Conștienți fiind că trăirea în totalitate a evangheliei,
așa cum o
cere Sf. nostru Părinte Francisc de Assisi, presupune în unele
situații și oferirea propriei vieți lui Cristos, de-a lungul timpurilor, chiar
de la începutul existenței ei de acum de mai bine de opt veacuri, mulți frați
au răspuns pozitiv acestei exigențe a credinței creștine. Deja unii din primii
tovarăși ai lui Francisc vor primi cununa martiriului din mâna musulmanilor în
Maroc, iar alții, pe toate meridianele pământului l-i se vor adăuga acestora,
formând la ora actuală o frumoasă pleiadă de sfinți i martiri ai Bisericii lui
Cristos. Amintim numai unul din martirii mai recenți, în persoana Sf.
Maximilian Kolbe, frate polonez care s-a oferit să moară în locul unui tată de
familie, în lagărele naziste, fiind otrăvit în ziua de 14 august 1941 în
centrul de exterminare de la Auschwitz (Polonia). Tot în secolul care s-a
terminat, putem aminti și pe vrednicul de pomenire, Pr. Placido Cortese,
italian de origine, directorul de atunci al revistei Mesagerul Sf. Anton de
Padova care, datorită faptului că a pus în picioare o întreagă mașinărie în
favoarea evreilor persecutați, salvând pe mulți dintre aceștia, a fost trădat, răpit,
torturat și ars în buncărul din piața Oberdan din Trieste, se pare în ziua de 8
octombrie 1944. Mai spre zilele noastre, în îndepărtatul Peru, doi frați
franciscani, pr. Mickal Tomaszek și pr. Zbigniew Strzalkowski, în ziua de 9
august 1991 au fost uciși de către organizația teroristă Sendero luminoso, pentru că ajutau populația săracă din Anzii
peruani și le vorbeau despre pace, astfel adormind conștiințele acelor oameni.
Venind mai aproape de noi geografic, vom nota jertfa
fraților franciscani minori conventuali din România care, alături de mulți alți
episcopi, preoți și simpli credincioși, în anii grei ai comunismului, nu au
pregetat să contribuie la menținerea credinței creștine pe meleagurile noastre,
stropind deseori cu sângele lor altarul lui Cristos, căruia îi oferiseră viața
înainte ca persecutorii să o vrea să le-o ia prin violență.
Astfel, din cei 72 de frați (55 preoți și 17 frați laici)[1]
care erau înscriși în Provincia Franciscană „Sf. Iosif” din România la
sfârșitul anului 1947, 38 au cunoscut suferințele temnițelor comuniste, și toți
membri ei au fost despuiați de haina lor reprezentând semnul vizibil al
apartenenței și identității lor religioase[2].
În urma acestei persecuții și tiranii, Pr. Anton Demeter,
unul din frații care au suferit cumplit în urma arestării și condamnării sale,
a găsit totuși cuvinte de iertare, asemenea sfinților din primele veacuri: „Aș
vrea să uit și să iert din inimă pe cei care în anii întunecați ai comunismului
mi-au pricinuit atâtea suferințe[3]
și mă rog lui Dumnezeu ca să-i facă să-și recunoască vinovăția și să-i ierte
pentru tot răul pe care l-au făcut fraților lor de neam și de sânge[4].
Încheiem această introducere preluând cuvintele Pr. Iosif
Simon care în lucrarea Franciscanii
Minori Conventuali. Provincia Sf. Iosif din Moldova, Bacău 1998 afirmă: „rămânem înmărmuriți în fața
unui total de 447 de ani de închisoare dictată fraților franciscani, dintre
care au fost executați 200 de ani în închisori și 37 de ani în domiciliu
obligatoriu”[5].
Sentimentele noastre de gratitudine și de apreciere se îndreaptă către frații
franciscani care au îndurat întunericul temnițelor, unii dintre ei murind în
închisoare, alții purtând povara închisorii chiar și în anii de așa zisă
„libertate”.
Vom prezenta în
continuare câteva cazuri de frați franciscani care au suferit în pușcăriile
comuniste datorită faptului că nu au vrut să se despartă de promisiunea făcută
lui Cristos de a-l urma toată viața, indiferent de ce fel de riscuri ar
comporta aceasta.
Mons. Ioan Duma
S-a născut în
localitatea Valea Mare (comuna Faraoani, BC) la 9 noiembrie 1896 și a intrat în
Seminarul Franciscan din Hălăucești în toamna anului 1914. După ce în timpul
Războiului de Întregire a Neamului (1916-1918) a participat la îngrijirea și
asistența răniților, a revenit la Seminar, a urmat anul de noviciat și s-a
consacrat lui Dumnezeu prin profesiunea religioasă în ziua de 4 octombrie 1919.
Trimis la Roma pentru continuarea studiilor, a îmbrățișat cu mult avânt știința
bisericească și a fost hirotonit preot la 22 iunie 1924. Reîntors în țară, a
ocupat posturile de profesor și director al Seminarului din Hălăucești, iar din
anul 1930 îl găsim mai întâi vicar, iar apoi paroh al bisericii catolice din
Galați. S-a dăruit cu mult elan luminării și călăuzirii sufletelor, celebrând
Sf. Liturghie și ținând predici înflăcărate pentru popor; i-a sprijinit pe cei
săraci, s-a ocupat de funcționarea cât mai bună a Școlii primare parohiale din
aceeași localitate, a editat revista Curierul
Parohiei Romano-Catolic Galați. Prin toate mijloacele avute la îndemână s-a
jertfit trup și suflet pentru înflorirea vieții creștine în rândul enoriașilor
săi.
În cadrul
Ordinului Franciscan din care făcea parte, a ocupat timp de mai mulți ani
slujiri importante de conducere.
Desfășurarea
celui de-al Doilea Război Mondial și înaintarea trupelor sovietice pe pământul
țării noastre l-au găsit la datorie, păstor în mijlocul turmei, care nu fuge
când vine lupul. Astfel că, în toamna anului 1944, când armatele sovietice au
ocupat orașul Galați, neaflându-se în oraș nici o altă autoritate, a fost
chemat el să facă primirea oficială a acestora în Galați.
După încheierea
armistițiului, și când în țara noastră se infiltra o conducere comunistă, Pr.
Duma a rămas pe același post de veghe la păstrarea credinței și a atașamentului
față de Biserică și de poporul său.
În anul 1948,
prevăzându-se arestarea episcopilor și a preoților, Nunțiatura din București,
la inițiativa Scaunului Apostolic din Roma a dispus ca pentru fiecare dieceză
să fie hirotonit un al doilea episcop. Astfel, Pr. Duma Ioan a fost hirotonit
episcop pentru dieceza de Iași, consacrat fiind de însuși Nunțiul Apostolic
Patrick Gerald O’Hara, în ziua de 8 decembrie 1948. Aflând Securitatea de
această hirotonire, îl va aresta la 22 septembrie 1951 și îl va purta prin șase
închisori. Scria Preasfințitul: „Subsemnatul fratele Ioan M. Duma..., după ce
am suferit prin șase închisori pentru Domnul nostru Isus Cristos, sau mai bine
zis pentru păcatele mele, timp de patru ani, de la 22 septembrie 1951 până la
23 septembrie 1955, timp în care, ajutat de harul divin și de Inima Neprihănită
a Mariei, mi-am păstrat credința, astăzi sunt cu domiciliu obligatoriu în
comuna Mihail Kogălniceanu (Dobrogea)”. După mărturiile unor cunoscători, a
stat trei ani în închisoarea Popa Șapcă din Timișoara și un anumit timp la
Jilava. De asemenea, după mărturia altor persoane, pare că a fost condamnat la
25 ani închisoare după care, apărându-se personal, i s-a redus pedeapsa la 4
ani.
Umbla îmbrăcat
modest și demn cu haina franciscană pe care n-a voit să o lepede niciodată,
ținând totdeauna crucea episcopală pe piept. Era totdeauna la dispoziția
credincioșilor, și catolici și de alte religii, pentru a le primi și oferi rugăciunile
lui Dumnezeu. Senin și resemnat la voința lui Dumnezeu, nu se sinchisea, deși
era episcop, să meargă să viziteze săracii și bolnavii. Timpul și-l petrecea în
rugăciunea și meditație și în sacrificii pentru aproapele.
În vara anului
1981, în urma unei căzături, Preasfințitul Ioan Duma, va trece la cele veșnice,
fiind înmormântat în cimitirul din comuna natală.
Pr. Anton Bișoc
Fost ministru
provincial al Provinciei Franciscane din Moldova, Pr. Anton s-a născut la
Hălăucești, județul Iași în ziua de 15 august 1888. Și-a făcut studiile liceale
și noviciatul la Hălăucești, fiind apoi trimis la studii la Roma, unde și-a
luat doctoratul în teologie, specializarea Sf. Scriptură. Acestea i-au permis
mai târziu să se ostenească și să traducă în limba română Sf. Scriptură, după
textul latinesc Vulgata, traducere rămasă până astăzi nepublicată.
Revenind în
țară va funcționa ca paroh la Săbăoani timp de 25 de ani. În această perioadă a
fost și profesor și rector la Roma la Universitatea Pontificală „Sf. Teodor”,
timp de trei ani. De asemenea, în anii de apostolat în țară a fost ales de trei
ori Ministru Provincial. A fost și redactorul revistei „Viața”, ani
îndelungați.
În vara anului
1949 a fost arestat în trenul care-l ducea la Iași. A fost judecat împreună cu
întregul lor al franciscanilor de Tribunalul Militar Galați și condamnat la 12
ani temniță grea, care la recurs a fost redus la 10 ani. Reținem de la judecată
următorul dialog cu președintele completului. Acesta l-a întrebat pe Pr. Bișoc:
-
Care a fost
norma dumitale în conducerea poporului?
-
Norma mea a
fost aceea a Sf. Evanghelii: „Dați Cezarului cele ce sunt ale Cezarului, și lui
Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu”.
-
Ai auzit de
unele organizații politice în părțile Bacăului?
-
Nu depindea de
mine și nu aveam astfel de ocupații.
-
Dacă Statul ar
da o lege contrară legii Bisericii, la care te-ai supune?
-
Eu m-aș supune
cu drag legii Bisericii.
Acest răspuns a
fost de ajuns ca judecătorul să-i aplice pedeapsa de 12 ani temniță grea.
Pr. Anton și-a
executat pedeapsa de 10 ani în închisorile din Galați, Aiud și Gherla. Nu a
avut dreptul să scrie sau să primească nici măcar o scrisoare în tot timpul
detenției sale. În anul 1959, încheindu-se perioada de detenție a fost eliberat
și trimis cu domiciliu obligatoriu în satul Fundata, comuna Perieți, de pe
Bărăgan. După câteva luni, simțindu-se rău, a murit acolo în ziua de 15 iulie
1960. Înmormântat pentru scurt timp acolo, în anul 1968 a fost deshumat și
transportat la Hălăucești, unde a fost înmormântat în cimitir, lângă scumpul
său tată.
Pr. Gheorghe Dumitraș
Născut în localitatea Nisiporești (comuna Botești, NT) la
9 mai 1923, a intrat în Seminarul Franciscan din Hălăucești, unde a urmat
cursul liceal. Noviciatul l-a făcut la Săbăoani, între anii 1946-1946. Primii
doi ani de teologie i-a urmat la Academia Sf. Bonaventura din Luizi-Călugără
(BC), după care, împreună cu un grup de nouă colegi a plecat la Oradea unde
și-a continuat studiile la Academia Greco-Catolică din localitate, îmbrățișând
și ritul greco-catolic. La 1 februarie 1948 a fost hirotonit preot,
începându-și imediat activitatea prin ajutorarea preoților deja arestați,
punându-se și la dispoziția Nunțiaturii Apostolice, pentru sprijinirea
acțiunilor ei. Pentru aceasta a fost urmărit de Securitate, arestat la
începutul anului 1951 și acuzat de spionaj. A fost condamnat la 25 ani temniță
grea, fiind purtat prin grelele închisori din Aiud, Jilava, Gherla și Pitești,
pretutindeni dând dovadă de curaj întru a suferi pentru credință, încântându-i
și întărindu-i pe toți cu optimismul și viața lui interioară zilnică de
speranță și iubire dumnezeiască. Timp de 13 ani el a fost animator și
sprijinitor al celor pe care i-a întâlnit zăvorâți de lacătele comuniste. Pe unde a trecut a lăsat cele mai
frumoase impresii fiind respectat și îndrăgit de toți ce l-au cunoscut. Unul
dintre puținii supraviețuitori dl. Popovici Laurențiu din Bacău, mărturisește:
„Am lucrat împreună la minele de plumb de la Baia Sprie între anii 1952-1954 la
orizontul 12 unde părintele Dumitraș era perforator. Totdeauna era plin de voie
bună și găsea un sfat pentru fiecare. Nu l-am văzut niciodată încruntat sau
furios. Era de o bunătate și de o omenie cum rar pot fi găsiți oameni. Eu dacă
aș putea l-aș trece în rândul sfinților. În momentele de repaos din mină, când
cânta Ave Maria cu vocea lui
dumnezeiască, toți plângeam„. Nu în zadar era numit „ciocârlia subteranelor”.
În amintire i-a rămas neștearsă Învierea din 1953. „Comandantul Szabo Zoltan,
evreu ungur de o răutate deosebită, a ordonat să fim băgați în mină. Ne-am
hotărât să nu lucrăm ci să serbăm Învierea; eram în schimbul de noapte și era
aproape ora 12 (nu aveam ceas dar am aproximat). La un moment dat s-au stins
toate lămpile și doi preoți unul ortodox - pr. Antal Valeriu fost protoiereu în
Toplița și unul catolic – pr. Dumitraș, cu lămpile aprinse ridicate sus, au
strigat „veniți de luați lumină!” Am început să cântăm toți „Cristos a Înviat
din morți….” Eram obligați să scoatem fiecare șut 400 tone de minereu. Se
aștepta ieșirea vagoanelor cu minereu la suprafață, dar vagoanele nu apăreau.
Noi serbam Învierea. La un moment dat a fost trimis comandantul de gardă,
plutonierul Fehir, tot ungur, să vadă ce se întâmplă. S-a apropiat de noi dar
nimeni nu s-a uitat la el și s-a continuat Slujba. Nu a avut curajul să
deschidă gura în fața noastră; s-a întors și a raportat comandantului că
deținuții nu lucrează și serbează Învierea. A dat ordin să fim scoși la suprafață.
Ne-am hotărât ca toți să ieșim cântând: „Cristos a Înviat”.
Mărturia cea mai prețioasă despre pr. Gheorghe ne-a rămas
de la scriitorul Ioan Ioanid în cartea sa „Închisoarea noastră cea de toate
zilele”, vol. II pag. 231 din care redau integral conținutul: „Tânăr preot
greco-catolic originar din Moldova, îndrăgit de cei cu care fusese la mina de
la Baia Sprie, s-a făcut și la Pitești la fel de iubit. Înzestrat cu o voce de
tenor, de o puritate și căldură rar întâlnită, numele lui Ghiță Dumitraș s-a
asociat definitiv în memoria deținuților din Pitești cu sărbătorile de Paști și
de Crăciun. An de an, în noaptea de Înviere și în noaptea de Crăciun se repeta
cu regularitate aceeași scenă. În
liniștea ce se lăsa peste pușcărie, după ora închiderii, deodată răsuna glasul
lui Dumitraș. Din celula lui, așezat pe calorifer și cu geamul deschis,
Dumitraș cânta pentru toată închisoarea. Cânta fără să-și stăpânească glasul,
în așa fel încât fiecare deținut din cea mai îndepărtată celulă să-l poată
auzi. Nu era Paști în care să nu ascultăm prohodul și nici Crăciun, în care
vocea lui minunata să nu rupă tăcerea nopții și să învăluie pușcăria cu cântec
de colinde.
Urmarea era știută! DUMITRAȘ era pedepsit pentru încălcarea
regulamentului. Când gardienii veneau să-l scoată din celulă, îl găseau la ușă
, așteptându-i, gata pregătit de beci. Gardienii păreau însă înțeleși să nu-i
deschidă ușa la celulă, decât după ce Dumitraș își termina de cântat
repertoriul. Fermecați de vocea lui extraordinară, nu-l întrerupeau niciodată,
preferând să întârzie în dosul ușii, pe coridor, și să-l asculte până la sfârșit”[6].
Fiind eliberat în anul 1964, a început cu mult să elan să
desfășoare apostolat în Moldova, dar s-a îmbolnăvit și, în ziua de 6 octombrie
1965 a murit, fiind înmormântat în cimitirul satului său natal.
Pr. Mihai Rotaru
S-a născut în satul Corhana (comuna Dulcești, NT), în
ziua de 13 februarie 1922. Studiile le-a urmat la Hălăucești (IS) și
Luizi-Călugăra (BC), fiind hirotonit preot în anul 1948 la Oradea, în ritul
greco-catolic. Începând prigoana împotriva Bisericii Greco-Catolice, în toamna
anului 1948, nu numai că nu a semnat trecerea la ortodoxie, dar s-a ocupat de
ajutorarea preoților arestați, făcând și servicii Nunțiaturii Apostolice. A
fost arestat și condamnat în aceeași toamnă la 25 ani temniță grea. Purtarea
prin diferite închisori și regimul diavolesc la care a fost supus în acest timp
nu au putut să-l facă să se clatine în credință. Dimpotrivă, a fost de mare
ajutor și încurajare tuturor acelora pe care i-a întâlnit în pușcării. Eliberat
în anul 1964, a desfășurat un apostolat rodnic în Moldova. Iubindu-i pe
credincioșii săi, Pr. Mihai le-a cucerit imediat inimile pentru Dumnezeu și
pentru Biserică. Avea aproape zilnic 500 de persoane la Sf. Împărtășanie. A
realizat un complex de țesături de covoare în satul Barticești (comuna Botești)
pentru ca tinerele fete să nu mai alerge la oraș ori în alte părți ale țării în
căutare de muncă, periclitându-și floarea cea mai delicată a vârstei lor.
Ne spune Pr. Sociu Anton, care l-a cunoscut foarte bine:
părintele Rotaru era tot timpul glumeț și bine dispus, îi plăcea să cânte și,
odată, la Faraoani fiind, în fața Episcopului Anton Durcovici, s-a pus pe
cântat și dansat, bucurându-l astfel foarte mult pe ilustrul oaspete. Anii de
închisoare au devenit pentru el o purificare, o eliberare de cele pământești și
ar fi preferat să rămână în temniță, căci acolo câștiga multe suflete pentru
Dumnezeu. Fără iubire și jertfă, obișnuia să spună părintele, noi nu suntem
nimic! Astfel, fiind dus în lanțuri la pușcăria din Jilava, a botezat un ateu
care dorea să devină creștin, și care la scurt timp a și murit împăcat cu
Dumnezeu. Se observă din aceste relatări ale sale că bucuria sa cea mai mare
era cea a mântuirii sufletelor. Trecea astfel cu ușurință peste condamnarea sa
la „temniță grea pentru 25 ani”, iar bucuria sa devenea din ce în ce mai
profundă, mai asemănătoare cu cea a sfinților din ceruri, a căror bucurie
supremă constă în a mijloci pentru noi oamenii. Un alt episod din temniță ni-l
relatează chiar părintele Mihai: „Odată, aveam o mare durere de măsele și mă
plimbam prin celulă ca să mai uit de durere și cântam încet Ave Maria. „Caraliul” care era de
serviciu m-a auzit, m-a scos afară din celulă și m-a bătut până m-a lăsat
aproape mort”. Bun tratament a mai găsit acest om pentru durerea părintelui!
Revenindu-și, părintele nu a găsit un remediu mai bun decât să reia cântecul pe
care îl întrerupsese puțin mai înainte. Orice suferință i-ar fi fost provocată,
o rezolva imediat prin iertare. Ne relatează Pr. Anton Demeter, alt mare
mărturisitor al credinței, care a stat mult timp în parohia din Barticeşti
împreună cu Părintele Mihai: „Odată, în timp ce fratele său îl vizitase în
spital și se pregătea să plece, iată că s-a apropiat de patul său de suferință
unul dintre călăii săi. După ce acesta s-a retras și fratele s-a apropiat iarăși
de pat, când Părintele Mihai i-a explicat cine era acel vizitator nepoftit,
fratele a sărit în sus zicând: De ce nu mi-ai spus? Dar Părintele Mihai a spus
zâmbind: L-am iertat!”[7].
Îmbolnăvindu-se de cancer, Domnul l-a chemat la sine în
anul 1978, fiind deplâns și înmormântat de poporul credincios din Barticești în
cimitirul satului lor.
Pr. Gheorghe Vameșiu
A fost primul greco-catolic de baștină care a îmbrăcat și
purtat haina franciscană. Născut în localitatea Dumbrăveni, județul Târnava
Mică, pe când urma cursurile de drept ale Universității din Cluj, l-a auzit la
o predică pe Pr. Ion Gârleanu. A fost captivat de entuziasmul acestuia, cerând
să fie primit în Ordinul Franciscan. După ce a făcut Noviciatul la Săbăoani și
teologia la Luizi-Călugăra, a fost hirotonit preot de episcopul Ioan Suciu la
Oradea în anul 1938.
În toamna anului 1948 nu a voit să semneze trecerea la
ortodoxie și a fost arestat. Pentru că se ocupase de preoții din închisoare și
făcuse servicii apostolice, a fost condamnat la 25 ani temniță grea. Timp de 15
ani va fi prizonierul comuniștilor, fiind purtat prin cele mai grele și negre
închisori, pe care le-a suportat cu mult curaj și a dat bun exemplu celor pe
care i-a întâlnit. Eliberat prin Decretul din 1964 a venin în Moldova, unde a
slujit în parohiile din Mărgineni și Rădăuți. Paralizându-se, a fost transferat
la Institutul Teologic din Iași unde a fost îngrijit foarte bine de către
preoții de aici.
Pr. Anton Demeter
Născut în localitatea Butea (IS) la 17 septembrie 1925, a
intrat în Ordinul Franciscan prin profesiunea voturilor în anul 1953. Și-a
făcut studiile teologice la Luizi-Călugăra și Alba Iulia, unde a fost hirotonit
preot în data de 29 iunie 1953. După câteva luni în care a fost vicar în
Parohia din Prăjești (BC), a fost transferat tot ca vicar la Catedrala Catolică
„Sf. Iosif” din București. În ziua de 20 august 1958 a fost arestat și
condamnat la 20 ani muncă silnică pentru că îi educa pe copii și tineri în
spirit religios; pentru că ar fi afirmat la o predică că „porțile iadului nu
vor învinge Biserica”, fiind acuzat și de a fi dus o viață imorală. „La terminarea procesului - mărturisea deseori părintele - am avut
sentimentul şi bucuria unei victorii din partea lui Cristos şi nu mă mai
interesa ce fel de condamnare avea să se pronunţe împotriva mea. Procurorul
ceruse să mi se aplice o pedeapsă exemplară. Pentru mine însă lucrul acesta nu
mai avea nici o importanţă, eram în mâinile Domnului şi mă simţeam mai liber ca
oricând”. În
dimineața zilei de 4 aprilie 1958 a fost chemat de un gardian pentru a da
informații suplimentare. Refuzând să ofere alte nume de preoți și credincioși care
să fie arestați, acesta îl lovește cu un ciocan de lemn (folosit la controlul
grilajelor de fier de la ferestrele celulelor), la coloana vertebrală, în
scurt timp aceasta provocându-i paralizia totală a ambelor picioare. După ce a
suferit mai multe operații, fiind internat timp de trei ani în Spitalul Foișorul de Foc din București, va fi
eliberat în anul 1964. De aici va fi trimis în localitatea Oțeleni (IS) unde va
sluji, atât cât îi permiteau condițiile de sănătate în parohia din localitate.
Din anul 1979 până în anul 1992 va locui, pensionar fiind, într-o casă
cumpărată de Sfinția sa, în localitatea Barticești (Neamț). Odată cu căderea regimului
comunist și crearea unor posibilități, Pr. Anton va fi numit confesor și
director spiritual la Seminarul Franciscan din Roman. Pe lângă această
activitate, Pr. Anton va dezvolta o bogată activitate spirituală și umană de
mângâiere și consiliere spirituală pentru miile de credincioși de orice
confesiune care îi băteau la ușă. Obosit și suferind trupește, dar mai tânăr ca
oricând sufletește, la vârsta de 81 de ani, după 47 de ani petrecuți într-un
cărucior cu rotile, Pr. Anton se va îndrepta cu pași deciși spre Dumnezeu,
murind în seara zilei de 20 decembrie 2006, în timp ce seminariștii cântau
colinde în sala de mese a Seminarului. A fost înmormântat în cimitirul din
Roman unde mulți credincioși continuă să-l viziteze, cerându-i ajutorul și
mijlocirea în necazurile vieții lor. Actualmente este în curs cauza de
canonizare, sperând ca, prin harul lui Dumnezeu să fie ridicat la cinstea
altarelor cât mai curând.
Pr. Gheorghe Patrașcu
Născut la Buruienești, la 30 septembrie 1913, a studiat la
Seminarul Franciscan de la Hălăucești şi la Academia Teologică "Sfântul
Bonaventura" din Luizi-Călugăra. A fost sfințit preot la 4 aprilie 1937 la
Luizi-Călugăra, activând apoi ca profesor la Seminariile din Hălăucești şi
Luizi-Călugăra, precum şi în parohiile Luizi-Călugăra, Bârgăuani, Focșani,
Târgu Trotuș și Hălăucești. După pensionare a activat ca spiritual la
Institutul Teologic Romano-Catolic din Iaşi, iar după anul 1989 a îndeplinit
funcția de magistru de novici pentru Ordinul Fraților Minori Conventuali. A murit
la 11 februarie 1995, fiind înmormântat la Luizi-Călugăra. La 25 martie 1949 a
fost arestat de Securitate pentru delictul de "uneltire contra ordinii
sociale", fiind anchetat și torturat de ofițerii de securitate Ceia,
Kaufman, Selzer şi Vulcescu. Același tratament i-a fost aplicat și la
București. Unul dintre motive era acela de a-l determina să semneze o
declarație falsă potrivit căreia ar fi primit de la ep. Anton Durcovici ordinul
de a constitui la Luizi-Călugăra faimoasele "gărzi parohiale" de apărare
a preoților. Târziu, în anul 1973, pr. Patraşcu recunoștea în mod public pentru
prima dată grava sa problemă de conștiință, detaliată de altfel și în lucrarea
sa de memorii intitulată "Zile de încercare și de har".
Printre cauzele arestării în anul 1949 s-a aflat primirea
prin poștă a unei copii după celebrul manifest anticomunist intitulat
"Frați români și buni creștini", redactat de luptătorii anticomuniști
de la Sagna, organizați în Asociația "Partizanii României Creștine".
Prin Sentința nr. 695/30 august 1950, Tribunalul Militar Galați l-a condamnat
la 11 ani de muncă silnică pentru "activitate dușmănoasă desfășurată sub
masca cultului catolic". Prin decizia nr. 3507/1950, Curtea Militară de
Casare și Justiție i-a redus pedeapsa la 9 ani de temniță grea. A urmat pentru
pr. Patraşcu calvarul închisorilor politice comuniste - Bacău, București,
Sighetu Marmației, Galați, Poarta Albă, Canal, "Peninsula", Râmnicu
Sărat. La 10 martie 1958 a fost eliberat, dar o Comisie Militară a M.A.I. a
dispus trimiterea sa cu "domiciliu obligatoriu" la Lățești, în
Bărăgan, pe motiv că reprezenta un pericol pentru regimul comunist din România
prin trecutul său anticomunist (îi îndemnase pe credincioși să nu citească
broșuri comuniste care propagau ura fată de Biserică, încurajându-i totodată să
păstreze cu orice risc fidelitatea față de Sfântul Scaun). La Lățești i-a fost
deschis un dosar individual de urmărire informativă, deoarece fusese semnalat
că primea ajutoare materiale de la unii preoți și laici din Moldova și că purta
corespondență cu unii preoți români stabiliți la Roma. De menționat faptul că
autoritățile comuniste i-au permis să amenajeze la Lățești o capelă catolică
(1960-1964).
A fost eliberat la 10 aprilie 1964, după aproape 15 ani de
detenție comunistă, fără însă a scăpa definitiv de șicanele şi presiunile din
partea Securității. Motivul era bănuiala că deținea funcția de superior al
OFMConv. şi că se afla în contact cu un alt mare luptător anticomunist, ep.
Ioan Duma. Târziu, în anul 1976 i-a fost închis dosarul de urmărire
informativă, deoarece securiștii au ajuns la concluzia că pr. Patrașcu, bătrân
și bolnav, nu mai desfășura "activitate ostilă orânduirii noastre de
stat". Va rămâne însă în "supraveghere informativă", până la
evenimentele din decembrie 1989.
În cartea „Zile de încercare și de har”, vorbind despre
ultimii trei ani de închisoare, petrecuți în izolare completă la penitenciarul
din Râmnicu Sărat, deja călit în lupta împotriva răului, Pr. Pătrașcu scria:
„În această situație fiind, am căutat să-mi fac un program riguros de rugăciune
și meditație. Deoarece eram preot din anul 1937, cunoșteam bine toate
evangheliile din duminici, atât cele din Postul Paștelui și Crăciunului, cât și
pe cele din timpul anului. Predicasem în toate aceste duminici și aveam prezent
materialul de meditație. Mă uitam pe geam seara și după fazele lunii știam când
este Paștele și deci cum se succed duminicile. Făceam meditație circa o oră și
jumătate. Recitam trei Rozarii întregi, de 15 mistere, meditate. Recitam
Rugăciunile Sf. Liturghii pe care le învățasem pe de rost; făceam Calea Crucii,
plimbându-mă prin cameră și oprindu-mă, în interior, la cele 14 cruci pe care
le făcusem cu unghiile în varul peretelui. În acest fel aveam întotdeauna
ocupație spirituală. Făceam de două ori pe zi examenul de conștiință cel puțin
o jumătate de oră. Ajunsesem la un moment dat să știu în fiecare clipă ce
gândeam și ce îmi plăcea sau îmi displăcea. În loc să mă pierd cu firea sau să
disper, mă încurajam și mă pregăteam pentru ceea ce va voi Dumnezeu de la mine
în viitor.
Bineînțeles că am avut timp să-mi readuc aminte tot ceea
ce am făcut bine sau rău în viață, regretând răul și angajându-mă la tot mai
bine pe viitor. Să nu se mire nimeni dacă afirm următoarele: o spun cu toată
sinceritatea și numai Domnului Dumnezeu să-i fie mărire! Aveam o atât de mare
liniște sufletească, încât personal, dacă aș fi avut Breviarul și Sf.
Liturghie, precum (de ce să nu o spun) ceva mai multă și mai bunișoară mâncare,
nu aș mai fi vrut să plec de acolo. Mă gândeam de multe ori, în câte lucruri
nefolositoare, ba chiar dăunătoare și istovitoare, se zbate omul în viața
liberă, și cât de puține lucruri îi sunt suficiente pentru a se simți bine,
atunci când se lasă cu totul în mâna lui Dumnezeu. Nu așteptam, nici nu
credeam, că atunci când se va împlini termenul condamnării mele, în luna martie
1958 voi redobândi libertatea. Doream mai curând să mă îmbolnăvesc, să mor
acolo, pentru a fi părtaș de soarta martirilor (...). Dar Dumnezeu a avut,
probabil, alte planuri cu mine. Mai aveam de suferit și de muncit în libertate
și facă Domnul ca, în restul de viață ce mi-l mai rezervă încă, să nu-mi pierd
meritele timpului de suferință și – Doamne ferește – să nu-mi pierd nicidecum
sufletul”[8].
După 1990, fiind Magistru de novici timp de patru ani, a
dat dovadă de o credință neclintită în Dumnezeu și de o umanitate fără margini
față de tinerii novici, pe care-i pregătea pentru consacrarea totală lui
Dumnezeu, ghidându-se tot timpul după dictonul: prefer să greșesc exagerând în
bunătate, decât să fiu sever și să-i pierd pe tinerii trimiși de Domnul spre
călăuzirea mea.
Concluzie
„Sângele martirilor este
sămânța creștinilor”. Aceste cuvinte, rostite la marele Tertulian, ca urmare a
persecuțiilor creștinilor din primele veacuri, se adeveresc și în cazul
Provinciei Franciscane Conventuale „Sf. Iosif” din România. Misiunea anevoioasă
de-a lungul secolelor a dus la încoronarea sacrificiilor prin înființarea
Provinciei Franciscane în anul 1895 și la o activitate înfloritoare a fraților
franciscani conventuali, până în anul 1948. A urmat o perioadă de mare
încercare, o perioadă martirică, în care mulți frați au fost victimele
dictaturii comuniste și ale conspirațiilor Securității. Dar, încă odată, Mâna
Domnului s-a arătat a fi mai puternică decât orice dictatură trecătoare și,
după evenimentele din 1989, frații franciscani au putut din nou să transmită
mesajul evangheliei lui Cristos și să aducă un suflu nou în Biserica catolică
locală și universală[9]. Astfel, absolvenții
Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, hirotoniți preoți,
la ora actuală sunt prezenți pe patru din cele șapte continente ale pământului,
ducând peste tot mesajul de „Pace și Bine” al Sf. Nostru Părinte Francisc de
Assisi.
-->
Autor: Pr.conf.univ.dr.PătrașcuDamian
[1] A. A. ILIEȘ, Sfântul Francisc de
Assisi și franciscanii din România. Provincia Franciscană Conventuală Sf. Iosif,
Ed. Serafica, Roman 2012, p. 268-271.
[2] Cf. Idem, p. 292.
[3] În dimineața zilei de 4 aprilie 1959, în timp ce se afla închis în
penitenciarul din Jilava, părintele Anton Demeter a fost lovit de un ofițer la
coloana vertebrală cu un ciocan de lemn, cu care se verificau grilajele de fier
de la ferestrele celulelor. În urma acestei lovituri, la puțin timp, la coloană
i s-a format un abces TBC intern, care i-a paralizat picioarele pentru
totdeauna, părintele trăindu-și tot restul vieții (46 de ani) cu resemnare și
seninătate, într-un cărucior.
[4] Pr. ANTON DEMETER, Către Comisia
pentru cercetarea abuzurilor și pentru petiții, din cadrul Parlamentului
României – Adunarea Deputaților, p. 6, în AFBC, FOND: PERSONALE: Pr. Anton Demeter, necotat.
[5] Cf. p. 218.
[8] Gheorghe Patrașcu, Zile de încercare
și de har, Serafica, Roman 2007, pp. 59-61.
[9] Cf. A. A. ILIEȘ, op. cit., p.
321.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial