Sibilelor li s-a acordat o atenţie deosebită în civilizaţia
antică a Greciei, dar şi a Romei, unde au dominat timp de câteva secole viaţa
spirituală şi culturală a acestor popoare. Tradiţia antică menţionează un număr
incert de sibile, dar şi de nume ce le-ar fi purtat aceste femei legendare. O
mare parte din Cărţile Sibiline au fost distruse în incendiul din Capitoliul
Romei în anul 84 î.Hr., istoricii nefiind siguri dacă anumite fragmente ale
acestor cărţi ar fi supravieţuit dezastrului. Ele au fost însă repede înlocuite,
la ordinul împăratului roman, care a trimis sacerdoţi în Asia Mică şi pe întreg
teritoriul roman, să consulte şi să adune o nouă culegere de profeţii ale
sibilelor.
Sibilele, la greco-romani, erau considerate femei-profet, ce
posedau ceva din însuşirile supranaturale ale zeilor, ele fiind numite şi
preotese ale zeului Apollo. Li se atribuia darul previziunii şi cel de a afla
voinţa divinităţilor. Nu erau venerate ca divinităţi şi nici nu li se atribuia
nici un fel de cult. Erau considerate fiinţe muritoare, iar puterea de a prezice
viitorul era un dar al castităţii lor. Sanctuarele lor religioase se aflau de
obicei în locuri greu accesibile, păduri dese, peşteri, grote sau pustiuri,
toate aceste locuri fiind învăluite într-un deplin mister. Ele trăiau în
singurătate, fiind înconjurate doar de un grup de preoţi care notau pe suluri de
papirus prezicerile lor. Aceste culegeri de profeţii erau grupate în cărţi,
purtând denumirea de Oracolele Sibiline.
Prima relatare despre sibile îi aparţine lui Heraclit din Efes
(550-480 î.Hr.), care cuprinde următoarea descriere: "Sibila rosteşte cuvinte
aspre, dar adevărate, buzele ei nu zâmbesc, chipul ei nu exprimă nici un
sentiment, fără să tămâieze, ea profeţeşte prin puterea zeilor viitorul pentru
multe secole înainte".
Sibilele zugrăvite pe pereţii exteriori ai bisericilor
Sibilele au fost zugrăvite în România pe exteriorul bisericilor
şi mănăstirilor din Moldova şi Ţara Românească. Ele se află în acelaşi registru
cu filozofii antici, ca Platon, Plutarh, Tucidide, Solon şi Aristotel.
Iconografia acestui registru fiind reprezentată de autorii "Cărţilor de
Înţelepciune", filozofii cu scrierile lor despre tendinţa permanentă a omului
spre autocunoaştere, şi de sibilele care elogiau o perfecţiune morală şi o
dobândire a virtuţilor. Oracolele Sibiline conţin informaţii şi interpretări
gnostice ebraice şi greceşti cu referire la anumite evenimente cuprinse şi în
Sfânta Scriptură, aşa cum nota în 1899 Milton S. Terry, în "The Sibylline
Oracles", publicată de Garrett Biblical Institute.
În Cartea I, vv. 393-410, apare profeţia despre Naşterea
Mântuitorului: "Atunci copilul Marelui Dumnezeu va veni înveşmântat trupeşte la
oameni, asemănându-se cu oamenii muritori de pe pământ… va desăvârşi legea lui
Dumnezeu şi nu o va distruge… Lui, preoţii îi vor oferi aur, mir şi smirnă".
În Cartea a VI-a, vv. 1-18, apare profeţia despre Botezul
Mântuitorului, învăţăturile şi minunile Sale: "Măreţul Fiu al Celui Nemuritor…
căruia I s-a dat de către Tatăl să stea pe Tronul Judecătorului, va fi spălat în
gura râului Iordan… din foc se va arăta Spiritul Domnului coborând pe aripile
unui porumbel alb… El va arăta drumul oamenilor şi va arăta cărările cerurilor
şi îi va învăţa pe oameni cu înţelepciune… va vindeca bolile oamenilor, va învia
morţii şi multe suferinţe omeneşti va înlătura".
Cartea a VIII-a, vv. 610-639, prezice Buna Vestire a Fecioarei
Maria de către Arhanghelul Gavriil şi Naşterea Domnului într-o iesle: "… Ca un
trandafir luminos, va coborî prin faţa cerului Gavriil, şi într-un chip muritor
se va arăta Fecioarei, iar vocea sa va rosti: "O Fecioara, a ta inimă curată,
bine este primită de Dumnezeu"… astfel vorbind, el îi va insufla suavei Fecioare
binecuvântarea lui Dumnezeu… şi încrederea va veni la ea… şi Cuvântul va zbura
în pântecele ei, şi cu timpul va deveni trup şi se va îmbrăca cu viaţă… ajungând
un băiat proslăvit de a sa naştere din Fecioară… şi se va minuna tot pământul şi
se vor bucura de acest nou Prunc… iar steaua nou apărută va fi cinstită de
oamenii înţelepţi, iar Pruncul va fi arătat într-o iesle veghetorilor de vite şi
capre, iar păstorii mieilor se vor închina Lui…"
Cum se zugrăvesc sibilele?
Iconograful Dionisie din Furna îndrumă, în cartea sa "Erminia
Picturii Bizantine", pe zugravii de biserici să reprezinte sibilele cu filactere
care să conţină stihuri care fac referire la acest pasaj.
Sibila Persica va avea scris pe pergament următoarea prezicere:
"Iată va veni ziua cea prealuminată în care vreme Domnul cel de veci, pentru
păcatele tuturor, va fi trimis şi va vieţui în lume trupeşte. O domniţă îl va
avea şi-l va hrăni la sânul său, că aşa este hotărâtă taina rânduielii
dumnezeieşti". Sibila Libiană va avea următorul text pe filacter: "Iată,...
proorocul cel de hotar, de sus din nori se va naşte din curată fecioară, şi pe
noi ne va împăca cu Dumnezeu Tatăl".
În iconografia mănăstirilor din Moldova apare zugrăvită o
singură sibilă cu denumirea "Împărăteasa Savila". Ea este reprezentată alături
de filozofii greci şi este încadrată în tema Arborelui lui Iesei şi a Bunei
Vestiri. Această unică sibilă are menirea să reprezinte figural profeţia
mesianică şi cultul Fecioarei prezise în oracole. Sibila este îmbrăcată fie în
port specific românesc, purtând pe cap o coroană cu cinci fleuroni şi un voal
alb care cade pe umeri, fie în haine lungi împărăteşti, de culoare roşie, cu
mâneci largi, bogat împodobite cu pietre scumpe, asemănându-se astfel cu
împărătesele Bizanţului. Pe umărul ei stâng se sprijină un filacter desfăşurat
cu textul profeţiei făcută de ele.
În Ţara Românească se întâlnesc pe exteriorul bisericilor
reprezentări ale tuturor sibilelor. Ele sunt zugrăvite ca femei tinere şi foarte
frumoase. Sunt înveşmântate în rochii lungi, strânse la brâu cu o centură
decorată cu pietre scumpe. Pe cap poartă o căciulă frigiană şi un voal de
culoare deschisă, numit şi flammeum, reprezentând flacăra dătătoare de viaţă. În
mână pot ţine un filacter cu prezicerea făcută sau diferite simboluri ca: un
trandafir alb, o lumânare aprinsă, o mănuşă, o cunună de spini, o iesle, un
leagăn sau o sabie. Nici o sibilă nu se reprezintă cu aureolă, ele fiind
considerate doar femei înţelepte, şi nu sfinte.
Autor: G. Ștefăniță
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial