A vorbi despre Dumnezeu și a vorbi cu Dumnezeu nu sunt
două realități separate, cât o unică experiență care se specifică în modalități
diferite de comunicare. Limbajul oamenilor spirituali nu este diferit de cel al
teologilor, deoarece aceasta ar însemna imposibilitatea comunicării unei
adevărate experiențe de Dumnezeu. Atunci când contrapunem cele două modalități
de a proceda, ne găsim în fața a două tendințe extreme: academism steril sau
misticism dulceag. Calea echilibrului este dată de căutarea constantă a unei
fluidități a experienței: de la viață la reflecție; de la reflecție la viață.
Circularitatea în acest caz devine un criteriu efectiv de verificare a
posibilei unități dintre diferitele limbaje pentru a putea vorbi de Dumnezeu,
astăzi. Într-o interesantă reflecție, Grigore Palamas subliniază necesitatea de
a nu contrapune teologia apofatică celei catafatice, de a nu crea opoziții
între limbajul pozitiv și afirmativ al teologiei și cel negativ și descriptiv
al misticilor: „teologia apofatică nu se contrapune, nici nu o anulează pe cea
catafatică, ci demonstrează că ceea ce se spune afirmativ despre Dumnezeu este
adevărat și atribuit lui Dumnezeu după pietate, dar că Dumnezeu nu le are pe acelea
așa cum le avem noi”[1].
În disputa cu Varlaam, filosof umanist calabrez, episcop al Ortodoxiei,
subliniază necesitatea unei teologii apofatice, pentru ca cea afirmativă să
poată fi consistentă și să poată da roade mai bune. Mai mult încă, sunt două
realități inscindibile, pentru că ambele exprimă încercarea umană de a bâlbâi
ceva despre Dumnezeu. Ele se iluminează reciproc, conducând credinciosul spre
gloria lui Dumnezeu. Problema rămâne slăbiciunea în sine a limbajului, care nu poate
exprima splendoarea lui Dumnezeu, motiv pentru care rămâne legată de structuri
oricum contingente.
De la această reflecție inițială, este evident că
itinerariul de urmat nu constă în separarea limbajelor, cât mai degrabă în actualizarea unei teologii mai atente față de multiplele ei expresii
comunicative. Mistica produce limbaje, simboluri care nu sunt străine
teologiei; mai mult încă, ea conține în sine înseși un limbaj hiperbolic și
bogat în oximoroane, deoarece tratează despre Dumnezeu, care excede prin natura
ei realitatea creată[2].
O teologie
care nu pleacă de la tăcere și nu ajunge, în
exercițiul gândirii, la tăcere, poate să piardă din vedere adevăratul ei obiect
de studiu: experiența totdeauna vie a lui Dumnezeu.
Limbajul mistic se prezintă ca un efort al
credinciosului de a se apropia de sfântul mister, fără a vrea să-l captureze cu
ajutorul cuvintelor, dar exprimându-l cu ajutorul propriei simțiri intime.
Teologia apofatică este o modalitate pentru a delinia o simțire spirituală în
care cel credincios percepe excedența lui Dumnezeu față de modalitatea lui de
conceptualizare. S-ar putea chiar afirma că această cale negativă este proprie
limbajului credinței, motiv pentru care reprezintă celălalt aspect al unicei
întâlniri cu Dumnezeu.
Congregazione delle Cause dei Santi, Le cause dei santi, Libreria Editrice
Vaticana, Vaticano, 32014, pp. 119-120.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial