Conferinţa lui Massimo Introvigne despre Magisteriul Papei
Benedict al XVI-lea şi ameninţarea unei dictaturi invizibile.
de Omar Ebrahime
Profesorul Massimo Introvigne, cunoscut sociolog al religiilor,
precum şi fondator şi actual director al CESNUR (Centrul de Studii despre Noile
Religii cu sediul la Torino) a ţinut în zilele trecute o conferinţă interesantă
la Roma cu tema "Dictatura relativismului".
Ocazie a discuţiei publice, găzduită de asociaţia Paola
Bernabei, a fost ultima sa trudă editorială îngrijită de Sugarco (cf. M.
Introvigne, Tu sei Pietro. Benedetto XVI contro la dittatura del
relativismo, Milano 2011) şi Magisteriul Papei Benedict, foarte comentat şi
la fel de criticat de mass-media, dar foarte puţin citit.
Patru intervenţii ale Pontifului au fost examinate de sociolog
ca deosebit de semnificative din Magisteriul său.
Prima (însă ultima în ordinea timpului) a fost Discursul ţinut
la 9 martie la Penitenţiaria Apostolică unde Papa a revenit asupra crizei
umanităţii occidentale din zilele noastre citind-o prin lupa "urgenţei
educative": adică faptul că probabil niciodată ca astăzi toate agenţiile
educative tradiţionale de odinioară (şcoala, familia, chiar Biserica, în unele
părţi ale sale) au pierdut - din diferite motive, dar reciproc legate, mai ales
după revoluţia culturală împotriva autorităţii şi ordinii naturale din anul 1968
- sensul identităţii lor, deci, în ultimă analiză, sensul vocaţiei lor. În acest
context de secularizare răspândită, dacă relativismul, amintind şi lecţia
nemuritoare a celui mai mare dintre teologi, sfântul Toma de Aquino (1225-1274),
este înainte de toate "un rău moral, un viciu al voinţei" care - marcată de
păcatul strămoşesc cu care se naşte şi, apoi, de diferitele forme de păcat
social organizat - devine progresiv incapabilă să distingă ceea ce este adevărat
de ceea ce este fals şi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept, un posibil
dig poate fi găsit însă într-o încredere reînnoită în posibilităţile raţiunii
umane de a cunoaşte adevărul, care există şi este accesibil tuturor oamenilor de
bunăvoinţă.
Aceasta este optica şi a discutatei Lectio Magistralis
de la Regensburg din 2006, devenită în mod superficial cunoscută şi
instrumentalizată prin citarea dialogului dintre împăratul bizantin Manuel al
II-lea Paleologul şi un înţelept persan, însă în realitate menită să facă din
nou credibile extraordinarele potenţialităţi ale raţiunii umane comune tuturor
oamenilor.
Dacă religiile sunt diferite, raţiunea umană este de fapt una
singură şi identică pentru toţi oamenii care pot astfel să dialogheze pe baza
unui fundament împărtăşit: obiectivul Papei, făcând referinţă la celebra
tradiţie speculativă de confruntare dialectică ce dăinuie din lumea greacă a
antichităţii clasice, era tocmai acela de a reaprinde o "dispută înaltă" despre
noţiunea de adevăr şi ce comportă în definitiv adeziunea la el. Faptul că acel
discurs nu a fost înţeles (în lumea islamică fundamentalistă, ca şi în
Occidentul laicist) nu demonstrează desigur nepotrivirea Pontifului de a se face
înţeles, susţinută atunci de unii comentatori în mod tradiţional ostili
mesajului creştin, cât mai ales sărăcia de ascultare şi de spirit auto-critic a
umanităţii contemporane din Nordul precum şi din Sudul Meditaranei care, din
motive desigur diferite, pare să demonstreze mai mult interes să favorizeze
ciocnirea armelor mai degrabă decât întâlnirea experienţelor dorite pe bază
raţională de Papa Benedict al XVI-lea.
Un alt punct important din Magisteriul Pontifului în materie de
relativism este dat apoi, pentru Introvigne, de enciclica Spe salvi din
2007 unde Benedict al XVI-lea situează începutul crizei mondiale ancorând-o în
parabola, semnificativă din acest punct de vedere, a lui Martin Luter
(1483-1546).
Afirmaţia luterană Sola Scriptura va comporta
revendicarea unui primat absolut nu al raţiunii - aşa cum fusese până atunci în
creştinătate - ci al voinţei individuale, făcând să dispară orice minimă
certitudine de obiectivitate pentru ştiinţa în mod obişnuit înţeleasă.
Revoluţiile culturale succesive în filozofie şi în artă, precum
şi în politică, vor accelera ulterior acest proces de dezagregare şi
relativizare ajungând, mai ales în ultimele două secole, la rezultate în mod
definitiv iraţionaliste şi nihiliste, aceleaşi care-l vor face pe ierarhul
nazist Hermann Wilhelm Göring (1893-1946), condamnat la Nürenberg pentru crime
împotriva umanităţii, să spună: "Eu nu am nici o conştiinţă! Conştiinţa mea este
Adolf Hitler!".
Nu întâmplător, chiar în cursul ultimei călătorii în Germania,
în septembrie, vorbind la Parlamentul federal din Berlin, Benedict al XVI-lea a
cerut clasei politice din ţara sa să se întoarcă la acel drept natural care ieri
ca şi astăzi reprezintă singura ancoră de salvare împotriva oricărui tip de
relativism din moment ce, aşa cum avea să spună cardinalul Ratzinger de atunci,
"recunoaşterea adevărului universal al drepturilor umane garantează respectarea
drepturilor tuturor, inclusiv ale celor care nu le recunosc".
Imediat după dramele celui de-al doilea război mondial
(1939-1945), Auschwitz şi tragedia Holocaustului, a afirmat cu acea ocazie Papa,
în Germania nimănui nu i-ar fi fost dat să susţină public că nu există diferenţe
între bine şi rău sau că demnitatea tuturor fiinţelor umane nu este un principiu
absolut, dobândit o dată pentru totdeauna. După numai puţini ani însă, şi
datorită influenţei crescânde a juristului şi filozofului austriac Hans Kelsen
(1881-1973), legile şi codurile de drept ale ţării, precum şi din Europa
occidentală în general, au început să fie condiţionate de amprenta puternic
pozitivistă a teoreticianului dreptului rupt de realitatea naturii.
Însă a susţine de la catedre că morala este relativă, adică
depinde de circumstanţele spaţio-temporale, şi apoi a se plânge datorită
imoralităţii invadatoare a societăţii în care se trăieşte este o clară
contradicţie în termeni.
Şi nu este fără nici un cost. De fapt, între timp, cu puţin
peste cincizeci de ani de la ultima catastrofă războinică, şi drepturile umane
au devenit opinabile, aşa de opinabile încât viaţa şi moartea nu mai sunt
principii simţite ca obligatorii.
Benedict al XVI-lea, a explicat în concluzie Introvigne,
susţine că: odată negată existenţa adevărului este uşor a cădea în capcana
planului înclinat prin care dreptate va avea cel care, din când în când, urlă
mai tare, va avea armele cele mai puternice sau pur şi simplu va lua mai multe
voturi.
Dar astfel, aşa cum demonstrează de exemplu legalizarea
avortului procurat în aproape toate ţările europene, nu se face altceva decât să
se realizeze o dictatură a celui mai puternic în dauna celui mai slab, care
tocmai pentru că este slab nu se poate răzvrăti.
Şi chiar ceea ce de către cei mai buni păgâni (ca părintele
medicinii Hipocrate, 460-377 î.C.) era considerat barbar revine să fie posibil:
aceasta este împlinirea practică a acelei dictaturi a relativismului schiţată de
Benedict al XVI-lea la ultima Liturghie pe când era cardinal şi apoi în diferite
acte ale Magisteriului său pontifical, adică cu state democratice şi liberale cu
numele, dar cu legi cu toată claritatea mult mai puţin democratice şi liberale
decât cele precedente.
(După Zenit, 16 martie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial