Să intrăm în tăcere
Meditație pentru Miercurea
Cenușii
Postul Mare nu este un exercițiu
intelectual, ci o chestiune de inimă. Miercurea Cenușii sosește în fiecare an. N-i
se pune cenușă pe cap. Amintim rugăciunea, postul și pomana. Promitem să fim
mai buni, sau să nu facem anumite lucruri. Pentru orice păcat sau dependență
care ne chinuie de la începutul anului, și de care, din nefericire nu am reușit
încă să scăpăm, în ciuda propunerilor bune pe care le-am luat de atâtea ori,
Postul Mare ne prezintă o altă posibilitate. Dar care este aceasta?
Ne gândim, ne răzgândim, proiectăm
și planificăm. Dacă abuzul de internet, sau odihna prea multă ne chinuie
mintea, ca în fabula celor trei purceluși, începem să răbufnim și să suflăm,
pentru ca acele case mici să fie suflate departe, însă fără nici un rezultat. Lucrăm
asupra dependețelor noastre ca și cum totul ar depinde de noi. Dar nu este așa.
Totul depinde de dependența noastră de Dumnezeu. Și nu putem învăța nimic din
această dependență gândind, proiectând și planificând, răbufnind și suflând din
greu.
Trebuie să ne deschidem inimile. Trebuie
să fim liniștiți. Dar cum?
Acum ceva timp, recapitulând
pentru a mia oară felul cel mai bun de a mă ruga, mi-am dat seama că vorbeam
prea mult. În capul meu se învârteau un milion de idei. Aceasta era problema. Chiar
în capul meu, și nici în vreo altă parte. Construiam un zid între mine și
emoțiile mele, o metodă foarte practică dacă se vrea a se menține controlul
asupra tuturor aspectelor propriei vieți. Dar cu siguranță puțin practică, dacă
vrem să ne apropiem de rugăciune, deoarece această metodă sufocă dorințele
inimii. Aveam în suflet impresia că mă rugam cu adevărat, că eram în legătură
cu Dumnezeul pe care spuneam că-l iubesc, și credeam că-l urmez așa cum Isus
m-a învățat.
În timpul școlii de specializare
am învățat un lucru: până când vorbeam, la lecții sau la examene, nu exista
posibilitate să fiu contestat în vreun fel, mai ales nu exista posibilitate să
fiu întrebată de ceva la care nu aș fi putut răspunde. Ei bine, această
strategie poate fi eficace în școala de specializare, dar nu poate să se
definească a fi o manieră inteligentă de rugăciune.
Aceasta este ceea ce am învățat. Ține-o
minte când vei întreprinde călătoria ta în Postul Mare. Dacă în jurul tău se face mai frig sau mai cald,
dacă lumina devine mai slabă sau mai clară, îți sugerez ca dorința pe care o
porți în inimă, cea de a asculta și de a-l iubi pe Domnul cu toată ființa ta să
fie ascultată dacă vei oferi înainte de toate tăcerea ta.
Aceasta nu înseamnă a deveni o
buruiană. Există multe feluri de a sta în tăcere și multe feluri de a o pune în
practică. Evident, dacă știi ce anume ține activă mintea ta asupra unui gând
diferit de cel al prezenței lui Dumnezeu, ar trebui să fi conștient de momentul
în care ți se prezintă un astfel de gând. Mă feresc să-l definesc o „ispită”,
deoarece poate sau nu să fie astfel. Dar există unele aspecte ale vieții
noastre – hrana, muzica, conversațiile – care intră mai bine în mintea noastră
și formează o barieră care îndepărtează tăcerea.
Nu vreau să spun că în timpul
Postului Mare trebuie să renunți la conversații și la muzică, cu atât mai puțin
la hrană. Spun numai că, atunci când devenim mai conștienți de exigența noastră de
tăcere, și în acest timp sfânt, unul sau mai multe gânduri de acest
fel ar putea constitui un obstacol în fața tăcerii și, deci, un obstacol în
menținerea acelui fel de tăcere de care avem nevoie pentru a putea auzi glasul
lui Dumnezeu în inima noastră.
Lasă-mă să-ți fac un exemplu. Îmi
place jazz-ul. Mă distrez des să-l definesc
a fi „muzica mea litugică”, pentru că sincopa și textul unor cântece, în
special al acelora care vorbesc de iubire, deseori se potrivesc cu starea mea
atunci când caut solitudinea care să mă ajute să mă rog. Dar, uneori, aceeași
sincopă și același text se preschimbă într-un obstacol, chiar în momentul în
care pătrunde în inima mea. Cred că această experiență este tocmai acel exemplu
lampant a ceea ce este definit „efectul bolero”, adică repetarea unei singure
fraze compuse de muzicianul francez Maurice Ravel. Odată ce sincopa și textul
au invadat mintea mea, mă regăsesc inerm în a spune eu însămi ceva Domnului. Tocmai
din acest motiv, uneori, în realitate de cele mai multe ori, am „renunțat„la
jazz.
Evident, nu există nimic greșit a
asculta jazz. Pentru alte persoane, pentru mintea altor persoane, același lucru
ar putea să se întâmple cu cântul gregorian, cu ABBa și cu muzica Beatles. Toate
sunt creații minunate, dar fiecare din ele ar putea deveni o distragere pentru
rugăciune, care este tăcere cu inima deschisă, este tăcere cu inima deschisă în
fața Domnului.
O rugăciune pentru astăzi: Doamne, dă-mi curajul să deschid în tăcere inima
mea în fața ta.
Phyllis Zagano, Meditazioni quotidiane per la Quaresima e la Pasqua, pp.
11-15.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial