Retribuţia corectă
Autor: pr. Brian T. Mullady, OP
Traducător: Liliana Chelcan
Sursa: www.catholica.ro
Întrebare: Puteţi să ne
explicaţi ce este retribuţia corectă, şi cum ar putea să o stabilească cineva?
Răspuns: Problema
retribuţiei corecte a fost denumită şi "chestiunea socială". Pentru a
putea aborda acest subiect, este necesar să înţelegem învăţătura socială
catolică despre economie, care au fost soluţia generală a Papei Leon al
XIII-lea la adresa sistemelor concurente capitalist şi comunist născute din
revoluţia industrială.
Capitalismul
liberal de tipul laissez faire (politica de neintervenţie a statului în
economie, n. trad.), în diferitele sale forme, a urmat în esenţă o linie
deterministă. Ca o reacţie la controlul excesiv exercitat de stat asupra economiei
în sistemul mercantil imperial, capitalismul liberal a subliniat legea
sistematică a cererii şi ofertei, profitul fiind singura motivaţie. A aderat la
ideea că nu trebuie să existe nici un control al statului asupra economiei.
Legea pieţei, dacă este lăsată să se dezvolte liber pe baza cererii şi ofertei,
are propriile legi deterministe, asemănătoare teoriei darwiniene a selecţiei
naturale, legi prin care s-ar produce mereu mai mulţi bani, iar din profit ar
rezulta mai multă prosperitate economică.
Reacţia
marxistă la această piaţă absolut liberă a susţinut în mod surprinzător
determinismul, dar a înlocuit cererea şi oferta ca motor al economiei cu
mijloacele de producţie. Capacitatea de lucru a muncitorului reprezenta
mecanismul, iar când economia materialistă s-a dezvoltat suficient de mult,
proprietatea privată (într-adevăr, chiar şi proclamarea individualităţii umane)
stătea pur şi simplu în calea progresului materialist. Marx a spus că nu există
dreptate sau nedreptate în economie. Proclamarea drepturilor muncitorilor era
doar o încercare depăşită de a se agăţa de stilul economic proclamat de
capitalism. Pentru Marx, capitalismul a fost un pas necesar în dezvoltarea
materialismului, dar dezvoltarea materială şi a mijloacelor de producţie a
solicitat ca acest pas să evolueze către următorul: materialismul absolut.
Filosofia
capitalistă a produs multe dintre ororile sistemului industrial al secolului al
XIX-lea. Muncitorii au reacţionat pe bună dreptate la modul în care erau
trataţi - ca şi maşini - prin crearea mişcării sindicale. Aceasta a dat însă
prilej marxismului să sublinieze că revoluţia violentă de clasă, prin care se
distruge proprietatea privată, a fost singurul mod prin care se putea face
dreptate în ordinea economică.
Deoarece
economia este o parte esenţială a dreptăţii sociale, la sfârşitul secolului al
XIX-lea Biserica a vorbit în sfârşit prin Papa Leon al XIII-lea, care a căutat
să ofere călăuzire catolicilor în legătură cu aceste probleme foarte importante
şi dificile. Soluţiile sale de bază au reprezentat fundamentul pentru întreaga
etică a dreptăţii sociale catolice. În 1894, Papa Leon al XIII-lea a scris Rerum
Novarum, tratând aceste probleme. Ca o reacţie la marxism, a susţinut
dreptul la proprietatea privată, dar a subliniat că are o funcţie socială, că
nu există doar pentru bunăstarea individuală, ci trebuie dezvoltată pentru
binele comun. A fost împotriva capitalismului laissez faire a statului
liberal, dar a afirmat că ordinea civilă nu era totuna cu ordinea economică.
Orice interferenţă în ordinea economică din partea statului ar fi trebuit să
fie doar secundară.
Papa
a reamintit datoriile muncitorilor către angajatori, dar a cerut un salariu
suficient de mare pentru a le asigura muncitorilor un trai decent. Salariul nu
era un bun care putea fi cumpărat şi vândut conform legii cererii şi ofertei.
Avea o valoare atât umană cât şi morală. A condamnat lupta de clasă ca fiind
nefirească, dar a recunoscut că muncitorii puteau să se organizeze, şi chiar să
intre în grevă, pentru a-şi apăra drepturile. În Quadragesimo Anno, Papa
Pius al XI-lea a reafirmat toate aceste principii, adăugând că un salariu
corect trebuie să fie un salariu pentru o familie. Mai târziu, în Laborem
Exercens, Papa Ioan Paul al II-lea va arăta că greva nu reprezintă o
încercare de a lua mijloacele de producţie din mâinile proprietarului (care are
dreptul la un profit legitim), ci mai degrabă o încercare din partea
muncitorilor de a convinge proprietarul să îşi facă datoria prin plata unui
salariu corect.
Aceste
principii au reprezentat fundamentul pentru toate învăţăturile papale
ulterioare asupra subiectului "chestiunea socială". Evident, salariul
corect nu poate fi determinat cu exactitate fără a analiza particularităţile
economice ale fiecărei ţări. Cu toate acestea, trebuie să fie suficient pentru
a întreţine o familie în ţara analizată, la un nivel mai ridicat decât cel de
subzistenţă. Dacă salariul este prea mare, compania ar putea da faliment,
lăsând toţi muncitorii în şomaj; dacă este prea scăzut, muncitorii sunt trataţi
incorect - o formă de jaf din partea companiei. Evident, muncitorii sunt
obligaţi moral să îşi îndeplinească atribuţiile solicitate de locul lor de
muncă.
Natura binelui comun
Întrebare: Am auzit
multe discuţii despre moralitatea politicii şi economiei, discuţii în care era
folosit termenul "binele comun". Ce este acesta şi cum îl poate
determina cineva?
Răspuns: Societatea
umană este o uniune morală de voinţe. Omul ca atare solicită o unitate socială
pentru a se perfecţiona pe sine, deoarece unele obiective şi virtuţi nu pot fi
atinse de unul singur, ci numai prin eforturile societăţii - în special
virtutea dreptăţii. Natura societăţii umane este determinată în relaţie cu
diferitele capacităţi ale sufletului uman care pot fi împlinite prin această
unitate socială.
Thomas
din Aquino explică: "Fiecare individ se raportează la întreaga comunitate
ca o parte din întreg" (Thomas din Aquino, Summa Theologiae,
II-III, 64, 2, ad. corp.) Au existat mai multe opinii despre natura acestei
uniuni sociale. Marxiştii şi totalitariştii au susţinut în general că este
esenţială pentru om deoarece nu există acţiune a fiinţei umane care să nu aibă
un caracter social. Antreprenorii sociali ai secolului al XVIII-lea Hobbes şi
Rousseau au susţinut, din motive diferite, că acest "caracter social"
este doar întâmplător. Omul poate trăi fără societate, având nevoie de ea doar
în situaţii de urgenţă extremă. Această ultimă opinie este mai întâlnită în
democraţiile moderne occidentale.
Biserica,
aprobându-l pe Aquino, a susţinut întotdeauna o a treia opinie: natura socială
a omului poate fi accidentală, dar nu incidentală. Oamenii pot acţiona în afara
grupului, dar grupul este necesar pentru a urmări unele obiective morale
necesare. Acest caracter social este cunoscut în zilele noastre sub denumirea
de "solidaritate". Aspectele pentru care este necesară solidaritatea
sunt în general cunoscute sub denumirea de bine comun. Deoarece se ridică
deasupra nivelului binelui individual, nu pot fi considerate doar ca bine
individual, şi nici suma celui mai mare bine pentru cea mai mare parte a
indivizilor. Binele comun într-un stat, de exemplu, o reprezintă prosperitatea
şi liniştea din ţară. Binele comun al familiei este pacea şi bunăstarea
materială, şi trăirea unei vieţi în virtute. Binele comun al Bisericii este
raiul.
Odată
ce se identifică în ce constă binele comun al unei anumite societăţi, acesta
determină tipul de ordine necesar pentru realizarea acestuia, adică structura
socială şi nivelul de autoritate ales. De aceea, cuprinde atât scopul pentru
care a fost creată societatea, cât şi ordinea necesară pentru a atinge ţelul
respectiv într-o anumită comunitate. Potrivit Catehismului Bisericii Catolice,
bunăstarea cuprinde trei elemente esenţiale: "respectul faţă de persoană ca
atare", care include drepturile sale inalienabile (CBC nr. 1907);
"bunăstarea socială şi dezvoltarea grupului însuşi" (CBC nr. 1908);
"pacea, adică o ordine dreaptă durabilă şi sigură" (CBC nr. 1909).
Subliniem
că sunt câteva cerinţe de îndeplinit pentru ca "binele comun" să
unească cu succes membrii unei societăţi. Este necesar ca membrii săi să
participe astfel încât societatea să îşi atingă scopul. Atât raţiunea
existenţei sale cât şi ordinea pentru a-şi atinge scopul trebuie să fie prezente
în societate. Cineva care urmăreşte binele comun dar neagă necesitatea
autorităţii, de exemplu; sau încurcă tipul de autoritate de care este nevoie
pentru a obţine binele comun - relaţie soţ-soţie în familie, de exemplu,
democraţie în stat, sau monarhie în Biserică - nu poate realiza scopurile
societăţii. Atât scopul cât şi ordinea trebuie să fie juste şi în concordanţă
cu legea morală obiectivă. Când cineva sacrifică scopul pentru a obţine
ordinea, creează tiranie. Când cineva sacrifică ordinea pentru a atinge scopul,
creează haos. Fundamentul legii morale obiective îl reprezintă natura umană,
trup şi suflet. "Binele comun este întotdeauna orientat spre progresul pe!
rsoanelor: 'Ordinea lucrurilor trebuie să fie subordonată ordinii persoanelor,
şi nu invers'" (CBC nr. 1912).
Traducător: Liliana Chelcan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial