Lc 4,5-8: «Acum, după ce l-a condus sus, în înălțime, i-a arătat
toate împărățiile pământului într-un singur moment. Iar diavolul i-a spus: «Îți voi da toată această putere și gloria
lor, pentru că mi-a fost predată mie, iar eu o dau cui vreau; deci, dacă tu mă
vei adora, toate vor fi ale tale». Iar Isus răspunzând, i-a spus:: «Stă
scris: “Îl vei adora pe Domnul Dumnezeul tău, și numai lui îi vei dau
cult” (Dt 6,13)».
Ispita asupra calității de Fiu al lui
Dumnezeu, trăită în umanitatea reală a omului Isus, asumă acum o altă formă: El
este generic „condus în sus, pe înălțimi” (verbul anághein). De la oralitate se trece la psihe,
de la trup, la minte. Diavolul ne promite ceva care contrazice calitatea
noastră umană, ne oferă atotputernicia, mirajul de a fi ca Dumnezeu. Pentru a face
acest lucru, el ne invită să „ne dezlipim picioarele de pe pământ”, să le
ridicăm spre înălțimi: în această privință, Luca este mai subtil decât Matei,
care scrie că „diavolul l-a luat cu sine pe Isus pe un munte foarte înalt” (Mt
4, 8). Aici – repet – intră în joc psihicul cu visele și imaginațiile lui, care
trec dincolo de limitele timpului („într-un singur moment”) și de reala
posibilitate a posedării („toate
vor fi ale tale”): este seducția așa numitului „totul și imediat”, care se
fondează totdeauna pe o falsă promisiune.
Dacă în primul caz era implicată gura,
aici este vorba de vedere. Diavolul
solicită privirea lui Isus, așa cum șarpele indusese femeia să vadă că „arborele
era bine plăcut ochilor” (Gen 3, 6:
de la apetitul oral se trece la cel al ochilor. Din înălțimea super-eului Isus
vede toate împărățiile pământului, vede posibilitatea de a avea totul și
imediat, în calitate de Fiu al lui Dumnezeu. Este ispita posedării, a realizării de sine cu ajutorul avuției, a bogăției, a proprietății; este libido possidendi, despre care Bibilia vorbește în mod narativ (cf.
Gen 3, 6; Fil 2, 6; 1In 2, 16),
care îi apare lui Isus ca o dominantă cu ajutorul căreia să-și realizeze
propria vocație mesianică. Isus, care a fost proclamat Fiu al lui Dumnezeu în
momentul botezului, observă mirajul că poate fi recunoscut Mesia într-o
clipită: este invitat să nege timpul, istoria, să salte evenimentul uman ce i-a
fost încredințat de Dumnezeu, de la naștere la moarte. Posedare imediată și a
timpului, aceasta este ispita care îl inundă și care ne copleșește și pe noi:
nu știm să așteptăm, nu acceptăm prezentul, ne fixăm asupra trecutului sau a
viitorului, am vrea ca timpul să nu se sfârșească niciodată. A poseda timpul
este imposibil, și totuși, de câte ori nu cădem pradă acestei iluzii…
La fel s-a întâmplat și lui Isus: i s-a
prospectat posibilitatea de a nu „face istorie”, de a nu merge spre Ierusalim,
dar de a vedea imediat rezultatul, împlinirea promisiunii Tatălui. Mesia nu
trebuie oare să fie regele neamurilor, recunoscut de către toți oamenii? Nu trebuie
să-și extindă împărăția până la marginile lumii? Și atunci, punctual, vine
promisiunea satanei? Acest lucru va fi posibil „dacă tu mă vei adora”;
diavolul, și împreună cu el orice alt idol, reclamă totdeauna ca să ne
prosternăm în fața lui, să-l adorăm… Dacă idolul nu este nimic altceva decât
eul ideal ridicat la rangul de idol al imaginației și narcisismului nostru, la
sfârșitul acestui proces este aproape natural să ne prosternăm în fața lui. „Idolatria…
nu [este] deloc, nici înainte de toate o eroare teologică, dar [este], în
schimb, o eroare antropologică”, a scris cu multă inteligență Adolphe Gesché,
înțelegând bine că la rădăcină se află o imagine falsă despre om.
Diavolul îi face, apoi, lui Isus, o
revelației deconcertantă: „… mi-a fost
predată mie, iar eu o dau cui vreau…”. Adică: Satana are putere asupra
bogăției. Este adevărat? Da sau nu. Este adevărat, pentru că, de fapt, bogăția
și puterea sunt instrumentele sclaviei oamenilor, a morții provocate de
ființele umane celor asemenea lor, și în acest sens Satana este „Principele
acestei lumi”. Pe de altă parte, „lumea și tot ceea ce ea conține este al lui
Dumnezeu” (cf. Ps 24, 1): îi revine,
deci, omului să aleagă dacă să fie un administrator al Satanei, trăind în
posedarea egoistică a bunurilor, sau să se folosească de ele cu scopul de a
instaura comuniunea între oameni, recunoscând aceste bunuri ca daruri ale lui
Dumnezeu. Și în folosirea bunurilor se poate da cult lui Dumnezeu, se poate să
fie adorat! În Shema‘ Jisra’el,
rugăciunea fundamentală a credinciosului evreu stă scris: „Ascultă, Israele… Tu
îl vei iubi pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu toată viața ta, cu
toate puterile tale” (Deut 6, 4-5). Ei bine, această din urmă
specificare (me’odekha în ebraică), mai poate fi tradusă: „cu
toate bunurile tale, cu toate bogățiile tale”, vrând să spunem cu aceasta că
trebuie să-l iubim pe Dumnezeu și cu tot ceea ce posedăm, recunoscându-L ca proprietar
al pământului și al bunurilor: de fapt, noi suntem numai niște „străini și
pelerini” (cf. Ev 11, 13; 1Pt 2, 11) aici pe pământ, chemați să
împărtășim bunurile cu toți ceilalți oameni (cf. Ex 19, 5; Lev 25, 23).
Isus îi răspunde Satanei citând încă
odată porunca Legii lui Dumnezeu: „Îl vei adora pe Domnul Dumnezeul tău și numai lui – cuvânt absent în textul
deuteronomic – îi vei da cult” (Deut
6, 13). A da cult lui Dumnezeu, și numai Lui, înseamnă în primul rând a nu fi
sclavizat de nimeni și a nu sclaviza pe nimeni; înseamnă a avea inima și
mâinile libere pentru a-i spune celuilalt om: „Niciodată fără tine”. Din acest
motiv Isus s-a îngenuncheat în fața discipolilor pentru a le spăla lor
picioarele (cf. In 13, 4-5), dar
niciodată nu s-a îngenuncheat în fața Satanei!
Putem să citim această ispită ca tentația de a poseda multe bogății cu scop
bun, atitudine deseori nu străină Bisericii. Satana nu-i oferă oare lui
Isus toate împărățiile pământului pentru ca el să se folosească de ele, în
calitate de Rege și Mesia, cu un scop bun? Nu pare să fie vorba de o ofertă
rea: dar dacă Isus ar accepta-o, ar evita istoria ca un drum greu, ar evita
crucea și ar poseda totul după felul Satanei, nu după logica iubirii Tatălui:
acea logică pentru care „din bogat ce era, s-a făcut sărc pentru noi” (cf. 2Cor 8, 9), pentru care „chiar dacă era
Dumnezeu, s-a făcut sclav, golindu-se și umilindu-se” (cf. Fil 2, 6-8). Isus îi va atrage pe toți la sine, dar de pe cruce
(cf. In 12, 32); va împărăți asupra
universului, dar cu ajutorul crucii (cf. In
19, 19), și totdeauna menținând, deși în gloria lui, semnele pătimirii (cf. In 20, 20.27): Isus împărățește slujind și dându-și viața pentru ceilalți, gloria lui
este gloria celui pe care-l iubește! „Mie mi s-a dat toată puterea în cer
și pe pământ” (Mt 28, 18), va spune
Isus cel Înviat, dar numai după patima și moartea pe cruce, și va putea spune
aceste cuvinte tocmai pentru că nu a furat nimic de la Dumnezeu dar, contrar,
s-a despuiat de toate din iubire față de sine și de oameni.
În sinteză, această ispită ne
avertizează: cel care exercită o putere totalitară, a primit această putere de
la Satana, iar cel care dorește bunuri și bogății pentru sine, și cu scop bun,
este un administrator al diavolului, vrea sau nu; pentru a avea bogății și putere
este necesar să fie adorat Satana, cel care poate să le distribuie cum vrea și
cui le vrea.
Autor: E. Bianchi
Traducere: Pr. Pătrașcu D.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial