Astăzi postesc gura şi inima
de Manuel Nin
Imnurile lui Efrem din Nisibi despre post sunt circa zece texte
poetice cu o clară unitate tematică ce face din ele aproape un unicum:
nucleul lor inspirator comun este constituit de fapt din postul considerat din
perspective diferite. Înainte de toate se scoate în evidenţă modelul observat în
Cristos timp de patruzeci de zile în pustiu: "Acesta este postul Primului
Născut, începutul triumfurilor sale. Să ne bucurăm de venirea sa! De fapt, cu
postul el a obţinut victoria, deşi putea să o obţină în orice mod. Nouă ne-a
arătat forţa care este ascunsă în post, care învinge totul. De fapt, cu el este
înfrânt cel care, cu rodul, l-a înfrânt pe Adam: deşi cu aviditate l-a înghiţit!
Binecuvântat să fie Primul Născut, care a ridicat zidul marelui său post în
jurul slăbiciunii noastre".
Ca exemple de postelnici, multe personaje din Vechiul Testament
sunt prezentate fie ca modele pentru creştini fie ca figuri şi precursori ai lui
Cristos însuşi. În acelaşi timp, pentru a preamări postul ca un "rod frumos" -
care totuşi poate să devină stricat dacă nu este practicat cu inspiraţia cea mai
sinceră - autorul se foloseşte şi de imagini luate din ceea ce îl înconjoară:
"Observă natura, în cazul în care au fost contaminate roade care s-au infectat
cu ceva! Simţul nostru simte dezgust, odată ce au fost bine spălate". Sau se
foloseşte de imagini din cotidianitate: "Binecuvântat este cel care ne-a dăruit
o imagine, în care, dacă privim bine, se află oglinda pentru unitatea noastră
invizibilă. Să o vedem, fraţii mei, în simbolurile lucrurilor vizibile. Să
observăm cheagul: dacă este imens în laptele lichid, nu mai strecoară
lichiditatea sa, pentru că se încheagă împreună cu forţa coagulantă".
În textele lui Efrem se scurg aşadar o serie de imagini foarte
frumoase care arată capacitatea sa de a privi şi de a pătrunde profund lumea
creată, de a-i vedea simbolurile ascunse în ea şi de care să se folosească de
ele ca învăţături înţelepte: "Examinaţi efectele cărnii pe o zburătoare! Dacă
mănâncă o cantitate mare ea apasă pe aripa sa îngreunând-o şi ea nu mai zbura ca
înainte. Dacă acvila care zboară mai sus decât toate a fost prea hulpavă, nu se
mai poate elibera în aer în modul în care o făcea înainte. Pentru că un organism
uşor cu carnea măreşte greutatea sa, cu cât mai mult unul greu, care mănâncă, va
fi îngreunat".
Efrem prezintă postul ca victorie a lui Cristos asupra celui
care l-a învins la rândul său pe Adam cu rodul pomului. Postul lui Cristos
însuşi va preceda victoria sa împotriva duşmanului, deci este arma cu care
Domnul a obţinut victoria. Victoria obţinută cu postul trebuie să-l facă pe om
atent să nu cadă din nou în mâinile duşmanului care, cu viclenie, pune capcanele
sale şi întinde la rândul său armele sale: "Nu daţi crezare, o simplilor,
Înşelătorului, care fură de la postelnici! De fapt, pe cel pe care-l vede
abţinându-se de la pâine înşelătorul îl umple de supărare; pe cel pe care-l vede
în rugăciune îi strecoară un gând după altul şi, pe furiş, îi sustrage din inimă
rugăciunea gurii sale. Domnul nostru, dă-ne ochiul în măsură să vadă cum acela
fură adevărul cu înşelăciune".
Postul este prezentat iar ca victorie care îl duce pe creştin
la purificare şi la vederea lui Dumnezeu; aici găsim o temă îndrăgită de Efrem
şi de autorii siriaci posteriori, cea a curăţiei inimii care conduce, ca pisc al
unui drum de ridicare spirituală, la vederea lui Dumnezeu. Aceasta este treapta
cea mai înaltă pe care omul o poate atinge: "Acesta este postul care ridică în
sus: a apărut din Primul Născut pentru a-i ridica în sus pe cei mici. Pentru cel
care este isteţ postul este motiv de bucurie, văzând cât de mult a fost ridicat
în sus. Postul purifică în mod invizibil sufletul, pentru ca să-l poată
contempla pe Dumnezeu şi să se ridice la vederea sa".
În acelaşi timp Efrem nu ezită să dezaprobe postul făcut în
ignoranţă, pentru că nu duce la "vedere" ci la "orbire" pe cel care îl practică,
ajungând să ucidă adevăratul Miel pascal: "Veniţi, să ne amintim, postind, ce au
făcut cei nesăbuiţi în timpul posturilor lor! La Paşte l-au ucis pe Domnul
Paştelui. La sărbătoare l-au jertfit pe Domnul sărbătorilor. Citeau fără să
înţeleagă şi explicau fără să perceapă sensul! Au citit în Scripturi; l-au
atârnat pe lemn. Figurile în cărţi; adevărul pe lemn. L-au răstignit pe Mielul
adevărului şi l-au atârnat. L-au răstignit orbii, care s-au aprins de invidie
şi, dezorientaţi, au greşit. În mijlocul călăilor vizibili era o comunitate
spirituală, în mod invizibil".
În afară de asta, Efrem oferă o lectură simbolică a faptelor
din Vechiul Testament în lumina Noului Testament: "Moise stătea acolo cu braţele
întinse şi toiagul său pe piept. Uimire pe vârful muntelui: întins braţul şi
toiagul înălţat, ca pe Golgota. Un martor al lor a exclamat în privinţa lor:
acest simbol l-a învins pe Amalek. De fapt, alianţa lui Moise era ca o oglindă:
ea îl reflecta pe Domnul nostru. O, adevăr care, şi orbilor a strigat: Aici sunt
eu! Orbii, atingându-l, au văzut lumina; văzătorii, scrutându-l, au devenit
orbi, pentru că au răstignit lumina".
Postul este maestru, sau antrenor în luptă: "Acesta este postul
instructor, care îl învaţă pe atlet mişcările luptei. Apropiaţi-vă de el,
practicaţi-l, învăţaţi lupta dibace. Iată, el ne-a poruncit ca gura noastră să
postească şi să postească şi inima noastră. Nu postim de la pâine dacă hrănim
gânduri". De mai mult ori Efrem avertizează cu privire la postul fals, la
ipocrizia celui care arată în exterior că posteşte, în timp ce inima sa este
alipită de răul care nu se vede: "Isaia cel elocvent a devenit predicator pentru
a-i dojeni pe postelnici: Strigă şi proclamă! Urechea închisă nu se deschide
decât la sunetul argintului! Nu posti în timp ce devorezi bunurile orfanului! Nu
te îmbrăca în sac în timp ce o despoi pe văduvă! Nu-ţi pleca grumazul în timp ce
subjugi fiinţe născute libere! Un post, care provoacă gemete şi oprimă îi face
vizibili pe idolii care se ascund într-o astfel de prepotenţă".
(După L'Osservatore romano, 1 martie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial