semnificațiile semnului sfintei cruci
Gestul simplu pe care catolicii îl
repetă de mii de ori în timpul vieții lor are
o semnificație mai profundă decât
mulți dintre ei ar crede.
Care este originea
Semnului Sfintei Cruci?
Semnul Sfintei Cruci este o practică și o formă de rugăciune foarte veche. În Scriptură nu apare nici o indicație, dar în secolul al IV-lea, Sf.
Vasile cel Mare afirma că acest semn provine din timpul apostolilor, atunci
când era folosit în administrarea botezului. Unii cercetători interpretează
cuvintele Sf. Paul din Scrisoarea către Galateni, 6, 17, unde spune că poartă
semnele lui Cristos în trupul său, ca fiind o trimitere la Semnul Sfintei
Cruci.
In ce fel a devenit
mai apoi o practică liturgică și devoțională atât de importantă?
Primind botezul la o vârstă adultă, cei botezați își făceau cu
orgoliu semnul sfintei cruci, aceasta însemnând pentru ei că de acum îi aparțin
lui Cristos. Tertulian afirma că creștinii ar trebui să-și facă semnul crucii
în fiecare moment al zilei. Îmi imaginez cum acei creștini își însemnau fruntea
cu degetul mare și cu degetul arătător, trasând un mic semn al crucii, pentru a
aminti lor că își trăiau viața pentru Cristos.
În afară de
semnificația cuvintelor, ce anume mai implică semnul crucii? În ce sens este și
un semn al uceniciei?
Semnul Sfintei Cruci are multe
semnificații. Astfel, Semnul Crucii este o mărturisire a credinței, o reînnoire
a Botezului, un semn al uceniciei, o acceptare a suferinței, o apărare
împotriva diavolului, și o victorie asupra auto-compătimirii. Atunci când îți
faci Semnul Crucii îți exprimi credința în mod sintetic – profesând credința ta
în Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Atunci când rostești cuvinte și rugăciuni în
numele cuiva, recunoști prezența lor în viața ta, și chiar te pui în prezența
lor pe tine însuți – în acest sens este folosit numele în Biblie.
Apoi este o reînnoire a Sacramentului
Botezului, deoarece înseamnă: „Am murit cu Cristos și am fost renăscut la o
viață nouă”. Semnul Crucii în Botez este ca o specie de circumcizie creștină.
Așa cum prin circumcizie cei provenind din popoarele păgâne se uneau cu poporul
ebraic, tot astfel, cu Semnul Crucii, creștinii se unesc cu trupul lui Cristos.
Semnul Crucii înseamnă apoi a fi
discipoli. Isus spune în Luca 9, 23: „Dacă cineva vrea să vină după mine, să se
lepede de sine, să-și ia crucea, și să mă urmeze”. Cuvântul pe care Părinții
Bisericii îl foloseau pentru a indica Semnul Crucii este același cuvânt grecesc
care era folosit pentru a indica apartenența sclavului la stăpân, al oii,
păstorului, și al soldatului, generalului. Cu alte cuvinte, însemna a declara
că eu îi aparțin lui Cristos.
A te renega pe tine însuți nu înseamnă
numai a face mici renunțări. A fi discipol înseamnă a sta sub conducerea lui
Cristos și a nu-ți mai aparține ție însuți. Făcând Semnul Crucii, îi spui
Domnului: „vreau să te ascult numai pe Tine; îți aparțin numai Ție. Călăuzește
Tu fiecare decizie a mea. Voi asculta totdeauna de legea lui Dumnezeu, de
învățăturile lui Cristos și ale Bisericii”.
În momentul suferinței, Semnul Crucii devine
un semn de acceptare. Înseamnă că ne amintim că Isus a devenit om și a suferit
pentru noi, și că noi participăm la suferința lui Cristos. Semnul Crucii spune:
„Sunt dispus să îmbrățișez suferința, pentru a împărtăși suferința lui
Cristos”.
Atunci când ești în suferință, atunci
când te simți ca și cum Dumnezeu nu ar exista, Semnul Crucii te reconduce la
El, declarând prezența Lui, în pofida a ceea ce simți tu în acele clipe grele.
Este o modalitate de a-L recunoaște și de a-L mărturisi în momentele grele ale
vieții.
Una din principalele învățături ale
primilor Părinți ai Bisericii este că Semnul Crucii este o declarație de
apărare împotriva diavolului. Atunci când îți faci Semnul Crucii, de fapt îi
spui diavolului: „Jos mâinile de pe mine; eu îi aparțin lui Cristos; El este
puterea mea”. Semnul Crucii este
un instrument atât ofensiv, cât și defensiv.
În experiența mea am observat că Semnul Crucii este util și pentru a
elimina orice formă de auto-compătimire – acele mari probleme ale noastre,
acele lucruri persistente de care nu reușim să ne eliberăm. După aceeași
Părinți ai Bisericii, în momentele de ură, necurăție, teamă, sau în momentele
în care suntem copleșiți de atacul simțurilor și de atacurile carnale, a ne
face Semnul Crucii ne ajută să rezolvăm problema.
Eu am început să-l fac pentru a domina o problema de ură. Făcându-mi Semnul
Crucii mă ajută să alung departe ura, să am o atitudine răbdătoare, să-l imit
pe Isus în virtuțile sale.
Persoanele care nu sunt catolice folosesc Semnul
Crucii?
Da, Semnul Crucii este folosit de ortodocși, protestanți, și mulți alții,
mai ales în cadrul botezului. În Micul Catechism, Luther recomanda să se facă
Semnul Crucii înainte de culcare și dimineața la trezire. Este un păcat că
mulți catolici nu mai văd necesitatea de a se însemna cu Semnul Crucii.
De ce catolicii au
obiceiul să-și facă Semnul Crucii împreună cu apa binecuvântată, atunci când
intră și ies din biserică?
Pentru a putea să participe la marea
Jertfă a Sfintei Liturghii este necesar să fi botezat. A folosi apa
binecuvântată împreună cu Semnul Crucii este ca și cum ai spune: „eu sunt
creștin botezat și sunt autorizat să iau parte la această Jertfă”.
A face Semnul Crucii la ieșire din
biserică înseamnă a înțelege că Sfânta Liturghie nu se încheie niciodată, ci că
întreaga viață este o participare la această Jertfă minunată.
De ce creștinii ar
trebui să aprofundeze tot ceea ce privește această rugăciune?
Cred că este ceva pe care nu trebuie
să-l tratăm în mod lejer. Semnul Crucii are o enormă forță sacramentală; nu
pune în mișcare evenimentul spiritual pe care-l reprezintă, dar permite să se
atingă la rugăciunea Bisericii, pentru a lăsa ca viața proprie să fie
influențată. Semnul Crucii este Sacramentul prin excelență. De exemplu, nu văd
rău că atleții profesionști își fac Semnul Crucii în timpul partidelor la care
joacă. Prin acest gest ei afirmă că orice fac, îl fac în numele lui Cristos –
și partidele pot di jucate în prezența lui Dumnezeu.
Atunci când văd persoane făcându-și
Semnul Crucii cu lejeritate, mă rog să poată recunoaște întreaga lui
importanță, și să declare că astfel îi aparțin lui Cristos, și pentru ca să-L
poată asculta, și să accepte suferința din viața lor. Nu este un semn de magie,
sau de noroc.
De ce Semnul Crucii este atât de important astăzi, mai ales înzonele unde
legile devin mai puțin tolerante față de manifestarea publică a credinței?
Ne vor putea spune că nu pot fi adoptate
Cele Zece Porunci într-o structură publică, dar nu ne vor putea împiedica să ne
facem Semnul Crucii în public. Trebuie să ne amintim de cuvintele lui Isus care
ne spune că dacă ne vom rușina de El, și El se va rușina de noi. Mai degrabă ar
trebui să ne simțim siguri făcând cunoscut și altora că suntem creștini, și că-i
aparținem lui Cristos, decât să ne ascundem ca potârnichile.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial