Ios 5,9a.10-12
Ps 33(34),2-3.4-5.6-7 (R.: 9a)
2Cor 5,17-21
Lc
15,1-3.11-32
În această duminică
a patra a Postului Mare, Biserica ne propune spre învățătură arhicunoscuta
parabolă a Tatălui milostiv (sau a Fiului risipitor, cum era cunoscută până mai
ieri), o pildă povestită de Isus vameșilor, păcătoșilor, fariseilor și
cărturarilor care erau scandalizați de comportamentul lui, datorită faptului că
îi primea pe păcătoși și mânca cu ei. Să privim, în timpul ce urmează
personajele din această parabolă, și să vedem care este mesajul ce ni se
transmite. Avem doi fii și un tată care, în fața evenimentelor vieții se
comportă fiecare în felul lui, și mai ales după maturitatea umană și spirituală
pe care îl au în acel moment. Fiul mai tânăr (unde tinerețea indică lipsă de
maturitate, cât și dorință de a deveni independent cât mai repede), merge la
Tatăl său și-și cere partea de moștenire pentru a pleca de acasă. Dacă ne
gândim bine, această dorință a fiului mai mic de a se rupe de dependența față
de părinți nu are nimic rău în sine, numai că se întâmplă prea degrabă. Fiecare
dintre noi, la un moment dat al vieții noastre, am simțit că trebuie să ieșim
din căldura casei în care am crescut, și să înfruntăm viața, să ne urmăm
chemarea, fie la viața profesională, fie la viața socială, căci nu este bine ca
tânărul să rămână agățat de „fusta mamei” până la șaptezeci de ani. Interesant
este faptul că tatăl nu se opune dorinței fiului, nu-i spune că are încă mintea
necoaptă, ci îi dă tot ce acesta-i cere, și-l lasă să plece. În fond, această
dorință a fiului cel mic de a pleca, deși pusă în
practică prea degrabă, a reprezentat și o ocazie bună ca el să se maturizeze.
Tocmai de aceea, după ce vede că fără tatăl nu poate face nimic, „își vine în
fire”, spune parabola foarte frumos, adică intră în sine și-și îndreaptă din
nou privirea spre casă, hotărât fiind că a greșit nu numai față de tatăl său
pământesc, ci de față de cer – adică de Tatăl ceresc. O primă învățătură care
izvorăște din această parabolă este că libertatea persoanei trebuie salvgardată
cu orice preț, căci există situații în viață în care, pentru ca aceasta să se
poată maturiza, trebuie să cadă, să greșească, să cadă, să se izbească de
pereți în mod obligatoriu, astfel că hiperprotectivitatea părinților, care vor
ca odraslele lor să nu se lovească deloc este o atitudine total greșită. Ar mai
învăța copilul să meargă în picioare dacă nu ar fi lăsat și să cadă de zeci de
ori? Ce s-ar întâmpla dacă mama sau tatăl l-ar snopi în bătaie pentru că a
căzut? Același lucru este valabil pentru învățatul mersului pe bicicletă și
altele asemenea.
După ce fiul cel
mic își intră în fire și se îndreaptă spre casă, intră în scenă tatăl care, „pe
când încă [fiul] era departe, l-a văzut, i s-a făcut
milă și, alergând, l-a îmbrățișat și l-a sărutat”. Mă emoționează
comportamentul tatălui: nici o reținere, nici un reproș, nici urmă de ură:
aleargă spre el, îl îmbrățișează și îl sărută. Ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi
ieșit cu bâta, dacă l-ar fi înjurat de mamă și de tată, de Paști și de Cruce, și
l-ar fi gonit? Așa este Dumnezeu, păcătuim, îi cerem iertarea și o primim,
plecăm de braț cu diavolul, iar El, fără măcar să ne întrebe pe unde am
rătăcit, aleargă în întâmpinarea noastră, ne îmbrățișează și ne sărută;
Dumnezeu, spunea Pr. Gheorghe Pătrașcu, preferă să „greșească” exagerând în
bunătate și răbdare, decât să fie sever cu noi, fii săi.
Este interesantă și
atitudinea fiului cel mare (în teorie, faptul că este mai mare, ar trebui să
spună că este mai matur) care, le vederea sărbătorii organizate de Tatăl pentru
revenirea fratelui său, se mânie, adică își iese din fire și nu vrea să intre,
nici în sine, nici în casă. Dacă el nu vrea să intre în sine, iese tatăl și-l
imploră, iar el nu vrea să intre: trăise săracul tot timpul ca un sclav în casa
proprie și făcea totul să capete și el măcar un vițeluș, o bucată de carne. Iată
pentru ce trăise atâta amar de vreme ca un sclav: orgoliul lui trebuia hrănit
cu o bucată de carne! Orizontul lui era scurt, și se oprea la grajdul din
spatele casei unde creșteau vițeii. Muncea zi și noapte ca să mănânce! Nu știa
ce este libertatea. Îmi pare bine că tatăl nu a suspendat sărbătoarea, ci l-a
lăsat și pe acesta liber să-și consume focul orgoliului, așteptând să-i vină
timpul să se maturizeze. Puritanii, cei cu gâtul strâmb și ochii dați peste cap
de atâta „rugăciune” au tot atât drept să stea în casa lui Dumnezeu, ca și
publicanul păcătos.
Suntem în timpul
Postului Mare, în Anul Milostivirii, iar parabola de astăzi ne invită să ne
intrăm în fire, adică în noi înșine, să îndrăznim să ne reîntoarcem la izvorul
milostivirii, să ne folosim de libertatea noastră în mod responsabil, să
respectăm libertatea altora și timpul de maturizare necesar pentru fiecare.
Pr. Pătrașcu Damian
Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial