Se aude deseori vorbindu-se de
ascultare oarbă. Niciodată de ascultare surdă. Și știți de ce?
Pentru a putea să vă explic acest
lucru trebuie să recurg la etimologia care, uneori, poate să de-a o mână de
ajutor și asceticii. A asculta derivă de la latinescul „ob-audire”. Ceea ce
înseamnă: a asculta stând față în față.
Când am descoperit această origine a
termenului, și eu m-am eliberat progresiv de falsele concepte de ascultare
înțelese ca pasivă anulare a voinței mele, și am înțeles că ea nu are nici o
asemănare, nici măcar pe departe cu supina atitudine a celor care renunță.
Cel care ascultă nu-și anulează
libertatea, ci o exaltă. Nu-și mortifică talanții, ci îi investește după logica
cerere și ofertă.
Nu se umilește în fața umilitorului
rol al automatului, dar pune în mișcare mecanismele cele mai profunde ale
ascultării și ale dialogului.
Există o splendidă frază care până
în timpurile mai recente se credea a fi o invenție a anilor contestației
(1968): „A asculta în picioare”. Pare o frază suspectă, de luat, în orice caz,
cu penseta. În schimb, este descoperirea naturii autentice a ascultării, a
cărei dinamică presupune ca unul să vorbească, iar celălalt să răspundă. Unul
care să facă propunerea cu respect, iar celălalt să adere la aceasta cu iubire.
Unul să critice un proiect, fără umbră de violență, iar celălalt să
interiorizeze sfaturile primite.
Într-adevăr, putem să ascultăm numai
dacă stăm în picioare. În genunchi zăcem, nu ascultăm. Sucombăm, nu iubim. Ne
resemnăm, nu colaborăm.
Tereza, de exemplu, care este
constrânsă să spună da tuturor mofturilor soțului, și care nu poate ieși
niciodată din casă datorită geloziei acestuia, iar seara, când se întoarce
acasă beat criță iar copii plâng, ea primește o mulțime de lovituri, fără să
reacționeze, este o femeie reprimată, nu este o femeie ascultătoare. Cu
siguranță că într-o zi Domnul o va recompensa: dar nu pentru virtutea ei, ci
pentru chinurile suferite.
În sfârșit, ascultarea nu înseamnă a
înghiți tot felul de violențe, ci a trăi o experiență de libertate.
Nu este tăcerea resemnată în fața
chinurilor, dar primirea bucuroasă a unui plan superior. Nu este gestul
demisionar al celui care rămâne singur cu regretele lui, ci un răspuns de
iubire care reclamă pentru celălalt, în cel care face întrebarea, domnie, mai
mult decât dominare.
Cel care ascultă nu încetează să mai
dorească, dar se identifică atât de mult cu persoana căreia îi vrea binele că
face ca voința lui să se integreze cu voința aceluia.
Iată analiza logică și gramaticală a
ascultării Mariei.
Această creatură splendidă nu s-a
lăsat expropriată de libertatea ei nici măcar în fața Creatorului. Dar spunând
„da”, s-a abandonat lui în mod liber, și a intrat în orbita istoriei mântuirii
cu o atare conștiință responsabilă încât îngerul Gabriel s-a reîntors în cer
ducând Domnului o veste nu mai puțin bucuroasă de cea pe care o aduse pe pământ
la venire.
Poate că nu ar fi greșit să intitulăm
primul capitol al evangheliei după Luca ca vestea îngerului dusă Domnului, mai
degrabă decât vestea îngerului adusă Mariei.
Sfântă Fecioară Marie, femeie
ascultătoare, tu, care ai avut harul să „umbli în fața lui Dumnezeu”, fă ca și
noi, asemenea ție, să fim capabili să „căutăm chipul tău”.
Ajută-ne să înțelegem că numai în
voința ta putem afla pacea. Și, chiar și atunci când ea ne provoacă să ne
aruncăm în întuneric pentru a-l putea afla, eliberează-ne de amețelile golului
și dăruiește-ne certitudinea că cel care ascultă de Domnul nu cade niciodată la
pământ, ca într-un periculos spectacol fără plase, dar cade totdeauna în
brațele Lui.
Sfântă Fecioară Marie, femeie
ascultătoare, tu știi bine că fața lui Dumnezeu, până când vom umbla pe acest
pământ, o vom vedea în mijlocirea chipurilor omenești, și că cuvintele lui
ajung la noi numai în reverberațiile sărace ale vocabulelor noastre pământești.
Dăruiește-ne, de aceea, ochii credinței pentru ca ascultarea noastră să se
împământenească în cotidian, dialogând cu interlocutorii efemeri pe care El i-a
ales ca semn al sempiternei sale voințe.
Dar păzește-ne și de mulțumirile
facile și de șederile comode pe treptele intermediare care ne împiedică să
urcăm până la tine. Într-adevăr, se întâmplă destul de des ca instinctele
idolatrice, care încă nu s-au stins în inimile noastre, să ne facă să confundăm
ascultarea evanghelică cu ceea ce este numai curtezanerie, și ca virtute
rafinată cu ceea ce este numai un interes de obținut înapoi.
Sfântă Fecioară Marie, femeie ascultătoare,
tu, care pentru a salva viața fiului tău nu ai ascultat de ordinele tiranilor,
și fugind în Egipt ai devenit pentru noi icoană a rezistenței pasive și a
neascultării civile, dăruiește-ne curajul obiecțiunii, de fiecare dată când
conștiința noastră ne sugerează că „trebuie să ascultăm mai degrabă de Dumnezeu
decât de oameni”.
Iar pentru ca în acest discernământ
dificil să nu ne lipsească inspirația ta, permite-ne ca cel puțin atunci, să te
putem invoca așa: „Sfântă Fecioară Marie, femeie neascultătoare, roagă-te
pentru noi!”.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Din Don Tonino Bello, Maria, donna dei nostri giorni, San
Paolo, Cinisello Balsamo 182011, pp. 73-75.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial