Pentru a readuce pe un plan de adevăr, dreptate şi frumuseţe dimensiunea
feminină, pentru a ieşi din retorica ipocrită şi ideologică referitoare la
sărbătoarea femeii, din această lună martie, agenţia Zenit a dorit să favorizeze
discuţia despre marele bine care a fost în proiectul lui Dumnezeu atunci când a
creat femeia. În faţa ştirilor teribile şi dramatice în care femeia este victimă
a violenţelor şi abuzurilor, există o sferă enormă de bine în care femeile sunt
protagoniste. În această privinţă, agenţia Zenit a intervievat-o pe sora Maria
Caterina Gatti, din Institutul Slujitoarelor Inimii Neprihănite a Mariei.
- La 8 martie se celebrează sărbătoarea femeii. În această
sărbătoare puţini subliniază marile virtuţi feminine elogiate atât de viaţa
călugărească şi consacrată cât şi de rolul atâtor mame şi soţii care îşi trăiesc
cu bucurie viaţa. Mai degrabă, o anumită cultură tinde să identifice în femeia
modernă răzvrătirea faţă de rolul de soţie şi de mamă, o libertate înţeleasă
drept capacitate de dominare în muncă şi în casă. Care este părerea
dumneavoastră în această privinţă?
- Desigur, societatea în care trăim tinde să identifice
progresul, libertatea şi emanciparea femeii ca forme de răzvrătire faţă de acele
"roluri" care dintotdeauna sunt parte integrantă a feminităţii, a identităţii
femeii, tocmai acelea de a fi soţie sau mamă. A fost eroarea comisă de atâtea
feministe care - pornind de la intenţia bună de a elogia "geniul feminin" - au
ajuns să refuze sau să nege "ceea ce face femeia femeie", şi din punct de vedere
antropologic. Diferitele curente feministe au avut mare influenţă asupra
culturii, conducând femeia la a dori să se emancipeze în manieră greşită, uitând
prima şi foarte înalta sa misiune de soţie, de mamă şi chiar de educatoare.
Într-adevăr, face parte din vocaţia femeii şi misiunea educativă, aşa cum
explică în mod clar Mulieris dignitatem la nr. 19: "Femeia, ca născătoare
şi ca primă educatoare a omului [...], are o precedenţă specifică asupra
bărbatului. Dacă maternitatea sa [...] depinde de bărbat, ea im! primă un 'semn'
esenţial asupra întregului proces al "creşterii ca persoană" a noilor fii şi
fiice din neamul omenesc". "În această operă ele [femeile] realizează o formă de
maternitate afectivă, culturală şi spirituală, cu valoare într-adevăr
inestimabilă, prin influenţa pe care o are asupra dezvoltării persoanei şi
asupra viitorului societăţii" (Scrisoarea către femei, nr. 9). Rolul de
educatoare se extinde aşadar la întreaga omenire.
Aceste îndatoriri şi particularităţi - să nu uităm aceasta -
le-au fost dăruite de Dumnezeu ca talanţi care trebuie fructificaţi pentru ca
ele să se realizeze pe deplin şi pentru binele omenirii. Pentru femeie, misiunea
trasată de Dumnezeu este aceea de a se îngriji în mod special de om, de fiinţa
umană, pe care Domnul i-o încredinţează. "Această încredinţare se referă în mod
special la femeie - tocmai datorită feminităţii sale - şi ea decide în mod
deosebit vocaţia sa" (cf. Mulieris dignitatem, nr. 30). Este clar că
atunci când unei persoane îi este încredinţată o altă persoană, va avea grijă de
aceasta şi nicidecum nu va încerca să o chinuiască, să o domine sau, mai rău, să
o elimine (aşa cum se întâmplă din păcate cu avortul).
- Care sunt, după părerea dumneavoastră, virtuţile tipic
feminine care le caracterizează pe femeile căsătorite?
- Virtuţile şi caracteristicile care cred eu că constituie
particularitatea femeii sunt următoarele: primirea, iertarea, înţelegerea,
empatia, generozitatea, dăruirea, duioşia, atenţia, delicateţea, sacrificiul,
spiritul intuitiv. Apoi, femeia căsătorită trebuie să fie în familie îngerul
credinţei, îngerul casei. Trebuie să privească la toate acele virtuţi care o
caracterizează pe Preasfânta Fecioară pentru a putea trăi ca ea în harul lui
Dumnezeu, oferind exemplul bun, trăind cu acea conştiinţă că se află mereu sub
privirea lui Dumnezeu, chiar şi atunci când face cumpărături sau merge la muncă
în birou, în timp ce spală vasele sau îi ajută pe copii să îşi facă temele. Sunt
lucruri mici, dar erau chiar lucruri mici acelea pe care le făcea Fecioara
Maria. Şi fetele sau femeile necăsătorite trebuie să privească la Preasfânta
Fecioară ca model al lor, pentru că şi ele sunt chemate să trăiască în harul lui
Dumnezeu pentru a transmite apoi această frumuseţe interio! ară persoanelor cu
care se relaţionează.
- Şi care sunt îndeosebi virtuţile pe care le elogiază viaţa
de călugăriţe şi consacrate?
- Dincolo de virtuţile care caracterizează viaţa călugărească
în general, atât masculină cât şi feminină, cred că pentru femeia consacrată
sunt valabile mereu acele virtuţi pe care le-am amintit deja ca tipic feminine,
pentru că nu trebuie să uităm că orice călugăriţă, înainte de a fi o persoană
consacrată, este o femeie. Sfinţenia se construieşte într-adevăr pe o bază de
umanitate, tocmai prin acel unicum constituit din suflet şi trup. Este
natural că va fi diferită modalitatea în care aceste virtuţi vor trebui să fie
exercitate: primirea, atenţia, dăruirea sunt trăite diferit de femeia consacrată
- total dedicată lui Dumnezeu şi fraţilor, integrată într-o comunitate
călugărească - faţă de cum le trăieşte o mamă în cadrul familiei sale. Dacă apoi
privim la viaţa celor mai multe mari sfinte călugăriţe, virtuţile care le exaltă
viaţa sunt cele tipic referitoare la viaţa consacrată în general: ascultarea,
caritatea, credinţa, curăţia, sărăcia, umilinţa, f! idelitatea, prudenţa...
Maternitatea şi fecioria sunt două dimensiuni particulare ale
femeii, în lumina revelaţiei divine, care îşi au exprimarea cea mai înaltă în
Preasfânta Maria, care este în acelaşi timp Fecioară şi Mamă. "Persoana Maicii
lui Dumnezeu îi ajută pe toţi - în special pe toate femeile - să observe în ce
mod aceste două dimensiuni şi aceste două căi ale vocaţiei femeii, ca persoană,
se explică şi se completează reciproc". Iată deci că Preasfânta Fecioară este
cea pe care atât femeia "laică", cât şi femeia consacrată, trebuie să o aibă
mereu în faţă ca model pentru a observa în ea virtuţile care trebuie imitate.
- În ce mod viaţa călugărească reuşeşte să sublimeze şi să
practice dorinţa de familie şi maternitate?
- Femeia - care ca şi bărbatul este o "fiinţă în relaţie" - se
descoperă "făcută pentru bărbat", pentru o comuniune nupţială cu el. Aşa ne-a
creat Domnul, cu această "diversitate în egalitate" (sexualitatea ne
diferenţiază în cadrul umanităţii). În viaţa consacrată, acest "pentru bărbat" -
după o frumoasă definiţie a lui Arnaldo Pigna - este înlocuit cu "pentru
Cristos". Mirele este însuşi Cristos, El este Persoana cu care femeia consacrată
intră în relaţie, în comuniune, dedicându-se total Lui, găsind aşadar plinătate
şi realizare personală numai în El. Nu este un "a iubi mai puţin", ci un "a iubi
mai mult". Cine îmbrăţişează fecioria consacrată doreşte să ajungă la plinătatea
iubirii - aşadar a sexualităţii - lipsindu-se de medierea, dar şi de limitările
fizicului, ale trupului. "Se alege abstinenţa nu pentru a iubi mai puţin, ci
pentru a iubi mai bine [...]. A fi cast în mod feciorelnic înseamnă a ţine inima
în potenţă absolută de a iubi, fără altă limită d! ecât propria capacitate" (A.
Pigna): fecioria nu închide faţă de iubire, ci dimpotrivă învaţă a o găsi.
Dorinţa de familie este umplută de noua familie constituită de
comunitatea şi de institutul călugăresc din care se face parte. Apoi,
maternitatea nu este "suprimată" în femeia consacrată, ci este trăită într-un
mod mai elevat: este maternitatea spirituală. Maternitatea este într-adevăr
parte constitutivă a femeii, element fundamental al identităţii sale, deoarece
ei Dumnezeu îi încredinţează misiunea de "a se îngriji de viaţă": nu implică în
mod necesar naşterea fizică a unei alte creaturi, ci este constituită de o
atitudine de fond, de o deschidere a spiritului caracterizată de dăruirea de
sine, de atenţie, de a fi responsabil de alţii, de sacrificiu. Femeia consacrată
trăieşte deci în plinătate maternitatea sa, devenind mamă a tuturor, a copilului
precum şi a bătrânului, născându-l pe Cristos în inima aproapelui. Şi
maternitatea spirituală este aşadar o maternitate fecundă.
- O anumită cultură modernă tinde să indice ca modele figuri
de femei care stârnesc provocare şi scandal, dar nu sunt oare mai revoluţionare
şi emancipate femei ca Maica Tereza de Calcutta sau Sfânta Clara de Assisi?
- Este adevărat, femeii moderne îi sunt indicate adesea ca
modele aceste figuri provocatoare şi scandaloase, datorită influenţei greşitei
filozofii feministe "liberal-socialist-radicale". Să nu uităm însă că în mediul
catolic s-a dezvoltat un feminism care promovează demnitatea autentică a femeii
şi care s-a detaşat clar de gândirea celorlalte curente seculare. Trebuie
amintit şi faptul că în pofida marilor divergenţe cu feministele catolice,
militantele din curentele radicale şi socialiste au căutat şi au găsit figuri de
femei autoritare, libere şi "puternice" chiar în interiorul catolicismului.
Ecaterina de Siena, Tereza de Avila, Tereza de Lisieux, Francesca Saverio
Cabrini - şi astăzi am putea spune şi Maica Tereza de Calcutta - sunt numai
câteva dintre numele acelor multe femei "revoluţionare şi emancipate", în sensul
adevărat al termenilor, care au fost luate ca model şi de feministe foarte
depărtate de modul catolic de a gândi şi de a trăi. De ce? Pentr! u că aceste
sfinte sunt un exemplu pentru cum trebuie să fie o femeie, deşi s-au dăruit
total lui Dumnezeu şi Bisericii! În Mulieris dignitatem citim că "Femeile
sfinte sunt o întrupare a idealului feminin" (cf. nr. 27). Acest lucru ne face
să înţelegem că noi cu cât încercăm mai mult să îl imităm pe Cristos, Dumnezeu
adevărat dar şi om adevărat, cu atât ne realizăm mai mult ca persoane, pentru că
numai în misterul Cuvântului întrupat şi găseşte adevărata lumină misterul
omului. Aşadar, departe de a tăia aripile emancipării, catolicismul ajută femeia
la deplina realizare de sine, dăruindu-i acea demnitate şi acele drepturi care
în alte medii sociale, culturale sau religioase îi sunt negate.
- Puteţi să ne povestiţi care sunt motivele care v-au
convins să alegeţi viaţa călugărească? Şi de ce aţi ales Slujitoarele Inimii
Neprihănite a Mariei?
Lucrul pe care doresc mereu să îl precizez este că nu a fost
atât o alegere, cât mai degrabă un răspuns dat Cuiva care m-a ales. Dacă trebuie
să explic motivele care m-au făcut să întreprind acest drum, în urmă cu 13 ani,
am o anumită dificultate, pentru că ştiu că nu pot să le exprim în toată
profunzimea lor şi probabil nu este nici uşor de înţeles pentru cel care nu a
primi aceeaşi chemare.
În orice caz, cred că răspunsul meu a fost facilitat de
insatisfacţia de fond pe care o percepeam în inimă. Aveam un loc de muncă, mulţi
prieteni, hobby-uri care îmi dădeau satisfacţie... Şi totuşi în adâncul meu
simţeam mereu o anumită nefericire, o nemulţumire, o "nerealizare" a propriei
mele persoane, deşi avea satisfacţii tangibile în viaţa pe care o duceam.
Educată într-o familie catolică practicantă, eram totuşi foarte departe de
Dumnezeu, raportul cu El era nesemnificativ pentru mine. Căutam fericirea în cu
totul alte lucruri şi credinţa mea se reducea la "obligaţia de a merge la
Liturghie duminica". Îmi amintesc însă că pe la vârsta de 17 ani am văzut într-o
zi în biserică o tânără călugăriţă, şi de pe faţa ei transpărea mare seninătate
şi bucurie. Am simţit înlăuntrul meu o mare emoţie, însoţită de o puternică
dorinţă de bine, de bunătate, de convertire, pe care însă am sufocat-o aproape
imediat. Era Dumnezeu care începea să se facă simţit... Aveam să! îi deschid
inima abia după 4 ani...
La 21 de ani a venit harul convertirii şi după câteva luni am
perceput pentru prima dată chemarea la viaţa călugărească. Am ales Slujitoarele
Inimii Neprihănite a Mariei pentru că Domnul le-a aşezat în drumul meu: tocmai
cunoscându-le pe ele mi-am pus, pentru prima dată, problema vocaţională. De
fapt, eram sigură că mă voi căsători şi voi forma o familie. Nu îmi pusesem
niciodată problema despre "ce anume vrea Dumnezeu de la mine", şi pentru că eram
convinsă că vocaţia trebuie să o percepem încă de când suntem copii. Văzând
câteva tinere postulante (tinere care sunt la începutul perioadei formative în
convent) de la Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei, am fost literalmente
fascinată: bucuria lor, seninătatea lor, veselia lor, frumuseţea interioară care
transpărea din fiinţa lor era tocmai ceea ce doream pentru mine şi ceea ce
căutam cine ştie unde, de mulţi ani, fără nici un rezultat. Aprofundând
cunoaşterea lor, am rămas uimită şi de carisma Institutului! şi de iubirea lor
faţă de Biserică şi faţă de Sfântul Părinte. Însă în mod deosebit m-a atras spre
"Slujitoare" marea lor evlavie mariană şi iubirea faţă de Euharistie.
- Ce fac Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei?
- Noi, Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei, suntem legate
în mod constitutiv de Mişcarea eclezială a Familiei Inimii Neprihănite a Mariei
- formată din Slujitorii Inimii Neprihănite a Mariei, din noi, Slujitoarele, şi
din laicii care împărtăşesc cu noi aceeaşi carismă - şi ne angajăm să îl ducem
pe Cristos lumii prin intermediul Inimii Neprihănite a Mariei. Recunoscând în
cuvintele rostite de Fecioara Maria la Fatima un apel divin, încercăm să le
realizăm înainte de toate în noi printr-o solidă viaţă interioară, având ca
primă şi fundamentală angajare pe aceea a rugăciunii. Model, maestră şi călăuză
în viaţa noastră de consacrare şi în misiunea apostolică este Preasfânta
Fecioară. Inima carismei este repararea, precum şi alte aspecte care provin din
spiritualitatea de la Fatima cum ar fi: rugăciunea, pocăinţa, iubirea faţă de
Euharistie celebrată şi adorată, faţă de Sfântul Rozariu, iubirea faţă de
Sfântul Părinte, care se concretizează şi prin al patrule! a vot - de fidelitate
şi ascultare faţă de Sfântul Părinte şi faţă de Magisteriul său.
Colaborarea cu Slujitorii Inimii Neprihănite a Mariei şi cu
laicii este fundamentală şi permite un apostolat mai pătrunzător, graţie
complementarităţii vocaţiilor şi graţie aceleiaşi carisme. Rolul nostru în
Familia Inimii Neprihănite a Mariei prevede ajutorul în formarea laicilor, cu
atenţie deosebită faţă de figura femeii, pentru ca să redescopere demnitatea sa
şi importanţa fundamentală în familie şi în societate; apoi dorim să ajutăm
fetele şi tinerele pentru ca să se responsabilizeze şi să înveţe să folosească
în mod corect libertatea lor, redescoperind acele valori care par astăzi
pierdute.
- Dumneavoastră aţi scris articole indicând în Maria, Mama
lui Isus, frumuseţea femeii. Puteţi să ne explicaţi legătura dintre frumuseţe şi
Maria? Şi între frumuseţe şi Dumnezeu?
Societatea de astăzi, în mod fundamental materialistă, tinde să
ia în considerare numai trupul, uitând că persoana este constituită din trup şi
suflet - care formează un unicum - şi astfel prea des chiar şi atunci
când vorbeşte despre "frumuseţe" se limitează la ceea ce este numai aspectul
fizic, exterior.
În Preasfânta Fecioară vedem în schimb o frumuseţe care
străluceşte înainte de toate în Inima sa şi în sufletul său. Cred că ne poate
veni în ajutor enciclica Redemptoris Mater a Papei Ioan Paul al II-lea,
în care citim că "în lumina Mariei, Biserica citeşte pe chipul femeii
reflectarea unei frumuseţi care este oglindă a celor mai înalte sentimente de
care este capabilă inima umană" (cf. nr. 46): această frumuseţe adevărată, cu
care Maria o luminează pe femeie, constă în a şti să se dăruiască aproapelui în
mod gratuit; în a avea tăria interioară în faţa suferinţelor; în fidelitatea
faţă de Dumnezeu şi faţă de propriile angajamente; în munca asiduă făcută din
iubire; în empatia care o face capabilă să îl înţeleagă în profunzime pe
celălalt şi să coparticipe la sentimentele sale, încurajându-l cu cuvântul.
În acelaşi document, Papa ne aminteşte că harul pe care
Preasfânta Fecioară îl poartă în sine determină "extraordinara măreţie şi
frumuseţe a întregii sale fiinţe" (cf. nr. 11). În lumina acestor cuvinte
înţelegem, aşadar, că frumuseţea Preasfintei Fecioare nu este pur şi simplu şi
numai un fapt estetic, fizic, exterior: Fecioara este model de frumuseţe mai
ales prin virtuţile sale, prin Inima sa Neprihănită, prin harul lui Dumnezeu de
care era plină.
În icoane - ne aminteşte Enciclica - "Fecioara străluceşte ca
imagine a frumuseţii divine" (cf. nr. 33). Pe acest discurs se altoieşte
legătura dintre frumuseţe şi Maria şi dintre frumuseţe şi Dumnezeu: într-adevăr,
Preasfânta Fecioară străluceşte de lumină reflectată, emană frumuseţea lui
Dumnezeu pentru că este plină de El, de Harul Său, de Duhul Său. "Dacă sfinţenia
creştină se configurează după frumuseţea Fiului, Neprihănita Zămislire este
ilustrarea perfectă a acestei 'opere de frumuseţe'. Fecioara Maria şi sfinţii
sunt reflecţii luminoase şi martori atrăgători ai frumuseţii unice a lui
Cristos, ai frumuseţii iubirii infinite a lui Dumnezeu, care se dăruieşte şi se
comunică oamenilor. Ei reflectă, fiecare în felul său, la fel ca prismele
cristalului, ca faţetele diamantului, culorile curcubeului, lumina şi frumuseţea
originară a Dumnezeului iubirii. Sfinţenia oamenilor este participare la
sfinţenia lui Dumnezeu, deci la frumuseţea sa" (din Documentul fina! l al
Adunării Plenare a Consiliului Pontifical pentru Cultură, 2006).
Antonio Gaspari
Traducător: pr. Mihai Pătraşcu
Traducător: pr. Mihai Pătraşcu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial