Domnul nostru Cristos, părinte blând,
înainte să moară, a stipulat un testament la Ultima Cină, iar cu neamul omenesc
a încheiat un pact nou, o nouă alianță. Este cunoscut că un părinte înțelept,
dorind pacea în mijlocul fiilor săi, scrie cu potrivite și clare cuvinte
testamentul, scrisoarea pactului. De aceea, dacă vreunul, în testament, ar lăsa
prietenului său o casă de piatră, o sută de monezi de aur, un butoi cu vin,
fiul certăreț al defunctului ar putea să spună că în testament, tatăl lui a
lăsat numai o casă pictată, imaginea monezilor, caricatura butoiului cu vin? Nimeni
nu ar putea accepta aceste explicații, pentru că nu este posibil ca omul
prudent să se fi jucat copilărește, și ar fi vrut să-l înșele pe cel căruia i-a
scris testamentul. La fel, nici Domnul nostru Cristos nu obișnuia să facă glume; nu putem să
gândim că în testament a vrut să lase fiilor săi ceva imaginar.
Amabilul nostru Răscumpărător, când în
Noul Testament a făcut să plece din Egiptul acestei lumi poporul pelerin al
Sfintei Maici Biserici spre pământul din care curgea lapte și miere, adică
dulceața și bunătatea promisiunilor cerești, pentru ca, traversând deșertul
mortalității să nu cumva să se piardă din cauza foamei și a setei, la răsăritul
mântuirii lumii, deschizând cerurile harului, a făcut să coboară pâine din cer,
și la miezul zilei fiind deja lovită – nu cu bastonul lui Moise, ci cu lancia
lui Longin – piatra, preasfânta lui coastă, a dat băutură abundentă poporului
său. (Slujitorul lui Dumnezeu Didah Kelemen, fragment dintr-o predică la
sărbătoarea Corpus Domini).
Îl găsim în
templu
Unde trebuie să-l căutăm? Plecăm și
întrebăm peste tot cu ajutorul pioaselor cuvinte ale lui Iob: „Sapientia ubi invenitur?” (28, 12). Unde
putem afla Înțelepciunea veșnică, pe Fiul lui Dumnezeu? Spuneți-ne voi,
creaturilor. Soare strălucitor, care te învârți în ceruri, oare locuiește în
tine, așa cum cânta David: In sole posuit
tabernaculum suum (Ps 18, 6), în soare și-a așezat cortul său? Sau
odihnește în sânul Tatălui, așa cum scrie Ioan: Unigenitus, qui est in sinu Patris (1, 18)? Dar Sf. Paul, care
cercetează cerurile, spune: „Misit Deus
Fiulim suum (Gal 4, 4), Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său. Post haec in terris visus est (Bar 3,
38), a apărut pe pământ.
Deci, pe pământ trebuie să-l căutăm? Da,
pe pământ, pentru că, dacă aici, pe pământ, adică în viața noastră nu-l aflăm, în lumea
cealaltă nu vom putea fi cu El. Dar unde îl putem căuta? Oare printre
deliciile și bucuriile lumești? Non
invenitur in terra suaviter viventium (Iob 28, 13), nu se găsește pe pământul
cerlo vii, în delicii. Să fi plecat pe mare, unde poruncea apoi apelor mării?
Dar marea răspundea: nu este cu mine. Oare se ascundea în abisuri? Dar abisul
spune: nu este în mine. Oh, abis, abis, multe suflete ai mai înghițit în
întunecimile tale!
Dacă parcurgem sferele cerului, și dacă
întrebăm păsările cerului, nici acestea nu ne vor putea orienta. Unde ești
Isuse, unde ești? Spune-ne nouă, pe unde paști, unde odihnești la amiază?
(Cânt. C. 1, 6). Ne spune Sf. Luca evanghelistul: Invenerunt eum in Templo, îl găsiră în templu. (Slujitorul lui
Dumnezeu Didah Kelemen, fragment dintr-o predică la sărbătoarea Corpus Domini).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial