Problema răului este principala
obiecție pentru mulți oameni în fața posibilei existențe a unui Dumnezeu bun și
atotputernic, iar în această privință vom reflecta pentru a vă oferi un
răspuns, încercând să explicăm de ce existența durerii și a răului nu este
pentru noi creștinii un obstacol. Obiecția este formulată destul de simplu și
se bazează pe o deducție: dacă Dumnezeu este bun și atotputernic, atunci nu ar
trebui să existe nici un rău și nici o suferință. Reflecția lui Joe Manzari de la University of California are avantajul să ne ofere una din cele mai bune
sinteze asupra argumentului. Vom pleca de aici, amplificând-o acolo unde n-i se
pare că nu este destul de satisfăcătoare.
Este necesar să spunem din start că
există două tipuri de probleme cu privire la rău. Primul este răul cauzat de
oameni (argument deductiv), și se bazează pe o secvență aparent logică:
1) Dumnezeu există;
2) Dumnezeu este atotputernic;
3) Dumnezeu este atotștiutor;
4) Dumnezeu este atotbinevoitor;
5) Există răul;
6) O Ființă bună elimină totdeauna
răul, atât cât îi este posibil;
7) Nu există limite pentru ceea ce o Ființă
atotputernică poate să facă.
Problema o constituie nr. 6-7.
Premiza 6 este falsă deoarece, pentru a elimina răul făcut de oameni, Dumnezeu ar
trebui să elimine liberul lor arbitriu, care este o soluție enorm mai rea. G.
W. Leibnitz a răspuns acestei dileme explicând că Dumnezeu valorificând
libertatea omului, a decis să-i furnizeze acestuia libertatea de a alege bine
în favoarea răului, mai degrabă decât să-l constrângă să asculte de voința Lui.
Și premiza 7 este falsă, pentru că, de exemplu, nu poate face lucruri
contradictorii deoarece – deși apare contradictorie – există limite în acțiunea
unei Ființe atotputernice: El nu poate să se contrazică, nu poate crea un cer
pătrat, așa cum nu poate (nu vrea, se pune o limită adică) constrânge
creaturile libere să facă voința Lui.
Răul cauzat de om, ca de exemplu
omucideri, suferințe aduse unor persoane și atâtea cataclisme naturale (din
lipsa de grijă față de creație), nu este, de aceea, imputabil lui Dumnezeu, cât
mai degrabă libertății omului de a face răul, neascultând cu onestitate de
legea morală care sălășluiește în el.
Există o a doua versiune a problemei
răului (argumentul inductiv), mult mai profundă și mai complexă, și este cea
care a stat în centrul reflecției a miliarde de oameni în decursul istoriei.
și ea se bazează pe o secvență de
enunțuri:
1)Dacă Dumnezeu există, răul gratuis
nu există;
2) Răul gratuit există;
3) Deci, Dumnezeu nu există.
În afară de răul cauzat de om ,
dependent de liberul lui arbitriu și nu de Dumnezeu, există un rău care nu este
rezultatul acțiunii umane. Este cazul multor boli, a suferinței inocenților și
al marilor nedreptăți ale vieții umane. Centrul atenției trebuie să se fixeze
pe premiză: pretenția ca să existe un rău cu adevărat gratuit. Dar este o
afirmație nedemonstrabilă și nimeni nu poate exclude că ceea ce apare în mod
superficial un rău ar putea fi circumstanța pentru a obține un bine mai mare.
Această explicație este posibilă de
dat numai în interiorul creștinismului, așa cum am văzut deja, pentru că în el
există un precedent semnificativ: nedreapta patimă și suferință a lui Cristos,
mijloc necesar pentru învierea Lui. Iată, deci, răul ca și cale pentru bine, un
exemplu evident în fața noastră care ne permite să stăm în fața durerii cele
mai tragice fără a ne scandaliza, dar încrezându-ne că, la fel ca pentru
Cristos, și pentru noi purtarea crucii este un bine mai mare. Nu întâmplător
Francisc de Assisi numea moartea și suferința ca fiind „surioară”.
Din răul inocent comis împotriva
Fiului Său, Dumnezeu a obținut un bine mai mare. Acest lucru ne autorizează să
credem că este tot timpul așa, iar răul inocent răspunde unui plan mai mare
care se realizează într-o răscumpărare finală, de neînțeles pentru noi acum,
așa cum era incomprehensibil pentru apostoli să-l vadă pe Mesia murind pe
cruce, ca un hoț și un asasin. Dr „nu există rău din care Dumnezeu nu poate să
tragă un bine mai mare”, a scris Papa Ioan Paul al II-lea, „nu există nici o
suferință pe care El să nu o poată transforma într-un drum care conduce spre
El”. Răul, așa cum a fost bine explicat, nu este o pedeapsă și nu este o
fatalitate, ci instrumentul cu ajutorul căruia Dumnezeu obține un bine mai mare.
Uneori se întâmplă să vedem roadele
imediat: câte persoane nu se convertesc, după o gravă suferință sau o boală
teribilă? Grație chinurilor suferite ajung să experimenteze prezența lui
Dumnezeu, dând în sfârșit un sens împlinit vieții, astfel că dacă ar fi posibil
să se întoarcă în trecut, ar prefera să treacă din nou prin aceeași cruce
pentru a învia în mod personal. Aceste cazuri sunt un exemplu; în alte cazuri
nu se vede aparent nici un bine, iar attenția trebuie să se îndrepte spre
crucea lui Cristos: suferința lui nu a fost una gratuită, ci o condiție
inevitabilă pentru Înviere și mântuirea oamenilor. Așa este și pentru suferința
oamenilor, pentru toate relele pe care le trăim. Credința noastră în Dumnezeu este
sfidată. Nu degeaba Papa Francisc a răspuns astfel: „În fața unui copil care
suferă, unica rugăciune care-mi vine în minte este rugăciunea de ce-ului. Doamne, de ce? El nu-mi
explică nimic. Dar simt că mă privește. și astfel pot spune: „Tu știi de ce, eu
nu știu și Tu nu-mi spui de ce, dar eu mă încred în Tine, Doamne, mă încred în
privirea Ta”.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Sursa: www.uccronline.it
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial