rugăciunea continuă este mai prejos decât achiziţionarea
cunoştinţelor ştiinţelor veacului acestuia şi că singurul merit care poate fi
recunoscut rugăciunii neîntrerupte este acela de a oferi o stare de lejeritate
sufletului omenesc atunci când acesta se află pe drumul dobândirii ştiinţei.
După filosoful calabrez, starea de rugăciune este inferioară demersului
epistemologic şi, chiar dacă cineva ar accepta posibilitatea că un om poate să
se roage fără întrerupere, acest lucru îl va conduce către o stare de
inactivitate, în care partea pasională a sufletului este dezgolită de orice
putere şi forţă activă. Dimpotrivă, Sfântul Grigorie Palama insistă asupra
faptului că rugăciunea continuă nu presupune o stare, ci o acţiune neîncetată,
în care suflet şi trup se regăsesc în elanul continuu de cerere a milostivirii
lui Dumnezeu şi de împărtăşire de darurile necreate care sunt oferite de
milostivirea lui Dumnezeu. Participarea trupului la îndumnezeire are drept scop
mântuirea omului în integralitatea sa şi participarea sa întreagă la tainele
cele de negrăit. Oprirea de la activitatea obişnuită a trupului, în starea de
extaz, este, după Sfântul Grigorie Palama, o supraactivitate, o împărtăşire de
"activitatea cea sfinţitoare, care e mai presus de orice mişcare", şi nicidecum
o omorâre a părţii pasionale a trupului sau a sufletului. Spune Sfântul Grigorie
Palama în acest sens: "Rugăciunii îi urmează vederea cea de negrăit şi extazul
în vedere şi tainele cele negrăite. În acelaşi chip, după golirea de cele ce
sunt, sau, mai degrabă, după oprirea cea săvârşită în noi, nu numai prin
cuvinte, ci şi în lucrări, după aceasta aşadar urmează necunoaşterea, care însă
e mai presus de cunoaştere, şi întunericul, care este suprastrălucitor. Şi în
întunericul acesta suprastrălucitor sunt date cele dumnezeieşti celor sfinţi,
după cum zice marele Dionisie. Astfel, vederea cea atotdesăvârşită a lui
Dumnezeu şi a celor dumnezeieşti nu este doar o golire, ci, dincolo de golire,
este unire cu cele dumnezeieşti. Este dar şi dobândire mai degrabă decât
golire. Şi dacă se vorbeşte despre aceste bunuri şi daruri de negrăit, chiar şi
cu ajutorul imaginilor, al paradigmelor şi al analogiei, se datorează faptului
că nu se poate arăta altfel ceea ce se vede. Pentru că e vorba de lucruri de
negrăit, sunt exprimate cu autorul imaginilor şi al paradigmelor".
Ca un adevărat "luminător al Ortodoxiei", aşa cum spune
troparul pe care îl cântăm la slujba din Duminica a II-a a Postului Mare,
Sfântul Grigorie Palama devine "sprijinul Bisericii şi apărătorul cel nebiruit
al teologilor". El ne pune în faţă o teologhisire vie, în care efortul ascetic
se împleteşte cu vederea lucrurilor dumnezeieşti, cele mai presus de orice
vedere trupească. Sfântul Grigorie Palama atrage mereu atenţia asupra acestui
risc: uitarea că drumul către vederea lui Dumnezeu trece prin despătimire. Chiar
dacă Dumnezeu e liber în a Se descoperi personal cui voieşte, şi nu eforturile
ascetice sunt cele ce determină libertatea lui Dumnezeu, despătimirea trebuie să
fie lucrată de cel ce doreşte să aibă şansa întâlnirii reale cu Dumnezeu. Nu
efortul ascetic este determinantul absolut al acestei întâlniri. Este însă la
fel de sigur că cel plin de patimi şi care nu face nici un efort pentru a se
elibera de ele îşi închide categoric drumul către unirea cu Dumnezeu. Propriile
sale osteneli stau mărturie vie că teologia nu poate fi intelectualizată. Pentru
a deveni "slujitor al luminii dumnezeieşti", Sfântul Grigorie Palama însuşi s-a
făcut mai întâi "vistierie a virtuţilor şi tainic trăitor al suişurilor
dumnezeieşti".
Autor: R. Coresciuc
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial