Moare o persoană
dragă: un prieten, o soră, un frate. Și imediat spațiul, pentru cel
care rămâne
devine strâmt, se circumscrie în jurul acelui gol, a acelei absențe. Lucrurile
lumii se îndepărtează din ce în ce mai mult. Zgomotul lor ajunge la noi din ce
în ce slab. Pierdem timpul scrutând în zare ceea ce mai înainte ne umplea de
bucurie. Suntem în întregime absorbiți de tăcerea absolută, de gheață, care se
răspândește de la acel trup pentru totdeauna inert, pentru totdeauna imobil,
pentru totdeauna stins: o tăcere care ne tărăște într-un vârtej de chin și de
disperare. „Acesta este ceasul de plumb/Că cel care supraviețuiește își
amintește/Așa cum cel care îngheață își amintește de zăpadă/La început frig –
apoi paralizie –/Apoi abandonându-se” (Emily Dickinson).
Acelui „ceas de
plumb”, în care chiar și gândul pare că se precipită, îi urmează o altă
dimensiune a durerii și a timpului: cea în care ne adresăm persoanei pierdute –
pentru a-i spune mulțumesc și pentru a-i cere iertare, pentru a aminti și
pentru a mângâia - și ne dăm seama că cuvintele noastre rămân suspendate în
vânt, fără răspuns, fără a afla o ureche care să le primească, și rătăcesc, nu
se știe unde, în căutarea inutilă și dezolată a unei locuințe care să le
primească și să le dea lor ospitalitate. Acea tăcere devine și mai grea. Acel
plumb devine și mai îngreunat.
Se înțelege,
atunci, pentru ce în toate latitudinile oamenii s-au chinuit să elaboreze forme
de compensare a acelui gol: de la reîncarnare la înviere, de la supraviețuirea
sufletelor la viața lumii ce v-a să vie, de la cultul morților la simpla
amintire casnică. Și se iartă, atunci, acel exces de „realism” cu care
clocotitoarea imaginație a lumii religioase a vrut să de-a formă și figură,
salvându-le în dimensiunea eternului, acelor vieți care nu mai sunt. Probabil
că numai astfel noi înșine ne simțim iertați. Și putem încerca să convertim
durerea și doliul, regretul pentru ceea ce nu am reușit să spunem și pentru
ceea ce nu am reușit să ascultăm, într-o mai mare solicitudine – mai iubitoare,
mai puțin obosită, mai atentă, mai largă și mai generoasă – față de toți cei
vii care încă se află alături de noi.
Autor: Gabriella Caramore
Sursa: Revista Jesus, octombrie 2016, p. 3.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial