Faima
elveţienilor
Nu mulţi
vizitatori ai Romei, care îşi fac fotografii lângă membrii Gărzilor Elveţiene,
aflaţi la porţile Cetăţii Vaticanului, cunosc istoria acestor trupe care au
depus jurământ de loialitate Papei. Pentru a afla mai multe despre ei, trebuie
să ne întoarcem în timp în perioada Renaşterii şi să descoperim motivele care
au făcut ca în 1506, Papa Iuliu al II-lea să invite la Roma soldaţi elveţieni,
recunoscuţi pentru curajul lor, pentru sentimentele lor nobile şi pentru
loialitatea lor.
Cu multe
secole înainte, marele istoric latin Tacitus spunea: "Elveţienii sunt un
popor de războinici, faimos pentru curajul soldaţilor lui". Aşa se face că
nu de puţine ori elveţienii, ca aliaţi ai uneia sau alteia dintre părţi, au jucat
un rol important în istoria politică a Europei. De fapt tocmai ca aliaţi ai
Papei Iuliu al II-lea, în anul 1512, ei au ajutat la modelarea destinului
Italiei, primind de la Papa titlul de "apărători ai libertăţii
Bisericii". În acele timpuri, când a fi soldat mercenar era o ocupaţie
comună, în inima Alpilor trăia un popor de războinici. Primele cantoanele
elveţiene aveau circa 500.000 de locuitori, formând atunci o ţară
suprapopulată, în care, din cauza condiţiilor economice precare din acele
vremuri, exista multă sărăcie. Singura opţiune la orizont era emigrarea, iar
una dintre cele mai bine plătite slujbe era cea de soldat mercenar, peste
hotarele ţării.
Mercenarii
elveţieni
Aproximativ
15.000 de bărbaţi erau în acea vreme încadraţi în această meserie, fiind
organizaţi şi controlaţi de Confederaţia Cantoanelor. Această confederaţie
autoriza înrolarea bărbaţilor şi primea în schimb porumb, peşte şi alte bunuri
comerciale. Mercenarii priveau meseria lor ca o emigrare pe timpul verii: luau
parte la lupte şi se întorceau acasă cu bani, pentru a-şi petrece iarna. Formau
cele mai bune trupe armate ale acelor vremuri. Fără cavalerie şi cu artilerie
redusă, elveţienii îşi dezvoltaseră nişte tactici speciale. În Franţa şi în
Spania erau la mare căutare. Nici Războaiele Italiene nu pot fi înţelese fără
să se ţină cont de aceşti mercenari. Deja în secolele al XIII-lea şi al
XVI-lea, după ce Cantoanele elveţiene au devenit autonome, mulţi bărbaţi luptau
în Germania şi în Italia: cum acest tip de emigraţie nu putea fi oprit,
Confederaţia s-a gândit măcar să îl organizeze şi să câştige de pe urma lui.
Mercenarii
elveţieni şi Franţa
Alianţa cu
Franţa a fost cea mai importantă şi a început cu regele Carol al VII-lea în
1453, fiind mai apoi înnoită în 1474 de regele Ludovic al XI-lea, care a fost
martor la felul în care 1.500 de soldaţi elveţieni au făcut faţă la o armată de
douăsprezece ori mai numeroasă. Atât regele Franţei cât şi cel al Spaniei au
apelat la elveţieni ca instructori pentru armatele proprii. Când, la sfârşitul
secolului al XV-lea, sub regele Carol al VIII-lea începeau Războaiele Italiene,
elveţienii au fost descrişi de istoricul italian Guicciardini drept "forţa
şi speranţa unei armate". În 1495, viaţa regelui Franţei a fost salvată
datorită fermităţii de neclintit a infanteriştilor lui elveţieni.
Serviciile
străine ale Confederaţiei au fost mai bine reglementate în timpul alianţei din
1521 dintre Franţa şi Cantoane. Prin aceasta, elveţienii au fost de acord să
trimită între şase şi şaisprezece mii de oameni pentru rege şi în schimb
Cantoanele urmau să beneficieze de protecţia celui mai puternic prinţ european.
Ei au devenit aliaţi permanenţi şi trupe de mercenari, dar Cantoanele erau în
continuare stăpâne peste trupe şi şi-au rezervat dreptul de a le retrage.
Aceste corpuri armate erau complet independente, cu propriile lor regulamente,
propriile tribunale şi propriile steaguri. Ordinele erau date în propria lor
limbă, germana, de către ofiţeri elveţieni, şi rămâneau supuse legii
Cantoanelor lor: pe scurt, regimentul era patria lor, şi toate aceste obiceiuri
au fost confirmate în acorduri similare încheiate în ani care au urmat.
Garda
Elveţiană în Vatican
Ziua de 22
ianuarie 1506 este considerată ziua oficială de naştere a Gărzii Elveţiene
Pontificale, deoarece în acea zi, spre seară, un grup de o sută şi cincizeci de
soldaţi elveţieni, conduşi de căpitanul Kasparvon Silenen, din cantonul Uri, a
trecut prin Porta del Popolo şi a intrat pentru prima oară în Vatican, unde au
fost binecuvântaţi de Papa Iuliu al II-lea. Prelatul Johann Burchard de
Strasbourg, maestrul ceremoniilor pontificale din acea vreme, şi autorul unei
faimoase cronici, a scris despre acel eveniment în jurnalul său.
De fapt,
Papa Sixt al IV-lea făcuse o alianţă cu Confederaţia încă din 1497, prevăzând
posibilitatea recrutării de mercenari, şi a pus să se construiască barăci
pentru ei, lângă locul în care se află şi astăzi mica biserică Sf. Pellegrino,
pe Via Pellegrino din Vatican. Mai apoi, înnoind vechea înţelegere, Papa
Inocenţiu al VIII-lea (1484-1492) s-a folosit de elveţieni împotriva ducelui de
Milano. Şi Papa Alexandru al VI-lea a angajat soldaţi ai Confederaţiei în
timpul alianţei dintre familia Borgia şi regele Franţei. Aşa numitele
războaiele italiene au avut loc în vremea în care familia Borgia era foarte
bogată; în aceste războaie, soldaţii elveţieni au fost întotdeauna prezenţi, în
prima linie, uneori pentru Franţa, alteori în favoarea Sfântului Scaun sau a
Imperiului Roman condus de un suveran german.
Atunci când
mercenarii elveţieni au auzit că regele Carol al VIII-lea al Franţei plănuia o
mare expediţie spre Napoli, au alergat să se înroleze. Spre sfârşitul anului
1494, mii dintre ei se aflau în Roma, trecând cu armata franceză, care în luna
februarie a anului următor a ocupat oraşul Napoli. Între participanţii la acea
expediţie de a cuceri Napoli s-a aflat şi Cardinalul Giuliano della Rovere,
viitorul Papă Iuliu al II-lea, care sub Papa Alexandru al VI-lea părăsise
Italia şi plecase în Franţa. Era familiarizat cu elveţienii, deoarece în urmă
cu aproximativ 20 de ani primise, ca unul dintre multele beneficii, Episcopia
de Lausanne. Câteva luni mai târziu, însă, Carol al VIII-lea a fost forţat să
părăsească Napoli în grabă, abia reuşind să forţeze o blocadă şi să fugă în
Franţa. Papa Alexandru al VI-lea legase Milano, Veneţia, Imperiul Germanic şi
pe catolicul Ferdinand pentru a forma o barieră împotriva francezilor.
Asedierea
Romei
În dimineaţa
zilei de 6 mai 1527, din cartierul său general stabilit la Mănăstirea Sf.
Onofrio de pe colina Gianicolo, generalul Bourbon a lansat o serie de atacuri
asupra Romei. În timpul unuia dintre ele, la Poarta Torrione, în timp ce
conducea atacurile asupra zidurilor cetăţii, a fost el însuşi rănit mortal.
După doar un moment de ezitare, mercenarii spanioli au răzbit prin Poarta
Torrione, în timp ce lăncieri germani luterani au invadat Borgo Santo Spirito
şi San Pietro. Garda Elveţiană, stând cu fermitate la picioarele obeliscului
(acum aflat în Piaţa San Pietro, dar atunci lângă cimitirul german din Vatican,
aproape de Bazilică), împreună cu câteva rămăşiţe ale trupelor romane, au opus
cu disperare rezistenţă. Căpitanul lor, Kaspar Roist, a fost rănit, şi mai
târziu ucis de spanioli, în faţa soţiei sale, Elizabeth Klingler.
Dintre cei
189 soldaţi din Garda Elveţiană, doar 42 au supravieţuit, şi aceştia, atunci
când totul a fost pierdut, sub comanda lui Hercules Goldli, au păzit retragerea
Papei Clement al VII-lea în siguranţă la Castelul Sant'Angelo. Ceilalţi au
murit glorios, masacraţi pe treptele altarului principal din Bazilica San
Pietro, împreună cu 200 de fugari. Papa Clement al VII-lea şi oamenii săi au
putut să scape în siguranţă, datorită culoarului secret "Passetto" pe
care Papa Alexandru al VI-lea îl construise de-a lungul zidului care lega
Vaticanul de Castelul Sant'Angelo. Atacatorii s-au grăbit, de teamă ca trupele
Alianţei să nu le blocheze retragerea. Trecând Podul Sixtus, germanii şi
spaniolii au atacat oraşul, şi timp de opt zile au comis tot felul de violenţe,
jafuri, sacrilegii şi masacre; chiar şi mormintele Papilor, inclusiv acela al
Papei Iuliu al II-lea, au fost profanate în căutarea de prăzi. Au fost 12.000
de morţi şi prada s-a ridicat la zece milioane d! e ducaţi.
Tot ceea ce
s-a întâmplat nu poate fi privit cu adevărat cu surprindere, deoarece armata
imperială şi în particular lăncierii germani luterani ai lui Frundsberg au fost
animaţi de un spirit violent de luptă împotriva Papei. În faţa Castelului
Sant'Angelo, unde se retrăsese Papa, a avut loc o parodie de procesiune
religioasă, în care Papei Clement al VII-lea i se cerea să îi cedeze lui Luther
pânzele şi vâslele "bărcii lui Petru", şi soldaţii furioşi au
strigat: "Vivat Lutherus pontifex!" (Trăiască Pontiful Luther!).
Numele lui Luther a fost scrijelit cu vârful unei săbii pe pictura
"Disputa Preasfântului Sacrament" în Camerele lui Raffaello, din
dispreţ, în timp ce pe un perete era aclamat împăratul Carol al V-lea. Concisă
şi exactă a fost descrierea făcută de superiorul Canonicilor Sf. Augustin de
atunci: "Germanii au fost răi, italienii mai răi, iar spaniolii cei mai
răi".
Pe lângă
daunele de neînlocuit produse de distrugerea unor relicve, în timpul asedierii
Romei au fost pierdute pentru totdeauna inestimabile comori de artă, adică cea
mai mare parte a celor mai frumoase lucrări artizanale în aur şi argint ale
Bisericii. În 5 iunie, Papa Clement al VII-lea a trebuit să se predea şi să
accepte condiţii dure: să cedeze fortăreţele Ostia, Civitavecchia şi Civita
Castellana, să predea oraşele Modena, Parma şi Piacenza, şi să plătească suma
de patru mii de ducaţi. În plus, a fost cerută o răscumpărare pentru eliberarea
prizonierilor. Garnizoana papală a fost înlocuită de patru companii de germani
şi spanioli, şi două sute de lăncieri germani luterani au luat locul membrilor
Gărzii Elveţiene, care fusese desfiinţată. Papa a obţinut permisiunea ca
elveţienii care au supravieţuit să se alăture noii gărzi, dar numai 12 dintre
ei au acceptat, între care Hans Gutenberg din Chur şi Albert Rosin din Zurich.
Ceilalţi au dorit să nu aibă nimi! c de-a face cu detestaţii germani.
Sursa: www.vatican.va
Traducător: Oana Capan
Traducător: Oana Capan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial