Există în evanghelie un episod, cel
al nunții din Cana, care după ultimele cercetări biblice ne obligă în mod decis
să-l revedem, mai ales în ceea ce privește rolul Mariei.
Cine știe de câte ori ne-am
emoționat și noi în fața sensibilității Mamei lui Isus care, cu o finețe toată
feminină, a intuit necazul mirilor, cărora le lipsea vinul, și a forțat mâna
fiului, oprind din fașă evidenta nenorocire iminentă.
Pare sigur însă că intenția
evanghelistului nu era atât acea de a pune în evidență solicitudinea Mariei în
favoarea oamenilor, sau puterea mijlocirii ei în fața fiului, cât mai ales cea
de a o prezenta ca cea care percepe imediat dispariția micii lumi antice și,
anticipând „ceasul” lui Isus, introduce în banchetul istoriei nu numai pocalele
sărbătorii, ci și primele fermente ale noutății.
Sărbători și noutăți, deci, năvălesc
în sala nunții la invitația ei expresă.
Ne confirmă acest lucru pagina lui
Ioan, deloc accidentală care, dacă judecăm bine, explodează cu puterea unui
invadent protagonism. Acesta este constituit de cele șase butoaie de piatră,
folosite pentru purificarea iudeilor.
Obscene în imobilitatea lor.
Deranjante în mărimea lor prevaricatoare. Reci ca niște cadavre, pentru că sunt
de piatră. Inutile, pentru că sunt goale, în vederea unei purificări pe care nu
mai reușesc să o dea. Șase, și nu șapte, care este numărul perfect. Simbol
melancolic, deci, a ceea ce nu va ajunge niciodată să fie complet, care nu va
mai atinge hotarele maturizării, care va rămâne întotdeauna sub orice legitimă
așteptare și orice nevoie a inimii.
Ei bine, în fața acestui scenariu
reprezentat de cele șase butoaie (de piatră, ca și tablele lui Moise), Maria nu
numai că-și dă seama că vechea alianță este de acum depășită și că vechiul plan
de mântuire fondat pe prescripțiile Legii și-a încheiat de ceva vreme
conturile, dar solicită cu mult curaj tranziția.
Vede sosite nivelele de pază a unei
lumi care se clatină în tristețe, și invocă de la Fiul ei nu atât o derogare de
la legea naturii, cât mai ales o excepție de la natura legii. Aceasta nu mai
conține nimic, nu mai este capabilă să purifice pe nimeni, și nu mai înveselește
inima omului.
Intervine, de aceea, anticipat, și-i
cere lui Isus un acont la vinul noii alianțe care, fiind prezentă ea, va izvorî
fără încetare în ceasul crucii.
„Nu mai au vin”. Nu este trăsătura
unei providențiale gentileți care intervine pentru a evita mortificarea celor
doi miri. Este un strigăt de alarmă care vine pentru a evita moartea lumii.
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
vinului nou, de câte ori experimentăm și noi că banchetul vieții lâncezește iar
fericirea se stinge în ochii comesenilor!
Este vinul sărbătorii care lipsește.
Nu ne mai lipsește nimic pe masă:
dar fără sucul vieții am pierdut gustul pâinii care miroase a grâu. Mestecăm
plictisiți produsele opulenței: dar cu aviditatea bogaților și cu nervozitatea
celui căruia nu-i este foame. Felurile băcătăriei noastre și-au pierdut vechile
arome: dar și fructele exotice nu ne mai spun mare lucru.
Tu știi bine de unde provine această
inflație de plictiseală. Rezervele de sens s-au epuizat. Nu mai avem vin.
Mirosurile dulci ale mustului nu ne mai veselesc sufletul de multă vreme.
Vechile beciuri nu mai fermentează deloc. Iar butoaiele goale revarsă numai
scântei de oțet.
Mișcă-te, deci, ai milă de noi, și
redă-ne gustul lucrurilor. Numai așa, butoaiele existenței noastre se vor umple
până sus de semnificațiile ultime. Iar dorința de a trăi ne va face în sfârșit
să încercăm amețelile.
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
vinului nou, adeptă atât de nerăbdătoare a schimbării, care la Cana Galileii ai
provocat înainte vreme cel mai grandios exod al istoriei, obligându-l pe Isus
să facă probele generale ale Paștelui definitiv, tu rămâi pentru noi simbolul
nepieritor al tinereții.
Pentru că este propriu tinerilor să
perceapă uzura modulelor care nu mai stă în picioare, și să invoce renașteri
care se obțin numai cu radicale răsturnări de situații și nu cu imperceptibile
restaurări de laborator.
Eliberează-ne, te rugăm, de
mulțumirile facile. De micile convertiri la preț redus. De cârpelile făcute din
comoditate.
Eliberează-ne de falsele siguranțe
ale zidurilor, de plictiseala repetitivității rituale, de încrederea
necondiționată în scheme, de folosirea idolatrică a tradiției.
Atunci când suspectăm că vinul nou
distruge butoaiele vechi, dă-ne atenția de a le înlocui. Atunci când în noi
prevalează fascinația situației prezente, fă-ne curajoși să abandonăm imediat
corturile.
Dacă observăm căderi de tensiune,
aprinde în inimile noastre curajul pașilor tăi. Și fă-ne să înțelegem că
închiderea față de noutățile Duhului Sfânt și adaptarea la orizonturi joase ne
oferă numai melancolia unei senectuți precoce.
Sfântă Fecioară Marie, femeie a
vinului nou, noi îți mulțumim pentru că, prin cuvintele: „Faceți tot ceea ce vă
va spune el”, tu ne dezvălui misteriosul secret al tinereții.
Și ne încredințezi puterea de a
trezi aurora chiar și în mijlocul nopții.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Din Don Tonino Bello, Maria, donna dei nostri giorni, San
Paolo, Cinisello Balsamo 182011, pp. 66-68.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial