1. Societate deschisă și societate închisă
O societate deschisă este acea societate care este deschisă față
de cele mai multe valori, cele mai multe viziuni ale lumii filosofice și religioase,
cele mai multe propuneri politice, cele mai multe partide, cele mai multe
critici neîncetate și severe puncte de vedere, cele mai diferite propuneri.
Societatea deschisă este deschisă celui mai mare număr de idei și idealuri
diferite și chiar contrastante. Societatea deschisă este închisă numai pentru
cei care sunt intoleranți.
Aceasta, deci, este o societate deschisă. Dar: de ce anume
este deschisă societatea deschisă? Ea, după gândirea lui Karl Popper, este
deschisă de falibilitatea cunoașterii umane și de conștiința că, în ceea ce
privește valorile ultime, trăim și vom trăi într-o lume politeistă[1]. În privința acestui din urmă punct, vedem într-adevăr că
lucrul cel mai important pe care rațiunea îl poate face în câmpul eticii constă
în a ne face să vedem că etica nu este știință, și că valorile ultime nu sunt
„teoreme”, cât mai degrabă propuneri de viață, idealuri de conduită dreaptă: obiecte ale alegerilor noastre de conștiință,
provocări făcute curajului nostru și lașității noastre. Realitatea înseamnă că
o normă se fondează, în interiorul unei argumentări, presupunând cel puțin o
altă argumentare; iar aceasta este acceptată pentru că mai este presupusă încă
o altă argumentare. Și tot așa înainte, până când se ajunge, more logico, la acea normă (sau la acel
corpus de norme) care fondează sistemul, dar care, din partea ei (a lor), nu se
fondează pe nimic. Fondează sistemul în sensul că celelalte norme derivă în mod
logic din ele. Dar ele nu derivă în mod logic dintr-o altă argumentare[2]. Sunt norme puse, pre-supuse în interiorul sistemului: sunt propuneri etice. Iar acestea nici nu se
fondează, nici nu se critică. Se acceptă sau se refuză – lucru, acesta, care se
face cu ochii deschiși, adică în mod responsabil, atunci când se evaluează
consecințele. Numai atunci putem afirma că legea
lui Hume este baza logică a libertății de conștiință. Valorile supreme sunt
obiectul alegerilor de conștiință: nu sunt nici teoreme „demonstrate”, nici
axiome „autoevidente” și „autofondatoare”.
Societatea închisă este închisă de pretenția de a fi posesorii adevărurilor
ultime, totale, probabil prezumat raționale și incontrovertibile, și purtătoare
de valori acceptate ca fiind absolute și, ca atare, de impus altora. Iar acest
lucru în vreme ce cei doi pilaștrii pe care se înalță societatea deschisă sunt – așa cum se repetă – falibilitatea
cunoașterii umane și inderivabilitatea logică a normelor faptelor (și, deci,
politeismul valorilor). Societatea deschisă este aceea „în care indivizii sunt
chemați să ia decizii personale” [3]; societatea închisă, în
schimb, poate fi asemănată unui organism, „ale cărei instituții, incluse fiind
aici castele ei, sunt sacrosante: sunt tabu”[4]. Și este evident de la
sine că cei care se cred legitimii posesori ai adevărurilor absolute, interpreți
ai dreptății și ai inevitabilului sens al istoriei sau iluminați de o
indiscutabilă viziune a societății perfecte, vor căuta consensul prin orice
mijloc: amenințări, tortură, gulag, moarte. Dar este tocmai protejarea dezacordului cea care reclamă cu voce tare susținătorul societății deschise. „Dominarea
majorității, caracteristică democrației, se deosebește de orice alt tip de
dominare, deoarece, după esența ei cea mai intimă, nu numai presupune, prin
înseși definiție, o opoziție – minoritatea – dar și pentru că recunoaște din
punct de vedere politic această opoziție și o protejează în drepturile ei fundamentale
și cu libertățile ei fundamentale”[5].
2. «Cine trebuie să comande?»: o
întrebare irațională
Dacă filosofiile
istoriciste sunt servite ca pseudo-justificări raționale ale puterii acestui
sau celuilalt individ, sau al acestui sau al celuilalt grup, o astfel de putere
- și deseori, împreună cu ea, violența – a fost justificată și de acele concepții de filosofie politică care au
mers în căutarea a cine trebuie să
comande, cu convingerea că datoria filosofului politicii este, chiar cea de
a identifica cine, din ce „rațiuni” convingătoare, ar trebui să comande. „Cine
trebuie să comande?”: este aceasta, după Platon, întrebarea principală la care
ar trebui să răspundă teoricul sau filosoful politicii. „Cine trebuie să
comande?”: trebuie să comande filosofii, a spus Platon. Și același răspuns a
primit, rând pe rând, alte răspunsuri: trebuie să comande preoții; trebuie să
comande un rege de neam divin; trebuie să comande militarii; nu, trebuie să
comande cei mai buni din popor; mai mult, să comande numai unul, tiranul sau
principele armat; trebuie să comande cel care este rege prin harul lui
Dumnezeu; cel care este rege prin harul lui Dumnezeu și voința națiunii; cel
care este rege din voința națiunii; trebuie să comande tehnocrații; trebuie să
comande poporul; aceasta sau acea rasă; aceasta sau acea clasă. În sfârșit,
teoria politicii a mers în căutarea – afirmă Popper – justificării, a
legitimării, a puterii cuiva, a vreunui grup, a acestei sau a acelei cete, a
acestei sau a acelei rase, a acestei sau a acelei clase. Și, de fiecare dată,
sub imperiul argumentelor de diferită natură, s-a crezut că s-a intrat în
posesia unor fundamente (prezumate) incontrolabile și capabile, de aceea, să
justifice într-un mod (prezumat) absolut puterea politică a vreunui individ sau
a vreunui grup. Totuși, o asemenea pretenție este o pretenție irațională, deoarece a merge în căutarea justificării
puterii, în sensul că vreunuia sau vreunui grup istoric îi revine atribuția
suveranității – obiect pe care teoricul politicii ar trebui să-l descopere –
echivalează cu a merge în căutarea a ceea ce nu există.
Întrebarea lui Platon este
derutantă: este o întrebare irațională. Orice teorie a suveranității, înțeleasă
în acest sens, conduce la paradoxuri. Rațională nu este întrebarea: „cine
trebuie să comande?”. Rațională este, mai degrabă, această altă întrebare: „Cum
putem organiza instituțiile politice, astfel ca să împiedicăm ca guvernanții
răi sau incompetenți să facă prea mult rău?”[6]. Este aceasta întrebarea care stă la baza societății
deschise. Nu cine trebuie să comande,
dar cum să fie controlat cel care
comandă: acest lucru vor să-l știe oamenii falibili care construiesc, perfecționează
și protejează instituțiile democratice, reguli în interiorul cărora oameni
falibili pot să conviețuiască – în continua repropunere de alternative și în
critica neîncetată la soluțiile propuse – cu alți oameni purtători de idei și
de idealuri diferite și, poate, chiar contrastante.
„Democrația constă în a pune sub control puterea politică.
Aceasta este caracteristica ei esențială. Într-o democrație nu ar trebui să
existe nici o putere politică necontrolată”[7]. În consecință, „trebuie să facem distincție numai
între două forme de guvern, adică cea care posedă instituții de acest gen și
toate celelalte; adică între democrație și tiranie”[8]. Demarcația dintre o democrație și o dictatură este, de aceea, instituită de
următorul criteriu: „Se trăiește într-o democrație
atunci când există instituții ce permit să se răstoarne guvernul, fără a
recurge la violență, adică fără a ajunge la suprimarea fizică a componenților ei.
Aceasta este una din caracteristicile democrației”[9]. Cu alte cuvinte: „Diferența dintre o democrație și o
tiranie constă în faptul că în prima guvernul poate fi eliminat fără vărsare de
sânge, în vreme ce în cea de-a doua, nu”[10]. Din acest motiv nu au relevanță formule ca de
exemplu: „democrația este guvernarea majorității” sau „democrația este
guvernarea poporului”: o majoritate ar putea guverna în mod tiranic, iar
poporul (sau mai bine zis „furoarea” poporului) ar putea alege o tiranie. În
realitate, o democrație există dacă se dau instituții
precise, în special cele care oferă celor guvernați posibilitatea de a-i
critica pe proprii guvernanți și de a-i înlocui fără vărsare de sânge. Ideea
democrației ca guvernare din partea
poporului trebuie să fie substituită de ideea democrației ca judecată din partea poporului[11].
3. Platon a fost Iuda lui Socrate
Socrate – este tot Popper cel care
ne vorbește – „a avut numai un succesor demn
de el, bătrânul lui prieten, Antistenes”[12]. Platon, „discipolul
lui cel mai inteligent”[13] l-a trădat pe
Socrate. „Platon a fost Iuda lui Socrate, iar Republica a reprezentat pentru el nu numai Capitalul dar și Mein Kampf-ul”[14]. Și pentru
Popper, Platon a fost cel mai mare filosof pe care umanitatea l-a avut. Numai
că marii oameni pot comite mari erori. Lupta lui Platon împotriva mișcării
egalitariste[15]; eronata lui
identificare a „individualismului” cu „egoismul”[16]; ideea că
guvernul trebuie încredințat „filosofului pe deplin calificat” și modalitatea
în care trebuie selecționați liderii politici[17]; legitimarea
minciunii și a rasismului[18]; utopismul și
perfectismul lui[19], sunt toate
elemente care fac ca programul politic a lui Platon să fie „simplu totalitar”.
Regele trebuie să fie filosof datorită faptului că „filosoful pe deplin
calificat” știe ce este Binele și ce este Răul,
și se simte, de aceea, măcinat de zel pentru a folosi orice mijloc ca să
realizeze Binele și să dezrădăcineze Răul.
Acestea
sunt, afirmă Popper, principalele elemente ale programului politic al lui
Platon:
„A. Diviziunea rigidă a claselor; adică
clasa conducătoare, alcătuită din ciobanii și din câini de pază, trebuie net
separată de cireada umană.
B. Identificarea sorții statului cu cea a clasei conducătoare; interesul exclusiv pentru
această clasă și pentru unitatea ei; și, în funcție de această unitate, norme rigide
pentru a crește și a educa această clasă, și controlul rigid și colectivizarea
intereselor membrilor ei”[20].
Din aceste elemente pot fi deduse altele, de
exemplu următoarele:
„C.
Clasa conducătoare deține monopoul asupra anumitor lucruri, ca de exemplu asupra
instrucției și virtuților militare și dreptul de a purta arme și de a primi o
educație completă, dar este exclusă din orice participare la activitățile
economice și, în special, de la câștigul banilor.
D. Trebuie să existe o cenzură a tuturor
activităților intelectuale ale clasei conducătoare și o continuă propagandă
îndreptată spre modelarea și unificarea minților. Orice inovație în educație,
în legislație și în religie trebui să fie evitată sau să fie suprimată.
E.
Statul trebuie să fie autosuficient. El trebuie să tindă spre autarhia
economică, pentru că altfel conducătorii ori ar depinde de comercianți, ori ar
trebui să devină ei înșiși comercianți. Prima din aceste alternative ar mina
puterea lor; a doua ar amenința unitatea și stabilitatea Statului”[21].
Un
asemenea program, „departe de a fi moral superior totalitarismului, este în mod
fundamental identic cu el[22]. Și nu trebuie să ne lăsăm înșelați de ceea ce
spune Platon despre Bunătate și Frumos, de iubirea lui declarată pentru
Înțelepciune, Adevăr și Dreptate. Teza reiterată de către Popper constă în
faptul că instanțele politice ale lui Platon „sunt pur totalitate și
antiumanitare”[23].
Ajunge să ne gândim la ideea pe care o are Platon despre „dreptate”. Ce anume
înțelegea Platon prin „dreptate”? Ideea de „dreptate” la Platon este o idee
care privește Statul. Statul este drept dacă este sănătos și puternic, unit și
stabil[24].
Contrar idealurilor egalitare, în câmp politic, Platon vede în individ Răul
Suprem. „Niciodată vreun om nu a demonstrat o ostilitatea mai radicală față de
individ”, decât ceea ce a făcut Platon: pentru el, Statul, colectivul, este
totul; individul este nimic; individualismul este răul suprem[25]. Și
să ne gândim, constată cu amărăciune Popper, că o asemenea atitudine clar
antiumanitară și anticreștină a fost, în mod general idealizată. „A fost interpretată
ca fiind umană, dezinteresată, altruistă și creștină” [26].
Iată atunci – afirmă Popper – că
„lecția pe care noi [...] ar trebui să o învățăm de la Platon
este exact opusul a ceea ce el ar vrea să ne învețe. Este o lecție care nu ar
trebui niciodată uitată. Oricât de excelent ar fi diagnosticul lui sociologic,
itinerariul însuși a lui Platon dovedește că terapia pe care o recomanda este
cel mai mare rău pe care încerca să-l combată. A opri schimbarea politică nu
constituie un remediu și nu poate să aducă fericirea. Noi nu ne mai putem întoarce niciodată la
prezumata ingenuitate și frumusețe a societății închise. Visul nostru al
cerului nu poate fi realizat pe pământ[...]”[27].
Și iarăși: „Începând cu suprimarea rațiunii și a
adevărului, trebuie să o terminăm cu brutala și violenta distrugere a tot ceea
ce este uman. Nu există posibilitate de
întoarcere la o armonioasă stare de natură. Dacă ne întoarcem, trebuie să
parcurgem drumul în întregime – trebuie să ne întoarcem la starea de sălbăticie
[...]. Dar dacă vrem să rămânem umani, ei bine, atunci există o singură
cale de parcurs: calea care conduce spre societatea deschisă. Nu trebuie să ne
îndreptăm spre necunoscut, incertitudine și nesiguranță, folosind acel puțin
dram de rațiune pe care-l avem, pentru a realiza în maniera cea mai bună
posibilă ambele aceste finalități: siguranța și libertatea[28].
4. Diferența dintre
„tiran” și „filosoful-rege”
O articulată și punctuală examinare a
conceptului de adevăr în operele lui Platon l-a condus pe Hans Kelsen la
următoarele concluzii: „Idealul de comunitate a lui Platon este mai degrabă o
biserică decât un Stat, sau este un Stat care, contemporan, este biserică și,
în consecință, este o dictatură totalitară, care-și extinde puterea lui în
sfera gândirii. Ar putea să se considere puramente utopică credința în
posibilitatea unei asemenea extraordinare creșteri și a unei atari extensiuni a
puterii Statului față de supuși, dacă istoria zilelor noastre, mai bine de două
mii de ani după Platon, nu ne-ar fi furnizat exemplul unei aventuri politice
care, cu intenția de a stabili o ordine socială complet nouă, nu numai că a
mitizat (sau a supus controlului social) producția economică, dar, și înainte de
toate – ca presupus al acesteia – producția gândirii (das geistige Schaffen),
și mai ales opinia publică – dar aceasta înseamnă că a construit în mod
conștient un monopol de Stat pentru producerea ideologiei: dictatura proletară
a Rusiei sovietelor. Ea, tocmai datorită măsurilor adoptate – cele mai
scârboase pentru sensibilitatea europeană – este în totalitate conformă
concepțiilor lui Platon”[29].
Concepțiilor lui Platon nu s-a conformat numai Republica Sovietelor, ci și
Statul nazist. În aprilie 1937, profesorul Alfred Hoenrlé a ținut o conferință
la Universitatea din Johanneburg având titlul: Would Plato have approved of
the national-socialist State?[30]. Ei bine, Hoenrlé răspunde la întrebarea pusă, susținând că pretenția dictatorilor
care domneau în acei ani era tocmai cea de a fi filosofi – regi: „Oamenii, cu
un Weltanschauung, cu un plan pentru
mântuirea spirituală a popoarelor lor, cu o explicită teorie în ceea ce privește ce este
bine pentru popoarele lor, sau chiar pentru umanitatea întreagă; oameni care
justifică pentru sine o folosire brutală a forței, cruzimea în a plăsmui
subiectele după standardele idealurilor lor și în a nimici orice opoziție, iar
aceasta tocmai în vederea binelui pe care ei caută să-l realizeze, nu în
beneficiul personal, cât mai ales în cel al popoarelor pe care ei le
guvernează”[31]. Și
apoi, notează Hoernlé, „dictatorii moderni față de discipolii lor leali, a celor care
„cred” în ei, se află exact în aceeași poziție în care filosofii – regi ai lui
Platon s-ar fi aflat față de cetele de jos în Statul ideal al lui Platon[32]. Este o credință absolută în propria înțelepciune cea pe care dictatorii moderni caută
să o inculce în supușii lor[33].
Tiranul este un dictator care nu are nici o filosofie, nici o
idee a binelui; este ascultat pentru că este forța lui cea care produce frică;
el este moralmente corupt și în bătaia dorințelor lui indisciplinate. Filosoful – rege, în schimb, cunoaște
binele Statului și face din sine un instrument pentru realizarea acestei nobile
slujiri; el este stăpân peste sine și, în consecință, poate să-i guverneze pe ceilalți
[34].
De aceea, există diferențe între tiran și filosoful –rege, chiar dacă, uneori, filosoful – rege trebuie să se
transforme în tiran[35]. În orice caz,
precizează Hoenrlé, „dacă luăm termenul
„tiran” în sens rigid platonic, este evident că dictatorii moderni, ca apostoli
ai unei filosofii de viață, se aseamănă mult mai mult cu filosofii –regi ai lui
Platon, decât cu tiranii lui”[36]. De aceea: „filosoful – rege din Republica se înțelege mai bine față cu dictatorul modern care este,
sau crede că este, un „lider” și de care ascultă fidelii lui discipoli datorită
credinței acestora în el și a binelui pe care-l reprezintă, bine pe care el
face eforturi să-l realizeze pentru ei, și cu ajutorul lor”[37].
Mai pe scurt:
„filosofii – regi și auxiliarii lor (cele două clase de mai sus în Statul lui
Platon) sunt, în mod substanțial, analogul dictatorului modern și al
credinciosului disciplinat al Partidului (atât Partidul comunist în Rusia,
partidul fascist în Italia, partidul național-socialist în Germania), cu
ajutorul căruia dictatorul stăpânește”[38].
5. Filosofia lui Hegel: «cea mai
servilă slujitoare a puterii»
«Cine trebuie să comande și să guverneze lumea?»: mulțimea
proletariatului. «Cine trebuie să comande și să guverneze lumea?»: rasa ariană.
Acestea – respectiv cea comunistă și cea nazi-fascistă – au fost răspunsurile
pe care secolul trecut le-a dat întrebării lui Platon.
Hegel a făcut din filosofia lui „cea mai servilă
slujitoare a puterii”[39]. Și tocmai în
baza acestei filosofii „în locul conștiinței trebuie să se pună obediența oarbă
și o etică heracliteană romantică a faimei și a întâmplării, iar fraternitatea
omului trebuie înlocuită cu un naționalism totalitar”[40].
Și – adaugă Popper – aproape toate ideile mai
importante ale totalitarismului modern sunt în mod direct moștenite de la Hegel.
Așa cum a scris Arthur Zimmern, a fost chiar Hegel cel care a adunat și a
păstrat toate acele idei care constituie „arsenalul armelor mișcărilor
autoritare”[41]. Iată o listă a acestor idei:
«a. Naționalism, în
forma ideii istoriciste, cum că Statul este o
întrupare a Spiritului (adică ceasul Sângelui), a națiunii (sau a rasei) care
creează Statul; o națiune aleasă (acum, rasa aleasă) este destinată stăpânirii
lumii.
b. Statul ca dușman natural al tuturor celorlalte state trebuie să-și
afirme existența lui în război.
c. Statul este scutit de orice fel
de obligație morală; istoria, adică succesul istoric este singurul judecător; utilitatea
colectivă este unicul principiu de conduită personală; minciuna propagandistă
și distorsiunea realităților sunt permise.
d. Ideea „etică” a
războiului (totală și colectivistă), mai ales a națiunilor tinere împotriva
celor bătrâne; război, destin și faimă ca bunurile cele mai de dorit.
e. Rolul creativ al
Marelui Om, personalitate de relevanță istorică mondială, omul unei profunde
cunoașteri și a unei mari pasiuni [...].
f. Idealul
vieții eroice (a trăi în mod periculos) și a omului „eroic”, în contrapoziție
cu micul burghez și cu viața lui de o mediocritate plată”[42]. Această listă de „tezaure spirituale” – comentează
sarcastic Popper – nu este nici sistematică, nici completă. Este vorba de idei
adunate și date la mâna lui Hegel, de discipolii lui și de o intelighentia care timp de trei
generații s-a alimentat cu acest degradant nutrământ spiritual”[43]. În concluzie, Popper afirmă că „farsa hegeliană a
durat chiar prea mult”[44]; și se plânge că prea mulți filosofi au neglijat
admonestările „de atâtea ori repetate” de Schopenhauer, în privința
„pernicioasei influențe” a lui Hegel – le-au neglijat nu atât cu riscul și
pericolul lor (în fond lor nu le-a fost apoi chiar așa de rău), cât mai ales cu
riscul și pericolul celor cărora ei le-au predat; cu riscul și pericolul
neamului omenesc” [45].
6. Marx: profetul fals
De la Hegel la Marx. Marxismul –
precizează Popper – a reprezentat cea mai pură, cea mai elaborată și cea mai
periculoasă formă de istoricism[46].
În orice caz, el se grăbește să adauge: „nu putem avea dubii asupra
încărcăturii umanitare a marxismului”[47].
Și aceasta datorită faptului că Marx a făcut o încercare onestă de a aplica metodele raționale problemelor sociale
cele mai presante. Doctrinele lui fundamentale sunt greșite; și totuși, „el
ne-a deschis ochii și ne-a făcut mai atenți în multe feluri. O reîntoarcere la
știința socială pre-marxiană este de neconceput”[48].
Iarăși, Popper este gata să recunoască sinceritatea lui Marx: „Mintea lui
deschisă, simțul faptelor, disprețul lui pentru vorbăreală și, mai ales
împotriva vorbărelii moralizante au făcut din el unul din cei mai importanți
combatanți, la nivel mondial, împotriva ipocriziei și a fariseismului. El
încerca o arzătoare dorință de a merge în ajutorul celor oprimați, și era pe
deplin conștient de necesitatea de a se cimenta în fapte, și nu numai cu
ajutorul cuvintelor [...]. Interesul lui Marx pentru știința socială și pentru
filosofia socială a fost în mod fundamental un interes practic. El vedea în
cunoaștere un instrument pentru a promova progresul omului” [49].
Acum, însă, în ciuda meritelor lui,
Marx – afirmă Popper – a fost un profet
fals, „responsabil pentru ruinanta influență a metodei de gândire
istoriciste între rangurile celor care vor să facă să avanseze cauza unei
societății deschise” [50].
De fapt, marxismul este istoricism: „o teorie care își propune să prezică
viitoarea decurgere a evoluției economice și politice, și mai ales a
revoluțiilor”[51].
În Capitalul, Marx spune că, și
atunci când o societate a reușit să întrezărească legea naturii propriei mișcări, ea „nu poate nici să salte, nici să
elimine prin decret fazele naturale ale dezvoltării. Dar poate să scurteze și
să atenueze chinurile facerii” [52].
Și iarăși: „ținta finală spre care tinde această operă [Capitalul] este cea de a dezvălui
legea economică a mișcării societății moderne” [53].
Legi ineluctabile conduc, după părerea lui Marx, istoria oamenilor. Opinie,
aceasta, pe care Popper o judecă imediat profund greșită, deoarece, printre
altele, ignoră în mod fundamental distincția dintre predicția științifică (totdeauna condițională) și profeția istorică generală (necondiționată)[54].
Chiar
în anul 1919, după o confruntare între teoria relativității, pe de o parte, și
teoria marxistă a istoriei, psihanaliza lui Freud și așa numita „psihologie
individuală” a lui Alfred Adler, Popper și-a dat seama că aparenta putere
explicativă a ultimelor trei teorii era în realitate elementul lor de
slăbiciune[55].
În sinteză, în vreme ce teoria lui Einstein risca (și riscă) să fie dezmințită
de fapte, teoriile lui Marx, Freud și Adler rezultau totdeauna compatibile cu faptele respectivelor lor sectoare –
iar caracterul lor de necontestat le
exclude din împărăția teoriilor științifice. Cu
toate acestea, trebuie să facem aici o distincție importantă deoarece, dacă
este adevărat, după părerea lui Popper, că „psihanaliza nu a fost niciodată
știință, marxismul s-a născut ca știință”. Desigur, în interiorul teoriei
marxiste există nuclee metafizice, ca de exemplu materialismul istoric
(„ordinea faptelor economice este ordinea faptelor istorice” – pe de altă parte
„idee metafizică influentă”, ca și simbol la formarea de ipoteze ce pot fi
controlate în eventuala influențare a realității economice asupra ideilor și a
instituțiilor), și a legii dialecticii de aceasta legată (materialismul
istorico – dialectic), dar, în orice caz, teoria făcea previziuni controlabile: capitalul va fi ajuns în tot mai puține
mâini, clasele medii se vor fi proletarizat, proletariatul se va fi extins tot
mai mult și va fi devenit tot mai sărac, ar fi din necesitate explodat o
revoluție și, în mod evident, acest lucru trebuia să se întâmple în țările cu
cea mai intensă industrializare, masele proletare ale unei țări nu ar mai fi
ridicat armele împotriva proletarilor unei alte țări. Asemenea
ghicitorilor, care prezic evenimentele în mod vag și adoptând ipoteze ad hoc,
nu puțini marxiști, în ciuda serioaselor tentative a câtorva fondatori și
discipoli ai marxismului, în fața dezmințirii acestor previziuni, au sfârșit
prin a adopta o tehnică divinatorie[56].
Astfel au evitat falsificarea unor nuclee fundamentale ale teoriei marxiste,
distrugându-le, însă, posibilitatea de a fi controlate[57].
Popper precizează: „În câteva din primele ei formulări, de exemplu în analiza
marxiană a „iminentei revoluții sociale”, previziunile puteau fi controlate,
și, de fapt, au fost falsificate. Cu toate acestea, în loc să ia act de aceste
critici, urmașii lui Marx au reinterpretat atât teoria cât și datele pentru a
face ca ele să concorde. În acest fel, ei au salvat teoria de critici; dar au
putut face acest lucru cu prețul de a adapta un expedient care o făcea
imposibil de criticat” [58].
7. Marxismul a murit de boala marxismului
Deci: au fost chiar marxiștii - și nu puțini dintre ei –
cei care au interzis marxismului să crească ca știință. În Replies to My Critics, Popper va reaminti: „Marxismul a fost odată
teorie științifică: el a prezis că regimul capitalist ar fi adus o mizerie tot
mai mare și, printr-o revoluție mai mult sau mai puțin moderată, ar fi ajuns la
socialism; el a prezis că acest lucru se va fi întâmplat mai întâi în țările
cele mai avansate din punct de vedere tehnologic; și a prezis că evoluția
tehnologică a „mijloacelor de producție” ar fi condus la dezvoltări sociale,
politice și ideologice, mai degrabă decât contrariul. Numai că, (așa numita)
revoluție socialistă s-a declanșat mai întâi în una din țările cele mai în urmă
din punct de vedere tehnologic. Și în loc de mijloacele de producție,
producători ai unei noi ideologii, a fost ideologia lui Lenin și a lui Stalin,
după care Rusia ar fi trebuit să se împingă înainte cu industrializarea ei
(socialismul este dictatura proletariatului), cea care a promovat nou
dezvoltare a mijloacelor de producție. Din acest motiv s-ar putea spune că
marxismul a fost o știință, dar o știință care a fost criticată de unele fapte
care au intrat în conflict cu predicțiile lui [...]. cu toate acestea, astăzi, marxismul
nu mai este știință; și nu mai este astfel pentru că a încălcat regula
metodologică pentru care noi trebuie să acceptăm falsificarea, și pentru că s-a
imunizat pe sine împotriva răsunătoarelor critici ale predicțiilor lui. De atunci
el poate fi descris numai ca non știință, ca un vis metafizic, dacă se vrea, unită
cu o realitate crudă”[59].
O realitate crudă: un infern creat și justificat de dogmatici și violenți
constructori ale unor prezumate paradisuri pe Pământ – un Pământ plin de
sângele a milioane și milioane de victime inocente.
Căderea Zidului Berlinului (1989) a semnificat un act de
îngropare a marxismului. Marxismul a murit. Acesta este diagnosticul pe care
Popper o face bolii care a condus comunismul la moarte: „Marxismul a murit de
boala marxismului[60].
Sau, pentru a fi mai exacți, „puterea marxistă a murit din cauza infecundității
teoriei marxiste. Teoria marxistă, ideologia marxistă, a fost o teorie
ingenioasă: dar ea mergea împotriva faptelor istoriei și împotriva vieții
sociale: era vorba de o teorie total greșită și în întregime îngâmfată. Și
multele ei greșeli, numeroasele ei erori teoretice au fost acoperite de o
cantitate enormă de minciuni, mici și mari. Minciunea, suportată de violență și
de exercițiul brutal al puterii, a fost foarte repede acceptată ca regulă
intelectuală normală a clasei comuniste care domina Rusia cu puteri
dictatoriale și de ceilalți conducători care, în afara Rusiei, aspirau și ei să
devină dictatori”[61].
În Italia, timp de patruzeci de ani, după sfârșitul celui de-al Doilea Război
Mondial, cete de intelectuali marxiști s-au închinat în genunchi, psalmodiind
incontrovertibilele adevăruri ale materialismului istorico – dialectic, în fața
conducătorilor partidului comunist. Negând sau justificând fapte atroce
întâmplate în Rusia sau în națiuni ca de exemplu Polonia, Ungaria sau Ucraina;
ignorând lipsa de sustenabilitate teoretică și ascunzând falimentele economiei
planificate; și pictând Occidentul
capitalist ca fiind împărăția Răului (fără însă a urca mai sus de o bărcuță
pentru a se refugia în paradisuri terestre , ca de exemplu, Albania), acești
onorați intelectuali comuniști ai noștri s-au comportat ca acel medic care,
pentru a salva diagnosticul lui greșit, a trimis la moarte pacienții supuși
„grijii” lui.
Continuă Popper: „Acest univers de minciuni s-a
compactat, structurându-se într-o specie de gaură intelectuală neagră. Și, așa
cum voi bine știți, o gaură neagră posedă o imensă forță de a înghite și de a
distruge pe toți, să nimicească totul. A dispărut diferența dintre adevăr și
minciună. Așa s-a întâmplat că marxismul a murit de marxism; și, ca să spunem
adevărul, a murit deja de multă vreme. În ciuda acestui lucru, eu mă tem că milioane
de marxiști, atât din Est cât și din Vest, vor continua să creadă în marxism.
Și, așa cum au făcut până acum, vor continua să ignore faptele sau să se
justifice”[62].
Acestea le afirma Popper în 1992. „Marxismus mortuus est, sed non requiescit in
pace”: așa a spus, în cursul unui simpozion la Roma un episcop din Vietnam,
care făcuse pentru credința lui douăzeci și șapte de ani de pușcărie. În orice
caz, deși nu se odihnește în pace, marxismul nu mai reprezintă un pericol
pentru Occident. Astăzi pericolele sunt altele. Și mai insidioasă este blurarea
trăsăturilor constitutive ale civilizației noastre: ideea grecească de
raționalitate ca discuție critică[63]
și idealitățile mesajului creștin[64].
Pentru a o spune cu Rosmini: „Cine nu este stăpân pe sine, poate fi foarte ușor
ocupat”.
[1] Sulla inderivabilità logica delle norme
dai fatti si veda il cap. V (Natura e
convenzione) di K.R. POPPER, La
società aperta e i suoi nemici, vol. 1, trad. it., Armando,
Roma, 1973, pp. 83-113.
[2] Si
vedano su tale problematica: H.
KELSEN, Lineamenti di dottrina pura del diritto, trad.
it., Einaudi, Torino, 1952; R. HARE, Il linguaggio della morale, trad.
it., Ubaldini, Roma, 1968; N. BOBBIO, Giusnaturalismo e positivismo giuridico, Comunità,
Milano, 1965; U. SCARPELLI, Che cos’è il positivismo giuridico, Comunità, Milano, 1965; Filosofia
analitica, norme e valori, Comunità, Milano, 1961.
[3] K.R.
POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 1, cit., p. 216.
[4] Op.
cit., p. 217.
[5] H.
KELSEN, La democrazia, trad. it., il Mulino, Bologna, pp. 141-142.
[6] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 1, cit., pp. 156 e ss.
Vedasi di K.R. POPPER, Società aperta,
universo aperto, Borla, Roma, 1982, pp. 17-19.
[7] K.R. POPPER, La società aperta e lo stato democratico (1963), rist. in Dopo la società aperta, trad. it.,
Armando, Roma, 2009, cap. 24.
[8] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 2, trad. it., Armando,
Roma, 1974, p. 189. Nel saggio Epistemologia
e industrializzazione, (1959, rist. in K.R. POPPER, Il mito della cornice, trad. it., il Mulino, Bologna, 1995, p. 270)
Popper tiene a far presente che «per quanto sia ben consapevole delle sue molte
imperfezioni [...] penso che la democrazia sia, nella storia del genere umano,
la migliore e più nobile forma di convivenza sociale
mai realizzata. Non sono un profeta, e non posso escludere la possibilità che un giorno essa venga soppressa. Ma
se essa effettivamente sopravviverà o
meno, il nostro compito è comunque lavorare per la sua salvezza».
[9] K.R. POPPER (H. MARCUSE), Rivoluzione o riforme?, trad. it.,
Armando, Roma, 1977, p. 46.
[10] K.R. POPPER, L’opinione pubblica e i princìpi liberali, in Congetture e confutazioni, cit., p. 595; e si veda anche K.R.
POPPER, La società aperta e i suoi nemici,
vol. 1, cit., p. 160.
[11] Sull’idea di democrazia come controllo o,
meglio ancora, come giudizio dei
governati sui governanti, Popper è tornato, in maniera molto decisa, in quasi
tutti i capitoli della seconda parte della raccolta di saggi uscita, in
traduzione italiana presso Rusconi nel 1996: Tutta la vita è risolvere problemi. Si vedano soprattutto, i capitoli 7, 9, 10, 11, 14, 15 e 16.
Scrive J. Shearmur: «L’idea di Popper riguardo la disponibilità a
ricevere delle critiche mi sembra
anche di grande importanza pratica. Le nostre istituzioni politiche sono
tristemente poco attrezzate per eseguire una tale funzione, mentre troppa
attività governativa – in particolare
le relazioni tra il governo, gli interessi dei gruppi e le attività delle
comunità con una responsabilità politica – non è affatto soggetta a un sincero esame pubblico» (J. SHEARMUR, Il pensiero politico di Karl Popper, trad.
it., Società Aperta Edizioni, Milano, 1997, p. 199). Cfr. anche E. DÖRING-W.
DÖRING, Philosophie der Demokratie bei Kant und Popper. Zum Verhältnis von Freiheit
und Verantwortung, Akademie Verlag, Berlin,
1995, pp. 247-248.
[12] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 1, cit., p. 231.
[13] Ibidem
[14] G. RYLE, Recensione a K.R. POPPER, The Open Society and Its Enemies, in
«Mind», 1948, p. 169.
[15] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 1, cit., p. 128 ss.
[16] Op.
cit., p. 137.
[17] Op.
cit., p. 171.
[18] Op.
cit., p. 205.
[19] Op.
cit., p. 207.
[20] Op.
cit., pp. 117-118.
[21] Op.
cit., p. 118.
[22] Op.
cit., p. 119.
[23] Op.
cit., p. 120.
[24] A supporto della propria analisi Popper
adduce alcuni passi dalla Repubblica
(433 a; 434 a/b; 434 c/d).
[25] A sostegno di questa sua interpretazione
Popper richiama Leggi 739 c/e ss; e Leggi 942 a/d.
[26] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 1, cit., p. 137.
[27] Op.
cit., p. 245.
[28] Op.
cit., p. 246.
[29] H. KELSEN, Die platonische Wahrheit, in H. KELSEN, Die Illusion der Gerechtigkeit. Eine Untersuchung der Sozialphilosophie
Platons, a cura di K. Ringhofer e R. Walter, Manxsche Verlags-und
Universitätsbuchhandlung, Wien, 1985, p. 197. Critiche nei confronti di Platone
sono state sviluppate da Kelsen anche in Die
platonische Liebe, in «Imago. Zeitschrift für Psychoanalytische
Psychologie, ihre Grenzgebiete und Anwendungen», vol. XIX, 1933; trad. it., L’amore platonico, il Mulino, Bologna,
1985; e nel saggio La justice platonicienne,
in «Revue philosophique de la France et de l’étranger», 57, vol. 114, 1932. A
proposito del raffronto tra lo Stato nazional-socialista e la Repubblica dei
Soviet, si vedano: L. von MISES, Il caos
pianificato (1947), rist. in Socialismo,
trad. it., Rusconi, Milano, 1990; F.A. von HAYEK, La via della schiavitù, trad. it., Rusconi, Milano, 1995 (cap. 12: Delle radici socialiste del nazismo). Un
solo richiamo ad una pagina de Il caos
pianificato (Op. cit., p. 534):
«Sul volgere del secolo i tedeschi nella loro stragrande maggioranza erano già
sostenitori radicali del socialismo e del nazionalismo aggressivo. Già allora
avevano fatto propri i princìpi del nazismo. Quel che mancava e che verrà
aggiunto in seguito era solo una nuova parola per indicare la loro dottrina.
Ebbene, quando le politiche socialiste di sterminio in massa di tutti i
dissidenti e di violenza spietata rimossero le inibizioni contro l’assassinio
su vasta scala, che ancora preoccupavano alcuni tedeschi, niente poté più a
lungo fermare l’avanzata del nazismo. I nazisti adottarono rapidamente i metodi
sovietici. Essi importarono dalla Russia: il sistema del partito unico e il
supremo potere di questo partito nella vita politica; la posizione predominante
assegnata alla polizia segreta; i campi di concentramento; l’uccisione o
l’imprigionamento di tutti gli oppositori; lo sterminio delle famiglie dei
sospetti e degli esuli; i metodi di propaganda; l’organizzazione dei partiti
affiliati all’estero e il loro impiego nella lotta contro i governi locali e
nello spionaggio e nel sabotaggio; l’uso del servizio diplomatico e consolare
per fomentare la rivoluzione; e molte altre cose ancora. In nessun’altra parte
Lenin, Trotskij e Stalin ebbero discepoli più docili dei nazisti».
[30] A. HOERNLÉ, Would Plato have approved of the national-socialist State?, in
AA.VV., Plato, Popper, and Politics,
a cura di R. Bambrough, W. Heffer, Cambridge, 1957, pp. 166-172.
[31] Ibidem
[32] Op.
cit., p. 168.
[33] Ibidem
[34] Op.
cit., p. 169.
[35] Ibidem
[36] Ibidem
[37] Ibidem.
Cfr. anche la p. 170.
[38] Op.
cit., p. 170..
[39] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 2, cit., p. 58. Alla p. 61
Popper si domanda «se è possibile un più spregevole pervertimento di tutto ciò
che è degno nella vita dell’uomo: un pervertimento non solo della ragione,
della libertà, dell’uguaglianza e delle altre idee della società aperta, ma
anche di una sincera fede in Dio e persino di un sincero patriottismo».
[40] Op.
cit., p. 61. Sulla genesi del nazionalismo
tedesco si vedano le pp. 61-71.
[41] A. ZIMMERN, Modern Political Doctrines, Oxford University Press, London-New
York, 1939, p. XVIII.
[42] K.R. POPPER, La società aperta e i suoi nemici, vol. 2, cit., pp. 75-76. Popper
sviluppa un esame dettagliato di queste idee alle pp. 76-92.
[43] Op.
cit., p. 76.
[44] Op.
cit., p. 93.
[45] Op.
cit., pp. 93-94.
[46] Op.
cit., p. 97.
[47] Ibidem
[48] Op.
cit., p. 98.
[49] Ibidem
[50] Ibidem
[51] Op.
cit., p. 99.
[52] K. MARX, Il Capitale, vol. I, trad. it., Editori Riuniti, Roma, 1964, p. 33.
[53] Ibidem
[54] K.R. POPPER, La
società aperta e i suoi nemici, vol. 2, cit., p. 103; sull’argomento si
veda il successivo saggio di Popper: Previsione
e profezia nelle scienze sociali, in Congetture
e confutazioni, cit., pp. 571-588.
[55] K.R. POPPER, La scienza: congetture e confutazioni (1953), rist. in Congetture e confutazioni, cit., p. 64.
[56] Op.
cit., p. 68.
[57] Ibidem
[58] Popper aggiunge: «In tal modo essi
imposero una “mossa convenzionalistica” alla teoria e con questo stratagemma
eliminarono la sua conclamata pretesa di possedere uno status scientifico» (Ibidem).
[59] K.R. POPPER, Replies to My Critics, in AA.VV., The Philosophy of Karl Popper (a cura di P.A. Schilpp), Open Court,
La Salle (Ill.), 1974, pp. 984-985.
[60] K.R. POPPER, Pensieri sul collasso del comunismo: un tentativo di capire il passato
e di costruire il futuro (1992), rist. in Tutta la vita a risolvere problemi, trad. it., Rusconi, Milano,
1996, p. 275.
[61] Ibidem
[62] Op.
cit., p. 276.
[63] Sull’idea di razionalità come discussione
critica – tratto costitutivo della identità europea – Popper (La storia del nostro tempo: visione di un
ottimista (1956), rist. in Congetture
e confutazioni, cit., p. 631) ha scritto: «Credo in quella che si potrebbe
chiamare battaglia delle idee. È questa una scoperta dei Greci e si tratta di
una delle più importanti invenzioni mai compiute. In effetti, la possibilità di
combattere con le parole, invece che con le armi, è la base stessa della nostra
civiltà, e in modo particolare di tutte le istituzioni legali e parlamentari».
[64] Riconosco – afferma Popper ne La società aperta e i suoi nemici (vol.
2, pp. 320-321) – che gran parte dei nostri scopi e fini occidentali, come l’umanitarismo, la libertà, l’uguaglianza, li
dobbiamo all’influsso del Cristianesimo». Il solo atteggiamento razionale e il
solo atteggiamento cristiano anche nei confronti della storia della libertà –
prosegue Popper – è che «siamo noi stessi responsabili di essa, allo stesso
modo che siamo responsabili di ciò che facciamo delle nostre vite e che soltanto la nostra coscienza, e non il
nostro successo mondano può giudicarci» (Op.
cit., p. 321); «il metro del successo storico appare incompatibile con lo
spirito del cristianesimo» (Op. cit.,
p. 322); «i primi cristiani ritenevano che è la coscienza che deve giudicare il
potere e non viceversa» (Ibidem). E
ancora: la coscienza di ogni singola persona, unita con l’altruismo, «è
diventata la base della nostra civiltà occidentale. È la dottrina centrale del
Cristianesimo (“ama il prossimo tuo”, dice la Scrittura, e non “ama la tua
tribù”) ed è il nucleo vivo di tutte le dottrine etiche che sono scaturite
dalla nostra civiltà e l’hanno alimentata. È anche, per esempio, la dottrina
etica centrale di Kant (“devi sempre riconoscere che gli individui umani sono
fini e che non devi mai usarli come meri mezzi ai tuoi fini”). Non c’è alcun
altro pensiero che abbia avuto tanta influenza nello sviluppo morale
dell’uomo». La realtà, ad avviso di Popper, è
che: «ad eccezione del razionalismo greco, nulla ha esercitato un così forte
influsso sulla storia delle idee in Occidente come il Cristianesimo e le lunghe
controversie e lotte nel suo interno» [K.R. POPPER, A che cosa crede l’Occidente?, (1958), rist. in Alla ricerca di un mondo migliore, trad.
it., Armando, Roma, 1989, p. 217..
Autor: Dario Antiseri
Traducere: Pr. conf. univ. dr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial